[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:41

Hier ook even een iets minder goeie dag. Weet niet of het kwam doordat hij het warm had, of dat t iets anders is, maar hij wilde liever niet over t harde lopen.
Staat nu sinds twee nachten zonder de magneten om de enkels, heb ze nog wel afgelaten, maar overweeg dus om ze weer om te doen.


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:20

@yana: pittig allemaal hoor. En je had in de winter nog wel met moxidectine ontwormd toch? Of las ik dat verkeerd? Want dat moet toch juist die eitjes uitroeien...

Hier ook weer een beetje een wisselend beeld. Kan niet zo goed de vinger erop leggen waar t vandaan komt. Heb hem zn ankle wraps maar weer om gedaan. Dan merk ik snel genoeg of t uit de voeten komt.


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:26

@yana: ik wacht idd wel altijd tot het gevroren heeft en dan pas ontwormen. Maar wellicht heeft het in oktober al gevroren. Had zelf de aanname gedaan dat als ze eenmaal weg zijn, ze ook niet zo maar terug komen. Maar dat is dus wel even goed om te weten, weer wat geleerd.

Toch bijzonder dat iedereen hier zo tegen de kou op zag, iedereen hier redelijk uit gekomen is en bij het opwarmen de paarden weer wat beginnen te kwakkelen. Wat een never ending stories zo.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:01

Wij blijven blootvoets op 8 min wandelen zitten, 60 min klinkt hier ook geweldig :+
Maar dan heb ik het wel over t harde.

De osteo komt hier vrijdag, ik hoop dat hij dan weer dusdanig opgelapt is dat we weer wat aan de hand kunnen gymnastieken en wie weet.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:54

@yana: bah, wat naar dat Blacky zo’n last blijft houden. Vreselijk om aan te moeten zien en super zwaar voor jou ook om vol te houden. En dan ook nog zulke nachtmerries :(

Ik vind het wat moeilijker worden om mijn paard te peilen. Zijn neusgaten waren af en toe weer vergroot, wat we een tijd niet hebben gehad, maar dat kan ook weer vd warmte komen.
Als we gaan wandelen gaat hij elke 5m stil staan, deed hij eerder ook van de pijn, maar als we nu teruglopen kan ik hem nauwelijks bij houden. Dus vindt hij het dan gewoon saai, wil die terug naar kudde en heeft hij het warm of zijn het toch die voeten :?

Ik zie wel dat hij nog kast heeft van zn si gewricht en dat zn buik nog wat gezwollen blijft. Dat kwam oa door de blindedarmontsteking. Misschien loopt hij daarom ook nog wel minder lekker.

Pfff het houdt je wel bezig. Ik heb zn deken iig af gedaan en dan zien we morgen wel weer verder.
Donderdag weer eens bellen met Den Hoek.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:42

Ik maak soms even een collage om te kijken of ik me niet blindstaar op dingen die er wel of niet zijn. Gezien dit lange hb traject ook wel waardevol. Doen jullie dat wel eens?


Afbeelding

Hoefbevangen in feb, juli en dec 2017. Sinds januari 2018 onder behandeling bij Eric Laarakker met de diagnose blindededarmontsteking, schimmel en bacterie. Kan afvalstoffen niet kwijt en wordt daardoor steeds bevangen, neemt vit/min niet op door schimmel en bacterie in darmen.
De laatste foto’s staan even andersom. Want na de laatste hb volgde een zweer en is hij niet meer goed geweest tot nu. Paard staat dus al meer dan een jaar stil en mocht van sportpaard naar bospony promoveren. Heeft wat moeite gehad om in de nieuwe kudde te komen, vandaar de beetplekjes. Hij had hier net lekker gerold en ik had geen zin om te poetsen, dus hij is even niet zo shiny met zn dikke vacht :+

Vind het wel interessant om te zien dat zijn buik elke keer bij hb ook enorm opzwelt. En confronterend dat hij in juni 2017 weer een beetje zichzelf werd, tot hij door fout van een ander een nacht op gras heeft gestaan 8)7

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:40

Maar die neemt bij jullie ook vanzelf weer af Mysa?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:53

Maar net als bij die van mij lijkt Raya haar buik ook nog wat strak te staan. Of zie ik dat verkeerd?

Wat een verschil met die prascend. Ellendig middel eigenlijk. Ik betwijfel of die van mij cushing heeft. Op t bloeduitslag van een jaar terug niet. Maar zijn nu een jaar, twee bevangenheden verder en hij wordt in mei 16 jaar. Hij toont niet typische de cushing kenmerken en ook met doormeten bij den hoek kwam het er niet uit. De typische kenmerken die hij wel heeft had hij ook al voordat t bloed gemeten werd, dus ik hoop dat het niet zo is.

Bij ons werd de gezwollen buik pas minder na behandeling door den hoek. Er zit nog een schimmel in de darm waarvoor ik nog twee maanden moet behandelen, ik hoop dat het is..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:16

Dat is het lastige aan die bevangenheid. De stofwisseling is dan al vaak niet in orde en dan komt er nog die ellendige bute achteraan waar je niet te vroeg mee wil stoppen. En dan beland je paard weer in de ellende om dat allemaal kwijt te raken.

Ik heb ook nog niet durven ontwormen omdat de boel zo vreselijk onregegelt is.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:30

Haar buik is idd zeker verbeterd :j
Goed plan hoe je dat met de prascend wil gaan doen ook!

Ik modder even zelf niet aan met wat wel en wat niet erin. Doe het nu onder begeleiding van Eric en daar ben ik erg tevreden over. Ik denk er wel over na, maar verder probeer ik het behandelplan aan de ervaringsdeskundigen over te laten. Want wat veel nu hebben, heb ik nu even niet, namelijk iets meer rust en ruimte in mn koppie om bij te komen van zo’n lange tijd stressen. Maar goed, makkelijker praten voor mij omdat we de goeie kant op gaan. Denk ik.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:18

Ja, ik doe dat nu ook niet. Heb via de natuurgeneeskundige wel een parasietenmiddel gegeven, maar dus geen moxidectine. Ik overleg het donderdag even met Den Hoek wat zij adviseren

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:47

@yana: wat een ontzettend knappe pony is Blacky en wat vreselijk verdrietig dat het nog niet de goeie kant op gaat. Ik herken de kopzorgen maar al te goed. Enige advies is denk ik volg je gevoel, whatever that may be. :(:) een dikke virtuele knuffel ook van mijn kant!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:22

Ach Yana, wat heftig, ook nog weer koliek erbij. Ik denk ook dat niemand hier kan zeggen in slapen of door gaan. Ik denk dat niemand dat ook moet willen. Jouw paard, jouw situatie en jouw gevoel. Dat is niet te beoordelen vanaf een beeldscherm. Ik zag dat eerder een advies voor Laarakkers wordt gegeven en normaliter zou ik dat ook doen, maar ik denk dat je daar in deze acute situatie niet gelijk wat aan hebt. Tenzij je er naast woont. Je zou wellicht nog mest door ze kunnen laten onderzoeken en op basis daarvan behandelen.

Heb ontzettend met jullie te doen en met deze hele emotionele situatie. :(

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:41

Heel veel sterkte Yana! Ik hoop dat Blacky nog een fijne tijd met je mag hebben. Bah :(:)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:08

Ik ben ook in gedachte bij jullie Y;(
En wat wanderes ook zegt: dit is een heel fijn plaatje. Geniet nog maar even van elkaar en ik hoop dat hij nog zo kan genieten tot het einde.
Heb met je te doen om alle zorgen en dit vreselijke proces waar jullie door heen zijn gegaan. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar heel veel sterkte.

Ik weet niet of het ongepast is, maar ik wil toch nog even in gaan over het stuk om zelf over je emotie heen te stappen. Vandaag ervaarde ik weer wat het met je paard doet als je met een angstige/afwachtende stemming aan komt, of de optimistische leiderrol. Al de hele week ben ik in die eerste stemming omdat het minder leek te gaan, dat spiegelde mijn paard gelijk. Na wat gesprekken met anderen hierover stond ik vandaag steviger in mn schoenen en kon ik leider zijn ipv volger en dat deed mijn paard zichtbaar goed. Wij hebben 10 min aan een stuk door gewandeld over verharding en zand en we hebben er beide van genoten. Ik kon weer lachend over straat. En ik krijg er toch ook weer hoop van. Dus hoe moeilijk het ook kan zijn, maar ik geloof wel dat je oaard beinvloed wordt door jouw stemming. En misschien heb ik wel een heel gevoelig paard, maar het is toch iets om over na te denken.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:29

