[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:38

Hier ook druk bezig met een bevangen pony helaas.... Morgen godzijdank laatste dag metacam... En maandag dierenarts weer bellen voor hoe verder. Zoals ik nu heb gezien heeft de ascal en metacam wel zijn werk gedaan.

Maandag 12 april begonnen met ascal en metacam en merkte de 18de al verschil met warmte in de kroonrand die was eigenlijk wel zo goed als normaal!

Heb op facebook mee gedaan bij horsefitshop op puur podo te winnen en die ook nog gewonnen! Deze gaat ze krijgen zodra ze weer naar buiten mag. Zelfs als ze nog op het zand staat kan ze paar spietjes gras eten die langs de rand groeien. Dus de druppels al geven. Wel na overleg met de dierenarts.

Zijn deze druppels https://www.horsefitshop.nl/puur-podo_13078.html . Kende van Puur al de puur culico voor paarden met zomerexceem en dat werkte goed. Dus hoop dat de Podo ook goed werken.

Weet wel dat ponylief het zat is om op stal te staan. Arm ding al 2 weken op stal. Mocht van de dierenarts niet uit de box voor 2 weken. Hoop dat hij maandag zegt weer naar buiten voor paar uurtje op het zand. Afgelopen maandag peerde ze hem al uit de stal :+ Deed smorgens voor werk haar poetsen met de deur open zodat ze wel naar buiten kon kijken maar mevrouw dacht ineens maandag duw de deur verder open en ga in volle draf richting buiten... Kon ik er achter aan sprinten met me niet lekker zijn en duizelig.. Geen succes was dat maar wel goed teken dat ze zich wel okee voelt. Wel haar pech nu dat ze niet meer met de deur open gepoetst wordt.

Nu ook voor haar me andere pony meer op stal dan normaal. Ze delen altijd al 1 stal met ze 2tjes. En vind sneu om dat ze anders zo lang alleen op stal staat. Hun ruwvoer krijgen ze in een slowfeeder zodat ze niet te snel eten en ook wat te doen hebben. Plus nu trappen ze het ruwvoer niet meer door de hele stal heen :+


Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:56

Jotoma schreef:
Ik vind de podo comp van phytonics beter werken dan die van Puur.



Ben benieuwd. Heb het flesje gewonnen dus als niet helpt is er niets verloren dan ga ik kijken voor wat anders om me merrietje te ondersteunen

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:21

Hier vandaag toestemming van de dierenarts gekregen om Nadja nu even van stal te halen na 2 weken verplicht op box rust. Kijken hoe ze loopt en morgen weer even dierenarts bellen over hoe ze zometeen loopt.

Loopt ze nog niet goed krijgen we nog een ander middel. Hij heeft het wel genoemd maar naam is niet blijven hangen.. Loopt ze goed dan mag ze opbouwend op de zand paddock naar buiten. Dus nu vingers kruisen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:56

Hier ook ascal gehad... En heb het nu via een drogist besteld zodat ik het op voorraad heb. Ascal die ik kreeg was die ook voor mensen is.

Nu 4.25 per doosje betaald. Nog geen idee wat ik bij de dierenarts er voor moet betalen maar vast stuk duurder.. dus stel ze heeft ooit nog keer, Wat ik niet hoop, Heb ik gwn ascal op voorraad.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:52

lique68 schreef:
Kimmiee_D schreef:
Hier ook ascal gehad... En heb het nu via een drogist besteld zodat ik het op voorraad heb. Ascal die ik kreeg was die ook voor mensen is.

Nu 4.25 per doosje betaald. Nog geen idee wat ik bij de dierenarts er voor moet betalen maar vast stuk duurder.. dus stel ze heeft ooit nog keer, Wat ik niet hoop, Heb ik gwn ascal op voorraad.



Oh kon je dat zonder recept dan krijgen? Ik betaalde 3.78 voor 10 zakjes..is idd gewoon voor mensen :)


Ja zeker :p Ik heb nu 4.25 voor 24 zakjes betaalt. En aangezien het gwn voor mensen is kon het zonder recept op die site.


lique68 schreef:
Kimmiee_D schreef:
Hier vandaag toestemming van de dierenarts gekregen om Nadja nu even van stal te halen na 2 weken verplicht op box rust. Kijken hoe ze loopt en morgen weer even dierenarts bellen over hoe ze zometeen loopt.

Loopt ze nog niet goed krijgen we nog een ander middel. Hij heeft het wel genoemd maar naam is niet blijven hangen.. Loopt ze goed dan mag ze opbouwend op de zand paddock naar buiten. Dus nu vingers kruisen.



Hoop dat ze een stuk beter loopt. 2 weken boxrust jee.lang hè
Zo zie je maar weer hoe de ene en andere Da advies geeft cq voorschrijft..zoveel verschillende meningen. Hoe liep ze?



Ja echt 2 weken zo lang... Maar moest omdat mijn da zei dat juist als ze gaat lopen kans is op dat het hoefbeen zakt en qua dat lijkt ponylief ook op me :') Ik hou ook niet van ziek zijn... En merkte echt aan Nadja dat ze de stal zo zat was.

Voor de eerste keer zonder metacam ben ik niet ontevreden. Heb het gefilmd en naar me smid gestuurd omdat ik natuurlijk het beter wil zien dus even een onafhankelijk iemand. Smid heeft ook gezien de dag voor ik medicatie had en van filmpje van vandaag zei ze zeker beter maar nog niet helemaal okee.

Pony was wel heel blij dat ze even naar buiten mocht. Als een gek hinniken en frisse lucht opsnuiven.

Zal eens kijken of lukt om filmpjes te plaatsen.

Edit: filmpjes gelukt

Dit is de dag dat ik dacht hmmm wat loop je raar.. Maar mevrouw ging in de bak wel bokken en rennen. Savonds met mams geweest dit gefilmd en naar mijn smid gestuurd. Die bevestigde mijn gevoel dat ze toch bevangen was.


Dit is de minst fijne video... zo medelijden hier met ponylief. Dit was de ochtend dat ik de dierenarts belde en de eerste dag dat ik metacam en ascal ging geven. Metacam 1x daags 14 dagen lang, ascal 6 dagen lang 2x daags 2 zakjes. En vies dat ze ascal vond...


En dit was vanavond. Dit filmpje naar mijn smid gestuurd. 1ste dag zonder metacam.
Ben echt niet ontevreden zeker als je ziet waar ze vandaan komt. En dan ook nog eerste dag zonder metacam. Maar had zoiets ik wil natuurlijk niet zo graag weten als ze nog verkeerd loopt dus beter even naar smid sturen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:48

Kn8rretje schreef:
Nee helaas weet ik niet waardoor het komt. Ik denk eigenlijk niet dat het hooi de boosdoener is, omdat ik dat al langer geef van hetzelfde land. De paardenarts dacht ook niet dat het door het hooi kwam.

Ja ik kan het wel laten testen, maar het nieuwe seizoen komt er al weer bijna aan. Ik denk zelf dat het komt doordat ik gestopt was met magnesium geven omdat ze daarvan aan de diarree ging.

Het is gewoon heel lastig om te achterhalen, maar het is voor nu belangrijk dat ik haar er weer bovenop krijg!



Helpt magnesium voor behoeden van bevangenheid??

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:38

Vanmorgen dierenarts aan de telefoon gehad over hoe Nadja gister liep. Gezegd dat smid zei zeker beter maar nog niet okee. Dus nu moet ponylief 7 dagen aan de buut... En weer een week niet van stal af..

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:16

lique68 schreef:
Kimmiee_D schreef:
Vanmorgen dierenarts aan de telefoon gehad over hoe Nadja gister liep. Gezegd dat smid zei zeker beter maar nog niet okee. Dus nu moet ponylief 7 dagen aan de buut... En weer een week niet van stal af..


had je filmpjes gekeken vond het stuk beter al. heel vervelend weer op stal.
Zoveel verschillende meningen en adviezen van dierenartsen, ik heb het nooit gehoord zolang op stal, wel in acute fase paar dagen, normaal zeggen ze laat ze rondscharrelen zelf laten bepalen, wel apart van andere paarden, beweging is goed voor doorbloeding. Jouw dierenarts denkt daar dus anders over.

die van mij vond Ascal ook heel erg vies ;(



Hij geeft dit advies omdat juist door beweging het hoefbeen kan kantelen. Sws heeft ze aardige stal dus ze kan ook op stal rondscharrelen :) verder staat ze wel met mijn welshje op stal dus ze kan gwn lekker sociaal met een andere pony doen. En deze behandeling heeft bij mijn dierenarts de voorkeur dus ga er niet tegen in. Ze heeft gister lekker frisse neus kunnen halen was al heerlijk was en dan kan ze dit weekje ook nog wel doorkomen.

En juist voor de doorbloeding heeft ze eerste week ascal gehad.

Maar ben ook echt niet ontevreden over resultaat tot nu toe. Het had ook erger kunnen zijn of helemaal geen verbetering. Hopelijk na dit weekje is het nog verder beter of helemaal weg en dan mag ze weer opbouwend naar buiten.


Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:55

pol1 schreef:
Wat een ellende weer voor iedereen!
Ik heb in de loop der jaren geleerd: eens goed bevangen hou je je paard nooit meer onbevangen.. ( altijd die angst!!) Paard kan in míjn ogen geen paard meer zijn..op uitzonderingen na! Zeker bij terugvallen zou ik de beslissing nemen t dier te laten gaan! Bevangenheid is een lijdensweg voor beide! Geen makkelijke beslissingen!
Sterkte weer iedereen!



Het stukje: Paard kan in míjn ogen geen paard meer zijn. Valt nu bij mij echt even verkeerd...

Ik zit te knokken, naast ook nog een baan van 40 uur in de week, om mijn pony erdoor te trekken en ze knap godzijdank goed op.. is namelijk nu op moment hier slapen (als ik het al doe), pony, werk,pony en herhaal.

Maar het feit dat je vind dat ze gaat paard meer kan zijn valt echt verkeerd... ze kan prima paard zijn als ze hier doorheen komt... ze gaat uit eindelijk alleen op dagen wanneer het snachts koud is gewoon niet gelijk de wei op... En mocht het echt poosje niet kunnen kan ze altijd nog met me andere pony op de paddock staan...

Verder verwacht de dierenarts dat ze ook gewoon weer mag gaan werken wanneer ze goed loopt...

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:06

Dan bestaan er ook nog dingen zoals paddock paradijs... kan die gwn zonder masker lopen op het zand en hier en daar op plekken hooi vinden...

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:49

Dennis en damian sterkte Y;(

Hier net de dierenarts aan de telefoon gehad.

Nadja hoeft geen medicatie meer en nu opbouwend naar buiten. Mag vanaf volgende week ook weer 10 minuten per dag stappen en ook naast de fiets. Mag vanaf vandaag al half uur naar buiten op zand.

En ze mag helemaal geen brok van mijn stalbaas zei de dierenarts.

En pas als ze helemaal weer is opgebouwd voor de kar en dan opbouwend op de wei.

Heb puur podo druppels gewonnen via Facebook en daar mag ik vandaag ook al mee beginnen bij Nadja.

En qua de beweging mag er om de dag 5 minuutjes bij.

He op zand staan met me andere pony doe ik ook om de dag wat tijd bij. Rustig aan alles opbouwen :)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:14

Ik kreeg van iemand de tip om glucobalance te voeren aan Nadja. Is iemand hier bekend mee? En zo ja helpt het ook?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:58

hwn schreef:
Ik meld me helaas ook even, voor het eerst in 30 jaar weer n HB'er, ons veelvraatje Belle. Woensdagavond kon ze bijna niet vooruit, maar was al na achten, en de donderdag feestdag, dus moest het nog even zonder DA doen. Gelukkig heb ik standaard pijnstiller/ontstekingsremmer liggen voor mijn artrosemerrie, en haar direct gerantsoeneerd. Ik weet met mijn gras geen blijf dit jaar, wordt paar weides vrijhouden en maaien denk ik. DA is intussen geweest, staat nu op buut.

