Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:28

Moeilijk om van deze foto’s wat te zeggen maar het is duidelijk dat er een bacterieel proces aan de gang is in met name de rechter achtervoet.
Dit moet iig behandeld worden.
Teer is daarvoor geen goede oplossing.
Er zijn betere produkten in de vrije verkoop.( bv. Parisol)
Om te beginnen zou ik wel zo spoedig mogelijk je paard goed laten bekappen.
Je zou ook eens een natuurlijke bekapper kunnen overwegen?
Je hebt zowieso al geen ijzers.
Ik zie dat er nog veel aan de voeten kan verbeteren ( ja, ook op 23 jarige leeftijd valt er zeker nog winst te behalen dmv goede bekapping).
Bijhouden is toch wel van belang om woekering van rotstraal te voorkomen of te beperken.
Losse flappen etc. zijn een bron voor bacteriën.
Een natuurlijk bekapper kan je alle advies geven over een goede hoefverzorging.
Het kan dat je paard vanwege zijn leeftijd en zijn pensioen minder natuurlijk afweer heeft tegen bacterien omdat hij ook minder beweegt.
Verder heb ik het idee dat het niet meer is dan dat.

“ YOU ARE YOUR HORSE HIS LIFE”

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:30

Vakkundige hoefsmit / verzorger zoeken die je hierin begeleid met regelmatig wegsnijden van slechte delen en het dagelijks insmeren met bv https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1172084
Dit middel heeft goed geholpen.

Je kunt ook zelf straal bijhouden als je handig bent en goed gereedschap hebt, en op aanwijzingen van je hoef verzorger.
Teer e.d. Zooi sluit de boel af en dat wil je nou juist net niet, de bacteriën moeten worden gedood, daarna begint heling van het weefsel.
Dit gaat langzaam.

Kijk ook es kritisch naar het voerbeleid, kan wellicht bijdrage tot vlotter herstel en voorkomt terug keren.
Eigenlijk zou je pony nu in dit seizoen je toe moeten stralen van gezondheid in en op heel zijn lijf.

Je pony is niet de jongste meer.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Maartje1990

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:56

Ik denk dat een groot deel komt doordat je paard de nodige uurtjes in de stal (en dus urine en mest) staat. Voor goede hoeven zul je ook moeten kijken naar de leefomstandigheden, voeding, niet alleen het symptoom bestrijden (de rotstraal) maar ook de oorzaak aanpakken

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:47

Oei, ik vindt rechtsachter er wel zorgwekkend uitzien. De straal lijkt verdikt en onregelmatig, het lijkt bijna wel wildgroei. Ik wil je niet bang maken maar ik zou het zeker laten checken door een vakkundig hoefsmid of dierenarts of het geen beginnende straal/hoefkanker is voor de zekerheid. Google er anders eens op of gebruik de zoekfunctie op bokt, er zijn een aantal (lopende) gevallen op het moment en wel interessant.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:00

Ik raad je Kevin bacon's hoofsultion aan voor de straal voor nu het symptoom aan te pakken. Maar goed bekappen, voeding en leefwijze aanpakken zou ik ook doen.

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:35

Dankjewel voor jullie reacties allemaal. Het moge duidelijk zijn dat ik me idd met name om rechts achter behoorlijk zorgen maak. Huidige smid is nog met vakantie en andere smid die regelmatig bij ons op stal komt en waar ik wel goede verhalen over heb gehoord is pas terug als ik met vakantie ga. Even kijken hoe ik dit ga doen dus. Ik wil er wel zo spoedig mogelijk na laten kijken, anders bel ik sowieso een dierenarts als deze eerder tijd heeft.

Clasical: geen ervaring met natuurlijk bekappen, ga hier eens wat informatie over lezen. Dank.

Peetstap: er zelf aan lopen sleutelen durf en wil ik niet. Heb daar te weinig kennis over. Pony is verder gezond, is voor zijn leeftijd nog mooi rond en actief en alert. Ik ga wel eens in de voeding duiken.