Sterkte Yana :(:)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:28

Ach Yana, wat verschrikkelijk dat het op deze manier gegaan is. Dat is jullie beide niet gegund.
Ik hoop dat je merrie gauw kalmeert en je dit zelf ook kan gaan verwerken.
Ergens hoop ik dat je er rust in vindt dat Blacky en jij niet meer hoeven te vechten.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:17

Ach arme merrie. Super sneu en moeilijk om aan te zien :(

Denk dat het slim is om morgen de welsh erbij te zetten. Hopelijk steun voor beide.
Knap hoe je met deze hele situatie om bent gegaan en nog gaat. Top baas ben je!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:19

Snap dat je even een stapje terug doet in dit topic. Wat ontzettend fijn dat het zo goed klikt met de nieuwe pony <3

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:52

Hier mogen de andere paardjes wel op gras, die van mij niet en dat vind ik toch wel erg sneu.
Ik merk wel dat mijn paard zich meer verveeld, te schraal is en blijft, de kudde is ook niet 100% match en het onbeperkt hooi voeren beviel me veel beter. Nu eten ze elke keer 2,5 uur en 5 uur later komt er nieuw hooi.

Onze kudde nu bestaat uit paarden die iets hebben (blessure, hb oid), maar opvallend is dat ik ze allemaal mest zie eten. Ik zag dat eerder alleen bij die van mij, wetende dat hij van binnen niet goed is, maar nu ik ze het allemaal zie doen vraag ik me af of het geen verveling is..

Ik wou dat ik hem met een tweede paard in mijn tuin kon zetten. Eigen paddock paradise maken. Onbeperkt goed graszaadhooi.
Maar ja, om meerdere redenen niet haalbaar. En in een pension heb ik het nog niet gevonden helaas :(

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:42

Haha dankje Assiebassie, maar andere kant vh land is iets te ver idd :+

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:24

Yanaa schreef:
Wat fijn om te lezen dat het weer beter gaat hier allemaal! :)

@ Damian: Wat een mooie schoenen! Loopt hij ook beter op de schoenen nu?

@ Jotoma: Sta je op een pensionstalling?

Gaan jullie de paarden/pony's helemaal van het gras af houden nu? Of sommige toch langzaam opbouwen op gras weer?

Mocht er iemand interesse hebben in overname.. ik heb nog Omeprazol en Bute van Abler liggen.
Heb nog:
18 x Omeprazol
29 x Bute


Yep, ik sta op pensionstal. Althans 24/7 in paddock paradise principe.
Die van mij blijft van het gras.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:38

Het lijkt me zo heftig om over het gemis van je paard heen te moeten komen.
Gelukkig afleiding en ondanks wat onrust dus wel blij met elkaar.

Ik sta wel op paddock paradise en bij voorkeur op onbeperkt ruwvoer, maar dat willen ze hier liever niet. Ze staan zo’n 5 uur zonder ruwvoer, zou ik liever anders zien, maar goed.. is niet anders.
Verder vrij onmogelijk om op acceptabele afstand een andere paddock paradise te vinden. Na een naar passief zoeken ben ik het nog niet tegen gekomen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:11

Ik zou qua probiotica voor die van phytonics gaan. Die heb ik zelf nog liggen, maar nog niet nodig.
Vind phytonics producten eigenlijk het best werkende merk voor dit soort supplementen.

Wat naar dat het bij een aantal nog niet verbeterd. Het was hier net wat stiller, ik had ingevuld omdat het dan wat beter zou gaan, maar niet.
Balen jongens.

Hier gaat het gelukkig wel goed. Als het vriest gebruik ik consequent de equine magnetics en ik verwacht dat de podo comp bijna op is, dan stop ik daar ook even mee.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:10

Ik deel de ervaring en mijn opbouwschema is ook heeeeel rustig en vooral recht toe recht aan, ook zeker nog niet erop.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers