[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:19

Jeetje rot zeg dat het weer zo veel slechter gaat!

Hier gaat het gelukkig nog altijd goed, ik werk wekelijks de hoeven bij en om de 5-6 weken komt de smid om het ook nog bij te werken. Sinds ik dat zo doe gaat ze steeds beter lopen.
We zijn de beweging nu ook steeds meer wat aan het opbouwen.

Misschien dat iemand hier tips heeft. Lola staat op onbeperkt hooi maar omdat ze daar nog steeds wat schralig op bleef, krijgt ze nu 1 keer per dag seniores bij. Maar haar mest blijft hier een beetje matig op. Zijn er misschien nog 'gezondere' dikmakers ipv de sp?


Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:20

Wat vervelend dat er zo veel paardjes weer bevangen zijn! Volgens mijn DA zegt een foto niet alles. Als ik bijvoorbeeld naar Zhuf kijk, dan is het aan de hand van de röntgenfoto min of meer onmogelijk dat ze nog loopt. Ze heeft een zeer ernstige kanteling en een sincker. Sommige paarden zijn op de foto wel oké maar hebben gruwelijk veel pijn. Blijft altijd moeilijk.

Dit was Zhuf afgelopen donderdag
https://youtu.be/aRIL0EYRBVo

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:24

Jeetje die gaat lekker los! Heb je toevallig ook filmpjes waar dat je vanaf komt?

Ik vind het zo moeilijk om in te schatten. Lola gaat steeds beter lopen en volgens de hoefsmid en fysio mag ik hier heel tevreden over zijn. Maar wanneer besloten jullie bijvoorbeeld om wat meer beweging te geven?
Hier wandelen we nu veel, maar draven doen we nog niet, behalve als ze kleine stukjes uit zichzelf aandraaft. Maar misschien ben ik ook wel te voorzichtig erin.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:30

mirriejj schreef:
Jeetje die gaat lekker los! Heb je toevallig ook filmpjes waar dat je vanaf komt?

Ik vind het zo moeilijk om in te schatten. Lola gaat steeds beter lopen en volgens de hoefsmid en fysio mag ik hier heel tevreden over zijn. Maar wanneer besloten jullie bijvoorbeeld om wat meer beweging te geven?
Hier wandelen we nu veel, maar draven doen we nog niet, behalve als ze kleine stukjes uit zichzelf aandraaft. Maar misschien ben ik ook wel te voorzichtig erin.


Filmpjes van dat ze op haar aller slechtste was heb ik niet. Maar om je een beeld te geven heb ik hieronder een paar filmpjes waar ze slechter was. Gekke bij Zhuf is dat ze nooit achterover heeft gehangen oid. Ze heeft even op eieren gelopen en is daarna rechtsvoor heel kreupel geworden.

https://m.youtube.com/watch?v=fJsO66bgbHk

https://m.youtube.com/watch?v=wU8-sRb2Ous

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Niickyz

Berichten: 16
Geregistreerd: 05-01-18
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:36

Hi!
Ik kom hier ook even binnen gevallen. Ben de trotse eigenaresse van een (veel te zware) haflinger. Een tijd geleden merkte ik dat zijn nek dikker en harder werd en dat hij vet op begon te slaan bij zijn schouders en staart. Uit voorzorg heb ik ervoor gekozen om hem een graasmasker te geven om te voorkomen dat het over zou slaan in HB. Sinds 4 weken staat hij met het masker op de wei en ‘s nachts op stal zonder masker. Krijgt onbeperkt ruwvoer en een kleine brok toevoeging; Equifyt. In deze 4 weken is hij 10cm in buikomvang kwijt geraakt, erg fijn!

Nu trof ik hem vandaag weer aan op de wei met een verharde nek. Niet zo erg als dat het was, maar wel erger dan voor het weekend. Nu kan ik me voorstellen dat het gras ivm lange periode van droogte en de regen van de afgelopen dagen extreem veel suiker bevat. Iemand enig idee of dit echt door het gras kan komen of moet ik de oorzaak ergens anders gaan zoeken?

