Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 00:06

Mijn paard heeft een chronische peesblessure (linker achterbeen).

Achteraf gezien waarschijnlijk een jaar geleden ontstaan na een glijpartij in het weiland. Het heeft "gesluimerd". Paard had op het moment net een kiesextractie ondergaan. Been is even wat dikker geweest en ze liep iets onregelmatig, maar omdat ze toch een maand niet aan het werk mocht kreeg ze sowieso rust. Na die maand rustig begonnen met kort longeren (1 of 2x per week). Ik heb er denk ik drie maanden niet opgezeten.

Af en toe liet ze een lichte onregelmatigheid zien, soms zo minimaal dat anderen eigenlijk niet zagen dat er sprake was van een onregelmatigheid. De osteopaat is langs geweest voor een behandeling en ik ben weer onder het zadel gaan trainen (3x per week) ivm rechtrichten. Ik dacht dat de lichte onregelmatigheid die ik af en toe zag kwam door scheefheid/uit de rug.

Met de paasdagen was ik vrij en omdat ze zo fijn liep onder het zadel dacht ik "laten we wat serieuzer gaan trainen voor de wedstrijden".

Ik kreeg na de paasdagen een berichtje van de stalhouder "been dik, paard onregelmatig". Zelf gaan kijken, even twee dagen afgewacht. Toch voelde ik al; die onregelmatigheid komt niet uit de rug, het is het been.

Omdat ze lange tijd na het waarschijnlijke ontstaan van de peesblessure licht getraind is geweest, is het been nooit zo belast dat het dik werd, maar ondertussen wel kapot ging/niet voldoende kon herstellen. Het been heeft ook nooit "getoond". Enkel af en toe een lichte onregelmatigheid.

Wie heeft ervaringen met een paard met chronische peesblessure en het herstel?
Wat kan er nog pijnvrij?

Paard staat nu op speciaal beslag. Over zes weken opnieuw een echo om te kijken of het speciale beslag de pees ontlast.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd


Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 10:29

De echo is al gemaakt. Op basis daarvan heeft de hoefsmid van de kliniek op aanwijzing van de DA haar op speciaal beslag gezet.

Er is littekenweefsel te zien, dat zal nooit meer herstellen. De rek van de pees is verminderd en komt ook niet terug.

Koelen heeft geen zin, de peesblessure is chronisch.
Speciaal beslag moet ervoor zorgen dat de pees wordt ontlast. Ze staat overdag gewoon buiten in de weide/paddock. DA is niet van de boxrust en hij vind (en ik ook) dat als ze de belasting van weide/paddock al niet aan blijkt te kunnen het verhaal eigenlijk wel klaar is.

Over zes weken staat weer een echo gepland. Dan wordt gekeken of het speciaal beslag iets uithaalt (en hoeveel).

Ik ben vooral benieuwd in hoeverre paarden met de diagnose "chronische peesblessure" zijn herstelt. Wat kan het paard nog pijnvrij? Het is allemaal onzeker en ik wil mij door ervaringen van anderen graag een beetje voorbereiden op wat ik mogelijk kan verwachten.

Wat wordt verstaan onder recreatief basiswerk Nele80?

Ik ben eigenlijk een beetje bang voor de mogelijkheden voor mijn paard. Het is een paard wat niet geschikt is voor "eenmaal per week rustig buitenritje". Ik moet haar een bepaalde uitdaging bieden anders bouwt ze geheel haar eigen feest.
Als het speciaal beslag niet voldoende biedt voor lichte training dan schuift ze eigenlijk direct door naar "weidevulling".

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd


Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 22:32

Ik moet het inderdaad maar afwachten.

Beslag lijkt wel te ontlasten, been toont weer "droog".

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 11:14

Meer dan anderhalf jaar later een update.

Bij de DA uiteindelijk uitbehandeld. Ook met beslag bleef ze onregelmatig.Toen direct al te horen gekregen dat de verwachting groot is dat ze nooit meer regelmatig zal lopen. Verdere therapieën raadde hij af (veel geld, weinig verbetering).

IJzers er onderuit gehaald en als weidevulling op het land gezet. Paard loopt nog steeds onregelmatig en ik heb ook niet meer de illusie dat het ooit nog beter wordt.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers