[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:56

Ik kan me hier helaas ook melden, mijn pony is vandaag hoefbevangen geconstateerd op alle 4 de voeten, vooral achter lijkt hij er veel last van te hebben.

Ik ben er nog geheel groen mee, dus ik blijf dit topic goed volgen!

Momenteel staat hij op een kale zand-wei met vers water. 's Ochtends krijgt hij duivelsklauw, 's avonds krijgt hij pijnstillende medicatie van de dierenarts + prascend (halve pil, voor de cushing).

Het rare is dat hij dus geen typische kenmerken vertoont. Hij heeft geen afwijkende groeiringen in zn hoeven, geen warme hoeven, geen pols in de koot, hij moet even op gang komen maar loopt en draaft wel gewoon (uit zichzelf).
De eerste dierenarts (vrijdag is die geweest) had hem dan ook niet als hoefbevangen, maar als spierbevangen gediagnosticeerd en van deze dierenarts mocht ik de pony gewoon bij de rest in de wei zetten. Omdat ik me hier niet prettig bij voelde heb ik dit toch maar niet gedaan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:54

Zou al die gekleurde hoef niet van de laatste hb periode zijn wat nu aan het uitgroeien is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 22:08

Ik wil hier graag meelezen, juist nu ik een weekendje weg ben (we gaan morgenavond pas naar huis), raakt mijn shetlander Sedje hoefbevangen!! Hij heeft PPID maar is nu voor het eerst hoefbevangen, filmpje van mn moeder is duidelijk zat.. Dus mn moeder (is een leek) maar instructies gegeven en de dierenarts komt hem morgenochtend pijnstillers inspuiten en laat wat achter voor wat ik vanaf dinsdag zelf kan geven.. Hoefsmid heb ik ook gelijk een berichtje gedaan om zn hoefjes te ontlasten.. Ik baal hier zo van! En vind het zo enorm zielig ook voor hem! -O-

Jullie nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:26

Ik heb aan de dierenarts inderdaad een emmertje maagcompositum erbij gevraagd, Sed schijnt het met de prik al beter te doen gelukkig. Zn spronggewrichten zijn ook wat dik achter. Ik schrok wel van de filmpjes, maar het lijkt erop dat we er wel optijd bij zijn. Nu de smid afwachten en vooral pijn gaan bestrijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:33

Dit is het filmpje van gisteren wat ik van mn moeder doorgestuurd kreeg;


Vanmorgen heeft de dierenarts hem pijnstiller gespoten en buut en maagcompositum achter gelaten. Vanavond heb ik hem zelf buut gegeven en liep hij alweer rond te scharrelen. Hoefsmid komt ook een dezer dagen (hopelijk morgen als hij er tijd voor kan vinden), ik heb gelijk maar de smid van de kliniek gevraagd..

Verder staat Sed nu dus in een kale wei met hooi, overkapping, waterpoel en een drinkbak. Hij kan dus zelf kiezen of hij zn hoefjes wilt koelen of juist niet, en waar hij gaat staan/ lopen/ liggen.

Ik heb ook zn prascend van 1/4e naar 1/2e gedaan. Morgen maar even scheren en alle benen weer even afspuiten als hij vooraan staat.

Mag ik hem wel laten lopen of liever niet?
Ik heb hem vanavond niet afgespoten omdat hij zo ver weg stond van de slang, durfde het nog niet aan hem naar de slang te brengen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:01

Dennis schreef:
Shanna: ook (of eigenlijk juist) een kale wei is geen plek voor een bevangen pony. Ieder sprietje gras is er een te veel. Als hij zo slecht is, zeker in de acute fase, niet lopen. Wat hij zelf scharrelt prima, maar niet meer dan dat. Geeft te veel druk op de voeten.

Sterkte Tessebes, ik weet helaas hoe het is.


De kale wei is echt meer zand dan gras, zoals te zien op dit filmpje (kreeg ik vanmorgen van mn moeder), in de bak staat meer gras. Zou hij hier ook een graasmasker op moeten dan?
Ik dacht dat deze kale wei wel kon, leek me ideaal voor Sed als revalidatie-plek..


Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:41

Moet ik Sed nu in de kale wei al een graasmasker omdoen? Of is deze kaalte wel kaal genoeg?

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:06

Probleem is dat ik dus geen enkel stuk heb waar geen sprietje gras staat. Hij staat nu op een zandwei met her en der een sprietje gras of onkruid. Alternatief is de bak die lichtgroen kleurt van de sprietjes die daar in staan (aanzienlijk meer dan waar hij nu staat). Ander alternatief is in zn eentje op stal waarbij hij de rest van de kudde niet meer kan zien, en dus zielsongelukkig en gestrest wordt..
Of dus een graasmasker op? Maar hij is niet echt dik ofzo, ik denk dat hij HB is door de PPID, niet door overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:56

Ik heb even het een en ander terug gelezen, maar pfoeh wat een harde reality-check was dat zeg.. Iedereen die zn paard heeft moeten laten gaan door HB heel veel sterkte gewenst..

Vandaag was Sedje alweer een bijna woeste hengst, na het rollen bokken, in drafje over de tegels van de overkapping, weer omdraaien en rollen, bokken, draven. Toen ik hem zn pil voor de PPID wilde geven zette hij het zelfs op het rennen in galop! :oo

Dit is dus dag 4 van de bevangenheid, de 3e dag van de buut. Zagen jullie ze ook zo snel opknappen of is dit geluk hebben van Sed?



De smid zou eigenlijk eergisteren al komen, dat werd toen gister, werd uitgesteld naar vandaag, en nu wordt het morgen.. wel balen dat het zo “lang” duurt, het is dat ik graag deze smid erbij wil hebben..

Ik heb ook nog een ander puntje, namelijk Sed drinkt slecht en ik gaf hem dan met dit weer erg waterige slobber of appelsap of wat anders lekkers zodat hij wel zn vocht binnen zou krijgen. Nu hij HB is durf ik dat echter niet zo goed meer aan. Kan hij nog wel slobber of is daar een (smakelijk) alternatief voor? Sedje is wel een kieskeurige shetlander, hij laat met gemak zn voer staan als hij er geen zin in heeft of het hem niet smaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:40

Het is meer onkruid wat ze niet eten dan gras hoor, morgen wil ik er met de cultivator overheen rijden om het land nog verder kapot te trekken. :+

Hij kreeg maandag ‘s ochtends een spuit, ‘s avonds een heel zakje buut.
Dinsdag ‘s ochtends een heel zakje, ‘s avonds een half zakje.
Vandaag 2x een half zakje.

Vanaf vrijdag mag ik verder afbouwen. Hoe doseren/ portioneren jullie de buut eigenlijk? Ik vind het echt verdomd lastig om de helft te bepalen..!

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:47

Hoort zo’n graasmasker strak om de kaak te zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:58

Hmm dan breng ik hem toch maar terug, ik krijg er aan de bovenkant met moeite mn vingers tussen, en dan heb ik gister nog zn hoofd geschoren dus minder haar..
Welke maskers hebben jullie?
Dit was een EJ eigen merk, zit daar nog verschil in?

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:23

Sed heb ik weer helemaal geschoren, vandaag de smid (van de kliniek waar mijn andere paard ook bij in behandeling is) erbij en gelukkig nog geen tekenen van de HB in de hoef te zien! We zijn er mooi optijd bij geweest dus!
Nog steeds is het risico niet over natuurlijk, maar het stukje wei waar Sed staat was perfect voor een shetlander in zijn toestand, hij mag zelfs zonder graasmasker ook in de bak lopen!
Dat komt mooi uit want het graasmasker zat zo strak rond zn neus dat ik hem terug heb gebracht.

Nu de buut aan het afbouwen van 2xd een half zakje naar om de dag een hele, misschien dat ik dat nog aanpas naar elke dag een half zakje, komt op het zelfde neer natuurlijk. Ik weet niet of dat verschil in werking heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:57

Hij krijgt nu dus al 2x per dag een half zakje, vandaag dus 1 x. Volgens het DA advies zou hij nu dus naar om de dag 3/4e a 1 zakje moeten gaan. Maar beter is dus naar elke dag 1/2e om de spiegel op peil te houden? Of misschien zelfs 2x d 1/4e zakje?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:07

Ik vond alle graasmaskers er oneetbaar uitzien, maar de greenguard ook nog erg dik en stug. Hooi eten en drinken zie ik Sed ook niet doen met zo’n ding.. Geen tips voor je, ik heb gekozen om hem liever apart te zetten en overdags de rest bij hem te laten lopen zodat hij toch nog sociaal kan doen. ‘s Avonds/ ‘s nachts staat de rest in de wei en Sed alleen.

