[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:44

Ook weer van de partij.


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:42

Hier gaat het gelukkig ook goed. Al groeien de hoeven wel bijzonder nu. Niet zo'n typisch bevangen hoedje met een knik, maar ze groeien nu bol. De ringen van de hoefbevangenheid zitten nu ongeveer halverwege. Ben benieuwd hoe de hoefvorm uiteindelijk wordt.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:12

Mijn pony is zonder gras bevangen geraakt. In verband met een soort permanente obesitas stond ze al 2 jaar niet op de weide. Ook nu ze getest hooi krijgt en een minuscuul beetje slobber, blijft ze vetophopingen houden. Ribben zijn zeer gemakkelijk te voelen, maar schouders en zeker de billen is echt massief. Dus zij komt zeker niet op de weide voordat ze helemaal netjes is. De vraag is of dat ooit gaat gebeuren.


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:04

Hierbij de foto's van de voorhoeven nu. Het zwarte wat je ziet is spul wat ik er nu op smeer in een poging er wat vocht in te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 06:49

Wat een slecht nieuws zeg! En wat goed dat je toch een foto hebt laten maken! Kan er nog iets gedaan worden?

Mijn pony is ook altijd veel alerter en gezelliger als ik er ben. Toen ze hoefbevangen werd, had ik toevallig een camera hangen voor mijn andere hoogdrachtige pony. Daarmee kon ik erg goed observeren hoe mijn pony zich gedroeg als ik er niet was. Dat heeft er ook voor gezorgd dat er er gelukkig vrij snel bij waren.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:45

Deni11 schreef:
LinSa schreef:
Mijn pony is zonder gras bevangen geraakt. In verband met een soort permanente obesitas stond ze al 2 jaar niet op de weide. Ook nu ze getest hooi krijgt en een minuscuul beetje slobber, blijft ze vetophopingen houden. Ribben zijn zeer gemakkelijk te voelen, maar schouders en zeker de billen is echt massief. Dus zij komt zeker niet op de weide voordat ze helemaal netjes is. De vraag is of dat ooit gaat gebeuren.


Heb je toevallig op cushing ookwel ppid laten testen? Zo klinkt het namelijk wel..


Ze is 2 jaar terug heel licht positief getest. Toen heb ik medicatie gegeven maar daar ben ik ook weer mee gestopt omdat het meer slechte effecten gaf dan dat ik er echt iets van merkte. Nu laat ik haar met enten straks opnieuw testen. Ik verwacht eigenlijk wel dat dit de onderliggende oorzaak is.
Sinds gisteren loopt ze ineens weer minder goed. Niks extra's gehad. Alleen iets meer hooi, maar dat is getest en is echt enorm schraal.
Ze komen maandag voor een scopie van mijn andere pony. Overweeg nu om ook meteen foto's te laten maken van de hb'er. Weet niet of dat nog bij de afspraak erbij kan. Wil eigenlijk toch wel weten waar we aan toe zijn, al is ze nu veel te goed om in te slapen.

Pfff heftig xChantal94, is je pony nu ingeslapen? Heel moeilijk! Veel sterkte met het verwerken, rotziekte.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:57

_Nynke schreef:
Ik kom dit topic even binnen vallen.. sinds gisteren loopt mijn paard niet lekker en alle 4 de hoeven zijn warm aan de binnenzijde. Kan dat hoefbevangenheid zijn?
Het leek eerst verdacht veel op een hoefzweer dus DA er nog bij gehad omdat we t niet vertrouwden en die dacht ook hoefzweer maar nu zijn alle 4 de hoeven opeens aan 1 zijde warm.. ik snap er niks meer van ;(

Ze krijgt hooi en ze is de laatste tijd enigszins afgevallen, dat was de bedoeling want ze was wel een beetje te dik. Verder alleen vitalbix.. en ze graast heel soms eens maximaal een uurtje.



Heeft ze ook pulsatie? Reageert ze op de visiteertang op de tenen? Ik zou de dierenarts/hoefsmid er op nieuw bij vragen. Bij hoefbevangenheid is het wel van belang dat er snel gereageerd wordt.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:01

Hier is het weer mis sinds vrijdag. Geen idee wat het getriggerd heeft, maar ze loopt weer beroerd. We waren net lekker wandelingen aan het maken van 3 a 4 kilometer.
Ze zouden vandaag voor mijn andere pony komen, dus ook meteen maar foto's gemaakt van de hoefbevangenpony.
Foto's zijn goed, klinisch beeld is slecht. En dan? :(
Linksvoor is 6% gekanteld, rechtsvoor 4%. Vanaf 10% wordt er gesproken van een matige kanteling. Nu dus een lichte kanteling. Geen vervorming oid aan het hoefbeen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:48

Dennis schreef:
Ips, arme Detje. Ik had je gister nog ff aan willen spreken, maar kwam er niet van. HB is zo'n ellende, boven op al haar andere ellende.....

@ LinSa: Roos had op de foto's (na een week of 4 om te zien waar we stonden en na een maand of 4 bij een grote terugval) ook weinig kanteling terwijl ik wel een pony had met heel erg veel pijn. Toen het begin mei weer fout ging heb ik toen ook bewust niet nog eens foto's gemaakt. Als ze op 4 zakjes buut niet kunnen staan kan het gewoon niet meer, hoe goed de foto's ook waren.

