Paard glijd weg/loopt kort achter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 12:02

Hallo Bokkers!

Gister (zaterdag) viel mij op toen ik langs de weg liep onderweg naar de bak dat mijn pard af en toe “weg gleed” met haar achterhand. Ik hoorde een hoop geschaap en zag dat dr achterhand wat zakte en ze liep ook gewoon door alsof er niks was. Dit gebeurde zo’n 3 keer (op een wandeling van 10 min), ik was onderweg naar de bak om dr los te gooien dus ik dacht al hmm daar moet ik even op letten. Dus ik de bak klik ik dr los en wil ik dr van me weg sturen en toen viel me al op dat ze niet echt wilde rennen, normaal wilt ze niks liever en zodra ze los is vliegt ze weg. Dus ik al een beetje verbaasd haar wat extra “opjagen” en toen stapte ze weg en met veel moeite kreeg ik er een drafje uitgeperst. Dit zag er naar mijn idee niet helemaal soepel uit, eerst dacht ik dat ze linksachter iets korter neerzet maar hoe langer ik keek hoe meer ik in de war raakte. Ik heb meteen mijn fysio geappt en die komt dinsdag weer dus die zal haar dan weer helemaal nalopen.
Ik ben vandaag (in overleg met fysio uiteraard) erop gegaan naar de bak, dit keer had ze 2 keer dat ze een beetje weggleed. En ik had het gevoel dat ze wat instabiel liep, maarja kan ook zijn dat ik er zoveel op let dat ik me dingen ga verbeelde . Maar ze voelde wat wiebelig. Dus in de bak zo’n 5 tot 10 minuutjes gestapt en toen aangedraafd, dit koste redelijk wat moeite waar ze normaal vrolijk wegdraafd en het voelde appart, heel moeilijk tr plaatsen wat ik voelde, geen onregelmatigheid maar wel anders dan normaal. Dus snel weer gestopt, nog zo’n 5 minuutjes gestapt en toen weer teruggegaan.

Ik zal zo even een video proberen te uploaden maar k hoop dat jullie me al een stuk kunnen helpen.

Het gaat dus om een haflinger merrie, 7 jaar oud, staat 24/7 buiten. Zadel en alles past, ze liep dus ook al anders zonder zadel. Er zit niks in de hoeven, ik voel geen warmte/zwellingen en qua karakter en gedrag is er niks veranderd.

Verder ben ik wel op vakantie geweest dinsdag tm donderdag, maandag heb ik dr losgegooid en heeft ze flink gerend, vrijdag heb ik weer rustig gereden en dat ging gewoon goed, gewoon lekker lang en laag, niet al te intensief. En zaterdag merkte ik dus voor het eerst dat ze gekkig liep. Door de wei hobbelt ze heel wat af met dr weidevriendje en lopen ze heerlijk van hot naar her.

Edit. Hier is de video:
https://youtu.be/KxC-r3cVikM

Ik hoop dat iemand dit herkent of wellicht tips heeft.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 15-07-18 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:06

Kniebandje overbelast?
Vind dit soort kreupelheden in eerste instantie eigenlijk iets voor de dierenarts ipv fysio.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-07-18 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 12:07

Sizzle schreef:
Kniebandje overbelast?

Bedankt voor je snelle reactie!
Zou zeker kunnen, filmpje is san het uploaden dus dan kunnen jullie beter zien wat ik bedoel. Zou er geen warmte/zwelling moeten zitten bij een overbelaste knieband?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:08

Faitherr schreef:
Sizzle schreef:
Kniebandje overbelast?

Bedankt voor je snelle reactie!
Zou zeker kunnen, filmpje is san het uploaden dus dan kunnen jullie beter zien wat ik bedoel. Zou er geen warmte/zwelling moeten zitten bij een overbelaste knieband?


Nee hoor, alleen als er een ontsteking is en die zie je sowieso slecht in dat gebied.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 12:11

Sizzle schreef:
Nee hoor, alleen als er een ontsteking is en die zie je sowieso slecht in dat gebied.

Hmm oke, de fysio appt mu dat ze misschien stijf in de lenden of bekken is, hier dacht ik zelf ook aan omdat het lijkt alsof ze beide kort neerzet.
Hier is de video:
https://youtu.be/KxC-r3cVikM

Rebecca28

Berichten: 62
Geregistreerd: 12-04-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:28

Ik ben het eens met sizzle, wellicht meer voor de dierenarts dan de fysio. Ik ben zelf geen expert, dus ik doe maar geen uitspraken over het kort lopen! :P (Je ziet wel duidelijk dat ze ergens last van heeft)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 12:32

Rebecca28 schreef:
Ik ben het eens met sizzle, wellicht meer voor de dierenarts dan de fysio. Ik ben zelf geen expert, dus ik doe maar geen uitspraken over het kort lopen! :P (Je ziet wel duidelijk dat ze ergens last van heeft)

Hmm, ja ik heb sowieso elke dinsdag les van de fysio, dus als er dan eens iets niet helemaal lekker zit dsn zijn we daar mooi optijd bij. Dus ik laat eerst de fysio haar gewoon nalopen, als er iets verkeerd zit qua spieren/pezen dan is er een grote kans dat ze dit zou kunnen vinden. Als ze het niet vind dan halen we er een dierenarts bij, en de fysio zal ook advies kunnen geven als ze vind dat ik er een dierenarts naar moet laten kijken gelukkig.
Maar als iemand meer ideeen heeft van wat het kan zijn laat het dan alsjeblieft weten! Ik heb de benen vandaag iniedergeval gekoeld dus dst zal ik nog een aantal keer doen, kan toch nooit (bijna nooit) kwaad en is lekker met dit weer. Ik hoop zo dat het meevalt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:36

Zonder lichamelijk onderzoek valt er gewoon geen diagnose te stellen.
Rustig afwachten tot Dinsdag en gewoon op de wei laten staan tenzij het verergerd.

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:41

Die van mij had ook zo iets. Niet het wegglijden maar wel het niet lekker lopen. Niet kreupel maar gewoon net niet goed..

Uiteraard ook de fysio gebeld en er kwam uit dat die van mij stijf in het rechter schouder was. Dit uitte zich weer naar de achterkant waardoor hij linksachter vreemd liep.

Dus misschien dat het heel wat anders is dan dat je verwacht?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 13:37

noekiee18 schreef:
Die van mij had ook zo iets. Niet het wegglijden maar wel het niet lekker lopen. Niet kreupel maar gewoon net niet goed..

Uiteraard ook de fysio gebeld en er kwam uit dat die van mij stijf in het rechter schouder was. Dit uitte zich weer naar de achterkant waardoor hij linksachter vreemd liep.

Dus misschien dat het heel wat anders is dan dat je verwacht?

Zou zeker kunnen, toen ik haar net had liep ze ook onregelmatig heel minimaa maar wel dat ik het opmerkte, als ik het aan iemand vroeg (met verstand van paarden) zeiden ze, neuhh ik zie niks. Dus dat was heel lastig, maar het werd wel steeds erger, dit had ik zelf niet echt door omdat ik het elke dag zag en het heel minimaa verergerde tot ik op een dag aan het longeren was en echt dacht ja, ik voel me er niet fijn bij om dr door te laten lopen. Toen is de fysio geweest, bleek ze vast te zitten in dr nek. Heel veel behandelingen gehad, heel hard bezig gegaan met rechtrichten en toen is het een hele tijd goed geweest. Laatst kwam het weer terug, weer die spier in de hals, is waarschijnlijk dus gevoelig voor overbelasting.
Het is dus een ontzettend verwend paard ondertussen, ik masseer bijna elke dag, zeker als ik ga rijden, vaak voor en na het rijden. Ook met zo’n speciaal balletje. Ze krijgt elke dag rek en strek oefeningen dus ze is zo soepel als een elastiekje. Super fijn omdat je het meteen voelt als iets veranderd. Dit heeft ze echter nog nooit gehad maar ik geloof je meteen als je zegt dat het wellicht uit de schouder kan komen.

Ik heb de fysio ook gevraagd over de kniebanden, ze verwacht niet dat dat het is, dan zou er een ergere kreupelheid moeten zijn. En het lijkt ook alsof ze beide benen kort neerzet en eentje nog korter dan de ander, het is zeer onwaarschijnlijk dat de kniebanden bij beide kanten verrekt zijn. Bekken zouden eventueel wel meer vast kunnen zitten aan een kant. Dinsdag hopelijk meer duidelijkheid. Ik voel me er toch rot over.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:06

Ik vind dat het toch wel lijkt op de knie rechtsachter.Leuke Haflinger trouwens!Geef haar dan een paar dagen rust tot je er een deskundige naar kunt laten kijken.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 15:02

anjali schreef:
Ik vind dat het toch wel lijkt op de knie rechtsachter.Leuke Haflinger trouwens!Geef haar dan een paar dagen rust tot je er een deskundige naar kunt laten kijken.

Hmm, ik heb er zelf niet ontzettend veel verstand van maar wat zie jij dan precies waardoor je de knie denkt? Fysio zei dus idd dat t dan raar is dat ze met beide benen kort loopt en dat ze haar dan meer kreupel verwacht en dat ze haar been dan niet zo ver zou willen strekken.

Hoeven uitkrabben is trouwens geen probleem, ik kan m alle kanten op buigen en draaien.

Dankjewel hihi ik ben heel blij met dr, hopen dat we snel weer aan het werk kunnen saampjes. Jaa ze mag nu natuurlijk in de wei staan! Eerst zeker weten wat er is


Edit. Niemand heeft hoefbevangenheid genoemd, het leek mij ook niet waarschijnlijk omdat het dan meestal op alle 4 de hoeven is en het het wegglijden niet verklaard. Maar is er verder niemand die daar nog aan denkt?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:45

Nou,hoefbevangenheid komt meestal aan de voorbenen,en dan krijgen ze een typische stand met de voorbenen naar voren, om de voorhoeven te ontlasten. Dat ziet er niet zo uit bij jouw pony.Ik dacht aan die knie rechtsachter omdat het lijkt alsof ze die minder goed kan gebruiken.Maar ik ben geen veearts natuurlijk en via internet kunnen toch moeilijk diagnoses gesteld worden.Laat ons maar weten wat het kan zijn zogauw je het zelf weet. Daar leren wij ook weer van,maar in de eerste plaats hoop ik dat je leuke paardje weer snel opgeknapt is.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 16:01

Wellicht onderuit gegaan tijdens een gek momentje in de wei waardoor er iets verrekt is. Zou haar in ieder geval lekker even een weekje rust geven en als het dan niet verbeterd is de dierenarts bellen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 22:12

Sorry een beetje laat maar ik denk dat jullie het nog wel interessant vinden om te weten wat er nou uiteindelijk uit is gekomen.

Dinsdag dus de fysio geweest, onderweg naar de bak gleed ze weer een aantal keren weg, eenmaal bij de bak moest ik op het harde even hen een weer draven. Op dat moment zagen we niks aan de draf, dus niet dat korte wat op de filmpjes te zien is. Dus fysio heeft haar helemaal nagelopen, haar bekken waren mooi soepel, kniebanden waren prima in orde, het enige wat ze kon vinden is een kleine stijfheid bij de lenden, deze heeft ze mooi losgemaakt. Gek dat er niks groots te vinden was. Eerst was ik er blij mee maar toen ze op de terugweg weer een heel aantal keren uitgleed baalde ik wel omdat we nog niet echt een antwoord hebben dus, de dag daarna rustig aan gymnastiserend in de kan gewerkt en de dag daarna in de les weer goed bezig gegaan met soepel maken. In het begin voelde het niet fijn, ik moest dr echt veel aanmoedigen terwijl normaal is ze heel voorwaarts. Maar omdat er lichamelijks (voor zover de fysio kon zien ze heeft geen röntgenogen uiteraard) niks verkeerd zat moest ze er waarschijnlijk even “doorheen” gereden worden.

