Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:23

Hoi!

Onze lieve Gijs staat niet zo fantastisch op zijn benen. Maait wat aan de voorkant en staat achter wat nauw.
Toen we hem net hadden vorig jaar liep hij zijn linkerkogel achter steeds open, zelf strijklappen verlengd zodat ze pasten en daarmee ging het eigenlijk prima. Hij heeft ook 1 of 2x zijn kroonrand rechtsachter open gelopen. Dit kwam dacht ik door gebrek aan kracht en vermoeidheid tijdens het vakwerk.
De afgelopen weken is het weer raak. Zijn strijklappen ben ik verloren in het bos dus ik probeerde een poosje zonder, ging goed!
Maar nu loopt hij de afgelopen 2 weken steeds zijn kroonranden open. De hoefsmid houdt er al rekening mee, vorige week heeft hij nieuw beslag gekregen dus ik hoopte dat dat zou helpen. Vandaag weer een rondje gereden, 9 km verharde weg in stap en draf en ik kom terug met dit als resultaat:

Afbeelding

En dat aan beide kanten..

Dinsdag komen er weer nieuwe strijklappen, die worden door de winkel verlengd. Misschien helpt dat, dat hij zijn pootjes weer wat wijder neer zet. Ondertussen voel ik me flink rottig, elke keer als ik een rondje gereden heb en ik tref dit aan.. -O-

Oh ja, dit is Gijs:
Afbeelding

Wie heeft er een idee?

Groetjes,
Maartje

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:28

Grote maat springschoenen.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:32

Heb ik over gedacht maar ik ben bang dat ik dan elke week om nieuwe springschoenen kan, hij tikt zo erg aan dat ie dr binnen no time doorheen is + zo’n grote maat is niet te krijgen.. zijn strijklappen moeten al met 10 cm verlengd worden.

evelien352
Berichten: 145
Geregistreerd: 28-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:33

Misschien van die hoefschoenen, heb er zelf geen ervaring mee, hopelijk vind je iets dat helpt!

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:35

Wat houdt die verlengde strijklap in? Dat deze een stuk verder naar beneden loopt? Inderdaad een springschoen lijkt mij logischer in dit geval. En anders is ook een rubberen ring nog een optie zoals deze;

https://www.agradi.nl/premiere-strijkri ... -zwart.htm

Dit zorgt ervoor dat de hoeven minder dicht in de buurt kunnen komen als het goed is.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 30-03-18 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:35

MaartJ schreef:
Heb ik over gedacht maar ik ben bang dat ik dan elke week om nieuwe springschoenen kan, hij tikt zo erg aan dat ie dr binnen no time doorheen is + zo’n grote maat is niet te krijgen.. zijn strijklappen moeten al met 10 cm verlengd worden.

Het is maar net waar je prioriteiten liggen...
Persoonlijk zou ik echt niet zonder gaan rijden als het zulke verwondingen geeft.
Je zou de buitenkant door een schoen- of tuigmaker kunnen laten verstevigen met stevig leer.
Laatst bijgewerkt door Albert op 30-03-18 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:36

Hoefschoenen zijn vaak i.p.v. ijzers toch? Ook daar weer het probleem met de maat en het omdoen zal ook zeer moeilijk gaan :n

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:37

XladyX schreef:
Wat houdt die verlengde strijklap in? Dat deze een stuk verder naar beneden loopt? Inderdaad een springschoen lijkt mij logischer in dit geval. En anders is ook een rubberen ring nog een optie zoals deze;

https://www.agradi.nl/premiere-strijkri ... -zwart.htm

Dit zorgt ervoor dat de hoeven minder dicht in de buurt kunnen komen als het goed is.


Een gewone maat full kan niet dicht, dan kom ik 7 cm tekortkomingen te sluiten. Dus ze maken het klittenband langer.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:39

Ik zie bij de strijkring geen afmetingen staan, -O- zoiets zou ideaal wezen denk ik..

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:44

Albert schreef:
MaartJ schreef:
Heb ik over gedacht maar ik ben bang dat ik dan elke week om nieuwe springschoenen kan, hij tikt zo erg aan dat ie dr binnen no time doorheen is + zo’n grote maat is niet te krijgen.. zijn strijklappen moeten al met 10 cm verlengd worden.

Het is maar net waar je prioriteiten liggen...
Persoonlijk zou ik echt niet zonder gaan rijden als het zulke verwondingen geeft.
Je zou de buitenkant door een schoen- of tuigmaker kunnen laten verstevigen met stevig leer.


Nou, mijn prioriteiten liggen wel bij Gijs hoor, wees maar niet bang. De hoefsmid weet hier ook van, beslaat hele dagen trekpaarden en komt heel veel bij mensen met dit soort paarden en hij weet ook geen oplossing. Hij denkt ook dat het een gebrek aan kracht en coördinatie is die hij nog mist op het moment dat hij wat moe raakt.
Als hij gegaloppeerd heeft voel je ook dat hij enorm uit balans is dus tikt hij zichzelf dan waarschijnlijk aan. Maar hij zal toch sterker moeten worden dus zoek ik een oplossing om dit te verhelpen en daar ben ik realistisch in. Ik weet wat er te krijgen is in zijn maat en dat is bar weinig. En als het moet laat ik springschoenen voor hem op maat maken maar ik wil eerst weten of ik niks over het hoofd heb gezien.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:47

MaartJ schreef:
Ik zie bij de strijkring geen afmetingen staan, -O- zoiets zou ideaal wezen denk ik..


Die zien er zo simpel uit dat je ze wellicht zelf zou kunnen maken :o

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:48

Strijkringen zijn vrij wijd, zitten los om de koot.
Zou het gewoon proberen voor 6.95. ;)

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:49

Strijkringen inderdaad en ijzers er onderweg, waarom heeft ie ijzers? Dat maakt de schade alleen maar erger.

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:51

MaartJ schreef:
Ik zie bij de strijkring geen afmetingen staan, -O- zoiets zou ideaal wezen denk ik..


Dat is wel een dingetje ja, maar misschien kun je even bellen of voor dat geld gewoon proberen?

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:53

Hij heeft ijzers omdat er regelmatig mee over de weg wordt gereden, aangespannen en onder het zadel.

Ik ga de strijkringen eens bestellen en anders kan ik ze misschien namaken of kan de winkel hier in de buurt ze verlengen.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:57


Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:58

Je hebt ook hele grote springschoenen. Heb ze ook wel eens gezien voor trekpaarden.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:59

Ja dacht ik ook, ringen kosten geen drol en als je ze evt. kan verlengen is dat het makkelijkst.
Je kan wel langs een winkel gaan en opmeten, maar dat maakt niet zoveel uit omdat het één maat is en je het tóch nodig hebt..
Zit al te denken, hoe zelf te maken..misschien kom ik nog op een idee. :j

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kroonranden open, wie heeft de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:00

Een riempje door een stuk stevige rubberen slang op maat?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:03

MirandaFuego schreef:
Ja dacht ik ook, ringen kosten geen drol en als je ze evt. kan verlengen is dat het makkelijkst.
Je kan wel langs een winkel gaan en opmeten, maar dat maakt niet zoveel uit omdat het één maat is en je het tóch nodig hebt..
Zit al te denken, hoe zelf te maken..misschien kom ik nog op een idee. :j

Even bij de gamma gaan kijken bij rubberslangen en dan klipjes om ze dicht te maken. Je kunt, in theorie ook een kettinkje door de slang doen en daar de clipjes aan vastmaken om dicht te maken.

Selbourne
Berichten: 119
Geregistreerd: 25-12-10
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:06

Mijn trekpaard had dit ook. Ik heb inderdaad de allergrootste maat springschoenen bij agradi besteld en die pasten prima en daarna had hij er geen last meer van. En ze waren ook nog best goedkoop en gingen bij ons niet snel stuk. Succes!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:08

Silicahorse kopen. Daar zit silicium in en naar alle ervaringen die ik lees schijnt dat echt wonderen te doen voor hoeven, manen en de algehele gezondheid.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:16

Pipodipo schreef:
MirandaFuego schreef:
Ja dacht ik ook, ringen kosten geen drol en als je ze evt. kan verlengen is dat het makkelijkst.
Je kan wel langs een winkel gaan en opmeten, maar dat maakt niet zoveel uit omdat het één maat is en je het tóch nodig hebt..
Zit al te denken, hoe zelf te maken..misschien kom ik nog op een idee. :j

Even bij de gamma gaan kijken bij rubberslangen en dan klipjes om ze dicht te maken. Je kunt, in theorie ook een kettinkje door de slang doen en daar de clipjes aan vastmaken om dicht te maken.

De strijkringen die je kan kopen rond vijf euro zijn wel dik, vrij hard stevig rubber, en er zit een bandje met gesp in, dus ik denk dat die gewoon het makkelijkst zijn, mochten ze te strak zijn hoef je alleen de bandjes te verlengen.
Dan zou ik om die bandjes wel iets doen zodat dat niet gaat schuren.
Ze kunnen nl ook draaien als hij er tegen aan trapt.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:25


rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:30

RoyceMack schreef:
Silicahorse kopen. Daar zit silicium in en naar alle ervaringen die ik lees schijnt dat echt wonderen te doen voor hoeven, manen en de algehele gezondheid.


Gaat een voedings supplement verhinderen dat een paard zich aantikt?

https://www.google.nl/search?q=springsc ... 6zlN6srQKM:

Deze heb ik voor onze pony met kapotte kroonrand. Spul is heerlijk zacht, flexibel en "stuitert" een beetje, is denk ik niet snel door, is erg taai. Maar, onze pony heeft het niet omdat hij aantikt, zijn hoeven scheuren spontaan (!). En ik gebruik dit om de gescheurde hoef iets te beschermen.

Ik heb maat M voor een pony (1.53M) met bescheiden voetjes. Maar heb geen idee of ze groot genoeg voor jou te verkrijgen zijn. Aantrekken is appeltje-eitje.


Dit type heeft een vrij hard materiaal. Klepperen wel een beetje als je draaft. https://www.google.nl/search?q=springsc ... JokmmA6qJM:
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-03-18 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt