[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:05

Ja, voeten waren echt gewoon netjes. Wel graag een iets hoge hiel, maar schouder en koot zijn ook wat stijl, dus niet raar.
Zowel ik als de smid van de kliniek hadden het niet verwacht. Kanteling was ook niet extreem. Maar wel compleet met klein hoedenrandje. Probleem zat toen ook niet in het hoefbeen maar in een haakje artrose en iritatie op de pees.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:27

Francis schreef:
Dennis schreef:
Die kanteling heeft er toen al jaren gezeten.

Dat snap ik nooit zo goed... hoe kant het dat je bekapper dat niet gezien heeft, dat moet zichtbaar zijn in de hoef bij bekappen en een kanteling kan met juist bekappen weer opgelost worden.
(We spreken altijd van een 'hoefbeenkanteling', maar dat klopt eigenlijk niet. Het hoefbeen kantelt nl niet, het behoud z'n positie ten opzichten van de overige botten. Het is de hoefwand die los komt en zich verplaatst ten opzichte van het hoefbeen.

Volgens mij klopt dit dikgedrukte niet helemaal. Het hoefbeen kan kantelen en/of de hoefwand kan zich verplaatsen tov het hoefbeen. Hier wordt dat uitgelegd bij afbeelding 4:https://www.ecirhorse.org/realigning-trim.php

Hier zag je na ruim 2 maanden al bijna niets meer van de kanteling op de foto's. Dat is toen echt heel snel gegaan.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:50

Klopt Meert, bij die afbeelding vier zie je een echte 'rotatie' van het bot, maar daar zie je dus ook dat het hoefbeen niet meer in lijn staat met de rest van de botten (het roze lijntje geeft dit aan). Dit schijnt dus niet zo vaak voor te komen als men denkt, in de meeste gevallen komt de hoefwand los en is het dus de hoefwand die een andere hoek aan neemt maar het bot blijft op z'n plek ten opzichte van de andere botten. Ik vraag me bij die echte rotatie af of dat ontstaat door langdurig een hoefbevangen paard verkeerd bekappen. Want als je dus idd de hoefwand als uitgangspunt neemt voor je bekapbeurten, dan kan ik me voorstellen dat je dit creëert.

Zelfs bij deze heftige foto zie je dat het bot nog op z'n plek zit en dat het de hoefcapsule is die eigenlijk niet goed om het bot zit.
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:16

Francis schreef:
Klopt Meert, bij die afbeelding vier zie je een echte 'rotatie' van het bot, maar daar zie je dus ook dat het hoefbeen niet meer in lijn staat met de rest van de botten (het roze lijntje geeft dit aan). Dit schijnt dus niet zo vaak voor te komen als men denkt, in de meeste gevallen komt de hoefwand los en is het dus de hoefwand die een andere hoek aan neemt maar het bot blijft op z'n plek ten opzichte van de andere botten. Ik vraag me bij die echte rotatie af of dat ontstaat door langdurig een hoefbevangen paard verkeerd bekappen. Want als je dus idd de hoefwand als uitgangspunt neemt voor je bekapbeurten, dan kan ik me voorstellen dat je dit creëert.

Zelfs bij deze heftige foto zie je dat het bot nog op z'n plek zit en dat het de hoefcapsule is die eigenlijk niet goed om het bot zit.
[ [url=m/MzhM5B.png]Afbeelding[/url] ]

Ben ik het niet mee eens. Het hoefbeen hierboven staat in een steilere hoek ten opzichte van de ondergrond, dat gaat gewoon gepaard met een andere stand in de gewrichten van de ondervoet (anders zou het paard namelijk van de grond komen aan de achterkant :+ ).
Het bot blijft in die zin wel op zijn plek tov de andere botten dat niet enkel het hoefbeen - los van de andere botten - kan zakken. Dat is ook logisch want die botten zitten allemaal aan elkaar verbonden middels gewrichtskapsels, ligamenten en andere ondersteunende weefsels. En díe weefsels zijn niet aangedaan, itt de verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen.

Het hoefbeen hangt in de hoef, dus als de verbinding tussen die twee loslaat dan zakt of kantelt het hoefbeen door de enorme druk die het paardenlichaam uitoefent op die verbinding. In geval van enkel zakken van het hoefbeen is er géén standsverandering, maar in het geval van een kanteling dus wel (en dat mag je ook anders noemen, dat de hoefwand gaat wijken/loskomt, maar het resultaat is hetzelfde: een andere hoek van het hoefbeen tov de ondergrond en zodoende een andere hoek in het gewricht).