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:11

Hoelang heeft die van jou zo’n ding om? Doet hij er ook sociaal mee (krabbelen met andere paarden)? En hoevaak voer je hem bij om de maag op gang te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:10

Ben je niet bang dat ze te weinig binnen krijgen/ dat de maag stil komen te liggen en daardoor maagzweren krijgen? Helemaal i.c.m. buut vind ik het dood-eng voor de maag. Maar ik heb dan ook geen vreetzak, Sed eet bijna niks, met zo’n ding op zal hij nog minder of helemaal niks eten vrees ik..

Hij is wel heel blij met de waterbak haha!

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:53

Super eenvoudig te realiseren hoor! Wij hebben het diepste punt van de wei waar altijd het langst het water bleef staan/ de grond modderig bleef gewoon handmatig groter geschept haha! Elke dag een beetje, door hem vol te gieten wordt de bodem vanzelf egaal/ aflopend. Zo nu en dan moet er eens een paar uur de tuinslang in, maar een flinke regenbui doet ook wonderen! :D
Nu Sed HB is kan hij zelf kiezen of en hoelang hij zn hoefjes in het water zet, en wanneer ze verkoeling zoeken kunnen ze het water in en daarna rollen in het zand (tevens bescherming tegen de vliegen en steekbeesten) of onder de overkapping gaan staan. Ze hebben er allemaal plezier van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:48

Het water blijft inderdaad niet heel fris, zeker met dat gestamp niet haha! Ze drinken er wel uit maar verkiezen toch het verse water in de drinkbak boven dit water. Hier drinken ze meer uit als voorbereiding op het spetteren of als de modder weer is gaan liggen, dat hebben ze snel genoeg door.

Voor minimale kosten hebben de paarden toch een hoop plezier! Vanmiddag gingen ze weer los! :D
Ik kan het iedereen dus aanraden!

Ooit willen we de poel wel wat groter aanpakken en dan ook uitgraven met een machine tot we bij het grondwater zijn, maar dat is een 10-jaren plan. Tot dan vullen we hem zo nu en dan eens bij en laten we het zo.



Ik heb nu dus overdags de rest bij Sed lopen zodat ze ook bij het water/ zoutblok/ overkapping kunnen, en ‘s avonds en ‘s nachts staat Sed hier alleen en de rest in de wei.

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:04

Sed liep vandaag alweer best oke! :D Het is nu 12 dagen nadat hij bevangen werd.
Hij krijgt nu nog 2xd 1/4e zakje buut, vanaf vandaag ga ik proberen of hij ook op 1xd 1/4e zakje goed blijft!


Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:18

Het is dan ook zijn eerste keer bevangenheid waar we mooi optijd bij waren. Volgens de smid zijn er nog geen tekenen van bevangenheid in de hoef te vinden. Hij heeft ook nooit een kloppende koot gehad en zn hoefjes zijn ook niet warm geweest.
Wel gelijk vanaf het begin op pijnstillers gehad, de smid erbij geweest om zn hoefjes te ontlasten, hij kan de hele dag in het water staan wat hij ook graag doet, is niet extreem dik wat ook mee helpt, en de buut ben ik nu dus langzaam aan het afbouwen. Ik denk dat hij zonder buut nog wel niks kan/ als een robot loopt..

Hoelang ben jij al bezig?

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:59

Sed ging vandaag uit zichzelf draven over het harde, terwijl hij sinds 2 dagen nu nog maar 1xd 1/4e zakje krijgt! :oo
Ik geef hem nog 2 dagen 1/4e per dag, en daarna ga ik 4x 1/4e om de dag geven. Daarna zal hij het zonder moeten doen. Volgens mij ga ik dan niet te snel en bouw ik dan mooi af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:40

Ik bouw nu dus per halve week af, is dat nog te snel denk je?

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:18

Dan bouw ik misschien toch maar per 2 zakjes (8x) af denk ik.. ik heb nog zat dus daar hoef ik het niet om te laten. Volgens DA advies had hij eigenlijk vanaf dag 5 geloof ik om de dag 1 zakje moeten hebben en daarna stoppen. Maar ik koos dus om liever 2x d 1/4e te geven (om de dag 1 = gelijk aan 1xd 1/2e = gelijk aan 2xd 1/4e was mijn redenatie.). En dat nu dan dus 1xd 1/4e, en daarna om de dag 1/4e, en daarna zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:47

Sedje vandaag, geen pijnstillers vandaag gehad! :D



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 2 bezoekers