(Pees)blessure?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

(Pees)blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 21:28

Hallo,

Krijg je een appje van je bijrijdster: Vince heeft een dik been... met de volgende foto erbij:
Afbeelding

Dinsdag springles gehad en na de springles zijn benen gekoeld en met de coolwash van naf afgesponst.
Woensdag appje dat been dik is en gelijk 2x gaan koelen en flink eind op harde gaan stappen.
Vanochtend kwam de hoefsmid voor bekappen en ijzers dus die kon ik gelukkig om advies vragen zo snel!
Hij heeft wat geknepen in de pezen en hij trok links zijn been omhoog en rechts (dikke been) sloeg hij naar voren en oren in de nek en staart zwaaien, duidelijk pijn dus arm paard..

Advies hoefsmid: Veel koelen en stappen dat zal de dierenarts ook zeggen en blijf mij foto's sturen van hoe het slinkt. Neem de tijd een peesblessure lijkt weg maar kan er nog zitten. En ik ga er geen ijzers onder leggen omdat dat de bloedtoevoer verslechtert.

Daarna toch even de kliniek gebeld voor advies: Veel koelen en stappen en als de zwelling tot de knie toeneemt willen we een foto maken of als de zwelling veel erger wordt/ niet afneemt. Mag insmeren met coolgel.

Vandaag 3x 30 minuten gekoeld en gestapt met hem en dat gaan we voorlopig zo houden. En goed ingesmeerd met coolgel. Mijn vakantie die 22 juli gepland staat met hem naar de bossen afgezegd helaas.

Hier een foto van vandaag van de zijkant:
Afbeelding


Iemand nog andere tips die ik misschien over het hoofd zie?

(stalrust raadde de dierenarts aan alleen mijn paard maakt zich echt gigantisch druk als hij alleen op stal staat. En dan gaat hij draaien en doen en dat is alleen maar slechter voor de pees. Op de wei is hij heel rustig en gaat hij niet zomaar draven :') :') lui ding. Hij blijft dus in de wei voor degene die het zich afvraagt.)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: (Pees)blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:35

Na plm een week heeft een scan zin (of na een fikse dosis ont-water spul van de DA).
Na die scan is het duidelijk of het idd een peesblessure is, welke pees en hoe erg.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: (Pees)blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 22:21

Ja dat zeiden ze al. Met teveel vocht in het been heeft een scan geen zin. Is afwachten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 06:10

Meer kun je niet doen op dit moment. Peesblessures hebben tijd nodig, veel tijd.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 06:24

Ijzers eraf en weiderust, goede adviezen. Sterkte met het herstel!

Of de foto vertekend, maar je paard lijkt een beetje een gebroken voetas/ongelijke hoeven te hebben.
Heeft je smid hem anders op de hoeven gezet, om de pees te ontzien?

Edit: even in je profiel gespiekt I.v.m zwak voor Gelderse paarden, en ik dacht een Gelders paardenbeen te zien. :')
Het kan zijn dat je paard een scheefheid in het lijf heeft, waardoor plattere hoef. (Hoorn wijkt voor druk.) Stukje trainingstechnisch om t.z.t op te pakken, waardoor de blessuregevoeligheid lager zal komen te liggen.

Met dat in het achterhoofd, zoek eens op rechtrichten. :)
Het is moeilijk om ze van een stuwend naar meer dragend achterbeen te krijgen. ;) Maar correct ruggebruik en op de loodlijn komen met de hoofdpositie, zijn ook erg interessante onderdelen om je in te verdiepen.

Na enig herstel (overleg met de DA) kun je hier in stap al mee aan de gang. Dus I.p.v suf te wandelen, gericht bezig zijn met het lichaamsgebruik van je paard. Het zal de gezondheid van je paard ten goede komen!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: (Pees)blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:38

Hier gelukkig nog geen blessure, maar wel een irritatie aan de diepe buigpees gehad afgelopen winter toen de ondergrond bevroren was. (Paard is 5 en nog nooit aan het werk geweest toen) Direct een scan gemaakt, liep stok kreupel op een irritatie... Meeste is dit een voorstadium waarna vrolijk door gereden wordt en dan pas een peesblessure ontstaat. 3 maanden rust, eerst 6 weken op stal maar elke dag 3 u naar buiten en 15 min stappen.
3 weken geleden scan 2 gehad, was bijna niet meer terug te zien. Voor de zekerheid toch nog 2 maand rust geadviseerd gekregen. We moeten nu nog 5 weken dus. Mogen wel in stap wat handwerk doen.
Al met al 5 maanden bezig geweest met een IRRITATIE!!!
Dus meid, neem alsjeblieft de tijd, zou zonde zijn als het een zwakke plek blijft.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: (Pees)blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 09:00

De scheefheid klopt helemaal. Hij is een rechts paard zoals we noemen haha. Met mijn instructrice werken we al erg hard aan het rechtrichten en dat het meer vanuit achter moet komen. Er komt nog teveel druk op de voorhand.

Zijn hoef is inderdaad anders. Hij heeft een bokkenhoef. Dit wordt al gecorrigeerd door de smid maar is niet helemaal te corrigeren.

Ik neem zeker ruim de tijd. Hij is 8 en wil hem niet een blijvende blessure bezorgen. Liever te lang koelen en stappen dan 2 dagen te vroeg erop.