Hoeven slijten snel en schuin af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:04

Oké TS, maar je zult toch iets moeten. Oftewel per direct met de buitenritten stoppen, oftewel ijzers, oftewel hoefschoenen. Of plakbeslag.

Hoefwear.com heeft een passervice voor hoefschoenen, is dat niet wat? Als het dan echt niks is, dan koop je niks. Maar misschien pakt het wel positief uit.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:07

Oude smid toch even vragen, scheef afslijten, deed ze dat vroeger ook? Zo niet dan heeft de huidige smid haar voor zijn doen keurig recht op de hoeven gezet maar misschien niet goed gekeken. En van die kleine stukjes zouden de hoeven niet zo snel moeten slijten.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 18:07

Chubby schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat veel mensen klakkeloos het advies aannemen van iemand die spullen verkoopt :) Natúúrlijk ziet een hoefsmid in een ijzer dé oplossing voor alle problemen: "wij van wc-eend adviseren wc-eend".

Hoeven groeien in balans: meer slijtage geeft meer groei. Mits je paard gezond is uiteraard. Als je een ijzer gaat gebruiken, wordt de hoef alleen maar minder sterk en zal dus nog sneller slijten zodra het ijzer eronderuit is. In dit natte seizoen zijn hoeven ook zachter - en slijten ze sneller - dan in een droge periode met droge, harde ondergrond.

Ik ben wel benieuwd of de huisvesting of training van je paard veranderd is, nu haar hoeven ineens scheef afslijten. Anders zou je dat toch bij je nieuwe smid moeten zoeken. Vraag het eens aan hem of haar!


Dankjewel voor je reactie!
Ik ben zelf ook bang dat de kwaliteit van haar hoeven juist achteruit zou gaan als ik er ijzer onder laat zetten.

Ja de huisvesting is veranderd en de training ook! Ze was door een voor haar verkeerde plek enorm aangekomen, en daarom zijn we verhuist en maken we nu minimaal 3X per week een buitenrit.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 18:09

Gypsy schreef:
Oké TS, maar je zult toch iets moeten. Oftewel per direct met de buitenritten stoppen, oftewel ijzers, oftewel hoefschoenen. Of plakbeslag.

Hoefwear.com heeft een passervice voor hoefschoenen, is dat niet wat? Als het dan echt niks is, dan koop je niks. Maar misschien pakt het wel positief uit.


Ja ik moet en ga zeker wat doen, de vraag is alleen wat! Vandaar ook dat ik mijn vraag hier heb geplaatst.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:10

Floortz, helaas is zand over de steltonplaten geen optie. Lopen er een paar bij die plassen en mesten op de platen. Is met het zand wat ze mee nemen vanuit het zand de platen op al één grote bende.
Paddock is afgelopen sept nieuw aangelegd door de stalhouder. Maar de combinatie met de hoeveelheid water en kleigrond is het slecht knap te houden met een kudde die er dagelijks oploopt.

Het viel me trouwens mee hoe hard ze evengoed nog groeide te zien aan de stralen. Dat is haar geluk geweest anders waren ze al veel eerder te kort geweest

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:55

Zo vol met modder valt er vrij weinig van te zeggen helaas.... Maar goed dat je iig de moeite hebt genomen om foto's te maken!

Echt dramatisch vind ik het er nog niet uit zien, maar aangezien het nu winter is (dan groeien de hoeven het langzaamst) zou ik wel iets gaan veranderen, voor ze wel echt te kort worden.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:58

Gypsy schreef:
Zo vol met modder valt er vrij weinig van te zeggen helaas.... Maar goed dat je iig de moeite hebt genomen om foto's te maken!

Echt dramatisch vind ik het er nog niet uit zien, maar aangezien het nu winter is (dan groeien de hoeven het langzaamst) zou ik wel iets gaan veranderen, voor ze wel echt te kort worden.


Als ik zelf foto's had gemaakt waren ze helemaal schoon geweest. Helaas kan ik zelf zaterdag pas weer gaan ivm werk en hebben mijn moeder en zusje even foto's voor me gemaakt.

Oke, fijn om te horen. Inderdaad moet er iets veranderen..
Maar wat.. Ga igg opzoek naar een andere smid.

Anoniem

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:08

Lastig om zoiets te beoordelen op basis van deze foto's.
Op zich hoeft scheve slijtage niet te betekenen dat je ijzers nodig hebt; als de hoef lang genoeg is dan kun je het scheve corrigeren door onder de lange kant steeds iets meer weg te vijlen dan aan de korte kant, net zolang tot het hoefbeen in de hoef weer recht staat.
Als de hoef over zijn geheel echter ook al erg kort is, dan heb je geen ruimte meer om aan de 'lange kant' te corrigeren, want die is dan ook al erg kort. Dan zou het best kunnen dat je even ijzers/hoefschoenen/plakschoenen nodig hebt om de scheve, te korte hoef weer even aan te laten groeien zodat je daarna weer de ruimte hebt om hem recht te zetten.

Als ik de hoeven op de foto bekijk dan zou het echter ook kunnen dat de hoefsmid met scheve hoef bedoelt dat ze haar teen scheef afrondt, dus dat het hoefbeen niet scheef staat maar dat de hoef niet netjes over het midden van de teen afrolt maar over de zijkant. Dat kun je verhelpen door zelf elke week/twee weken even de vijl over de buitenrand van de hoef te halen zodat die op een kunstmatige manier netjes rondom afslijt en je paard dus steeds netjes midden over de teen wegrolt in plaats van steeds over de buitenrand te rollen.

Maar ik zou om te beginnen dus even vragen wat je smid nou precies bedoelde met scheve hoeven; staat het hoefbeen scheef of slijt je paard alleen het afwikkelpunt van de buitenrand scheef af?

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:27

xyzutu2 schreef:
Lastig om zoiets te beoordelen op basis van deze foto's.
Op zich hoeft scheve slijtage niet te betekenen dat je ijzers nodig hebt; als de hoef lang genoeg is dan kun je het scheve corrigeren door onder de lange kant steeds iets meer weg te vijlen dan aan de korte kant, net zolang tot het hoefbeen in de hoef weer recht staat.
Als de hoef over zijn geheel echter ook al erg kort is, dan heb je geen ruimte meer om aan de 'lange kant' te corrigeren, want die is dan ook al erg kort. Dan zou het best kunnen dat je even ijzers/hoefschoenen/plakschoenen nodig hebt om de scheve, te korte hoef weer even aan te laten groeien zodat je daarna weer de ruimte hebt om hem recht te zetten.

Als ik de hoeven op de foto bekijk dan zou het echter ook kunnen dat de hoefsmid met scheve hoef bedoelt dat ze haar teen scheef afrondt, dus dat het hoefbeen niet scheef staat maar dat de hoef niet netjes over het midden van de teen afrolt maar over de zijkant. Dat kun je verhelpen door zelf elke week/twee weken even de vijl over de buitenrand van de hoef te halen zodat die op een kunstmatige manier netjes rondom afslijt en je paard dus steeds netjes midden over de teen wegrolt in plaats van steeds over de buitenrand te rollen.

Maar ik zou om te beginnen dus even vragen wat je smid nou precies bedoelde met scheve hoeven; staat het hoefbeen scheef of slijt je paard alleen het afwikkelpunt van de buitenrand scheef af?


Dankjewel voor je reactie!

De smid heeft niks gezegd over scheve hoeven. Ik zie zelf dat er een soort punt in haar hoef ontstaan, het afwikkelpunt van de buiten rand! Ook is de onderkant wel recht, alleen kan ik aan de voorkant mijn pink tussen het eerste stukje duwen als ze haar hoef gewoon op de grond heeft staan. De voorkant is wat rond aan het worden.

Ik heb zelf soms de neiging om die punt iets bij te veilen, maar krijg uit mijn omgeving dan commentaar.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:32

Afbeelding

Het rood omcirkelde stukje is de "punt". Vanaf het eerste oranje lijntje loopt de hoef iets bol af.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:40

Zover te zien met de modderige hoeven lijkt het alsof hij kort in zn teen/toon is en dat hij dus zeer waarschijnlijk een toonlander is en je wilt juist graag een hiellander. (Vooral) De kwartieren lijken erg lang. Alleen in de toon/teen is hij kort, maar ik denk dat vooral de rest te lang is.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 21:45

Maartje1990 schreef:
Zover te zien met de modderige hoeven lijkt het alsof hij kort in zn teen/toon is en dat hij dus zeer waarschijnlijk een toonlander is en je wilt juist graag een hiellander. (Vooral) De kwartieren lijken erg lang. Alleen in de toon/teen is hij kort, maar ik denk dat vooral de rest te lang is.


