Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:28

Vast heel origineel maar hier ook iemand die zweert bij duo hoef! Gebruikt bij mijn welshje toen ze vorig jaar brokkelhoeven had. Zijn echt sterk geworden er door en gingen niet meer brokkelen.

Mijn smid gebruikt ook zelf duo hoef.

Wat ik nu zelf ook doe is elke keer als ik er ben even de tuinslang op en onder de voeten. Spuit via de achterkant zo aan de onderkant van de hoef terwijl die ok de grond staan. Helpt tegen droge hoeven smid was er blij mee dat ik dat deed. Bekappen vandaag ging stuk makkelijker dan bij andere die de hoeven niet een aantal keer per week nat maakte

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:33

Normaal gesproken zeg ik altijd, laat de waterbak iedere dag een uurtje of 2 overlopen zodat rondom de waterbak in de wei een moddergedeelte ontstaat, zo kom hij met regelmaat in het vocht te staan. Maar naast waterschaarste op dit moment en het feit dat het binnen een kwartier verdampt is, lijkt mij dat nu geen oplossing.

Sommige paarden hebben sneller brokkelhoeven dan anderen, het is dus niet direct vergelijkbaar en om gelijk de smid de schuld te geven is mij ook te kort door de bocht.

Jou paard wil ook gewoon flink wat regenbuien :D

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:35

Alleen heel vaak vijlen helpt hier. Hoefwand echt goed gelijk houden aan de zool en de hoefwand ook goed afronden. De gepigmenteerde hoefwand vijl ik helemaal weg.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 18:48

https://www.kramer.nl/Paard/Verzorging/ ... i-hoefrasp
Ik heb nu deze gehaald.
Omdat ik met 1 hand zn grote vijl niet kan vasthouden hahaha.

Ik ga fotos maken, maar ik denk dat dat pas morgen avond word.

@careri18, mijn paard wil inderdaad wat regen... hij word zelf ook grijnzig van de warmte

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:51

Handig voor bijvijlen! Wel zorgen dat de hoeven zandvrij zijn, want anders is zo'n kleiner vijltje in no-time bot.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 18:53

Floortz schreef:
Handig voor bijvijlen! Wel zorgen dat de hoeven zandvrij zijn, want anders is zo'n kleiner vijltje in no-time bot.


Bedankt voor de tip!!

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:52

Dat zelf vijlen zie ik meer ellende van dan goede dingen. Hoefsmid is een apart vak he! Dat kun je niet zomaar ( ook niet met een paar middagen cursus)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 19:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:19

Ijzers of natuurlijk bekappen. En idd hoeven goed voeden met dit droge weer. +probeer met rijden je paard niet te laten sloffen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:45

white_flame schreef:
[ [url=m/2JGrhA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/989kCl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/It5TI8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4Tr1Hf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ucpA1N.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aLcT3f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou een andere smid gaan zoeken

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:54

EmptyWords schreef:
Ik zou een andere smid gaan zoeken


Hoeveel professionele ervaring heb jij om deze uitspraak te doen?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:05

Careri18 schreef:
EmptyWords schreef:
Ik zou een andere smid gaan zoeken


Hoeveel professionele ervaring heb jij om deze uitspraak te doen?

De hoeven zijn te lang en de smid is 2 weken geleden geweest. Helaas heb ik deze ellende zelf ook gehad ooit. Als de voeten er zo uitzien als ze 2 weken geleden bekapt zijn... dan is t slecht werk

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:11

EmptyWords schreef:
Ik zou een andere smid gaan zoeken


Oef ik schrik ook wel van de foto's hoor.. Ik zou hier ook niet heel blij van worden. Niet twee weken na bekappen (en eerlijk gezegd ook niet twee maanden na bekappen).

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 21:21

Dus ik hoor veel meningen over nieuwe hoefsmid zoeken?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:44

Ik vind ze ook nog aan de lange kant. Zeker als ze pas 2 weken geleden gekapt zijn. Eens een andere smid proberen kan geen kwaad. En vooral goed insmeren. Ik gebruikt gewone niveau hand crème uit zo'n blikje. Je hebt hier ook goedkopere varianten van. Ik smeer dit als ik een scheur zie komen en deze zijn 9 vd 10 keer binnen 3 dagen weg. Deze tip kreeg ik van mijn eigen smid.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:45

Mloes schreef:
Ik las ergens een goede tip om hoeven vochtig te houden; van die neopreen hoefbeschermers vol laten lopen met water en dan om doen. Schijnt als een soort spons te werken. Heb het nog niet geprobeerd bij mijne, haar hoeven zijn droog maar scheuren helemaal niet gelukkig.


Die zijn binnen 3 minuten weer opgedroogd, komen ook niet over de teen, geen goede ervaringen mee..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:58

white_flame schreef:
Dus ik hoor veel meningen over nieuwe hoefsmid zoeken?