Ik hoor er zo veel op het moment. Zal het de regen zijn die we nu hebben?
Begin van de seasonal rise? Is wel een cushing dingetje, maar er zijn er genoeg die het hebben, maar nog niet getest zijn. Waardes stijgen ook bij gezonde paarden, dus wat extra gevoeligheid zou ook niet raar zijn.

Mijn instructrice heeft haar merrie die helemaal niet op het gras komt, wat schralig is en zo veel mogelijk in het werk staat ook weer bevangen. Ik heb aangedrongen op een cushing test, merrie bleek toch cushing te hebben. Maar al zo vaak bevangen geweest, dus hoe ze nu zal herstellen is natuurlijk altijd maar afwachten.


Ja ik meende me te herinneren dat jij hetzelfde had. Ik wil niet zeggen dat ze nu echt heel erg veel pijn heeft, want ze ligt nauwelijks en is wel alert. Ze loopt alleen liefst niet en als ze in beweging komt is dat echt het typische hoefbevingen loopje. Ze krijgt nu ook geen Bute en draagt 24/7 haar hoefschoenen.
Begin van de seasonal rise zou prima kunnen! Ik wil haar erg graag op Cushing laten testen, maar nu ze weer met pijn staat is die test niet betrouwbaar. Ik zou natuurlijk gewoon met prascend kunnen starten, maar ik heb graag een beginwaarde zodat ik over een bepaalde tijd kan kijken hoe het ervoor staat.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:06

Jemawi schreef:
Ik wil ook graag weer even een stipje, want ik lees graag mee.

Ik vroeg me af of jullie merken dat je paard/pony op weersveranderingen reageert. Voor de derde keer dit jaar nu staat mijn pony bevangen nadat de temperatuur een duik maakt, zoals afgelopen vrijdag.
Gelijk zaterdag mis. Overigens is die van mij een PPID met EMS, maar heel lang ( 4 jaar ) stabiel geweest.


Hier vrijdagavond mis. Donderdag zag ik nog niks, vrijdag liep ze stijf. Ik denk dat het weer echt van invloed is op paarden die daar blijkbaar heel gevoelig voor zijn.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:01

Als ik kritisch naar haar kijk heeft ze sowieso IR en hoogstwaarschijnlijk ook PPID.
Ze staat overigens niet op het gras, nooit, dus daar kan het niet door komen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:46

Zeker hb. Pulsaties, warme hoeven, loopt bijna rad op het zand en stokkreupel op het harde, bochtje maken is echt drama. Dus dat is het wel echt.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:35

Ik ben weer rustig gaan stappen toen ze rechtuit weer rad liep. Wel heel langzaam opgebouwd want na de eerste km had ze al een zoolkneuzing. Dus echt per 100meter ongeveer opgebouwd.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 05:52

Wat een afschuwelijk verhaal daphne1988. ;( Wat een ellende heb jij doorgemaakt. Heel veel sterkte met het verwerken van dit grote verlies :(:)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:46

Angs1989 schreef:
De dierenarts is nu onderweg, ze wil alleen maar liggen en lijkt erg veel pijn in haar buik te hebben. Ik reageer straks even op de andere vragen.


Ik werd door mijn merrie ook op het verkeerde been gezet. Ze toonde alle verschijnselen van koliek, maar bleek hoefbevangen te zijn. Waren ook extra darmgeluiden te horen. Allemaal te wijten aan de pijn.

Ik denk dat er bij de hoeven nog veel te behalen valt. De hoeven van mijn pony zagen er na de eerste bekapbeurt zo bij, volgens de Van Nassau manier:

Afbeelding

Door de hoefwand zo te vijlen kan het vocht wat drukt in de hoef eruit. Bij mijn merrie kwam er geen vocht/bloed uit omdat we er heel vroeg bij waren.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:22

Heeft iemand ervaring met dikke achterbenen icm hoefbevangenheid? Tegelijk met de terugval van mijn pony viel me op dat ze dikke achterbenen heeft. Als ik er in knijp, tilt ze haar voet op. Als ze haar voet neerzet en haar gewicht er weer op zet hoor je iets knakken.


Afbeelding

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:41

Ik heb zelf ook een veulen staan. Mijn ervaring is dat de meeste merries er niet meer de hele tijd achteraan rennen op deze leeftijd. Paddock is zand, dus ook plezierig voor de merrie om te staan.
Persoonlijk zou ik de merrie dus met veulen in de paddock zetten voor op z'n minst een aantal uur per dag.

Bijzonder trouwens dat een zogende merrie hoefbevangen wordt. Mijn IR merrie die eeuwig en altijd te dik is, is nu echt mager aan het worden en moet ik flink bijvoeren.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:54

Ik heb een paar weken terug foto's laten maken. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Niet alleen omdat ik nu de inwendige schade weet, maar de hoefsmid weet nu ook wat hij wel en niet kan met de hoef.
Wat zegt je hoefsmid ervan? Heb je een hoefsmid die kundig is met bevangen hoefjes?
Ik merk dat mijn dierenarts een andere mening heeft dan mijn hoefsmid, maar mijn hoefsmid heeft veel meer ervaring dus daar vertrouw ik op.