Groetjes

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:46

Ik wil ook graag weer even een stipje, want ik lees graag mee.

Ik vroeg me af of jullie merken dat je paard/pony op weersveranderingen reageert. Voor de derde keer dit jaar nu staat mijn pony bevangen nadat de temperatuur een duik maakt, zoals afgelopen vrijdag.
Gelijk zaterdag mis. Overigens is die van mij een PPID met EMS, maar heel lang ( 4 jaar ) stabiel geweest.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:51

Ik had een vraagje, paardlief mocht van de DA en smid terug de weide op. Gaat goed, loopje blijft super zowel op het harde als zachte (hij weet al als hij me in de ochtend ziet aankomen met de longe: oh fiets daar gaan we weer, want ik kijk elke ochtend en avond nu :+).

Maar nu voelde ik vandaag wel wat pulsatie ... Wat komt eerst? Pulsatie, warm worden, lastig lopen? Ik heb er nl.geen idee van .... En daarnaast denk ik dat een been sowieso ook wel eens wat pulsatie kan geven? Of niet?

Iemand een suggestie?

Thx! :)

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:58

Ik breek even in
Ik heb in het voorjaar bute besteld bij Abler, maar niet nodig gehad, dus heb 50 zakjes ter overname. Reactie graag via pb (regio arnhem)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:06

Jemawi schreef:
Ik wil ook graag weer even een stipje, want ik lees graag mee.

Ik vroeg me af of jullie merken dat je paard/pony op weersveranderingen reageert. Voor de derde keer dit jaar nu staat mijn pony bevangen nadat de temperatuur een duik maakt, zoals afgelopen vrijdag.
Gelijk zaterdag mis. Overigens is die van mij een PPID met EMS, maar heel lang ( 4 jaar ) stabiel geweest.


Hier vrijdagavond mis. Donderdag zag ik nog niks, vrijdag liep ze stijf. Ik denk dat het weer echt van invloed is op paarden die daar blijkbaar heel gevoelig voor zijn.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:30

hier geen last van temperatuuromslag, dat maakt niets uit.
Wat wél uitmaakt is na de droge periode de regenval opeens, hierdoor gaat het gras weer groeien en maakt een groeispurt waarbij suikers vrijkomen.
Daarom is mijn paard ipv de normale weidegang teruggegaan naar een paar uurtjes, gewoon om die inname te voorkomen. hier dan ook gelukkig geen last gehad

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:15

LinSa schreef:
Jemawi schreef:
Ik wil ook graag weer even een stipje, want ik lees graag mee.

Ik vroeg me af of jullie merken dat je paard/pony op weersveranderingen reageert. Voor de derde keer dit jaar nu staat mijn pony bevangen nadat de temperatuur een duik maakt, zoals afgelopen vrijdag.
Gelijk zaterdag mis. Overigens is die van mij een PPID met EMS, maar heel lang ( 4 jaar ) stabiel geweest.


Hier vrijdagavond mis. Donderdag zag ik nog niks, vrijdag liep ze stijf. Ik denk dat het weer echt van invloed is op paarden die daar blijkbaar heel gevoelig voor zijn.



Dat denk ik dus ook. In ieder geval vind ik het heel opvallend. Ik heb mijn pony's vrijwel niet op de wei (alleen 'sochtends en 'savonds een uurtje mits de fructaan het toelaat) en voor de rest gewoon op de paddock. Heeft die van jou ook IR of PPID?

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:01

Als ik kritisch naar haar kijk heeft ze sowieso IR en hoogstwaarschijnlijk ook PPID.
Ze staat overigens niet op het gras, nooit, dus daar kan het niet door komen.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:42

@Linsa, zeker dat die stijfheid HB is? Ik kan me voorstellen dat die regen na die lange hitte ook wel een weerslag heeft op de spieren (oa rugspieren), en dat zoiets ook stijfheid kan veroorzaken?