Eind van de les merkte ik er vrijwel niks meer van, het glijden bleef aanhouden alleen in de bak kon ik prima rijden. Toen uiteindelijk nog eens goed gekeken en het is dus waarschijnlijk zo dat door dit droge weer de hoeven gewoon glad zijn geworden, het viel me vandaag dan ook op dat ze ook met een voorhoefje even weggleed. Dus waarschijnlijk heeft dit niks te maken met dat zo kort liep. Omdat ze een klein gleufje aan de voorkant van haar achterhoef is waar duidelijk een stukje vanaf is geschaafd kwam de fysio op het idee dat ze waarschijnlijk een glijer heeft gemaakt in de wei, daarbij een spiertje verrekt heeft en daardoor kort liep.
Ze loopt nu iniedergeval normaal! Vandaag weer heerlijk kunnen rijden en ze is zo soepel als een elastiekje. Heel erg bedankt voor jullie hulp en meedenken! Als je nog vragen over iets hebt ofzo mag je die gewoon stellen hoor!

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:17

Anjali, er zijn ontelbare gevallen van bevangenheid waarbij die typische stand niet voorkomt. Dacht dat de meeste mensen dat nu wel wisten.
Mijn Fries bijvoorbeeld, die ging heel raar lopen met de achterhand, heeft 2 veeartsen daardoor een paar dagen op het verkeerde been gezet maar ze bleek toch echt vierkant bevangen.

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:40

Staat ze op ijzers? Als die slijten willen ze daar nog wel is flink door uitglijden.

Fijn dat ze weer normaal loopt :)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 12:39

prugelpiet schreef:
Staat ze op ijzers? Als die slijten willen ze daar nog wel is flink door uitglijden.

Fijn dat ze weer normaal loopt :)

Nee ze staat niet op ijzers

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paard glijd weg/loopt kort achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:07

Ik ga met de reacties over de knie mee... Even aangeven zodra de hoefsmid komt, als het aanhoud de smid eerder laten komen. Dikke kans dat met een kleine aanpassing de knie minder belast wordt.

Maar daarbuiten vind ik je pony sowieso heel erg kort lopen.

Totaal iets anders... mijn Fries werd afgelopen week gigantisch door insecten geteisterd. Compleet afgepeigerd komt nam ik hem uit de stal (nadat hij ook al de hele ochtend in de wei de hele kudde lastig had gevallen om mee de kroelen) en hij gleed ook. Hij staat op ijzers. Heb hem gewassen, goede deken (rambo sweet itch) op gegooid en sindsdien is het klaar. Dat echte glijden heb ik bij hem gegooid op doodvermoeid door de beestjes.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 13:37

Janine1990 schreef:
Ik ga met de reacties over de knie mee... Even aangeven zodra de hoefsmid komt, als het aanhoud de smid eerder laten komen. Dikke kans dat met een kleine aanpassing de knie minder belast wordt.

Maar daarbuiten vind ik je pony sowieso heel erg kort lopen.

Totaal iets anders... mijn Fries werd afgelopen week gigantisch door insecten geteisterd. Compleet afgepeigerd komt nam ik hem uit de stal (nadat hij ook al de hele ochtend in de wei de hele kudde lastig had gevallen om mee de kroelen) en hij gleed ook. Hij staat op ijzers. Heb hem gewassen, goede deken (rambo sweet itch) op gegooid en sindsdien is het klaar. Dat echte glijden heb ik bij hem gegooid op doodvermoeid door de beestjes.

Ik denk dat je mijn laatste bericht over het hoofd hebt gezien, er is nu niks meer van te zien. Ze loopt weer goed. Normaal loopt ze absoluut niet zo kort, ik zal proberen een filmpje te vinden van hoe ze normaal loopt. De knie was niks mee, fysio heeft er goed naar gekeken maar daar was alles mee in orde. Gek van jou Fries! April rent ook heel wat af in de weide maar meer omdat ze barst van energie, ze heeft ook een vliegendeken dus van insecten heeft ze geen last.