Help paard heeft een pees blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plofkip
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-03-18

Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 17:56

Zoals hier boven geschreven staat heeft mijn paard een pees blessure.
(Excuses als het hier niet mag staan) ik snap er nog niet zoveel van.

Zo'n 4 jaar geleden kreeg mijn merrie een pees blessure (checkligament)

Ze heeft 2 jaar rust gekregen daarna voorzichtig opgepakt en nooit meer kreupel geweest.
Toch ben ik erg bang dat het terug zou komen, en daarom helaas de keuze gemaakt om haar te verkopen zodat ik een zelf weer kan gaan springen wat ik met haar gewoon niet meer aan durf.

Vandaag heb ik kijkers gehad bij mijn paard.. en ja je raad het al mijn paard was kreupel,
Aan het been waar de blessure ook gezeten heeft.
Hoe kan dat? Ze doet al een paar jaar bijna niks. Deze maand heeft ze stil gestaan
Kan dit zomaar terug komen?

Ik weet nu echt even niet wat ik moet gaan doen.
En om er elke keer weer een da erbij te halen, de kosten lopen erg hoog op zo.

Iemand hier ervaring mee?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:58

Niet specifiek nee maar dit kan natuurlijk van alles zijn. Teruggekomen peesblessure maar ook verstappen of wat dan ook. Is het warm, is het dik?

Anders zou ik het even aanzien, misschien is het snel weer over. Anders zal je toch niet ontkomen aan die dierenartskosten. Je kan ook moeilijk een paard verkopen met een beenprobleem.

Succes!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:01

Jolijn_b schreef:
Zoals hier boven geschreven staat heeft mijn paard een pees blessure.
(Excuses als het hier niet mag staan) ik snap er nog niet zoveel van.

Zo'n 4 jaar geleden kreeg mijn merrie een pees blessure (checkligament)

Ze heeft 2 jaar rust gekregen daarna voorzichtig opgepakt en nooit meer kreupel geweest.
Toch ben ik erg bang dat het terug zou komen, en daarom helaas de keuze gemaakt om haar te verkopen zodat ik een zelf weer kan gaan springen wat ik met haar gewoon niet meer aan durf.

Vandaag heb ik kijkers gehad bij mijn paard.. en ja je raad het al mijn paard was kreupel,
Aan het been waar de blessure ook gezeten heeft.
Hoe kan dat? Ze doet al een paar jaar bijna niks. Deze maand heeft ze stil gestaan
Kan dit zomaar terug komen?

Ik weet nu echt even niet wat ik moet gaan doen.
En om er elke keer weer een da erbij te halen, de kosten lopen erg hoog op zo.

Iemand hier ervaring mee?

Checkligament is echt een nare blessure. 2 jaar stilgestaan en hoe lang nu weer opgepakt? Rustig opgebouwd?

Plofkip
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 18:04

Ja het was ook warm helaas.
Nee zo kan ik haar zeker niet verkopen, en dat zal ik ook niet gaan doen.

Maar hoelang ga je door met zoiets, het is nu 4 jaar geleden dat ze de blessure heeft gekregen.
Op gegeven moment moet het toch en keer beter zijn.

Het zou nu al betekenen dat ze van het buiten staan kreupel is geworden

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:06

Tja, je weet niet of het de pees is. Als de pees na vier jaar nog steeds problemen geeft gaat het wel een moeilijk verhaal worden ben ik bang maar daar zal een scan je meer over kunnen zeggen.

Plofkip
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 18:08

Ja 2 jaar stil gestaan en veel gewandeld.

Daarna rustig opgepakt en op gegeven moment zelfs een dressuur wedstrijdje gereden.
Nooit ergens kast van gehad.
Vorrig jaar bijna het hele jaar stil gestaan door privé reden.
Afgelopen 3/4 maanden weer wat gedaan, hooguit 2 a 3 x in de week gereden(zonder galop).

Nu een maand niet meer gereden, ze komt enkel alleen buiten en ik stap veel met haar op het harde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:11

Het hoeft natuurlijk niet de pees te zijn. Het kan ook iets anders zijn. Weet je ook hoe de peesblessure is ontstaan? Het kan soms ook een secundair probleem zijn, bijv uit de rug of elders in het been. Ik zou haar goed onderzoeken, zodat je weet hoe en wat en wat je met haar kunt.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:42

Ik zou het even een weekje aankijken. Koelen en stappen op het harde. Is er dan geen verbetering toch veearts laten komen en laten scannen. Je kan dat niet nalaten vanwege de kosten, dat hoort helaas bij het houden van een paard.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:48

Pees laten scannen, dan weet je het zeker.
Ook is het heel belangrijk dat je ongeacht hoe lang ze stil staat , je de pees weer belastbaar maakt door een goed opbouwschema, zomaar uit de wei ineens flink rijden is vragen om problemen.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:49

Ja inderdaad, juist management is mega belangrijk bij {oude} peesblessures zodat het bindweefsel soepel blijft. Dus regelmatige en gelijkmatige beweging.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:52

Jolijn_b schreef:
Zoals hier boven geschreven staat heeft mijn paard een pees blessure.
(Excuses als het hier niet mag staan) ik snap er nog niet zoveel van.