Maartje1990: dankje voor beide reacties. Pony staat idd meer binnen dan ik eigenlijk zou willen, hou vanaf nu wel de stal ook goed schoon. Gelukkig is hij erg schoon van zichzelf :) Ik ga eens kijken naar jouw tip.

XladyX: Ik maak mij hier ook zorgen om en laat er zo snel mogelijk iemand naar kijken! Ik heb namelijk ook al te veel zorgen gekregen of het niet meer is dan alleen rotstraal, maar op het begin ga ik uit wat mijn smid zegt.. Alleen doordat het niet weggaat en alleen maar erger wordt, begin ik mij steeds meer zorgen te maken.

Flash Nothing compares to you!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:28

Nu niet gelijk het ergste denken en paniekeren. Best iemand anders van dichtbij laten onderzoeken, alleen dan kan je eigenlijk wat met zekerheid zeggen. Op basis van de foto's vind ik het nog steeds lijken op rotstraal. Die kazige witgele poeder die je er makkelijk afpulkt, en dan zo een stuk straal dat er toch koppig over blijft hangen en het er onder verder rot. Vooraan lijken mij gezond weefsel. Het is echt lastig om weg te krijgen soms. Op stal is het vaak de achtervoeten want dan kakken ze achter in de stal, en lopen er doorheen met de achtervoeten. Had er eentje die scheet letterlijk in 1 hoek en kreeg hooi in de andere en had alleen rotstraal in de voet die in de stront stond :P hij hoeft er maar 1 keer in te staan en het blijft er ook lekker in plakken :P terug de wei op en hij was er snel vanaf, hebben ook wat geexperimenteerd met waar ze best hooi neer legden :P

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:36

Ik lees hier al een tijdje mee, lees goede dingen waardoor ik heel erg kritisch naar voeten ben ga kijken. Mag ik vragen wat jullie over deze hoeven te zeggen hebben? Het is een 22 jarige quarterruin die met semi pensioen is. Ik weet niet of ik zo goede foto’s heb gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 08:17

De tenen zijn te lang en de voorvoeten zijn kompleet in onbalans (de hoefwand is hol aan de binnenkant en lijkt daar ook hoger dan de buitenkant).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:00

DubbelDun schreef:
De tenen zijn te lang en de voorvoeten zijn kompleet in onbalans (de hoefwand is hol aan de binnenkant en lijkt daar ook hoger dan de buitenkant).

Even buiten het feit dat de tenen te lang zijn, kan de onbalans ook niet komen door een afwijkende beenstand?

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:08

Kan, maar als je maar een deel van de benen ziet ga je uit van wat je ziet :)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:39

suffie schreef:
DubbelDun schreef:

Even buiten het feit dat de tenen te lang zijn, kan de onbalans ook niet komen door een afwijkende beenstand?

Kan, maar ook een paard met afwijkende beenstand is gebaad bij een goede bekapping.
Teen is idd te lang, je ziet dankzij deze “blonde” hoef ook een kneuzing goed zichtbaar in de zool aan de voorzijde van de toon ( rode streep ).

Afbeelding

Waar deze rode streep loopt hoord eigenlijk de hoefwand te zitten, zo kun je begrijpen hoeveel de teen te lang is.
Verder is de achterzijde van de voet, ( straal en hoefballen) onderontwikkeld.
Heeft hij eerder altijd op ijzers gestaan?
Wil er wel aan toevoegen dat ik het super vind dat je anders naar hoeven bent gaan kijken en er kennelijk meer over wilt leren! Respect daarvoor.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:59

Hoi allemaal,ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik heb haar 2 a 2m5 mnd geleden van haar voorijzers laten afhalen en ik laat haar nu op de natuurlijke manier bekappen. Ik twijfel alleen of haar hoeven niet te kort zijn.(let op, ze wordt dus niet traditioneel bekapt). Ze heeft nooit heel hoog op dr hielen gestaan, maar wel hoger dan dit denk ik? Toen had ik er nog geen verstand van, dus niet naar gekeken. Twijfel of hoefschoenen misschien nodig zijn?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterhoef
Afbeelding
Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:10

Toont ze gevoeligheid?
Wel enorm mooie stralen en hoefballen!

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:15

@Laura_: ik vind het geheel geen mooi beeld en ik kan me indenken dat ze gevoelig loopt/gaat lopen. Ze mag best wel wat hoger op de hielen komen te staan en de straal vind ik ook érg rommelig.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:24

DubbelDun schreef:
@Laura_: ik vind het geheel geen mooi beeld en ik kan me indenken dat ze gevoelig loopt/gaat lopen. Ze mag best wel wat hoger op de hielen komen te staan en de straal vind ik ook érg rommelig.

Stralen zijn wat rommelig ( ook niet allemaal )maar dit is waarschijnlijk omdat ze niet cosmetisch bijgesneden zijn.
De vorm is gewoon heel goed, groot en ontwikkeld met een ruime hiel.
Beter dan een bijgesneden straal zoals de smid doet en dan een onderontwikkelde straal met nauwe hiel

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:29

Als je buiten gaat rijden zou ik wel hoefschoenen gebruiken, veel korter moet het niet worden. Maar hou ook in gedachte dat je hoefsmid net begonnen is aan deze hoef, er is tijd en regelmatig bekappen nodig voor het helemaal netjes is. Over een jaar ziet het er heel anders uit.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:47

Gypsy schreef:
Over een jaar ziet het er heel anders uit.
Afhankelijk van de genetische 'footprint' en leeftijd van het paard. Sommige paarden staan laag en komen nooit veel hoger.

Een onderontwikkelde straal met nauwe hiel is nooit goed, maar de straal bijsnijden doe ik ook; een te dikke straal is pijnlijk voor een paard en geeft interne drukkingen/kneuzingen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:04

DubbelDun schreef:
Gypsy schreef:
Over een jaar ziet het er heel anders uit.
Afhankelijk van de genetische 'footprint' en leeftijd van het paard. Sommige paarden staan laag en komen nooit veel hoger.

Een onderontwikkelde straal met nauwe hiel is nooit goed, maar de straal bijsnijden doe ik ook; een te dikke straal is pijnlijk voor een paard en geeft interne drukkingen/kneuzingen.

Ik snijd nooit aan de straal, tenzij het weefsel aangeeft er al zelf af te willen, dan help ik het een
handje.
Losse flapjes geven meer kans op het indringen van bacteriën, dat is voor mij de enige reden.
Wat er af “moet” slijt de straal vanzelf af bij voldoende beweging op verschillende ondergrond.
Overigens heeft de straal een functie als “groeiindicator”.
Hoe meer de straal de grond raakt hoe meer actief deze de hoornwand activeert te groeien.
Door te gaan snijden verstoor je dit natuurlijke proces.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:16

De crux is hier 'bij voldoende beweging op verschillende ondergrond'.
Paarden worden veelal óf in een zandpaddock gehouden, op stal (met zachte bedding) of de wei. Allemaal een zachte ondergrond. Beweging vindt vaak plaats in een zandbak of buiten op zandpaden of graslanen.
Niet de soort ondergrond waar een straal van zal gaan slijten.
Paarden die veel over de weg moeten hebben schoenen óf ijzers.

Dat de hoornwand sneller zou gaan groeien omdat de straal de bodem raakt laat mij eerder denken dat het voor een paard pijnlijk is om teveel op de straal te lopen en dat daarom de hoefwand sneller gaat groeien...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:21

Dat is een verkeerde opvatting, het is een indicator om aan te geven dat de hoefwand extra moet groeien omdat er meer slijtage is.
Niet omdat het slecht is voor de straal om de grond te raken.
De straal hoort stevig in contact met de grond te staan en is bedoeld om gewichtdragend te zijn. Alleen dan kan de straal z’n belangrijke rol in het hoefmechanisme en de schokdemping vervullen. De straal geeft tegendruk aan de enorme krachten die op de hoef inwerken tijdens de beweging ( hoefmechanisme), als
de straal niet stevig op de grond staat zakt het hoefbeen steeds een beetje verder door richting de grond.
Een hoef die niet voldoende word ondersteunt door zool en straal hangt enkel aan de lamellen en hoefwand.
Mi de hoofdoorzaak dat veel “ijzerpaarden” hoefbevangen raken.
Daarnaast zorgt de straal ervoor dat het paard niet uitglijdt.
Met de straal voelt het paard de ondergrond en dus waar hij loopt.

