Hoefschoen draait

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:06

Mijn merrie heeft een platvoet, de ander is "normaal".
Ik rijd actief buiten en ga volgend jaar ook endurance starten.
Haar hoeven zijn gevoelig blootvoets gaat het niet worden.
Ijzers trapt ze wekelijks (of meer) af. Nu heb ik hoefschoenen, de cavallo trek. Aangemeten door mijn smid.
Ze heeft 2 verschillende hoeven.
De ene zit perfect en de andere draait. Maatje kleiner past niet.
Ik kan het ook niet zo laten want als het draait, knelt het en dat doet pijn :(:)
Iemand die een ander soort kan aanbevelen. Andere tips mogen ook.


Alvast bedankt

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:20

Ik had het ook met cavallo boots. Voor mij was de optie terug op ijzers of hoefschoenen met een bandje rond de koot om te kijken of dat was is. Mijn probleem werd echter opgelost doordat ik van stal wisselde en het nu naar het natuurgebied maar 5 minuutjes stappen is, luxe dus :Y) . Ik heb destijds verder gekeken naar renegade vipers en hoor daar veel positieve verhalen over :). Tevens ook scootboots, maar daar heb ik verder geen verhalen over gehoord.

Mocht je de mogelijkheid hebben, overleg dan even met een osteo/da/hoefsmid of je paard geschikt is voor hoefschoenen. Mijn paard bleek dua uiteindelijk door beenstand gewoon alles aan te tikken en daardoor draaide het... of renegades uiteindelijk zouden hebben geholpen betwijfel ik dus, maar dat was uiteindelijk de beste optie naast ijzers wegens bandje rondom bal/koot

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:24

Wel eens een andere smid geprobeerd? Kan zijn dat een andere smid dd ijzers er anders onder zet waardoor je paard de ijzers niet/minder aftrapt

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:28


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:30

Ander merk hoefschoenen? Cavallo zijn wel de goedkoopste geloof ik.
Heb je de Scoot Boots al eens geprobeerd? Via hun website kan je vinden hoe je de hoeven meet en als je dan de foto’s van het meten mailt krijg je gratis advies welke maat je nodig hebt. Volgens mij kan je scoots ook los bestellen als je verschillende maten nodig hebt.

Ik woon in the UK en we hebben hier een hoefschoenen website met de optie om passchoenen op borg te bestellen.
Heb je de hoofwear website (NL hoefschoen expert) al om advies gevraagd?

Succes!!

(Ps mijn volbloed met scoot boots. Zijn nog niet aan het draaien geweest)


Afbeelding

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:48

scootboots draaien het minst van alle soorten hoefschoenen en renegades, draaien ook amper

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:51

Ik had één renegade Viper die nog wel eens draaide. Maatje groter, probleem opgelost.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:36

Ik heb renegates, maar die draaien als een idioot. Zijn precies de juiste maat en strakker of losser maakt allemaal geen zier uit.
Nu heeft dit paard echter wel vrij platte ronde voeten. Toen ditzelfde paard nog op een paddock van puinsteen stond was de voet iets dieper en bleef het beter zitten.
Nu is het een ondiepe weiland voet en draaien de schoenen rondjes als een klok.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:40

Misschien is het probleem simpel opgelost met een inlegzooltje. Heb je dit toevallig ook geprobeerd

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoefschoen draait

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:45

Bij mij maakt het altijd uit hoe ik hun voeten vijl. Als ik ze wat langer laat draaien de schoenen. Is voor mij ook altijd een van de eerste tekenen dat het tijd wordt om voetjes bij te vijlen :D

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 22:48

Sorry voor de late reactie drukke dagen.
Ik las dat scootboots enkel gaan als paard natuurlijk bekapt is.
En ik ben verder wel tevreden van mijn gewone smid.
Vijlen durf ik zelf niet, inlegzooltje helpt ook niet.
Ik heb wel een smid gevonden in de buurt die samen werkt met hoofwear(?) Misschien die eens contacteren, dan kan ik eens vergelijken

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:34

Yelizaveta schreef:
Sorry voor de late reactie drukke dagen.
Ik las dat scootboots enkel gaan als paard natuurlijk bekapt is.
En ik ben verder wel tevreden van mijn gewone smid.
Vijlen durf ik zelf niet, inlegzooltje helpt ook niet.
Ik heb wel een smid gevonden in de buurt die samen werkt met hoofwear(?) Misschien die eens contacteren, dan kan ik eens vergelijken


Niet te zwart wit denken want misschien is je huidige smid geen natuurlijk bekapper, je paard is wel blootvoets en de smid kan ongemerkt wel de “natuurlijk bekappen”
vorm bij je paard zijn hoef gemaakt hebben. Als hij bijna rond of mooi rond is en een mustangrol heeft, is de kans groot dat hij past, net als bij mijn paard! Ik heb geen nb bekapper, ik heb een traditionele smid. Wel doe ik zelf het eea tussendoor.

Succes!