Vaker bekappen, deze zijn gewoon te lang. En inderdaad na twee weken zó lang is erg onwaarschijnlijk. Het is wel zo dat je met dit weer om de week even een vijl erlangs moet halen. Laat een natuurlijk bekapper komen. Ik weet niet in welke regio je zit, maar hier zijn twee kaarten

Raadpleeg deze lijsten:
https://viva-concept.com/maps/natuurlijkbekappers-info/
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/practioners.html

Beter nog leer je zelf tussentijds onderhouden zodat je niet steeds achter de feiten aan blijft lopen. www.natuurlijkbekappen.nl

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:04

Blijf aub bij dat natuurlijk bekappen uit de buurt, daar zie ik alleen maar extreem veel ellende van.

Hoeven vallen best mee met hoelang ze zijn, ze moeten wel een beetje voet houden. Maar onze natuurlijk bekappers zijn dol op korte voetjes en zien toch niet wat kreupel is, dus tuurlijk, zo kort mogelijk, vooral op de hielen........

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:13

Careri18 schreef:
Blijf aub bij dat natuurlijk bekappen uit de buurt, daar zie ik alleen maar extreem veel ellende van.

Hoeven vallen best mee met hoelang ze zijn, ze moeten wel een beetje voet houden. Maar onze natuurlijk bekappers zijn dol op korte voetjes en zien toch niet wat kreupel is, dus tuurlijk, zo kort mogelijk, vooral op de hielen........


Volgens mij hoeft hier geen discussie over wel of niet natuurlijk bekappen plaats te vinden.
Vind jij de hoeven van deze pony er wel goed uit zien? Twee weken nadat ze bekapt zijn?

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:15

Mloes schreef:
Careri18 schreef:
Blijf aub bij dat natuurlijk bekappen uit de buurt, daar zie ik alleen maar extreem veel ellende van.

Hoeven vallen best mee met hoelang ze zijn, ze moeten wel een beetje voet houden. Maar onze natuurlijk bekappers zijn dol op korte voetjes en zien toch niet wat kreupel is, dus tuurlijk, zo kort mogelijk, vooral op de hielen........


Volgens mij hoeft hier geen discussie over wel of niet natuurlijk bekappen plaats te vinden.
Vind jij de hoeven van deze pony er wel goed uit zien? Twee weken nadat ze bekapt zijn?


Ik hou graag rekening met de omstandigheden, extreme droogte in het land, er zijn er veel met brokkelvoeten op het moment.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:30

Nog los van het brokkelen vind ik de hoeven te lang, en qua stand vind ik ze ook niet top. Klinkt mij vrij logisch in de oren dat dit het afbrokkelen veroorzaakt, maar don't shoot me want ik ben geen hoefsmid :D

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paard zijn hoeven blijven brokken en scheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:52

Zou eens gaan kijken naar een natuurlijk bekapper.
Voor wie zegt dat daar veel problemen bij gezien worden: kijk eens naar alle ramp hoeven gedaan door hoefsmeden. Tis maar net welke bekapper je hebt.

De hoeven zijn veel en veel te lang. Daardoor breken te af! Ik zou opzoek gaan naar een andere bekapper. In welke omgeving zit je?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:33

Careri18 schreef:
Dat zelf vijlen zie ik meer ellende van dan goede dingen. Hoefsmid is een apart vak he! Dat kun je niet zomaar ( ook niet met een paar middagen cursus)

Nou, dan heeft deze smid wel wat aparte vakken gemist tijdens zijn opleiding... :')

Ik kan maar weinig anders adviseren dan een andere smid of liever nog een bekapper te zoeken. Dat zal vermoedelijk wel wat meer gaan kosten dan 22,50... Dit is, als 2 weken hiervoor bekapt is, gewoon niet goed en ook echt niet nodig.

Zelf een cursus doen om je eigen paard te kunnen bekappen is erg handig. Heleen geeft binnenkort weer cursus; even kijken bij paardenhoeven.info onder workshops of agenda ergens. En ook elders zijn wel cursussen te volgen.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 23:36

Ja tuurlijk een 4 jarige opleiding in een paar weken tijdens een cursus leren. Klinkt logisch. Het is extreem weer, daar reageren voeten ook op, zeker in de zomer waarbij ze toch al meer groeien dan in de winter.

Zou jij graag behandelt worden door een arts die thuis ff wat cursusjes heeft gedaan als je ernstig ziek bent?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 00:09

Misschien een leuk weetje... de lesstof uit zo'n 'bekapcursus' zit in een MBO hoefsmidopleiding verwerkt. (en niet andersom...)
Grappig he, zo'n cursusje... :)

en ik blijf liever bij het onderwerp. Persoonlijk worden is niet nodig.