Nu vroeg ik me iets af: hoeveel kg hooi zouden jullie geven aan een paard van 1m58 en 540 kg (waarvan 40 teveel eigenlijk)? Onbeperkt is geen optie: een hooinet met kleine mazen vreet ze in nog geen uurtje leeg.

Ik twijfel ook welk hooi ik zou geven: heb nog oud hooi met 7% suikers en 7% eiwitten, en luzernehooi met maar 4,5% suikers maar wel 15% eiwitten. Ik neig naar een mix van beide, hoe lager de suiker, hoe beter, maar overdosis eiwitten lijkt me ook niet gezond.

In acute fase, zijn jullie dan voorstander van beweging of juist stilhouden? DA adviseert stilhouden, vroeger hoorde ik zoveel mogelijk bewegen, bekapper raadt aan om de keuze te laten. Mijn gevoel zegt zoveel mogelijk beweging, maar durf het niet aan, dus heb ik haar n paddock met toch wel wat bewegingsvrijheid gegeven.


Mijn dierenarts zei dat mijne op box rust moest. Dit heb ik ook gedaan als de dierenarts dit mij aanraad ga ik niet eigenwijs doen. De reden dat ze ook niet veel mocht lopen behalve dus in de box was dat juist als ze ging lopen kans dat het hoefbeen ging kantelen veel groter was.

Voor de doorbloeding heeft de mijne eerst 6 dagen aan ascal 600 gezeten zodat ondanks de boxrust wel het bloed in de hoeven goed door stroomde.

Qua slowfeeder/hooinet is het niet een idee om er dan 2 te doen. Dat de gaten nog kleiner zijn?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:15

Hier vandaag de smid gehad bij Nadja. Smid was erg tevreden! De witte lijn was ook niet breed geworden. En de smid kon zonder problemen nieuwe ijzers onder Nadja der voeten doen. Zn opluchting! Nu druk bezig met opbouwen. Ze staat nu aantal uur met Bailey (mijn andere pony) op de paddock.

Vanaf vandaag mag ik ook weer met Nadja aan de wandel opbouwend. En als we dat hebben opgebouwd mag ze ook naast de fiets gaan. En als alles uiteindelijk weer is opgebouwd mag ze ook weer voor de wagen en zodra ze aan het werk is zou ze ook weer opbouwend op de wei mogen zolang ze werkt.

Het opbouwen op de paddock doe ik zelf nog. Ik wil dit toch nog wat dichtbij me houden. Als ze dan in de paddock staan ga ik in de schaduw zitten en lekker naar me meiden kijken. Vandaag lagen ze zo:
Afbeelding

En dit was zaterdag ben lekker bij ze gaan zitten. Was voor Bailey de eerste keer dat ik ook bij haar kon zitten terwijl ze lag:

Afbeelding

Afbeelding

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:07

Veel sterkte linque

Ik zou graag jullie mening even willen. Stalbaas die had tegen me vader gezegd dat ponylief gwn weer de wei op moest want de wei was schraal staat amper nog wat op.

Wat vinden jullie? Ze loopt nu 1.5 week zonder buut. En is zondag 5 weken geleden dat ze bevangen is geraakt.

Ik ben zelf bang dat ookal is de wei schraal het nu eigenlijk te dicht nog op bevangen zit.

Toen ik vorige week dierenarts aan de lijn had die zei opbouwend op zand naar buiten en daarna als ze gaat werken opbouwend op de wei. Maar stalbaas zegt dus wel is erg schraal.

Nou gaat het wel enorm goed met ponylief. Afgelopen maandag nieuwe ijzers gehad en ze reageerde gwn niet op het nagelen en het tikken.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:36

Ik voer nu vitalbix aan beide ponys. En ze vinden het erg lekker. Ook al heeft maar 1 van mijn ponys hoefbevangenheid gehad ik heb ze gelijk beide op zelfde voer gezet. Dit ook omdat ik anders bang ben dat het met verzorgers verkeerd gaat als ik nog meer soorten voer heb wat Nadja dan weer niet mag.

Is heb de daily complete, active+ en lucerne+. O en de snoepjes van vitalbix ook.

