[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:40

Dennis, als je zou willen zou dat geweldig zijn! Ik ga even via pb proberen foto's te sturen met een meetlatje erbij.

Ik moet eigenlijk ook gaan minderen met de bute. Maar op het harde is hij gewoon nog slecht. Vandaar dat ik wil gaan kijken of hoefschoenen op het harde verbetering gaan geven zodat we kunnen minderen. Bennie staat nu ook op stal met BOT bandages om. En ik wandel er een paar keer per dag mee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:49

Hoe hebben die van jullie de kou doorstaan? Modena heeft net als roos schoenen en stalbandages aan.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:54

Het is hier nog steeds vreselijk koud met een ijzige wind. Mijn paddock ligt ook pal op het oosten. Bennie wordt erg stijf buiten dus die blijft binnen. Gelukkig staat hij in een grote paardenbox dus heedt hij eigenlijk een overdekte paddock.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:10

Hier jaagt ook de oostenwind door de paddock en mn waterbak zit ieder uur een vliesje ijs op. Dus we zijn nog niet klaar met de kou hier ;) . Maar Roos gaat goed!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:12

Ik heb ze momenteel sochtends 3 uurtjes buiten en savonds een uurtje. Is hier zo koud, ze willen ook niet langer buiten. Gelukkig alleen morgen nog, daarna wordt het beter. Zhuf gaat echt heel goed! Dinsdag moeten we naar Roosendaal voor nieuwe ijzers, ben benieuwd hoe ze haar vinden.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:31

Roos gaat graag naar binnen, beetje luzerne met glucobalance eten, en als ik later kom afsluiten voor het slapen gaan (lichtje uit, pluk hooi er bij) heeft ze wel weer genoeg binnen gestaan vind ze. Deur open duwen, rondjes lopen enz. S ochtends is het ook gillen als ik de voordeur open doe. Als mijn man vroeg moet werken doet hij het licht bij haar aan, maar dan hoor ik haar ook vaak al gillen ;) .
Dus, binnen is gewoon stom. Dus lekker de hele dag ingepakt naar buiten. En hopelijk snel weer 24/7 zoals ze gewent is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:15

Hier gaan we ook goed. Had Raya al nagenoeg permanent van de schoenen af (na ongeveer 1,5 a 2 dagen wordt ze dan heel iets minder en krijgt ze ze een halve dag aan, dan loopt ze weer als een tierelier). Nu met de kou weer even permanent aan vanwege de bevroren grond (die ik nu door het natte weer voor de vorst natuurlijk minder mooi glad kon harken op sommige plekken). Maar ik heb haar de beenbeschermers nog niet aan gehad, ze ging gisteren op d'r schoenen gewoon goed en liep eigenlijk normaal. Even kijken of dat goed blijft gaan vandaag maar de temperaturen gaan hier nog redelijk, 't is de wind die het kouder maakt en ik voer ze gewoon grotendeels binnen, Raya blijft dan graag op stal. 's Morgens kunnen ze uit de wind en in de zon bij een hooibak buiten staan en daar is 't aangenaam. Vooralsnog komen we deze kou dus goed door lijkt het. Hopelijk duurt het niet te lang meer.

Damian, als jouw pony op het harde slecht is maar op het zachte niet, lijkt het er op dat hij dus juist een beetje vulling en druk tegen de zool wil. Op het harde lopen ze vaak meer op de wand en dat geeft druk op de zwakke lamellen. Ik vraag me dus af of een ijzer gaat helpen. Dan blijft hij alleen op de wand lopen en wordt de afstand tot de grond alleen maar groter dus heeft hij de verlichting in het zand ook niet meer. Een ijzer helpt vaak vooral als ze gekanteld zijn en ze op de punt van het hoefbeen lopen zeg maar. Dan haal je ze met een ijzer helemaal van de grond af.
Een schoen met zachte inlage waar hij een beetje in kan zakken (zoals in het zand) zal hem waarschijnlijk meer verlichting geven (en de doorbloeding van de voet minder beperken).
Maar goed, da's mijn 'leken'-mening hoor... ;)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:05

Francis, dat zegt mijn gevoel ook. Hoe natter de wei (en hij dus meer in de bodem zakt) hoe beter hij loopt.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:47

Iemand ervaring met cortico puffer en HB?
Ben woensdag weer begonnen met de flexitide en vanmiddag waren kroonranden van de voorhoeven weer warm en hij wilde ook niet draven. Ga er toch mee stoppen denk ik. Heb er een slecht gevoel over...

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 19:51

Niet met de puffer, wel met de cortison-injecties. Dat is hier destijds ook meermalen misgegaan bij een paard dat qua aanleg niet eens erg hb-gevoelig was.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:14

mysa schreef:
Niet met de puffer, wel met de cortison-injecties. Dat is hier destijds ook meermalen misgegaan bij een paard dat qua aanleg niet eens erg hb-gevoelig was.


Wel erg!

Dank je. Het zou volgens de da niet kunnen, HB door cortizon-puffers

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:23

Mijn pony heeft ook een keer de injectievorm gehad en daarbij kreeg ik de waarschuwing dat het hoefbevangenheid kon veroorzaken. Hier dus ook een combi stofallergie en chronisch hoefbevangen paard.. ik vraag me steeds vaker af of er een verband is...

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:24

amoebje schreef:
Mijn pony heeft ook een keer de injectievorm gehad en daarbij kreeg ik de waarschuwing dat het hoefbevangenheid kon veroorzaken. Hier dus ook een combi stofallergie en chronisch hoefbevangen paard.. ik vraag me steeds vaker af of er een verband is...


Bedoel je een verband stofallergie en chronische HB?
Wanneer had je paard de injectievorm?