Uhuh.... Toonlander??
Bedoel je de algemene stand van de hoef en in hoeverre ze steunt op welk punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:46

Als het alleen is dat ze de buitenwand ongelijk afwentelt en dus ook aan een kant teveel afslijt dan zou ik de hoef ook zelf bijhouden zodat dat kantelpunt netjes in het midden blijft liggen.

Mijn paard is een halve PRE en hij doet iets vergelijkbaars; hij maakt zijn voorhoeven vierkant doordat hij op de teen een beetje draait voor hij de hoef optilt (Spaans naar buiten zwaaiend pootje ;) ). Dat is niet erg, alleen doet hij dat ook net een beetje scheef en dan krijgt de hoef een scheve vierkante vorm. Bij hem vijl ik de hoeken links en rechts van het afgesleten deel inderdaad zelf bij zodat hij zich niet zo vastzet in die ene afwikkelstand maar weer over de hele teen kan afwikkelen.

Het enige waar ik bij jouw hoeven dan wel op zou letten is of de stand goed blijft; op de foto's is het niet helemaal goed te zien, maar het lijkt alsof je paard voor wat bodemwijd staat en een toontreder is, zoals dit paard:
Afbeelding

Die wikkelen sowieso van nature graag over de buitenkant van de hoef af, maar ze staan vaak ook meer op de voorrand van de hoef waardoor ze makkelijk korte tenen krijgen. Het zou dus kunnen dat als je heel actief de teen rondom opvijlt maar verder niets van de hielen afhaalt, de teen door de normale slijtage steeds korter wordt en het paard steeds meer op de tenen gaat lopen. Hoe smaller de hoefwand is die rondom op de grond staat, hoe sneller die wegslijt, dus als je alleen de voorrand wegvijlt dan zou het kunnen dat een hoef die al wat op de voorkant staat nog verder naar voren kantelt. Dan kan het ook belangrijk zijn om zelf ook regelmatig iets van de hielen te vijlen en de hoek van de hoefwand in de gaten te houden.
Op zich is er niets mis met zelf de hoefwand buitenom netjes bijhouden, maar als je paard inderdaad bodemwijd/toontreder is dan zou ik even overleggen met je smid/bekapper hoeveel je dan het beste kunt wegvijlen/laten staan zonder dat de teen te kort afslijt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:06

Het valt wat lastig te zien, de foto's zijn niet echt goed, maar als je het mij vraagt; even de vijl er goed over, steunsels bijwerken, hielen gelijk maken en klaar. Ik zie hier beslist niets ernstigs kort of scheef. Alleen bij de teen is het korter, en dat is meer een kwestie van dat de rest wat te lang is.

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 13:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij klopt niks meer aan haar hoeven.. Heb vandaag met verschillende mensen overlegd en besloten om een andere smid te proberen. Die komt helaas pas op de 26ste. Dus ik laat mijn eigen smid de buitenkant even bij veilen deze week en dan laat ik de rest over aan de nieuwe smid.
Laatst bijgewerkt door S0ESJE op 11-02-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 13:49

xyzutu2 schreef:
Als het alleen is dat ze de buitenwand ongelijk afwentelt en dus ook aan een kant teveel afslijt dan zou ik de hoef ook zelf bijhouden zodat dat kantelpunt netjes in het midden blijft liggen.

Mijn paard is een halve PRE en hij doet iets vergelijkbaars; hij maakt zijn voorhoeven vierkant doordat hij op de teen een beetje draait voor hij de hoef optilt (Spaans naar buiten zwaaiend pootje ;) ). Dat is niet erg, alleen doet hij dat ook net een beetje scheef en dan krijgt de hoef een scheve vierkante vorm. Bij hem vijl ik de hoeken links en rechts van het afgesleten deel inderdaad zelf bij zodat hij zich niet zo vastzet in die ene afwikkelstand maar weer over de hele teen kan afwikkelen.