Zo'n 4 jaar geleden kreeg mijn merrie een pees blessure (checkligament)

Ze heeft 2 jaar rust gekregen daarna voorzichtig opgepakt en nooit meer kreupel geweest.
Toch ben ik erg bang dat het terug zou komen, en daarom helaas de keuze gemaakt om haar te verkopen zodat ik een zelf weer kan gaan springen wat ik met haar gewoon niet meer aan durf.

Vandaag heb ik kijkers gehad bij mijn paard.. en ja je raad het al mijn paard was kreupel,
Aan het been waar de blessure ook gezeten heeft.
Hoe kan dat? Ze doet al een paar jaar bijna niks. Deze maand heeft ze stil gestaan
Kan dit zomaar terug komen?

Ik weet nu echt even niet wat ik moet gaan doen.
En om er elke keer weer een da erbij te halen, de kosten lopen erg hoog op zo.

Iemand hier ervaring mee?


(Los van het feit dat ik het een erg egoïstische keuze vind om je paard om die reden af te danken), geef je hierboven zelf het antwoord al op je vraag.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:25

Deze vraag past beter op [MD] Medisch, ik ga het topic verplaatsen.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:52

CM_ schreef:
Pees laten scannen, dan weet je het zeker.
Ook is het heel belangrijk dat je ongeacht hoe lang ze stil staat , je de pees weer belastbaar maakt door een goed opbouwschema, zomaar uit de wei ineens flink rijden is vragen om problemen.

Precies dit.

Ik zou de pees laten scannen zodat je zeker weet waar je mee te maken hebt.



Een pees wordt sterker door op de juiste manier te belasten. Een pees wordt zwakker door te weinig belasting of door overbelasting. Dus revalideren, een jaar vrij geven, werk opbouwen, een maand vrijgeven en dan weer rijden is met een pees die ooit beschadigd geweest is geen goed idee.

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:02

Jolijn_b schreef:
Zoals hier boven geschreven staat heeft mijn paard een pees blessure.
(Excuses als het hier niet mag staan) ik snap er nog niet zoveel van.

Zo'n 4 jaar geleden kreeg mijn merrie een pees blessure (checkligament)

Ze heeft 2 jaar rust gekregen daarna voorzichtig opgepakt en nooit meer kreupel geweest.
Toch ben ik erg bang dat het terug zou komen, en daarom helaas de keuze gemaakt om haar te verkopen zodat ik een zelf weer kan gaan springen wat ik met haar gewoon niet meer aan durf.

Vandaag heb ik kijkers gehad bij mijn paard.. en ja je raad het al mijn paard was kreupel,
Aan het been waar de blessure ook gezeten heeft.
Hoe kan dat? Ze doet al een paar jaar bijna niks. Deze maand heeft ze stil gestaan
Kan dit zomaar terug komen?

Ik weet nu echt even niet wat ik moet gaan doen.
En om er elke keer weer een da erbij te halen, de kosten lopen erg hoog op zo.

Iemand hier ervaring mee?


Ik vind het nogal vreemd dat je je paard wilt doorverkopen, omdat ze dus niet meer goed is. Ik hoop dat je het aan geinteresseerden meldt dat ze een peesblessure heeft gehad en jij haar wegdoet omdat je er geen vertrouwen in hebt.

Als mensen dit niet weten en lekker met het paard aan de gang gaan is de kans groot dat ze binnen de kortste keren weer een peesblessure heeft. Het blijft nu eenmaal een zwakke plek. Je moet er dus rekening mee houden, maar als je het niet weet kan je er natuurlijk geen rekening mee houden.

Het lijkt mij dat dit paard nog steeds last heeft van de blessure. Pezen genezen zelden met alleen rust. Het advies is vaak gecontroleerde beweging om de pees zo sterk mogelijk te maken gecombineerd met speciaal beslag, shock wave therapie/PRP/stemcel therapie om de genezing te bevorderen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:11

Jolijn_b schreef:
Zoals hier boven geschreven staat heeft mijn paard een pees blessure.
(Excuses als het hier niet mag staan) ik snap er nog niet zoveel van.

Zo'n 4 jaar geleden kreeg mijn merrie een pees blessure (checkligament)

Ze heeft 2 jaar rust gekregen daarna voorzichtig opgepakt en nooit meer kreupel geweest.
Toch ben ik erg bang dat het terug zou komen, en daarom helaas de keuze gemaakt om haar te verkopen zodat ik een zelf weer kan gaan springen wat ik met haar gewoon niet meer aan durf.

