[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:33

Afbeelding

Bennie heeft ook nieuwe schoenen, met dank aan Dennis.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:45


Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:52

Wat gaat hij goed op zijn nieuwe gympen!!!!
Fijn dat ik hem blij heb kunnen maken :) .

Roos ging vanmorgen ook wel weer prima, op een kwartje buut. Dus morgen terug naar 1/8e. En dan komt van de buut af wel heel dichtbij. Dan loopt ze nog niet 100%, maar wel acceptabel. Scharrelt veel, loopt de andere een beetje te pesten. Is er HEEL snel blij als er wat uitgedeeld word.
Ik kon eerder iedereen wortels (of wat anders lekkers) geven en Roos in een hoekje een half worteltje. Maar Roos jat nu alles weer weg bij iedereen. Gelukkig had Deedee maar 1 zakje gewonnen ;) . Die heb ik gister toen Roos binnen stond maar op gevoerd omdat ze bevroren waren.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:41

Aukelizzy, nee, het is iets heel anders dan een kruidenmiddel of een tinctuur.
Hier info: http://mastichorse.nl/wat-is-masticha/
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... treatment/ (bij recensies vind je ook een klantervaring)
En een wat uitgebreider Engelstalig artikel: https://www.gravelproofhoof.org/mastiha-gum

Wow, kijk Bennie gaan!! Mooie sneakers hoor en zo te zien 'doen' ze 't goed. Fijn!

Ik denk dat ze toch een beetje geobsedeerd raken voor voer wat ze eigenlijk niet mogen, als ze het zo lang niet gehad hebben. Raya staat de laatste paar dagen regelmatig voor de ingang van de wei met zo'n blik van 'ga je dat draadje nog open doen of niet?'. Eerder mocht ze af en toe even een kwartiertje grazen als ik de paddock uitmestte. Dat mag dus niet meer. Ik ga haar nu echt minstens een jaar niet meer op 't gras laten, hoe sneu ik dat ook vind...

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:07

@Francis: ik heb nu toch de ervaring dat het went, geen gras. Ik dacht dat Pegasus daar dood ongelukkig van zou worden: op een zandpaddock en dat hij echt somber zou kunnen worden maar niks is minder waar. Hij krijgt nu 6x per dag hooi dus heeft bijna altijd wel wat te eten. Ik kan met hem wandelen over gras zonder dat hij me mee sleurt om te kunnen eten en taalt er eigenlijk niet meer naar.
Als de gelegenheid zich voor doet mag hij van mij af en toe wat hapjes gras maar daar blijft het bij.

Ik durf de gok ook eigenlijk niet meer te nemen nu... daar is hij me te dierbaar voor.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:52

Hier mogen de andere paardjes wel op gras, die van mij niet en dat vind ik toch wel erg sneu.
Ik merk wel dat mijn paard zich meer verveeld, te schraal is en blijft, de kudde is ook niet 100% match en het onbeperkt hooi voeren beviel me veel beter. Nu eten ze elke keer 2,5 uur en 5 uur later komt er nieuw hooi.

Onze kudde nu bestaat uit paarden die iets hebben (blessure, hb oid), maar opvallend is dat ik ze allemaal mest zie eten. Ik zag dat eerder alleen bij die van mij, wetende dat hij van binnen niet goed is, maar nu ik ze het allemaal zie doen vraag ik me af of het geen verveling is..

Ik wou dat ik hem met een tweede paard in mijn tuin kon zetten. Eigen paddock paradise maken. Onbeperkt goed graszaadhooi.
Maar ja, om meerdere redenen niet haalbaar. En in een pension heb ik het nog niet gevonden helaas :(

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:49

Ik merk dat mijn pony's op mooie dagen weer naar het gras toe beginnen te trekken. Moet netjes zijn met de paddock open en dicht doen ;) .
Normaal is het hek open en rennen maar.
Maar ze zijn wel zo netjes dat als ik ze roep zo de paddock weer in lopen (niet na 10 minuten natuurlijk ;) , maar een half uurtje later wel).

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:57

Jotoma je mag hem bij mij zetten, maar een beetje te ver voor je denk ik haha.

Gelukkig veel positieve berichten, fijn dat ze goed gaan, ben blij voor jullie en de beestjes.
Die schoentjes, geweldig! en Mistral ook beter dan vorige week gelukkig.

Haha, Zhuf in Roosendaal, jij moest vanochtend ook vroeg op pad, was je andere paard ook mee?, fijn dat je wat mag gaan doen!

En zonder gras went wel hoor, 't is niet anders en HB is véél erger |(

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:38

assebassie schreef:
Jotoma je mag hem bij mij zetten, maar een beetje te ver voor je denk ik haha.

Gelukkig veel positieve berichten, fijn dat ze goed gaan, ben blij voor jullie en de beestjes.
Die schoentjes, geweldig! en Mistral ook beter dan vorige week gelukkig.

Haha, Zhuf in Roosendaal, jij moest vanochtend ook vroeg op pad, was je andere paard ook mee?, fijn dat je wat mag gaan doen!

En zonder gras went wel hoor, 't is niet anders en HB is véél erger |(


Nee alleen Zhuf was mee! Was inderdaad een vroegertje haha. We zijn om 5.45 weg gereden vanmorgen en waten om 8.30 in Roosendaal.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:42

Haha dankje Assiebassie, maar andere kant vh land is iets te ver idd :+

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:05

Op zich is Raya het gewend dat ze niet meer op gras staat, maar het af en toe wel een hapje mogen zal ze wel missen nu. Ook dat zal wennen, zeker... Ik wil als we verhuisd zijn en een nieuwe (eigen) plek hebben ook een track maken waar geen gras meer binnenin is. Ik hoop ze aan huis te kunnen krijgen, een klein stukje grond is wat mij betreft genoeg, track om een stuk grond waar ik groententuin, fruitbomen, kas en terrasje kan maken ofzo.. In ieder geval geen 'wei'. Af en toe tijdens een wandeling mag ze dan wel wat bermhappen, maar ik ga het niet meer gokken idd.

Ik heb vandaag de bute naar beneden gedaan... vind het wel een beetje spannend nu maar ze is zo mooi constant gebleven, ook tijdens de vorst, dat ik het nu toch maar doe. Over 2 weken komt de bekapper weer, die had helaas geen tijd voor een tussentijdse kapbeurt, maar ik denk dat we dat wel gaan redden.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:28

Roos was vanmorgen stout. Niet even stil willen staan met schoenen aan doen, staldeur open smijten, dreutelen. Goed tegen :D.
Eerste stap de stal uit is altijd ff voelen (soms heel knullig op de drempel gaan staan, wat wel zeer doet), en al een paar dagen komt ze dan dat de conclusie dat het best wel kan en loopt vrolijk richting paddock om daar 'woeste' Dennis even te vertellen dat hij geen veulentjes meer kan maken.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:07

Wat fijn om te lezen dat het weer beter gaat hier allemaal! :)

@ Damian: Wat een mooie schoenen! Loopt hij ook beter op de schoenen nu?

@ Jotoma: Sta je op een pensionstalling?

Gaan jullie de paarden/pony's helemaal van het gras af houden nu? Of sommige toch langzaam opbouwen op gras weer?

Mocht er iemand interesse hebben in overname.. ik heb nog Omeprazol en Bute van Abler liggen.
Heb nog:
18 x Omeprazol
29 x Bute

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:14

Ik denk dat Roos dit jaar helemaal niet op het gras komt, hoog uit een paar grasjes happen aan de hand.
De rest (2 andere cushies waarvan 1 bevangen geweest is, en m'n 2 wedstrijd pony's) wel, maar opbouwend tot max een uurtje of 4. Ik moet nog even kijken hoe ik dat doe, Roos alleen in de paddock word hem waarschijnlijk niet. Het kan zijn dat Roos haar voerbeurt met supplementen die ze nu 's avonds krijgt overdag gaat krijgen. Dan overdag een paar uur op stal met voer (handje luzerne en een bak stro om te knabbelen) als de rest het land op gaat. Ik denk/hoop haar tegen die tijd weer 's nachts buiten te hebben.

Roos heeft vorig jaar wel 'gewoon' op het gras gestaan. Met korf, even kort als de rest. Zoals we al jaren deden. En heb haar toen prima kunnen houden. Ze is pas bevangen geraakt toen ze al een week of 3 á 4 niet meer op het land stonden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:24

Yanaa schreef:
Wat fijn om te lezen dat het weer beter gaat hier allemaal! :)

@ Damian: Wat een mooie schoenen! Loopt hij ook beter op de schoenen nu?

@ Jotoma: Sta je op een pensionstalling?

Gaan jullie de paarden/pony's helemaal van het gras af houden nu? Of sommige toch langzaam opbouwen op gras weer?

Mocht er iemand interesse hebben in overname.. ik heb nog Omeprazol en Bute van Abler liggen.
Heb nog:
18 x Omeprazol
29 x Bute


Yep, ik sta op pensionstal. Althans 24/7 in paddock paradise principe.
Die van mij blijft van het gras.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:56

Yanaa, Bennie loopt met zijn nieuwe schoenen gelukkig een stuk beter. Ik heb ze overdag een paar uur aan. Hebben jullie het dragen van hoefschoenen ook rustig opgebouwd?

Bennie komt niet meer op het gras. Vorig voorjaar is hij licht bevangen geraakt en ik durft hem gewoon niet meer op het gras te zetten. Hij kan in de paddock naast de wei van mijn paard.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:06

Ha Yanaa, hoe is het bij jou, gaat het welshje nog goed?

Nou ik heb te vroeg gejuicht, gisteren was het weer drie keer niks, moeilijk lopen en veel liggen, leek wel op koliek, mestte wel, dus maar weer even niet afbouwen, de prascend heb ik voor een paar dagen gestopt, stond in de bijsluiter, eens kijken of dat helpt.
En kuurtje vlozaadvezels gestard, zou ook zand kunnen zijn hoewel dat niet in de mest te zien was.

Ze heeft zichzelf blijkbaar behoorlijk overschat met dat geshow ;( , na de kapbeurt ging het prima, ik denk dat het toch wel daardoor komt, we wachten af, ze eet wel goed gelukkig.

op 't gras, misschien, héél misschien een uurtje als het uitgebloeid is, wel jammer we hebben wei zat, we zien het wel, liever wel paard zonder gras dan gras zonder paard :+ .

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:29

Hoe gaat het met je Yanaa? En met je merrie en haar nieuwe maatje, klikt dat nog steeds goed?

Raya gaat niet meer op gras totdat ik de IR (en als ze het heeft de PPID) beter onder controle heb en ik haar meer beweging kan geven dan alleen wat wandelen. We hopen dit jaar te verhuizen en dan hoop ik haar ergens neer te kunnen zetten waar ik kan buitenrijden/wandelen. Maar ze gaat in ieder geval dit hele jaar niet op gras, sowieso niet voordat d'r volledig hoef vernieuwd is en ik zeker weet dat er geen restschade meer aanwezig is. Ik zou het heerlijk vinden als ze ooit weer een uurtje per dag op gras kan, afgelopen jaar was een half uur kennelijk al te veel dus ik ga het niet meer gokken.

Damian, ik heb het dragen van de hoefschoenen niet echt opgebouwd, Raya heeft ze direct halve dagen aan gehad en toen ik zag dat dat qua schuren goed ging direct hele dagen. Iets er tussen in kan voor ons gewoon niet omdat ik er maar 2 x per dag kom.
Ze heeft ze afgelopen dagen weer halve dagen aan gehad en omdat ze dan toch net wat beter loopt dan zonder schoenen blijf ik dat nog even een poosje doen, tot de bekapper weer geweest is.

Assebassie, omeprazole geef je al toch? Want de hoeveelheid pijnstiller kan goed de oorzaak zijn van de maagklachten.
Dat het draven en showen te veel was, was ik al een beetje bang voor toen je schreef dat ze dat deed. Natuurlijk kunnen we niet alles voorkomen maar draven is echt link nu. Ik zag het direct toen Raya een tijdje terug een paar drafpasjes maakte omdat ze voor me weg wilde lopen. Die heeft daar gelijk twee dagen minder goed van gelopen en dat waren maar een paar 'halfslachtige' drafpasjes...
Hopelijk krabbelt ze er weer vlot bovenop.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:47

Mijn pony gaat straks wel weer op het gras. Wel met een graasmasker. Ik wil hem niet helemaal alleen in de bak zetten terwijl de andere 2 lekker het land op gaan. Hij kan ze dan ook niet meer zien. Hopelijk gaat het goed met het masker, al wil ik dat ook niet 24/7 ophouden. Voorlopig ga ik heel langzaam opbouwen en gaan ze 's nachts nog in de bak met hooi. Dan kijk ik wel even hoe de pony zich houdt.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:38

Yanaa hoe gaat het met je? Zijn je kwpner en welshje nog steeds vriendjes?

Mistral mag nooit meer op het gras dat durf ik echt niet aan.. lekker in de paddock midden op het land tussen de andere staat ze.

Ze gaat per dag vooruit vandaag paddock en een wandelingetje!
https://youtu.be/j_YA4ESeeLE

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:03

Het blijft toch lastig gras of geen gras. Zetten jullie ze dan onbeperkt op hooi als ze het gras niet op gaan?

@ Jotoma: Oh je staat al op een paddock paradise idee. Wilde net zeggen van kijk miss eens rond naar een paddock paradise :=

@ Damian: Super zeg! Ik heb het toen niet opgebouwd, maar meer omdat ik zegt hoeveel baat Blacky toen met de schoenen aan had.

@ Dennis: Kan je roos niet om de beurt samen met een andere pony in de paddock zetten? Ene dag de een als maatje en de andere dag weer een andere?

Hier is het op automatische piloot doorgaan. Het gemis is erg groot :( Ga elke avond met tegenzin naar bed, want dan komen mijn inzinkingen telkens :o
Verwacht elke keer weer als ik de deur los doe het hinnikje van Blacky, en elke keer weer wordt ik teleurgesteld dat er geen hinnikje komt ;(
Mijn KWPN'er en de Welsh waren dag 1 moeders met kind. Dag 2 begon de oorlog en kwam de voernijd enzo van mijn KWPN'er weer gelijk erg terug. Daarna werd het weer wat rustiger. Mijn KWPN'er is echt de welsh aan het opvoeden nu, dus er vallen soms nog wel wat rake klappen zodra mijn KWPN'er haar grens aangeeft. Ondanks dat kunnen ze nu al niet meer zonder elkaar, hoef maar met de welsh naar de andere kant van de paddock te lopen en mijn KWPN'er komt er al aangestormd weer. Ben dus sinds gisteren officieel de eigenaar van de Welsh! :)
Dat geeft wel een hoop afleiding gelukkig, zat er afgelopen weekend zo doorheen dat ik echt begon te twijfelen of ik de paarden nog wel zo leuk vond :oo
Daar zijn we gelukkig doorheen en kan nu ook weer genieten van mijn paardjes. Merk wel dat ik de Welsh nog niet zo toelaat, denk ergens uit schuld gevoel tegenover Blacky. Maar dat komt ook vast wel weer! :)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:31

Ik heb 5 pony's lopen. Roos, Dennis en Juudje als klef stel en Benno en Deedee als klef stel. Die stellen uit elkaar halen geeft een hoop onrust weet ik uit ervaring. De gene op t land gillen en de gene in de paddock rennen. Roos op stal en de andere 4 op het land gaat veel rustiger. Ik moet het maar zien. Het zal wel een combinatie zijn van Roos een paar uur op stal en 3 op het land en 1 bij Roos.
Ik heb ze net zo lief helemaal niet op het land, maar daar zullen ze het niet mee eens zijn. En daarvoor heb ik geen land.

Het gemis van Blacky moet slijten. En dat kost tijd.... Ooit komen de mooie herinneringen met een lach.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:38

Het lijkt me zo heftig om over het gemis van je paard heen te moeten komen.
Gelukkig afleiding en ondanks wat onrust dus wel blij met elkaar.

Ik sta wel op paddock paradise en bij voorkeur op onbeperkt ruwvoer, maar dat willen ze hier liever niet. Ze staan zo’n 5 uur zonder ruwvoer, zou ik liever anders zien, maar goed.. is niet anders.
Verder vrij onmogelijk om op acceptabele afstand een andere paddock paradise te vinden. Na een naar passief zoeken ben ik het nog niet tegen gekomen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:56

Zhuf komt ook echt niet meer op het gras. Heel sneu maar het is ff niet anders. Ik gaf altijd onbeperkt hooi maar ben flink gaan minderen vanwege de bevangeheid en dat ze moest afvallen ( ze kreeg ten tijde Voor de bevangenheid alleen maar hooi, verder niks ) maar heb dat nu toch weer flink opgeschroefd. Ze heeft echt nog last van haar maag, merk het nu ze volledig van de omeprazole af is. Dus nu maar flink ruwvoer geven in de hoop dat het dan beter wordt.

Vandaag voor het eerst 10 min aan de longe gestapt. Heel stijf nog maar ze loopt in ieder geval :D

https://youtu.be/OUycAfHRSG4

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:45

Altijd moeilijk wel/niet op het gras. Ik laat ze 2-3 uur per dag op gras en de rest hooi, maar gras is gewoon een echte dikmaker:-( ZOu ze eigenlijk niet op het gras moeten laten, maar dat kan ik niet (slechte baas)

Aukelizzy, ik ging ook altijd naar Van Nassau voor het break-over beslag, werkt meestal erg goed.

Yanaa, tuurlijk blijf je hem missen....die van mij is nu enkele maanden gestorven en ik merk dat ik nog vaak zijn naam zeg. Maar zo blijft ie ook bij mij/ons.

Beterschap voor iedereen!