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:00

Ja een verband tussen de 2 aandoeningen. Ik bedoel dus niet dat hij zijn hb van de cortisonen heeft gehad ☺️

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:18

Bij mijn paard ging het niet om longproblemen.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:06

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Hier gaat het goed, ik ben eigenlijk wel heel blij :j want vanmiddag liep ze te draven, uit zichzelf, en vanochtend heeft ze lopen showen en snurken, op de arabieren manier /3 , dus staart erop en dansen!!

De smid is vanmiddag geweest en heeft er heel wat afgehaald, ziet er nu wel raar uit, maar ze loopt er goed op en dat is belangrijker dan het zicht!

Ze heeft nog wel aardig wat medicijnen, die ga ik nu rustig verder afbouwen, we zijn er nog lang niet maar gaat gelukkig de goeie kant op.

ik ban benieuwd naar die van jullie, hoop dat het goed gaat, en dat het nu eindelijk eens lekker weer wordt! :brr: , gr allemaal

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:41

Fijn dat het goed gaat bij jou. Mooi dat ze goed loopt ook, na het bekappen. Dat is hier meestal drama. Maar mijn pony is dan ook heel vaak bevangen geweest, ook voor dat ze bij mij kwam. Dus waarschijnlijk flinke schade binnenin de hoef. Momenteel gaat ze heel goed. Ze krijgt nog een halfje bute en 1 zakje ascal. Maar ze loopt goed dus ik denk dat ik het vanaf morgen of overmorgen om de dag ga doen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:13

Raya gaat ook goed. Ik wacht nog even tot de vorst weg is en ga dan ook verder naar beneden met de bute, ze krijgt nu nog 2 zakjes per dag, dan ga ik naar 2 x daags een halve (ik geef liever 2 x daags een halve dagdosis dan 1 x daags een hele, dan blijft ze gelijkmatiger en is per gift een minder grote aanslag op de maag)

@Mysa, ik zou niet 'om de dag' gaan geven, dan krijg je een heel schommelende spiegel in het bloed en staat je pony soms wel en soms niet met pijnstiller. Dan kun je beter elke dag een kwart bute geven of bijv. de bute er af en alleen ascal of geen ascal maar alleen het halfje bute (ascal is een ontstekingsremmer, kans dat die überhaupt nog wat doet is klein, hb is geen ontsteking waar een ontstekingsremmer wat mee doet). Bloed verdunnen is in de chronische fase ook niet meer nodig, bevorderen van de doorbloeding wel maar daar zijn ook andere - natuurlijke - middelen voor die structureler werken (bloed verdunnen is zeg maar een 'shortcut' om tijdelijk verlichting te geven maar verbetert niet structureel de doorbloeding van de voet). Ginkgo Bilboa tinctuur is zo'n natuurlijk middel wat echt helpt om de doorbloeding te verbeteren.
https://www.pit-pit.com/ginkgo.html

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:18

Hier gaat het ook heel goed. Morgen moet ik om 9.00 met Zhuf bij van Nassau zijn. Krijgt ze weer nieuwe Nikes :D

Ben alleen weer iets meer ruwvoer gaan geven. Geweekt wel te verstaan dus is echt voornamelijk buikvulling. Heb haar inmiddels bijna van de omeprazole af maar lijkt toch of de maag nog niet optimaal is. Even in de gaten houden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:29

Aukelizzy, je zou in plaats van omeprazole ook nog een tijdje kunnen nabehandelen met masticha. (Mastic Horse Treatment, Den Hoek heeft het en Astrid van Pure paardenvoeding ook). Dat is een natuurlijk en veilig middel wat je langdurig kunt voeren en hebben veel paarden goed baat bij. Ik gaf het ook maar met 4 zakjes bute per dag redde de masticha alleen het niet en ben ik omeprazole gaan geven. Ik heb nog voor 10 dagen, in die 10 dagen ga ik met de bute ook al naar beneden dus als het op is ga ik terug naar de masticha en die blijf ik ook na de bute nog een poosje door voeren. Da's er echt een in de categorie 'baat het niet dan schaadt het niet'. Overigens heb ik ook nog 25 zakjes AbActive (probiotica) van Abler dus die gaat ze na de bute ook nog krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:35

Wel fijn om te horen dat iedereen de kou weer goed doorstaan heeft. :D En dat sommige zich heel erg goed voelen. :D

Hihi Aukelizzy hopelijk kan ze snel lekker rondrennen op haar nieuwe nikes. :D

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:51

Francis, mijn dierenarts raadt dat altijd aan. Ginkgo zal ik me eens in verdiepen.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:21

Ik ben ook niet ontevreden hier! Na de laatste terugval/nieuwe aanval van vorige week, is ze gelukkig weer aan t lopen(wou geen stap zetten)

Ze loopt naar mijn idee op het harde beter maar zoekt wel naar zacht(lastig met dit koude weer)

https://youtu.be/eD7qEGy_DTs

Ik zou ook niet om de dag but gaan geven maar het dan gewoon op n lagere dosis per dag doen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 01:44

mysa schreef:
Francis, mijn dierenarts raadt dat altijd aan. Ginkgo zal ik me eens in verdiepen.

Ik zal nooit zeggen dat je tegen het advies van je dierenarts in moet gaan, maar wellicht even overleggen waarom om de dag en of dagelijks de helft van wat je gaf ook kan? Of gewoon advies van je dierenarts volgen en zien hoe dat gaat... aanpassen kan natuurlijk altijd.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:27

Ik ga daar even naar kijken Francis, thnx voor de tip! Ik geef nu van de paardendrogist maagcompositum. Is dat een soort gelijk iets?

Zhuf krijgt nieuwe schoenen :D Ze waren super tevreden over haar! Mag zelf heel rustig gaan beginnen met longeren. :D
Afbeelding