Ik denk dat je die twee zaken door elkaar haalt, dus dat je bedoelt dat zakken vaker voorkomt dan kanteling. Maar in geval van enkel zakken neemt ook de hoefwand dus geen andere hoek aan tov het bot, want dan is het gewoon echt een hoefbeenkanteling.

rover_
Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-10-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:23

Interessant topic.
Lees over kanteling en aanpassing van de hoeven. Vaak hoor je dat een dier aan 1 been meer last heeft dan aan het andere been. Gebeurt het vaak dat die ene hoef dan steiler terug groeit? Dus dat zo’n dier dan ongelijke voeten heeft? Pony van een kennis heeft dit achter (was van de zomer aan 1 been achter bevangen).

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:08

Ik denk niet perse stijler. Bij die van mij kreeg je ook een groot verschil omdat hij de pijnlijkste voer het minste belaste. Die was daardoor minder snel aan t afslijten wat zorgde voor ongelijke hoeven.

Maar mijn paard had daarvoor al een stijle en een platte voet.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:34

Hmm Zhuf is beduidend slechter -O- |( Heb haar weer aan d'r halve dosis metacam gezet. Even kijken hoe ze morgen is. Het ging zo goed, het moet haast wel met de kou te maken hebben. We hebben al jaren geen echt vorstperiode gehad en uitgerekend nu wel -O- WeersVoorspelling voor de aankomende twee weken is nog niet heel veel beter.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:40

Ben daar ook wel benieuwd naar hoe het straks met de hoeven is, en dan de vergelijking van beide.
Nu slijten ze natuurlijk niet met de schoenen aan.

@ Aukelizzy:
Wat balen zeg.
Het ziet er idd niet gunstig uit qua temperaturen. Net wanneer wij de warme temperaturen nodig hebben!

Ik ben juist heel blij met hoe het hier gaat nu!
Voor het eerst sinds 5 weken stond Blacky niet op stal met de laatste voerronde.
Meneer was onder het draad door gegaan van zijn eigen stuk en was zelf het hele stuk naar de paddock gelopen en was daar leuk aan het rond scharrelen.
En dat terwijl de grond van de paddock keihard is.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:27

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met (ex)bevangen paarden die heel erg inleveren op de bespiering en er wat aan gedaan hebben? Amber is bevangen geweest en heeft cushing. Ze oogt dun, maar volgens mij is het vooral bespiering die ze mist.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:32

Ik weet alleen dat het kenmerkend is voor cushing en dat het nu seasonal rise is.. misschien dat het daardoor wat erger is?

Ik heb goeie berichten gelezen over wheypoeder. Eiwitten en extra aminozuren voor de opname. Mijn paard kreeg helaas jeuk van alles wat ik aan extra luzerne probeerde.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:46

Welke maat BOT beschermers heb jij Francis?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:12

Nog een 100 grams onderdeken besteld, die komt als het goed is vandaag. En net Roos haar hals aan haar deken gedaan. Ze staan hier buiten vol op de wind en het is KOUD.
De rest wou speel kwartier houden voor het voeren en Roos wou graag mee doen. Leek mij geen goed plan, dus maar snel hooi gevoerd.
Roos stapte echt best goed, ondanks de bodem en kou. Geen extra rondje gelopen maar meteen buiten gezet. Wil het niet uitlokken met dit weer.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:38

Ik ben er om half 3 en blijf het toch spannend vinden hoe hij erbij staat.
Heb overigens wel het idee dat hij beter gaat op de podocomp van phytonics dan die van puur. Terwijl die van Puur zelfs dubbele dosis moest.

Hier wordt de 200gr omgeruild voor de 300gr. Hals gaat alleen op bij regen. Dan kan hij met zn hals eventueel nog hitte kwijt raken als t toch te warm is.
Hier gelukkig drie schuilstallen, een klein, medium en groot. Ook veel beschutting. Dus daar hoef ik me gelukkig iets minder druk om te maken.

Gister de cavalo hoofwraps in maat L gekregen. Vandaag eens passen. En kijken of we nog kunnen wandelen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:06

capopjekop schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met (ex)bevangen paarden die heel erg inleveren op de bespiering en er wat aan gedaan hebben? Amber is bevangen geweest en heeft cushing. Ze oogt dun, maar volgens mij is het vooral bespiering die ze mist.

Heb er hier een die alleen cushing heeft, maar die leverd idd aan bespiering in. Vooral in de winter als het niet bij te houden is. Daarbij ook nog dat ze sinds ze cushing heeft erg moeilijk op gewicht te houden is. Moet sindsdien echt behoorlijk voeren met daarbij de dikmakers die ik eerder nooit nodig heb gehad.
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 24-02-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:13

capopjekop schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met (ex)bevangen paarden die heel erg inleveren op de bespiering en er wat aan gedaan hebben? Amber is bevangen geweest en heeft cushing. Ze oogt dun, maar volgens mij is het vooral bespiering die ze mist.

Hier kwam het verminderen van de bespiering na HB door een selenium tekort. Krijgt ze genoeg Prascend?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:47

Dennis schreef:
Nog een 100 grams onderdeken besteld, die komt als het goed is vandaag. En net Roos haar hals aan haar deken gedaan. Ze staan hier buiten vol op de wind en het is KOUD.
De rest wou speel kwartier houden voor het voeren en Roos wou graag mee doen. Leek mij geen goed plan, dus maar snel hooi gevoerd.
Roos stapte echt best goed, ondanks de bodem en kou. Geen extra rondje gelopen maar meteen buiten gezet. Wil het niet uitlokken met dit weer.

Het is ook echt ijskoud met die wind!
Ze voelt zich dus wel zo goed dat ze mee wilt doen met de rest gelukkig, dat is wel fijn.

Ik was vanmorgen erg bang voor wat ik aan zou gaan treffen op stal.
Waar mijn KWPN'er gewoon binnen stond, was Blacky buiten aan de wandel en was daar aan het genieten van het zonnetje. Heb hem naar binnen moeten roepen en daar kwam meneer heel parmantig aangelopen alsof er niks mankeert meer! Hij heeft dus echt heel veel baat bij de hoefschoenen met pads.
Hopen dat dit zo blijft met de nog koudere dagen en nachten die gaan komen.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:02

Hallo, meld mij bij deze ook weer aan:-(
Nadat ik in oktober mijn 22-jarige pony heb laten inslapen met chronische HB.

Mijn andere paard (19) kreupelt sinds een week op links en foto’s wijze. Lichte kanteling hoefbeen. Is op cushing getest (waarde 33 i.p.v. maximale 29), maar da meent dat ie geen cushing heeft)

Nou lees ik dat paarden zelden aan 1 been bevangen zijn.

Ben ook nog niet uit over de oorzaak. Cushing is t niet, misschien/waarschijnlijk t gras (mag 2x2 uur in de wei), of doordat ik vorige week dinsdag een buitenrit op semi bevroren grond gemaakt heb?
Hij kreeg ook 4 weken lang corticos met puffer toegediend, waarvan da meent dat dit geen heb kan veroorzaken (flixotide)

Smid denkt zoolkneuzing of zweer, maar er was een lichte kanteling te zien (hoef is ook wat steiler).

Hij staat nu op pijnstillers en loopt wel rond (kreupeld wel wat). Hoefschoenen (met zool) geven niet echt verlichting....da adviseert ijzers. Nu twijfel ik of ik die eronder zal doen.

Op bevroren grond (komende week) kunnen ze beter niet lopen denk ik? Of wel met ijzers/schoenen?
Wat doen jullie en bij jullie ook paarden die aan 1 voorheen Hb zijn?

Nu staat ie op ascal en metacam.

Hoop dat jullie nog tips hebben...

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:19

Het kan ook een combinatie van meerdere factoren zijn.

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:32

En de kanteling kan er evt ook al wat langer zitten? Jammer dat zooltjes ook niet helpen, dat is echt de truc hier. Ik heb wel echt dikke/zachte zolen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:22

Dizzy schreef:
Hallo, meld mij bij deze ook weer aan:-(
Nadat ik in oktober mijn 22-jarige pony heb laten inslapen met chronische HB.

Mijn andere paard (19) kreupelt sinds een week op links en foto’s wijze. Lichte kanteling hoefbeen. Is op cushing getest (waarde 33 i.p.v. maximale 29), maar da meent dat ie geen cushing heeft)

Nou lees ik dat paarden zelden aan 1 been bevangen zijn.

Ben ook nog niet uit over de oorzaak. Cushing is t niet, misschien/waarschijnlijk t gras (mag 2x2 uur in de wei), of doordat ik vorige week dinsdag een buitenrit op semi bevroren grond gemaakt heb?
Hij kreeg ook 4 weken lang corticos met puffer toegediend, waarvan da meent dat dit geen heb kan veroorzaken (flixotide)

Smid denkt zoolkneuzing of zweer, maar er was een lichte kanteling te zien (hoef is ook wat steiler).

Hij staat nu op pijnstillers en loopt wel rond (kreupeld wel wat). Hoefschoenen (met zool) geven niet echt verlichting....da adviseert ijzers. Nu twijfel ik of ik die eronder zal doen.

Op bevroren grond (komende week) kunnen ze beter niet lopen denk ik? Of wel met ijzers/schoenen?
Wat doen jullie en bij jullie ook paarden die aan 1 voorheen Hb zijn?

Nu staat ie op ascal en metacam.

Hoop dat jullie nog tips hebben...


Mijn merrie heeft ook alleen rechtsvoor een behoorlijke kanteling. Schijnt indd niet veel voor te komen. Bij haar is get Rv, en is daar dus ook wisselend kreupel op. Soms zeer ernstig, soms nagenoeg niet.

Afbeelding

Afbeelding

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:49

Yanaa schreef:
Dennis schreef:
Nog een 100 grams onderdeken besteld, die komt als het goed is vandaag. En net Roos haar hals aan haar deken gedaan. Ze staan hier buiten vol op de wind en het is KOUD.
De rest wou speel kwartier houden voor het voeren en Roos wou graag mee doen. Leek mij geen goed plan, dus maar snel hooi gevoerd.
Roos stapte echt best goed, ondanks de bodem en kou. Geen extra rondje gelopen maar meteen buiten gezet. Wil het niet uitlokken met dit weer.

Het is ook echt ijskoud met die wind!
Ze voelt zich dus wel zo goed dat ze mee wilt doen met de rest gelukkig, dat is wel fijn.

Ik was vanmorgen erg bang voor wat ik aan zou gaan treffen op stal.
Waar mijn KWPN'er gewoon binnen stond, was Blacky buiten aan de wandel en was daar aan het genieten van het zonnetje. Heb hem naar binnen moeten roepen en daar kwam meneer heel parmantig aangelopen alsof er niks mankeert meer! Hij heeft dus echt heel veel baat bij de hoefschoenen met pads.
Hopen dat dit zo blijft met de nog koudere dagen en nachten die gaan komen.


Welke hoefschoenen en pads heb jij?

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:50

Aukelizzy schreef:
Dizzy schreef:
Hallo, meld mij bij deze ook weer aan:-(
Nadat ik in oktober mijn 22-jarige pony heb laten inslapen met chronische HB.

Mijn andere paard (19) kreupelt sinds een week op links en foto’s wijze. Lichte kanteling hoefbeen. Is op cushing getest (waarde 33 i.p.v. maximale 29), maar da meent dat ie geen cushing heeft)

Nou lees ik dat paarden zelden aan 1 been bevangen zijn.

Ben ook nog niet uit over de oorzaak. Cushing is t niet, misschien/waarschijnlijk t gras (mag 2x2 uur in de wei), of doordat ik vorige week dinsdag een buitenrit op semi bevroren grond gemaakt heb?
Hij kreeg ook 4 weken lang corticos met puffer toegediend, waarvan da meent dat dit geen heb kan veroorzaken (flixotide)

Smid denkt zoolkneuzing of zweer, maar er was een lichte kanteling te zien (hoef is ook wat steiler).

Hij staat nu op pijnstillers en loopt wel rond (kreupeld wel wat). Hoefschoenen (met zool) geven niet echt verlichting....da adviseert ijzers. Nu twijfel ik of ik die eronder zal doen.

Op bevroren grond (komende week) kunnen ze beter niet lopen denk ik? Of wel met ijzers/schoenen?
Wat doen jullie en bij jullie ook paarden die aan 1 voorheen Hb zijn?

Nu staat ie op ascal en metacam.

Hoop dat jullie nog tips hebben...


Mijn merrie heeft ook alleen rechtsvoor een behoorlijke kanteling. Schijnt indd niet veel voor te komen. Bij haar is get Rv, en is daar dus ook wisselend kreupel op. Soms zeer ernstig, soms nagenoeg niet.

[ [url=m/nBez3r.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RdIVrm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Balen! Heb je enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
En hoe lang heeft ze het? Heb jij ijzers?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:56

Ik weet niet precies wanneer ze het gekregen heeft maar het vermoeden is in maart 2017. Toen is ze na te kort bekappen twee weken heel slecht geweest, ze heeft toen op eieren gelopen. Was geen verdenking van HB toen maar denk dat het achteraf toen wel begonnen is. Heel de zomer door een beetje aangemodderd en afgelopen november werd ze ineens heel wisselend kreupel, soms zomaar heel erg en als ik haar dan een uur later zag was het weer weg. Dat heb ik twee maanden aangekeken ( ook omdat ik verder niks met haar doe) maar knapte niet op. Eind januari foto's laten maken bij mijn thuis DA en conclusie was een flinke kanteling. Ik heb toen meteen Visdonk gebeld en heb haar daar op de kliniek door Anton van Nassau laten beslaan. ( hij deed mijn andere paard ook altijd) Drie weken geleden is ze nog heel slecht geweest, de laatste twee weken ging goed, nu is ze sinds twee dagen weer iets wisselend. (Heel licht onregelmatig soms en wat stijf) Ze staat nu nog aan de metacam, week het hooi, hou haar benen warm, zorg dat ze niet op harde ondergrond buiten komt en heb haar zoveel mogelijk met Back on track springschoenen staan om de doorbloeding te stimuleren. Meer kan ik niet doen. Hoop heel hard dat ze over drie weken als we weer naar Visdonk moeten (3 uur rijden enkele reis) dat ze haar dan iets opgeknapt vinden.

Edit; de oorzaak is bekend. Na bloedonderzoek bleek ze EMS te hebben.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:26

@GDG, ik haal geen dingen door elkaar, het ging niet over 'zakken' maar over 'kantelen' en de foto die ik plaatste was om te laten zien dat de hoefcapsule ten opzichte van het hoefbeen verplaatst maar dat het hoefbeen ten opzichte van de rest van de botten op z'n plek blijft. Het hoefbeen 'kantelt' dus niet. Dat onderschrijf je zelf dus ook.
Citaat:
Dat is ook logisch want die botten zitten allemaal aan elkaar verbonden middels gewrichtskapsels, ligamenten en andere ondersteunende weefsels. En díe weefsels zijn niet aangedaan, itt de verbinding tussen de hoefwand en het hoefbeen.

De foto waar Meert naar verwijst laat zien dat het bot wel degelijk kán roteren, bij deze foto zie je duidelijk dat het hoefbeen in een afwijkende hoek ten opzichte van de andere botten staat. Maar dit is eerder uitzondering dan regel. Als je foto's van 'kantelingen' bekijkt (zonder dat ze gezakt zijn) zie je bijna zonder uitzondering dat de ruimte vóór het hoefbeen wigvormig is en dat de hoefcapsule dus niet evenwijdig aan het bot goeit, terwijl het bot wel op z'n normale plek zit. Kijk maar naar de foto's die Aukelizzy net geplaatst heeft, niet gezakt, niet gekanteld ten opzichte van de rest van de botten, wel duidelijk een grotere wig tussen hoefbeen en hoefwand.
Dat het hoefbeen in een andere hoek staat ten opzichte van de grond is logisch, de hoefcapsule blijft nl. hoe dan ook recht op de grond. Maar idd... de verbinding verbreekt en het hoefbeen blijft ten opzichte van de capsule niet op z'n plek. Maar wat kantelt er dan? Hoefbeen of hoefcapsule. Als je er van uit gaat dat het been op z'n plek blijft, is het dus de capsule die kantelt ten opzichte van het hoefbeen. Maar omdat de capsule recht blijft ten opzichte van de grond, verandert de stand van de voet. Dat is dus ook juist de rede dat paarden hun beenstand veranderen en op de ballen van hun voet gaan staan. Omdat ze het hoefbeen weer in de juiste positie ten opzichte van de grond willen brengen, maar de verplaatsing van de hoefcapsule dat niet toe laat. Dan komen ze dus juist met hun teen van de grond. Daarom wordt ook zo bekapt... teen inkorten, wand van de grond en verzenen zo laag mogelijk... om de capsule - en daarmee het hoefbeen - weer in de juiste hoek ten opzichte van de grond te zetten.
Het hoefbeen weer in de juiste hoek ten opzichte van de grond brengen doe je dan ook niet door op miraculeuze wijze het hoefbeen weer goed in de capsule te plaatsen, die doe je door de capsule zo te gaan bekappen dat NIEUWE hoefwand weer in de natuurlijke - evenwijdig aan het hoefbeen - positie kan groeien. Daarmee verplaats je dus niet het hoefbeen, maar zorg je dat wat er omheen groeit weer de juiste vorm en stand heeft.
Maar goed, wellicht leg ik niet goed uit wat ik bedoel en komt het niet goed over dus ik laat het hier verder bij.