https://youtu.be/df1w7dUoATM

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:53

Als de slijtage van de straal een indicator is om de hoefwand sneller te laten groeien hoe kan het dan dat als een paard op een zachte ondergrond gehouden wordt (dus weinig slijtage) de hoefwand alsnog groeit ??

De hoefwand en straal groeien sowieso, net als onze nagels. Bij de ene iets harder als bij de ander, net als het ene paard hardere hoeven heeft dan de ander.

Dat de straal een ondersteunende funktie tijdens de beweging heeft ga ik in mee, maar ik merk dat mijn paard veel beter loopt als de straal net een paar mm onder de rand van de zool blijft (zeker de punt) en dat ze korter gaat lopen en niet op het harde wíl lopen als de straal te dik is.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:58

Clasical schreef:
Toont ze gevoeligheid?
Wel enorm mooie stralen en hoefballen!

Ze heeft altijd op ijzers met een zooltje gestaan, vanwege gevoelige zolen. Toen ze er net vanaf was viel het me alles mee qua gevoeligheid (normale gevoeligheid voor het feit dat ze ineens weer op blote voeten moest lopen). Afgelopen week vond ik haar wel vrij gevoelig lopen op het harde, maar dit werd wel beter (zowel onderweg als de dagen dat we daarna gingen wandelen ook). Maar heeft met wel aan het denken gezet dat schoenen misschien geen overbodige luxe zullen zijn.

Gypsy schreef:
Als je buiten gaat rijden zou ik wel hoefschoenen gebruiken, veel korter moet het niet worden. Maar hou ook in gedachte dat je hoefsmid net begonnen is aan deze hoef, er is tijd en regelmatig bekappen nodig voor het helemaal netjes is. Over een jaar ziet het er heel anders uit.

Dat hou ik ook zeker in gedachten hoor! Zoals de bekapper zelf al zei, die hoeven zijn een soort van verpest door de ijzers, dus dat duurt wel lang voordat dat hersteld is.

Clasical schreef:
DubbelDun schreef:

Stralen zijn wat rommelig ( ook niet allemaal )maar dit is waarschijnlijk omdat ze niet cosmetisch bijgesneden zijn.
De vorm is gewoon heel goed, groot en ontwikkeld met een ruime hiel.
Beter dan een bijgesneden straal zoals de smid doet en dan een onderontwikkelde straal met nauwe hiel

Stralen (vooral achter) ziet er wat rommelig uit, woensdag komt de smid weer, dus dan zal ze het wel een beetje fatsoeneren. Twee weken geleden was ze er ook om even een scheurtje te ''herstellen'', maar er was al weer veel werk aan de winkel toen. Ben benieuwd hoe het er woensdag voor staat.

Ze is trouwens 19 jaar, oud manegepaard geweest, dus van veel binnen naar nu 24/7 buiten (straks in de winter snachts wel op stal). Het land is nu vrij hard door de droogte. Verder probeer ik dagelijks met dr te wandelen, maar vond dr vrij kort staan, waardoor ik bang ben dat het teveel zou slijten. Heb zelf inderdaad wel aan schoentjes zitten denken al, dus ik ga dat woensdag even overleggen, zodat we ook haar hielen wat meer kunnen beschermen tegen het slijten.

Verder een leuk topic, en leuke reacties. Blijf ik zeker volgen, leuk om dingen van te leren!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:02

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt...

( Bron; hoefnatuurlijk)

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:14

Welke paarden lopen er in NL op rotsgronden c.q. op moerasgronden???
Dit gaat leuk op voor wilde paarden die dagelijks vele kilometers afleggen in hun natuurlijke habitat maar niet voor onze gedomesticeerde paarden.