Overigens beoordeelt de hoefsmid de foto's anders dan de arts die ze gemaakt heeft. Die heeft het alleen gehad over de (lichte) kanteling en niet over het feit dat het hoefbeen verzakt is. Vandaar dat ze toch steeds pijnlijk is. Momenteel staat ze op 1/2 zakje bute. Gisteren een hele gehad omdat ze weer bekapt is en het dan altijd even moeilijk heeft. Hoefschoenen past ze helaas niet meer, die heeft ze maar 3 keer aangehad.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:46

__elise__ schreef:
Bedankt voor je reactie.
Hoe lang was jouw pony al bevangen voor je ze op de foto hebt laten zetten? En heb je daarbij de pony verplaatst naar de kliniek of thuis foto's gemaakt?
Mijn hoefsmid is er nog niet bij geweest. De dierenarts gaf aan dat ze goed op de voetjes stond en op het moment dat ze bevangen werd, was ze net bekapt.


3 maanden. Ze was toen echter al wel een dikke maand weer helemaal goed. Ik heb thuis foto's laten maken.
De hoefsmid vind ik wel echt nodig! Mijn hoefsmid heeft haar een stuk naar achter gezet waardoor de druk van de teen af gaat. Met bekappen en/of een ijzertje kan je al veel verschil maken!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:40

Moeilijke situatie, maar ik zou in dit geval bedanken voor de eer van het verzorgen. Ik zou er zelf niet aan bij willen dragen dat dat paardje zoveel pijn lijdt door de hoefbevangenheid en dat daar niet de juiste maatregelen voor getroffen worden.

Hier gaat het nog steeds niet lekker. Hoefsmid is weer geweest, hij vond haar toen redelijk lopen. Ze krijgt nu een halfje bute per dag en het wisselt hoe ze is. Vandaag de uitslag van de PPID gekregen: negatief! Nu maar verder peinzen wat te doen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:20

Wat goed dat je naar jezelf geluisterd hebt capopjekop! Hopelijk heeft het ook het gewenste resultaat en knapt Grietje snel weer op!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 16:34

__elise__ schreef:
Ik zal ook eens een update doen over Happy. Het is vandaag exact een maand geleden dat ik ze HB van de wei heb afgehaald. Sinds dit weekend staat ze op een kwart zakje buut per dag. Helaas heeft ze nog steeds pijn en ook nog steeds pulsatie in haar hoefjes. De ene dag is pulsatie links, dan weer rechts, daar is niet echt een pijl op te trekken. Vanochtend had ze echt veel last, zo sneu.

Hoe is jullie ervaring met het beslaan? Advies van de dierenarts was om ze voor te beslaan als de voetjes wat gestabiliseerd waren. De hoefsmid geeft echter weer aan dat het erg lastig is om die kleintjes pijnloos te beslaan, zeker i.c.m. HB. Zij raadt het daarom af of adviseert plakbeslag. Hoe staan jullie daarin?


Als ze zo slecht is zou ik zeker de bute weer wat ophogen totdat ze weer fatsoenlijk rond stapt. Wat betreft de ijzers heb ik hier hetzelfde verhaal. Dierenarts vindt dat ze eronder moeten, hoefsmid vindt het niet noodzakelijk.
Texas8 schreef:
Dank voor jullie tips! :D
Ze krijgt nu een handje vitalbix maar de supplementen lijkt ze om heen te eten...Dus meng ik het met water, maar dan eet ze het niet helemaal op. Speedibeet lust ze niet :+ Mijn andere paard krijgt speedibeet en luzerne. Ik zal even kijken hoeveel suiker er in zit. Het is luzerne van Hartog. Iemand een idee toevallig?


Ik maak een beetje slobber van de NutriMash en Daily Complete. De NutriMash ruikt heel sterk dus zal ook wel een kruidige smaak hebben. Er gaan ongeveer evenveel supplementen in als slobber, maar ze eet het prima. Dat zou je dus ook nog kunnen proberen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:59

Oh goede tip zeg, van dat matje! Ik heb zoiets nog niet nodig gehad maar ik ga het onthouden.

Ik heb een vraagje. De schade door de hoefbevangenheid wordt nu zichtbaar aan de hoeven. Mijn hoefsmid geeft aan dat dit normaal is, maar ik vind het wel een beetje griezelig om te zien. Er ontstaat echt veel ruimte in de witte lijn en de wand laat een soort van los. Zie onderstaande foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Iemand hier ervaring mee?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:11

Hmm oke. Ze wordt goed bijgehouden door de hoefsmid (opgeleid door van Nassau) en daar heb ik wel vertrouwen in. Ik schrik er wel steeds van als ik veranderingen aan de hoef zie. Gaandeweg leer je steeds meer bij ;)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:05

Bah wat zonde zeg :( heb je al iets van hoefschoenen of zelfgemaakte 'pads' geprobeerd?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, PipMarly en 7 bezoekers