Is idd aan prijzig kant maar je voert er weinig van.

Mijn meiden krijgen samen tot de lijn van 200 gr van de vitalbix maatschep aan daily conplete en dan nog zn half bekertje lucerne per dag. En dit delen ze dan.

De active moet ik nog even verder in lezen maar dat zou ook maar iets van tot de 300 streep zijn

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:22

Nadiine__x schreef:
Ik heb de vitalbix luzerne nog even opgezocht maar vind hem hetzelfde klinken als mijn eerder genoemde link;
http://www.equisentials.nl/Facts/FactsLucerne.aspx

Iemand ervaring met deze luzerne?


Als ik naar deze kijk zie ik dat ze er 4 tot 5 % suiker in hebben. Vitalbix heeft 2.8% suiker.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:22

Ik doe mijn druppels in een wegwerpspuitje opzuigen en zo in de mond spuiten.

O en de lucerne van vitalbix is zonder melasse. Had paar jaar geleden die van den Hartog maar daar zit dus wel melasse in.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:04

Slmt9 schreef:
Mocht er iemand nog belang hebben bij een halve zak vitalbix nutrimash en drie kwart zak vitalbix daily complete, stuur me gerust een pb. Mijn hb'er ging er vorig jaar heel goed op, maar dit jaar helaas niet.


Jammer dat je zo ver weg woont had het anders graag overgenomen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:20

Deni11 schreef:
Verdorrie, die van ons weer hb.
Ik baal ontzettend want hoe heeft het weer zo kunnen komen. Hoe heb ik het weer niet kunnen voorkomen. Ik weet de signalen, maar toch twijfel je eerst of het niet stijfheid is doordat ze natuurlijk precies op dat moment weinig deed, lijkt het ietsje slechter lopen weer voorbij en dan is het weer slechter. Nu was het echter zo veel slechter dat ik twijfelde en we dus de da gecontact hebt. Hadden da filmpjes gestuurd en dat was voor hun genoeg om het te kunnen concluderen dat het hb was.

Vorig jaar was ze ook hb maar dat was in februari, toen ook meteen laten testen op cushing maar haar waardes waren goed. Nu het al weer mei was en ik dacht dat het hoogste risico voorbij was en we dit jaar er onderuit waren gekomen, blijkt dat toch niet zo te zijn...

Hoe het weer zo is gekomen geen idee. Ze krijgt lettelijk hooi (in de nacht onbeperkt in slowfeeder, overdag op de grond beetjes) en daarnaast water met heel af en toe een brokje metazoa. Schaarser kunnen we haar bijna niet houden.

Wel is er al een maand of wat nieuw hooi gekomen wat niet getest is, omdat de voorraad hooi op was (die lading was getest en goed bevonden). Maar zal dat het dan zijn? Daarnaast komen er veel mensen langs haar die hopelijk niks bijvoeren aan ‘het shetje die alleen op zand staat’ maar dat er niks bijgevoerd wordt kan ik niet garanderen: ondanks dat er een tekst hangt met de reden waarom ze er staat en meerdere niet voeren bordjes.
Wie weet komt het ook wel doordat ze niet meer op een lekker groot stuk staat waar ze veel kan lopen en minder doorbloeding daardoor heeft.

Nouja whatever ik baal ervan. Doe ik zo mijn best, let ik overal op..

We gaan nu medicijnen halen en ik hoop dat er sneller verbetering in zit dan vorig jaar, dat heeft eigenlijk al te lang geduurt voor dr. Ik had eigenlijk besloten dat ik het bestrijden van hb geen 2e keer haar wou aan doen, maar puntje bij paaltje wil ik het op ze minst proberen, maar als ze veel pijn houdt is het klaar.

De vorige keer (naderhand gezien) werd de buut (te) snel afgebouwd. Wat is verstandig voor een shet? Gewoon kijken met de dag? Waar houden jullie je ongeveer aan?
Waren die van jullie ook zo goed als genezen toen ze van de buut afkwamen? Die van mij heeft daarna nog een tijdje 85% gefunctioneerd voordat ze weer de volle 100% was.