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:45

hwn schreef:
@Linsa, zeker dat die stijfheid HB is? Ik kan me voorstellen dat die regen na die lange hitte ook wel een weerslag heeft op de spieren (oa rugspieren), en dat zoiets ook stijfheid kan veroorzaken?

Mijn paard heeft zeer snel last van haar spieren (omdat ze een spierziekte heeft) en haar spieren zijn nu goed, maar ze loopt als een stijf oud wijf op het harde, op het zachte gaat het nog wel.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:46

Zeker hb. Pulsaties, warme hoeven, loopt bijna rad op het zand en stokkreupel op het harde, bochtje maken is echt drama. Dus dat is het wel echt.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:16

Hoi, wat gaat t weer hard. Ik las net nog op de oude Hoefbevangheid deel 3.
Mooi die persoonlijke verhalen op bladzijde 1.

De mijne heeft eigenlijk altijd pulsatie, ook al loopt ie goed.... Vooral na het slapen. Als hij dan weer wat gelopen heeft is het weg/minder.
Kan dat? Altijd pulsatie of zijn ze dan altijd bevangen? Hij is wel wat dik en probeer hem nu te laten afvallen.

Iedereen veel succes met zijn/haar paarden

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:11

Heeft iemand tips mbt aankomen voor een hb’er?

Mijne is sinds dat ik op vakantie ben geweest wel wat dunner. Ze krijgt iedere nacht een slowfeeder met 4 tot max 7 kg erin die ook op gaat. Daarnaast krijgt ze af en toe brandnetels of wilgentakken. Overdag heeft ze een masker op en staat ze op een paddock waar gras door heen komt, zodat ze meer bewegingsruimte heeft dan ij haar zand nacht paddock.

Ze wordt duidelijk een dagje ouders als ik ook zie waar ze wat dunner is (rug/hals).
Maar ik wil zo graag het allerbeste voor haar en hoop haar op normaal gewicht de winter in te krijgen. Ze is altijd al schraal geweest maar nu wordt de ruggengraat/ribben een beetje duidelijker zichtbaar dus zoek ik ‘iets’.

Wat ik mij dan ook afvraag... hoe is ze dan wéér hb geworden. Ppid heeft ze niet nav een test, hooi is getest en ze is hb geworden toen ze 100% op zand stond. Hooguit kan ik nog steeds alleen aan bijvoeren buiten ons om denken, maar toch. Zou het wel eens willen weten hoe ze dan hb is geworden :')

S <3

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:19

Deni11 schreef:
Heeft iemand tips mbt aankomen voor een hb’er?

Mijne is sinds dat ik op vakantie ben geweest wel wat dunner. Ze krijgt iedere nacht een slowfeeder met 4 tot max 7 kg erin die ook op gaat. Daarnaast krijgt ze af en toe brandnetels of wilgentakken. Overdag heeft ze een masker op en staat ze op een paddock waar gras door heen komt, zodat ze meer bewegingsruimte heeft dan ij haar zand nacht paddock.

Ze wordt duidelijk een dagje ouders als ik ook zie waar ze wat dunner is (rug/hals).
Maar ik wil zo graag het allerbeste voor haar en hoop haar op normaal gewicht de winter in te krijgen. Ze is altijd al schraal geweest maar nu wordt de ruggengraat/ribben een beetje duidelijker zichtbaar dus zoek ik ‘iets’.

Wat ik mij dan ook afvraag... hoe is ze dan wéér hb geworden. Ppid heeft ze niet nav een test, hooi is getest en ze is hb geworden toen ze 100% op zand stond. Hooguit kan ik nog steeds alleen aan bijvoeren buiten ons om denken, maar toch. Zou het wel eens willen weten hoe ze dan hb is geworden :')


Ik zou beginnen met meer hooi voeren.
Staat er op de paddock veel gras? Of zijn het maar een paar sprietjes?
Als er weinig staat zou ik zorgen dat er niks meer staat en ook overdag hooi geven.

