[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:26

Yanaa, krijgt hij naast de bute ook ascal en tranquigel?
Ik zou ook foto's laten maken. En wat Ayla zegt, hem opsluiten op stal. Voer en water naast elkaar zetten zodat hij niet hoeft te lopen en dit dan het liefst op knie/borsthoogte. Ligt er in zijn stal een warme dikke laag bodembedekking?
Laatst bijgewerkt door Meert op 08-02-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:33

Francis, balen zeg dat het maar niet beter gaat.
Is die van jou winter-HB? Beeld komt wel aardig overeen. Veel pijn, geen warme hoeven, geen tot bijna geen verhoogde digitale pols en pijnstillers die weinig tot niets doen. Welke kruiden gaf je? Er zijn adaptogene kruiden die kunnen helpen bij winter-HB, zoals APF (plus). http://www.pardoes-aurora.nl/contents/nl/p443_APF_adaptogene_kruiden.html

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:41

mysa schreef:
Zo, Daphne, die loopt goed! Hier gaat 't ook goed, maar wel op 1 voet kreupel als ik de hoefschoenen uitdoe. Niet onmiddellijk daarna maar als ze een paar uur zonder heeft gelopen.....raar toch?

Op zich toch niet zo raar. De hoefschoen geeft bescherming en verdeelt de druk over de gehele zool. Zonder hoefschoenen is iedere klein onregelmatigheid van de bodem voelbaar.

Francis, misschien vanwege de kou icm veel stilstaan, een idee om een deken op te doen? Dan hoeft ze haar energie niet te verbruiken om zichzelf warm te houden en ook fijner voor de stijve spieren.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:27

Francis schreef:
Dennis schreef:
Die kanteling heeft er toen al jaren gezeten.

Dat snap ik nooit zo goed... hoe kant het dat je bekapper dat niet gezien heeft, dat moet zichtbaar zijn in de hoef bij bekappen en een kanteling kan met juist bekappen weer opgelost worden.
(We spreken altijd van een 'hoefbeenkanteling', maar dat klopt eigenlijk niet. Het hoefbeen kantelt nl niet, het behoud z'n positie ten opzichten van de overige botten. Het is de hoefwand die los komt en zich verplaatst ten opzichte van het hoefbeen.

Volgens mij klopt dit dikgedrukte niet helemaal. Het hoefbeen kan kantelen en/of de hoefwand kan zich verplaatsen tov het hoefbeen. Hier wordt dat uitgelegd bij afbeelding 4:https://www.ecirhorse.org/realigning-trim.php

Hier zag je na ruim 2 maanden al bijna niets meer van de kanteling op de foto's. Dat is toen echt heel snel gegaan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:13

capopjekop schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met (ex)bevangen paarden die heel erg inleveren op de bespiering en er wat aan gedaan hebben? Amber is bevangen geweest en heeft cushing. Ze oogt dun, maar volgens mij is het vooral bespiering die ze mist.

Hier kwam het verminderen van de bespiering na HB door een selenium tekort. Krijgt ze genoeg Prascend?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:31

Yanaa, wat ontzettend balen zeg dat Blacky zo'n terugval heeft. ;(
Hoe zien zijn hoeven er uit? Het is juist zo belangrijk om zo snel mogelijk de hoeven op een juiste manier te bekappen tenzij hij al helemaal correct staat dan heeft bekappen weinig zin. Ondanks dat bekappen inderdaad voor pijn kan zorgen in het begin, is een goede hoefstand juist zo belangrijk voor het herstel.
Zou de terugval kunnen komen van het uitdoen van de hoefschoenen? Of is er iets anders veranderd?

Weet je trouwens zeker dat het echt alleen zijn hoeven zijn en dat hij niet iets van koliek er bij heeft?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:05

Een ijzer kan heel goed helpen bij dunne zolen. Vorig jaar nog gezien hoe effectief dit kan zijn. Een paard wat met tegenzin op het harde wilde lopen en zodra de ijzers er onderzaten meteen uit zichzelf op het harde begon te draven zonder pijn. De ijzers waren op het draagvlak hol uitgesmeed. Iedere goede hoefsmid kan dit zelf doen bij een gewoon ijzer. Zie hier punt 5: http://hoofcare.nl/hoefbeslag/hoofcare-break-over-beslag/

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:56

Daphne, ziet er niet verkeerd uit het lopen. De wil om te lopen is goed te zien. :) Wat mij wel opvalt is dat ze nog erg op de hielen land en haar benen nog wat ver voor zich uitplaatst. Ze lijkt wat plat te staan met lange tenen, kan dat kloppen? Dan kan een paard ook zo'n loopje krijgen.

Hier kan je het goed zien wat ik bedoelde een hol uitgesmeed ijzer: http://hoofcare.nl/wp-content/uploads/2014/01/e9.jpg

Francis, zelfs dat kleine beetje gras kan funest zijn en vaak krijgen ze meer gras binnen dan je denkt. Helemaal nu het gras weer flink begint te groeien en erg rijk is aan suikers.

Meert

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:47

Dennis, kunnen het aanvallen van spierbevangenheid zijn?

Meert

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:16

Kan je niet een stukje zand afzetten waar bijna geen gras meer staat?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:25

Daphne1988 schreef:
Ze staat al tijden aan 1 tablet maar het is een pony van 1.42. Dus meer geven lijkt me nogal wat? Da was daarin duidelijk ze gaat al langere tijd op 1 dus waardes testen heeft weinig nut. Dus daar kon ik ook zo lekker veel mee..
Ze moet echt naast haar hooi iets bijgevoerd anders valt ze nog vreselijk terug. En ze krijgt niet veel hoor. Meer voor de but en laminaze.

Ze ging super op de ijzers en ze loopt(zal zo zien hoe ze nu loopt) rechtdoor nog “goed” maar er is verschil en ik weet niet meer wat te doen om het te voorkomen ik ben iedere dag de hele dag. Ze krijgt het allemaal volgens het boekje zogezegd. Daarom ook de twijfel over prascend verhogen.

Waarom zou testen geen zin hebben als een paard al een tijd op dezelfde dosering te staat? Dan heeft testen toch juist zin om te kijken of de dosering nog wel juist is?
Alternatief voor Marstall Vito is Subli Dieetmix. Een klein beetje melasse in het voer kan niet heel veel kwaad. Hier krijgen ze (ook tijdens HB-periode) de balancer van Je Paard Gezond en Fit en daar zit ook wat melasse in. Zolang het totaal suiker/zetmeel maar onder de 10% blijft.

Ik doe zelf mestonderzoek. Doordat ik het iedere maand doe, of vaker als ik het niet vertrouw, is het een stuk betrouwbaarder. Tijdens actieve HB zou ik ook niet zo snel ontwormen, tenzij er sprake is van een flinke besmetting.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:56

tylando schreef:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Hier zeggen ze dat t gehalte juist laag is

Onder de index staat aangegeven dat er alleen rekening wordt gehouden met de temperatuur en de hoeveelheid zon. Er wordt geen rekening gehouden met het soort gras, bemesting en water.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:11

hwn schreef:
bcd94 schreef:
Het fructaan is erg hoog ivm de droogte ik zou een paard wat gevoelig is voor hb nu niet het land oplaten.

Misschien even met de eigenaren overleggen?

Waar halen jullie de info dat er nu veel fructaan is? Heb meerdere fructaanindexen gecheckt, en zijn allemaal laag. En het gras is zo kort dat ze nauwelijks iets binnenkrijgen.

De hoeveelheid suiker in het gras begint door de aanhoudende warmte en droogte nu juist weer terug te lopen.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/