Ik zal ook vragen om maagbeschermers, die hadden we de vorige keer niet.
Vorig jaar hebben we nog fotos laten maken en ondanks dat ze door vroeger al eerder gehad hb, een kleine kanteling had viel het de da erg mee en zag er toekomst in. Wel deed hij de uitspraak dat ze chronisch bevangen is, beetje onbalans en ze kan zo weer hb staan.
Eigenlijk moet ze ook nog ontwormd worden, is dat nog wel handig?

Ik had gehoopt mij hier nooit meer te hoeven melden haha. Maar iedere reactie lees ik en wordt zeker meegenomen in alle besluiten die er genomen moeten worden. Alvast bedankt :)



Mijn shetje heeft een weekje buut gehad om het laatste randje weg te halen. Ik heb op stal denk ik nog wel het papier liggen hoe ik het heb gedaan. Zal strx eens kijken op stal.

Qua functioneren deed ze mijnen het denk 95% En zit nu eigenlijk alweer op de 100% Maar ben nog wel aan opbouwen met der beweging. Plan is om dat volgende week naast de fiets te gaan doen. Ze wil nml met wandelen op moment eigenlijk bijna alleen maar draven.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:34

Daphne1988 niet alleen naar de suikers kijken ook naar zetmeel. Zetmeel moet je eigenlijk ook als suiker zien.

Ik voerde altijd cavalor aan mijn ponys is laag in suiker. Iets van 4.5% maar zetmeel daar in tegen was 25% ofzo. Daarom voer ik nu vitalbix en al me cavalor voer is naar oud stalgenootje gegaan. Waren zelfs nog 2 nieuwe zakken.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:40

tylando schreef:
Kimmiee_D schreef:
Daphne1988 niet alleen naar de suikers kijken ook naar zetmeel. Zetmeel moet je eigenlijk ook als suiker zien.

Ik voerde altijd cavalor aan mijn ponys is laag in suiker. Iets van 4.5% maar zetmeel daar in tegen was 25% ofzo. Daarom voer ik nu vitalbix en al me cavalor voer is naar oud stalgenootje gegaan. Waren zelfs nog 2 nieuwe zakken.




Fiber force heeft maar 5% zetmeel hoor en is ook van cavalor. Samen met suiker is het maar 8% , dus weet niet over welke jij het hebt?



Ik heb toch ook niet gezegd dat het die fiber force is wat ik voerde.. ik geef een voorbeeld dat het voer wat ik had wat ook van cavalor was dat in die 2 soorten veel zetmeel zat... want als ik de fiber force had gehad had ik ook niet van voer hoeven te wisselen... geef haar advies om niet alleen naar suiker te kijken maar ook zetmeel.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:58

tylando schreef:
Tja zo kwam het wel over.
Beter is dan het voer helemaal te benoemen zodat er geen verwarring ontstaat.



Ben eens naar die fiber force gaan kijken maar daar zit rietmelasse in... Melasse moet je eigenlijk niet willen geven aan een hb pony...

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:42

Ik had laatst de dierenarts gebeld vanwege enten. Nadja moet in juni weer. Dus ik ging even na vraag doen. Tijdens de hb niet enten maar als ze er zo goed als vanaf zijn kan het.

Wilde het zeker weten voor geval dat ze mee ging met de groep terwijl het niet mocht/niet verstandig was.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:40

Lotus83 schreef:
Even een vraagje:

Hoe deden of doen jullie dat met opbouwen in beweging "werk" nadat je paard hoefbevangen raakte?

Dus op het moment dat paard weer pijnvrij liep zonder medicatie?


Ik heb een opbouwschema gemaakt voor mijn pony. Zijn nu 2 weken aan het wandelen en sinds 1 week om de 5 minuten stukjes draven en zitten nu op half uur wandelen. Vanaf volgende week wil ik der naast de fiets gaan doen zodat ze wat meer kan draven zonder dat ik der in de weg zit met niet doorlopen.
Wanneer ze het goed doet naast de fiets ga ik de inspannen voor de sulky en gaan we lekker beginnen met stapritjes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Denise_, Amazonbot en 9 bezoekers