Vandaag heb ik kijkers gehad bij mijn paard.. en ja je raad het al mijn paard was kreupel,
Aan het been waar de blessure ook gezeten heeft.
Hoe kan dat? Ze doet al een paar jaar bijna niks. Deze maand heeft ze stil gestaan
Kan dit zomaar terug komen?

Ik weet nu echt even niet wat ik moet gaan doen.
En om er elke keer weer een da erbij te halen, de kosten lopen erg hoog op zo.

Iemand hier ervaring mee?



Ja - mijn merrie heeft rechtsachter gedoe gehad aan haar checkligament.
Een soort peesplaat waar verschillende pezen samenkomen. (Dat verklaart ook de kwetsbaarheid van het gebied. Stel: je maakt als paard of mens een misstap, pees x moet opeens erg ver rekken, de spier rekt voor het grootste deel, de pees herstelt wel. Checkligament: bij een zelfde misstap zit het ligament op allerlei plaatsen 'vast' en krijgt zelf de klap met allerlei gevolgen van dien.)

Morgen :(:) gewoon de DA bellen voor overleg. Mijn Knollie kreeg toen ik bang was voor een herhaling een week boxarrest (arm beest!) en daarna de scan.
(Doch niet dan nadat de DA met de vingers had gevoeld 'het zit m inderdaad in de pees'.)

Na de scan weet je waar je aan toe bent, plus een gericht opbouwschema.
(Uiteraard - de verkoopprijs voor een dier met 2x checkligament gedoe ligt laag.)

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 23:48

Jij kan dat een egoïstische keuze vinden BarbaLaLa maar waarom mag je hierin niet egoïstisch zijn? Een paard kost handenvol geld en tijd en als je er dan niet meer mee kan wat je wilt is dat wel een hele zware opgave.

Het is maar hoe je de sport c.q. hobby beleeft. Het is in elk geval duidelijk dat ts haar paard wel degelijk een warm hart toedraagt. Ze had het dier ook een paar jaar geleden kunnen opgeven als ze echt zo "egoïstisch" zou zijn.

Plofkip
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 07:54

Erg naar om te lezen dat jullie dit een egoïstische vinden.

Ik heb er ontzettend veel moeite mee om mijn maatje weg te doen.
Maar ik merk dat ik dit niet meer wil en dat ik verder wil, en dan is is deze keuze naar mijn idee ook het beste voor mijn paard.

Uiteraard heb ik bij de verkoop aangegeven wat ze heeft gehad.

En om die reden verkoop ik haar ook als fokmerrie of recreatie en of gezelschap paard.

Heel naar om te lezen dat mensen mij egoïstisch vinden, alleen maar om dat ik het beste wil voor mijn paard.
Ik heb mijn paard 7 jaar, zoiets gaat je echt aan het hart hoor..

Plofkip
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 09:00

Ik zal zo de da gaan bellen voor een nieuwe scan.

Ontzettend nerveus nu.. |( mijn meisje, het zal toch niet weer zo wezen...

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:05

Goedzo! ik ben benieuwd en top dat je er eerlijk over bent.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:08

Dat jij haar wilt verkopen, en eerlijk verteld wat er aan de hand, is toch prima? Jouw keuze. Zou niet mijn keuze zijn, maar ik begrijp je wel.
Ik duim voor jou en je paard dat het iets anders is, en dat haar pees in orde is.
Succes!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:12

Jolijn_b schreef:
Ik zal zo de da gaan bellen voor een nieuwe scan.

Ontzettend nerveus nu.. |( mijn meisje, het zal toch niet weer zo wezen...


Nou kan me voorstellen dat je hier nerveus voor bent :(:)

Misschien een opbeurend berichtje,

Paard van mijn man , leek ook een peesblessure te hebben, eerst een weekje gestapt opt harde en gekoeld.
Vorige week een scan laten maken in Wolvega en nu bleek het alleen een verdikking van de huid te zijn, gelukkig.
Moraal van dit verhaal, het kan meevallen

Sterkte

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:39

Goed dat je een scan laat maken, dan weet je waar je aan toe bent. Voor hetzelfde geld heeft je paard zich verstapt in de wei.

Ben het wel eens met de opmerking over opbouwen. Een oude peesblessure blijft een zwakke plek. Weidegang is prettig, maar alsnog is het van belang de pezen weer te sterken door op het harde te stappen. Volgens mijn DA minimaal 4x per week 15 minuten als het niet om een blessure gaat maar enkel om het harden van de pezen. Iedere maand stilstaan is een maand opbouwen tot max half jaar.

Wens je veel sterkte met scannen en duim mee dat het mee valt!

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:09

:(:) Het is naar om voor je paard in de rats te zitten.

(Liede heeft haar pijnlijke kant.) Y;(

Ik duim ook dat het meevalt...!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:29

Ik vind je niet egoïstisch, reageerde op degene die dat wel vond. Ik snap je keuze wel. Sterkte en succes met de scan. Hoop dat het meevalt.

Plofkip
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-03-18

Re: Help paard heeft een pees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 17:42

Lief van jullie dankjewel!