Daphne1988 schreef:
Welke maat BOT beschermers heb jij Francis?

Ik heb ze gekocht als 'arab' (bij Goedhart, die deden hun laatste paar van deze voor weinig weg), volgens mij is dat 'small'. Ze hebben maar 2 rechte klittenbandjes i.p.v. drie die je op de foto's meestal ziet. Als ik me goed herinner was de lengte 32 cm.

Dizzy, sterkte nog met het verlies van je pony, wat verdrietig dat je hem door HB moest laten gaan. Ik kan snappen dat je je nu dan ook direct veel zorgen maakt.
Toch klinkt wat jij vertelt eerder als een kneuzing of zweer, zoals je smid ook aan gaf en als een hoefschoen met zool geen verlichting geeft gok ik op een zweer.
Ik zou persoonlijk daar geen ijzer onder leggen.
Het zou ook kunnen dat de kanteling in combi met de rit op harde ondergrond de pijn veroorzaakt, maar dan zou je verwachten dat een hoefschoen met zachte zool verlichting geeft.

Overigens, mijn paard had half januari een uitslag van 4 pmol/L wat dus eigenlijk heel goed is en geen PPID, maar omdat ze wel wat kenmerken heeft hebben we haar toch op Prascend gezet.
Ik twijfel nog steeds aan de uitslag, normaal zou een test tijdens hoefbevangenheid juist vals positief kunnen geven maar bij haar is'ie dus negatief... Beetje raar. Ik ga haar dus zeker opnieuw laten testen als deze hb-periode voorbij is, dan haal ik haar van de prascend af en test dan een maand later nog een keer.

Raya was vandaag een fractie beter dan gisteren maar niet zo goed als voor de extreme kou. Jeetje wat een gure wind zeg! Maar de voorzorgsmaatregelen die ik genomen heb om de stal wat tocht/windvrij te maken werken zeker, het is in stal echt een paar graden warmer. Heb nu ook onder het ongebruikte staldeurtje een opgerolde deken gelegd aan de buitenkant, daar zat ook een flinke open gleuf waar de wind door kwam, precies op beenhoogte binnen dus dat helpt ook niet echt.
Vannacht ga ik de beenbeschermers toch maar weer om doen, maar ga wel zorgen dat ze laag genoeg zitten om niet te gaan knellen in d'r knieholte als ze gaat liggen. Gisteren hadden we ook nog met de dip van de mislukte bute-gift te maken denk ik dus nu ze weer normaal op de bute staat nog maar een keer kijken of het uit maakt. De Care4Life gaat er in ieder geval heel goed in en de omeprazole er op merkt ze dus niet. Die lijkt nu na 3 dagen ook echt wat te doen, haar buik is echt een stuk minder opgeblazen, zelfs minder dan voor ze HB werd dus wellicht dat er toch al iets rommelde in die buik waardoor ze misschien ook gevoeliger is geworden (moet es uitzoeken of er een verband is tussen beginnende maagzweren en IR, en zo ja, wat en hoe precies).

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:35

Wij blijven de goeie kant op gaan. We staan dus onder begeleiding van Den Hoek en die adviseerde bij het laatste onderzoek om de nieren/hypfyse nog te gaan behandelen. Daarnaast wordt de schimmel in dr darmen behandeld.
De zwelling die hij erg had is eigenlijk nog nauwelijks zichtbaar en mijn paard wordt meer en meer zichzelf.

Vandaag stond hij lekker in een schuilstal. Heb hem lekker laten rollen in de binnenbak en daarna even op blote voeten gewandeld. Dat lukt minder ver en met meer pijn dan op hoefschoenen (maar ik wil eerst zn vacht even laten teruggroeien waar t afgeschuurd was door de sokken). Maar beide erg van genoten.

We blijven nog op de podocomp en met magneten om de enkels. Maar ik het iets meer moed dat het goed gaat komen :)