4kg hooi en wat sprietjes gras vind ik best weinig

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:00

@Deni, misschien luzerne bijvoeren, heb ik die van mij ook gevoerd toen ze erg schraal werd, moeten ze wel lusten want is een beetje bitter.

Speedy beet kan ook wel eens helpen.

En meer hooi is natuurlijk het beste.
Succes!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:35

Gatver, mijn merrie is licht hoefbevangen.. Vanmorgen kwam ze op eieren naar me toe, gelijk de da er bij gehaald, en ze krijgt nu 8 dagen metacam. Ze waren al van het gras af, omdat ik de fructaan berichten zo tegenstrijdig vond.

Ze staat op de paddock met haar vriend, en krijgt onbeperkt hooi en stro.
Verder krijgen ze agrobs wiesenflakes, vitaminekorrel en lijnzaad bijgevoerd.

Ik heb hier dus totaal geen ervaring mee, behalve dat ik weet dat ik de voeten moet koelen, dus dat doen we netjes.

Julius <3

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:21

Even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen, wanneer zijn jullie weer wat arbeid gaan doen met de paarden? Det draait alleen nog moeilijk op het harde verder stapt ze goed. Ik heb haar vandaar ingespannen en een half uur op het land gestapt. Aan de hand vind ze een drama momenteel (van de winter te veel gedaan denk ik) en ze stapte blij voor de wagen. Gecontroleerde beweging is goed toch? (sowieso bij haar door de spieren, grote puzzel is het )

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:35

Ik ben weer rustig gaan stappen toen ze rechtuit weer rad liep. Wel heel langzaam opgebouwd want na de eerste km had ze al een zoolkneuzing. Dus echt per 100meter ongeveer opgebouwd.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:57

Belsje schreef:
Ik had een vraagje, paardlief mocht van de DA en smid terug de weide op. Gaat goed, loopje blijft super zowel op het harde als zachte (hij weet al als hij me in de ochtend ziet aankomen met de longe: oh fiets daar gaan we weer, want ik kijk elke ochtend en avond nu :+).

Maar nu voelde ik vandaag wel wat pulsatie ... Wat komt eerst? Pulsatie, warm worden, lastig lopen? Ik heb er nl.geen idee van .... En daarnaast denk ik dat een been sowieso ook wel eens wat pulsatie kan geven? Of niet?

Iemand een suggestie?

Thx! :)


Mijn hoefsmid/bekapper zei: al een geluk als je paard pulsatie heeft, anders is ie dood.

Ik vermoed ook dat een nerveuzer type paard sneller zichtbare/voelbare hartkloppingen zal hebben.

Wat ik me ook afvraag: ivm de fructaanindex, iedereen verkondigt maar zijn eigen theorieën, maar ik weet niet wat ik als waarheid moet beschouwen. No offense, maar een mening op Bokt geldt voor mij niet als bewijs. Eerst was het korte gras gevaarlijk, nu het sterk groeiende gras... Ik heb de indruk dat de mijne slanker wordt nu het gras meer groeit, en ik vermoed dat het gras nu ook alles behalve gestresst is?

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:18

Ips: eerst goed lopen zonder medicatie, en dan HEEL voorzichtig opbouwen. 5 minuutjes recht uit, op het zachte eerst.
Herstellen van HB is werk van de lange adem. Te snel weer beginnen kan voor meer schade in de voeten zorgen. Denk hier niet aan weken maar aan maanden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:03

Een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier, ik ben op zoek naar feedback.
Mijn licht bevangen merrie (die zich nu een stuk beter voelt op buut) staat nu op een verharde paddock, ze kan ook op het zand, maar kiest op de een of andere manier toch voor het harde.
De weide is natuurlijk veel zachter aan haar voeten, maar ja, het gras.

Wat is wijsheid, met graaskorf op het gras, of toch met hooi op de paddock?

Julius <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Fudge, Juliet06, Mira283 en 33 bezoekers