Het enige waar ik bij jouw hoeven dan wel op zou letten is of de stand goed blijft; op de foto's is het niet helemaal goed te zien, maar het lijkt alsof je paard voor wat bodemwijd staat en een toontreder is, zoals dit paard:
[ Afbeelding ]

Die wikkelen sowieso van nature graag over de buitenkant van de hoef af, maar ze staan vaak ook meer op de voorrand van de hoef waardoor ze makkelijk korte tenen krijgen. Het zou dus kunnen dat als je heel actief de teen rondom opvijlt maar verder niets van de hielen afhaalt, de teen door de normale slijtage steeds korter wordt en het paard steeds meer op de tenen gaat lopen. Hoe smaller de hoefwand is die rondom op de grond staat, hoe sneller die wegslijt, dus als je alleen de voorrand wegvijlt dan zou het kunnen dat een hoef die al wat op de voorkant staat nog verder naar voren kantelt. Dan kan het ook belangrijk zijn om zelf ook regelmatig iets van de hielen te vijlen en de hoek van de hoefwand in de gaten te houden.
Op zich is er niets mis met zelf de hoefwand buitenom netjes bijhouden, maar als je paard inderdaad bodemwijd/toontreder is dan zou ik even overleggen met je smid/bekapper hoeveel je dan het beste kunt wegvijlen/laten staan zonder dat de teen te kort afslijt.


Dankjewel voor je reactie!
Geeft weer veel informatie om over na te denken! Mijn pony heeft inderdaad ook een aparte manier van lopen, ze heeft ook een naar buiten zwaaiend voetje.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:55

Even niet zo uitgebreid inhoudelijk, maar ik zou er zelf voor kiezen de smid niet de buitenkant te laten doen. Da's enkel cosmetisch, dus daar heb ej niks aan. :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 01:39

zoals al vermeld wordt, is de toon/teen idd eigenlijk best al afgesleten, zeker nog niet te kort. De kwartieren zijn idd veel te lang, daar moet dus een heel deel af, en de buitenkant is vooral bij die zogenaamde punt (zoals jij het beschrijft) een beetje uitgewaaierd, als deze hoef door een vakman bijgeraspt is en ook de buitenzijde dan is er niks verkeerd meer aan te zien. Het lijkt me op dit moment gewoon zo dat je te lang gewacht hebt om er een smid bij te halen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 05:01

Bij deze wat gedachten/overwegingen van iemand die ook met een kleigrond weide opgescheept zit. Wat de kwartieren betreft ga ik helemaal mee in wat aangegeven is, die zitten niet lekker in verhouding tot de rest van de hoef en dat kan best veel invloed hebben op hoe de hoef en de bodem elkaar ontmoeten. En ook vind ik het waardevol dat er al opgemerkt is dat de ongewone slijtage ook kan komen/versterkt kan worden doordat de smid haar hoeven niet juist heeft neergezet voor haar stand en beweging. Zeker aannemelijk gezien je gewisseld bent van smid en het daarna is ontstaan.

Verder lees ik dat er ook factoren in het spel zijn die versterkend kunnen werken, als ik kijk wat je verder aangeeft. Bijvoorbeeld dat je paardje moet afvallen, hoeveel overgewicht heeft ze? En is dit nieuw (als in, was ze eerder eigenlijk altijd wel op gewicht)? Een beetje rond heeft weinig merkbare effecten, maar toch flink wat aan de dikkere kant, zeker wanneer ze in de jaren ervoor dat niet was, maakt de krachten die de hoef te verduren krijgt een stuk groter in verhouding. Daarnaast, en dat herken ik van mijn weide, is natte klei en/of veengrond toch een flinke weekmaker. De mijne staat daarom deze winter op stal in de nacht, terwijl hij op zn oude adres 24/7 vanaf zijn geboorte af buiten liep. Maar daar was de grond veel meer zand, en was er veel minder sprake van een wekend effect. Dat effect maakt dat slijtage sneller kan gaan (los van het risico op rotstraal etc) en inderdaad, dan speelt ook nog mee dat de hoeven in de winter langzamer groeien. Dat verweken in combinatie met eventueel aanmerkelijk wat meer gewicht dat gedragen moet worden versterkt elkaar ook weer. (Waarbij het belangrijk is om aan te geven dat elk paardje anders is, en de ene nooit ergens last van heeft ondanks constant aanwezige extra lasten op de hoeven, en de ander bij het beetje aanwezigzijn van een risicofactor meteen gevolgen ontwikkeld.

Al met al denk ik, wat een flinke gok is uiteraard op basis van je uitleg en foto's, dat je gevoel om niet meteen mee te gaan in het ijzervoorstel toch best gegrond is. Het gebruik van ijzers is lang een gewoonte geweest, maar inmiddels is er toch veel meer kennis opgedaan in de hoevenwereld en zien we dat veel genoemde voordelen lang niet altijd gegrond zijn, maar dat er ook veel lange termijn nadelen aan kunnen kleven die eerder niet herkent werden als zijnde een gevolg van ijzers.

Wat dat betreft vind ik het een verstandig idee van je om een andere smid te zoeken, ik weet niet waar je woont maar wat omgeving Groningen/Drenthe/Friesland betreft kan ik je wel een heel goede aanraden. Het zou mij overigens te ver gaan om te stellen dat een smid ijzers vanuit een financieel belang adviseert. Persoonlijk is de ervaring hier dat sommige smeden toch gewoon zijn om naar ijzers te grijpen bij scheefstand of slijtage problemen, omdat dit toch vrij lang heel gebruikelijk was. Overigens, in sommige gevallen kunnen ijzers overigens echt wel hulp bieden, maar dat aantal zit wel echt een stuk lager dan het aantal paarden dat op ijzers staat.

En wat betreft de overige mogelijke factoren die meespelen, goed dat je zo actief bent met haar gewicht omlaag te brengen. Als ik het zo lees dan lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het wandelen zelf de hoofdoorzaak is, en zou ik het, mits je bewust blijft kijken hoe de hoeven zich gedragen, gewoon op eenzelfde frequentie en duur blijven doen, juist ook omdat afvallen voor dikke dames toch echt ook wel belangrijk is gezondheidstechnisch. Wat de klei betreft, is er de mogelijkheid om voor tenminste 6 uur per dag haar op een droog/semi-hard (aangestampt zand, stal, rubbermatten) te hebben staan/lopen? Dit om ervoor te zorgen dat de hoeven ook droge perioden in de dag meemaken. Dit kan een omheind pleintje zijn, een stal, of een andere situatie waarbij ze niet de kans heeft in de klei te ploegen. Om mijn situatie als voorbeeld te geven, ik ben extreem voorstander van 24/7 weidegang hele jaar door, maar door de hoefproblemen die meneer in onze weide ontwikkelde was dat voor hem geen pretje meer. Omdat pas komend voorjaar we achterin de schuilstal, picadero en verharding aan gaan leggen hebben we in de schuur een stal gemaakt waar hij de nacht doorbrengt en in de weide 7 kuub straatzand laten storten dat een verhoogd droog aangestampt eilandje vormt tussen de drek en waar hij tegenwoordig standaard de zonaanbidder speelt of al rollend de smeerkees uithangt. Sindsdien is hij een stuk vrolijker en is zijn staan/lopen ook weer een stuk "mooier". Maar door die maatregelen staat hij wel een stuk of 8 tot 10 uren per dag in een stal waar hij welliswaar ruimte heeft (grote stal) maar niet kan "wandelen". Dat is iets wat ik liever niet had gewild, maar tegelijkertijd zie ik dat het hem wel heel erg goed heeft gedaan en weet ik dat het voor nu de beste optie is tot de achterste weide klaargemaakt is.

Lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het snel weer de betere kant op gaat met de voetjes van je dame. Sterkte en succes!

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:23

Je schrijft geen ijzers te willen maar ijzers zijn echt geen ramp voor je paard zoals veel Bokkers vaak roepen hoor....
Kan je paard enorm helpen comfortabeler te lopen buiten en de voeten minder te doen slijten.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoeven slijten snel en schuin af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:00

Ben ik met je eens Popstra, soms is het gewoon tijdelijk beter.
Als ik zie hoeveel beter mijn merrie loopt nu ze tijdelijk op ijzers staat, puur omdat ze veel te hard afslijten. Al ben ik wel blij als ze er straks gewoon weer onderuit kunnen.