Flinke scheuren in de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:51

Ik vind dat je het super oppakt! Complimenten!
Enne bijvijlen is niet heel erg moeilijk hoor, misschien kan je vriendin je dat even uitleggen?

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:00

Het doet mij erg denken aan white line desease... maar je smid is de professional en heeft het vakkundig behandeld. Ik geef geen advies maar meer hoe ik het aanpak en bekijk.

Ik heb een merrie met dergelijke voeten.
Wat doe ik:
- mijn merrie staat op ijzers*
- ik heb inmiddels door dat mijn merrie elke 6 weken naar de smid moet
- ik voer biotine bij
- elke dag maak ik de kroonranden vochtig
- ik smeer hoefvet van Duo van lichaamseigenstof (=paardenvet vanuit het paardenhaar) van Duo Hoef protection elke dag op de kroonranden. En om de dag de hele hoef.

*Stel je smid gewoon heel veel vragen... vraag om advies en volg je onderbuikgevoel. Neem niets zomaar aan.
Ik las ergens de tip over natuurlijk bekappen. Ieder zijn ding. Maar vraag desnoods advies aan een gerenommeerde paardenarts of kliniek wat het beste is voor jouw paard.

Mijn arts zei dat dit voor mijn paard geen optie was ivm correctie van de hoef en bijbehorende afwikkeling.... mijn paard zou hiervan meer dan stuk gaan.
En don’t het me wrong, natuurlijk bekappen kan je al na een tweedaagse cursus...
Wees kritisch.

Bij ons helpt dit erg!
Laatst bijgewerkt door SG1985 op 12-05-18 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:10

Hai, ik heb niets verder gelezen, dus misschien is het wel dubbel. Rot voor je paard en voor jou. Mijn paard had dat ook. Het was zelfs op röntgen te zien. Ik heb echt van alles gedaan, speciale ijzers, smeren, en het laatste was dat de hoefsmid er klemmetjes overheen wilde zetten.

Door omstandigheden ben ik vanaf juli vorig jaar zelf ijzerloos door het leven gegaan en ben zelf regelmatig gaan raspen. Dit was allemaal zo niet bedoeld, maar zo liep het nou eenmaal.

Wat schetst mijn verbazing een paar weken terug, de scheur is helemaal weg. Als in echt he-le-maal weg. Ik heb het er hier op bokt over gehad met andere mensen en we denken dat doordat de smid juist horizontale sneetjes zette, en de scheur aan de onderkant openmaakte dat dat meer kwaad dan goed heeft gedaan.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de hoefzool. Een smid haalt bij het bekappen altijd wat van de hoefzool af en ik heb het gevoel dat dat niet echt goed heeft gedaan. Ik heb alleen de hoefwand afgeraspt, ben niet aan de straal en zool gekomen en de scheur is weg.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 12:29

Humpiedumpie schreef:
Ik vind dat je het super oppakt! Complimenten!
Enne bijvijlen is niet heel erg moeilijk hoor, misschien kan je vriendin je dat even uitleggen?


Gelukkig komt mijn vriendin ook vaak langs op stal, dus kan ze het dan meteen even meepakken.
Misschien inderdaad na een tijdje als ik me daar goed bij voel, ik kan desnoods ook een cursus doen, lijkt me nog best interessant ook :o

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 12:33

SG1985 schreef:
Het doet mij erg denken aan white line desease... maar je smid is de professional en heeft het vakkundig behandeld. Ik geef geen advies maar meer hoe ik het aanpak en bekijk.

Ik heb een merrie met dergelijke voeten.
Wat doe ik:
- mijn merrie staat op ijzers*
- ik heb inmiddels door dat mijn merrie elke 6 weken naar de smid moet
- ik voer biotine bij
- elke dag maak ik de kroonranden vochtig
- ik smeer hoefvet van Duo van lichaamseigenstof (=paardenvet vanuit het paardenhaar) van Duo Hoef protection elke dag op de kroonranden. En om de dag de hele hoef.

*Stel je smid gewoon heel veel vragen... vraag om advies en volg je onderbuikgevoel. Neem niets zomaar aan.
Ik las ergens de tip over natuurlijk bekappen. Ieder zijn ding. Maar vraag desnoods advies aan een gerenommeerde paardenarts of kliniek wat het beste is voor jouw paard.

Mijn arts zei dat dit voor mijn paard geen optie was ivm correctie van de hoef en bijbehorende afwikkeling.... mijn paard zou hiervan meer dan stuk gaan.
En don’t het me wrong, natuurlijk bekappen kan je al na een tweedaagse cursus...
Wees kritisch.

Bij ons helpt dit erg!


Bedankt voor je reactie! Ik denk zelf niet dat het white line is, mijn smid zei ook dat deze ziekte andere scheuren veroorzaakt, vaak niet kaasrechte scheuren. Ik zit nog te twijfelen over het product duo hoef, daar ben ik mij nog even in aan het verdiepen. Heb al veel tips gehad daarover. En in mijn nieuwe voeding zit ook biotine.
Ik ga inderdaad mijn paard natuurlijk laten bekappen, dit voelt voor mij op dit moment als de beste keuze. Ik heb door het natuurlijk benaderen op zowel gedrag als medisch gebied al een héle hoop kunnen verbeteren, dus mijn gevoel zegt nu ook dat dit beter bij ons past. Daarnaast heb ik er wel voor gekozen dat ik een kundige smid kies en deze smid bekapt al 12 jaar lang de hoeven van mijn instructrice, dus ik heb ook wel iemand die ervaring met haar heeft. Dat vind ik ook wel belangrijk.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 12:34

Monique1963 schreef:
Hai, ik heb niets verder gelezen, dus misschien is het wel dubbel. Rot voor je paard en voor jou. Mijn paard had dat ook. Het was zelfs op röntgen te zien. Ik heb echt van alles gedaan, speciale ijzers, smeren, en het laatste was dat de hoefsmid er klemmetjes overheen wilde zetten.

Door omstandigheden ben ik vanaf juli vorig jaar zelf ijzerloos door het leven gegaan en ben zelf regelmatig gaan raspen. Dit was allemaal zo niet bedoeld, maar zo liep het nou eenmaal.

Wat schetst mijn verbazing een paar weken terug, de scheur is helemaal weg. Als in echt he-le-maal weg. Ik heb het er hier op bokt over gehad met andere mensen en we denken dat doordat de smid juist horizontale sneetjes zette, en de scheur aan de onderkant openmaakte dat dat meer kwaad dan goed heeft gedaan.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de hoefzool. Een smid haalt bij het bekappen altijd wat van de hoefzool af en ik heb het gevoel dat dat niet echt goed heeft gedaan. Ik heb alleen de hoefwand afgeraspt, ben niet aan de straal en zool gekomen en de scheur is weg.


Fijn dat het bij jou op die manier is goedgekomen!
Ik ben er nu ook wel achter dat het belangrijk is om het tussendoor vaker bij te houden.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 14:05

Weer een stapje verder.
Equi Life Formula 4 Feet 7kg is besteld
Magnesium chelaat besteld via Paard Natuurlijk
En ook paard Natuursteen vol met vitamines en mineralen
Op 26 mei komt de natuurlijk bekapper
Voorlopig blijf ik het even goed nat maken en ga ik er niks op smeren, heb er toch teveel twijfel bij omdat iedereen iets anders zegt dus daar denk ik nog even over na.
Ik kreeg van NB bericht dat teveel belasting ook impact kan hebben op de scheuren. Nu ben ik al niet echt een hele fanatieke ruiter (lekker recreatief) en heb deze week voor de zekerheid alleen een beetje grondwerk gedaan, gewandeld en gepoetst maar dan gaan we nu nog even zo door!

Bentleyyy
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:14

Wij hadden een paard met hetzelfde probleem en voor hem hielp het als we dagelijks laurierbesolie op de hoorn smeerden.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:25

Unbeatable schreef:
SG1985 schreef:
Het doet mij erg denken aan white line desease... maar je smid is de professional en heeft het vakkundig behandeld. Ik geef geen advies maar meer hoe ik het aanpak en bekijk.

Ik heb een merrie met dergelijke voeten.
Wat doe ik:
- mijn merrie staat op ijzers*
- ik heb inmiddels door dat mijn merrie elke 6 weken naar de smid moet
- ik voer biotine bij
- elke dag maak ik de kroonranden vochtig
- ik smeer hoefvet van Duo van lichaamseigenstof (=paardenvet vanuit het paardenhaar) van Duo Hoef protection elke dag op de kroonranden. En om de dag de hele hoef.

*Stel je smid gewoon heel veel vragen... vraag om advies en volg je onderbuikgevoel. Neem niets zomaar aan.
Ik las ergens de tip over natuurlijk bekappen. Ieder zijn ding. Maar vraag desnoods advies aan een gerenommeerde paardenarts of kliniek wat het beste is voor jouw paard.

Mijn arts zei dat dit voor mijn paard geen optie was ivm correctie van de hoef en bijbehorende afwikkeling.... mijn paard zou hiervan meer dan stuk gaan.
En don’t het me wrong, natuurlijk bekappen kan je al na een tweedaagse cursus...
Wees kritisch.

Bij ons helpt dit erg!


Bedankt voor je reactie! Ik denk zelf niet dat het white line is, mijn smid zei ook dat deze ziekte andere scheuren veroorzaakt, vaak niet kaasrechte scheuren. Ik zit nog te twijfelen over het product duo hoef, daar ben ik mij nog even in aan het verdiepen. Heb al veel tips gehad daarover. En in mijn nieuwe voeding zit ook biotine.
Ik ga inderdaad mijn paard natuurlijk laten bekappen, dit voelt voor mij op dit moment als de beste keuze. Ik heb door het natuurlijk benaderen op zowel gedrag als medisch gebied al een héle hoop kunnen verbeteren, dus mijn gevoel zegt nu ook dat dit beter bij ons past. Daarnaast heb ik er wel voor gekozen dat ik een kundige smid kies en deze smid bekapt al 12 jaar lang de hoeven van mijn instructrice, dus ik heb ook wel iemand die ervaring met haar heeft. Dat vind ik ook wel belangrijk.


Je bent goed bezig!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:35

Komt helemaal goed met jullie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:15

Unbeatable schreef:
Weer een stapje verder.
Equi Life Formula 4 Feet 7kg is besteld
Magnesium chelaat besteld via Paard Natuurlijk
En ook paard Natuursteen vol met vitamines en mineralen
Op 26 mei komt de natuurlijk bekapper
Voorlopig blijf ik het even goed nat maken en ga ik er niks op smeren, heb er toch teveel twijfel bij omdat iedereen iets anders zegt dus daar denk ik nog even over na.
Ik kreeg van NB bericht dat teveel belasting ook impact kan hebben op de scheuren. Nu ben ik al niet echt een hele fanatieke ruiter (lekker recreatief) en heb deze week voor de zekerheid alleen een beetje grondwerk gedaan, gewandeld en gepoetst maar dan gaan we nu nog even zo door!


Belasting op zachte ondergrond kan niet heel veel kwaad. Op harde ondergrond is er kans dat het meer gaat scheuren. Als de hoefjes straks netjes zijn kan je juist wel op harde grond bezig, dan vijlen ze zichzelf bij, heel handig . En hoeven worden er sterker door..
Maar je moet vooral doen waar je je goed bij voelt hoor :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:29

in dit geval is de hoefwand gewoon echt duidelijk te lang in de kwartieren. Daar valt niet tegenop te smeren.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 20:56

Inmiddels zijn de producten binnen, zijn liksteen van PaardNatuurlijk ligt in zijn voerbak bevestigd.
Ik ben gisteren begonnen met het voeren van Formula 4 Feet, dit geef ik nu in combinatie met 30gr Magnesium-Chelaat en één handje luzerne om het bij elkaar te mengen. Paard vind het tot heden niet echt lekker (door het poeder)... Iemand een tip wat ik er tussen kan doen zodat het aan elkaar blijft plakken?

Afbeelding

Afbeelding

Chrisje vindt het dikke prima <3
Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:05

Lijnzaadolie of bietenpulp :) of beide :) lijnzaadolie vond mijn paard lekker, bietenpulp op zich zelf niet echt maar dat maakte het wel tot een fijn mengsel.
Of meer luzerne met beetje bietenpulp en dan geen olie.

Succes!

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:52

Magnesium wordt veel beter via de huid opgenomen dan via de maag.
Geldt voor mens en dier.
Magnesiumolie smeren/sprayen werkt veel beter.
Let wel op bij Wo she’s en bij de ogen. Het is een zeer zout mineraal, dus het prikt en vacht kan er door verkleuren.
Smeer het zelf meestal bij het paard tussen de voorbenen.
Huid dun, weinig invloed van zonlicht.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:54

Als je die liksteen in de voerbak laat liggen is over een paar weken je voerbak doorgeroest....

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:02

tienus63 schreef:
Magnesium wordt veel beter via de huid opgenomen dan via de maag.
Geldt voor mens en dier.
Magnesiumolie smeren/sprayen werkt veel beter.
Let wel op bij Wo she’s en bij de ogen. Het is een zeer zout mineraal, dus het prikt en vacht kan er door verkleuren.
Smeer het zelf meestal bij het paard tussen de voorbenen.
Huid dun, weinig invloed van zonlicht.


Ik heb nu deze poeder al, dus daar ga ik mee door.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:03

suffie schreef:
Als je die liksteen in de voerbak laat liggen is over een paar weken je voerbak doorgeroest....


Ik had hem eigenlijk aan de stalwand opgehangen maar paard heeft het gesloopt...

Waarom zou dat gaan roesten als ik vragen mag?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:03

woepsie90 schreef:
Lijnzaadolie of bietenpulp :) of beide :) lijnzaadolie vond mijn paard lekker, bietenpulp op zich zelf niet echt maar dat maakte het wel tot een fijn mengsel.
Of meer luzerne met beetje bietenpulp en dan geen olie.

Succes!


Ik heb inmiddels lijnzaadolie besteld dankjewel!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 02:16

Je kan je voer ook gewoon vochtig maken, doen wij ook en werkt prima. Liksteen aan een touw hangen of in een plastic emmer zonder handvaten neerzetten op de grond. Wel wat gaatjes in maken voor de vocht.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 16:12

UPDATE

Vandaag is dan eindelijk de natuurlijk bekapster geweest, onze volgende afspraak is op 7 juli. Ik wil dan ook graag het resultaat met jullie delen. We pakken het voorzichtig in etappes aan om gevoeligheden te voorkomen, maar tot zover na het bekappen liep hij zuiver. De verwachting is dat hij over 4 à 5 keer helemaal natural staat. De scheuren hebben op deze manier minder druk, echter gaat het wel lang duren voordat ze helemaal uitgegroeid zijn. Ik ben daarnaast ook nog bezig met de Formula 4 Feet en hij maakt gebruik van zijn liksteen van Paard Natuurlijk. De voeten maak ik op moment nog iedere dag goed nat. Verder smeer ik er niks op. Ik had ook magnesium en lijnzaadolie aangeschaft maar dit wil hij met geen mogelijkheid opeten.

Rechts voor
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:19

Mijn paard heeft geen scheuren in zn voet, dus daar gelukkig geen ervaring mee.
Ik ben door een vorig paard met enorme hoefproblemen (white line disease) wel erg met de voeten bezig en om in droge periodes de voeten vochtig te houden zette ik Mn paard met speciale springschoenen los, die nemen veel vocht op en bevochtigen zo de hoeven voor een wat langere tijd. Succes!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 14:33

Verder niemand?

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:20

Ik heb hele goede ervaring met NB en doe dit met mijn eigen paarden al zo een 15 jaar. Daartussen zaten er ook twee met probleemhoeven (een volbloed met heel tere voetjes en een warmbloed met brokkelhoeven). Het natuurlijk bekappen, samen met het zo natuurlijk mogelijk houden (veel weide en dus ook 's morgens lange tijd in het dauwvochtige gras lopen, veel ruwvoer, weinig krachttoer, geen smeersels of supplementen behalve een goede liksteen, veel bewegen) bleek telkens uitstekend te werken.

Maar nu kijk ik met verbazing naar je foto's van de bekapte hoeven. De steunsels zijn niet weggesneden, de hielen lijken nog hoog en zijn achteraan de hoef nog weggevijld.
Deze dingen zijn in tegenstelling tot wat ik leerde en nu al zo lang toepas. (Ik heb wel geen ervaring met ernstige scheuren)
Waarschijnlijk doet je bekapper dit bewust. Ik ben wel nieuwsgierig waarom want ik wil altijd graag iets bijleren. Wil je het hem ten gepaste tijde eens vragen?

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Flinke scheuren in de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:25

Mijn paarden hebben ook allemaal droge hoeven maar scheuren niet gelukkig. Onze wat zachter te krijgen spuit ik ze af en doe ik er meteen een laag hoefvet er overheen. Sluit mooi af waardoor het water in de hoef kan trekken.

Overigens ben ik niet zo enthousiast over natuurlijk bekappen. Ik ben van mening dat je met een cursus natuurlijk bekappen dezelfde kennis kan hebben dan een hoefsmid die 4 jaar studie heeft gedaan, stages heeft gelopen en allereerst is begonnen op dode hoeven. Afgezien van de bijscholen die zij volgen en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen en onderzoeken. Maar dat is mijn eigen, bescheiden, mening.