[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:16

Ziet er goed uit. Hier maken de schoenen ook altijd heel veel verschil. Kwiet wil ze niet eens meer uit, geloof ik. Ik heb de zool'tjes' binnen voor mijn Shire :D . (Ik kan er uit elke zool wel twee halen, denk ik, ze zijn enorm!)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:48

Welke schoenen hebben jullie voor de shetjes?

Ik heb BOT bandages voor honden voor Bennie gekocht. Past perfect.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:55

Ik heb equine fusions.
Kan wel bij je komen passen als je wil, zo ver weg woon je niet.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:33

Dennis, wat fijn dat Roos vanmorgen weer veel beter stapte!

Yanaa, jeetje wat stapt hij goed weg met z'n nieuwe Nikes! :D Heel verschil met je laatste filmpje!

Francis, wat fijn dat nu alles zo naar binnen ging, dat scheelt weer wat zorgen! :j

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:56

Damian, Cavallo's heb ik, geen shet maar een ijs met kleine voetjes.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:37

Wauw yanaa! Wat fijn zeg! Ben heel blij voor jullie!!!

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:40

Mistral was vandaag niet slecht maar zag wel iets vaker een misstap als gisteren..

Dennis Roos lijkt idd heel veel beter na je verhaal van gisteren! Wat fijn *\o/*

Aukelizzy wauw!! Dat gaat even lekker zeg! Hoo doe dat maar niet :')

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:50

Ik had eerst softrides voor mn set. Vandaag equine fusions binnen gekregen. Ze loopt er nog niet echt beter op maar de gevoeligheid gaat natuurlijk niet binnen een uur weg.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:54

Hmm ik vond Zhuf net ietsje pietsje minder dan afgelopen dagen. Ietsje gevoeliger en ze was ook iets twijfelender met voetjes geven om uit te krabben. Ze staat sinds vandaag zonder metacam. Hopelijk krijgt ze geen terugval. Had ze vandaag pas buiten toen de paddock ontdooid was, en ze had ook wel druk gedaan volgens mij. Zag allemaal sliding sporen. Morgenochtend maar ff kijken.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:25

Berichtje terug van Abler. De AbPrazole kan ook in appelmoes, het gaat er om dat het niet te lang aan water blootgesteld wordt. Dus spuitje maken en direct geven (wat ik gisteren ook met de bute gedaan heb, maak het nu pas op stal klaar) kan prima.

Citaat:
Hi Francis it is ok to put the AbPrzole Plus in you apple sauce syringe. It is just important not to saturate the granules but a short time in the sauce will be ok.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:46

Was helemaal in de wolken gisteren hoe Blacky liep!
Vandaag is het ietsjes minder, denk toch de kou die nu optrekt. Smid is net geweest. Die wilt er qua lengte nog niets af halen, omdat ze bang is dat hij dan meer pijn gaat krijgen. Met de visiteertang heeft ze alles na gelopen. De slechte hoef gaf hij heel ietsjes op aan, andere hoef helemaal niks. Ook is er in de hoef weinig te zien rondom de HB. Ze kon zich haast niet voorstellen dat hij zo slecht geweest is, terwijl de voetjes er zo goed uit zien.

@ damian23:
Ik heb voor de shet hier de Equine Fusion All Terrain nu.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:07

Roos was vanmorgen weer gewoon acceptabel. Of zelfs goed als je de slechte bodem mee reken. Blij dat die ellende van woensdag gelukkig weer voorbij is. Ze moet gewoon niet te gek doen. Als ze zich goed voelt moet ze maar extra rondjes gaan stappen ipv de paddock omploegen ;) .

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:09

Yanaa schreef:
Was helemaal in de wolken gisteren hoe Blacky liep!
Vandaag is het ietsjes minder, denk toch de kou die nu optrekt. Smid is net geweest. Die wilt er qua lengte nog niets af halen, omdat ze bang is dat hij dan meer pijn gaat krijgen. Met de visiteertang heeft ze alles na gelopen. De slechte hoef gaf hij heel ietsjes op aan, andere hoef helemaal niks. Ook is er in de hoef weinig te zien rondom de HB. Ze kon zich haast niet voorstellen dat hij zo slecht geweest is, terwijl de voetjes er zo goed uit zien.

@ damian23:
Ik heb voor de shet hier de Equine Fusion All Terrain nu.


Ik heb dat ook steeds gehad. In de accute fase zag je aan de hoef weinig. Inmiddels zijn alle hoefringen van de bevangenheden wel goed zichtbaar.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:11

Idd, eerste weken zie je er nog niets van. Rare randen en kringen komen later pas.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:22

Raya was vandaag duidelijk slechter, terwijl ze vannacht de BOT beschermers om gehad heeft. Ze zette haar linker been ook een beetje raar 'maaiend' weg... Ik twijfel of de beschermers misschien toch niet fijn zitten als ze veel liggen. Ze was ook een beetje tegendraads, helft van de bute tufte ze weer uit dus kon ik weer nieuwe bij maken. En zelf ondertussen ook aardig aan de lat en moe dus schoot ik ook nog uit m'n slof tegen haar :\ Niet zo'n goeie dag vandaag...

Fijn dat Roos weer beter gaat Dennis.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:46

Dennis schreef:
Idd, eerste weken zie je er nog niets van. Rare randen en kringen komen later pas.

Hier een keer pas na 8 maanden!!!

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:50

Hier langzaam een stijgende lijn,maar wel heel langzaam hoor, bevalt me niks dat 't zo langzaam gaat, vorige twee keren was ze er zo vanaf, na 6 weken weer rad, maar nu héél ander verhaal helaas, schiet niet op!.

Ik heb de omaprezole vanochtend in een beetje nat seniorenvoer gedaan, ook niet ideaal maar beter dan brood en honing denk ik. Dit at ze goed op, was bijna niet nat dus moet kunnen.
Appelmoes heb ik gisteren ook nog gedaan, op een boterham, ging wel maar brood, ja lijkt me ook niet goed, en honing werkt ook niet lekker, en zit me ook niet lekker, teveel suiker.
Of het gaat werken in een spuit met appelmoes ben ik wel benieuwd naar Francis,maar bij jou maar 1 zakje toch, hier 3, dus is wat moeilijker.

Iedereen weer sterkte als het niet gaat zo je zou willen, hou vol (zegt ze dapper :+ ) .

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:55

Roos heeft ze nu al wel een tijdje.
Maar liep van de zomer al met een gekanteld hoefbeentje wat de dierenarts en smid op de kliniek niet verwachte. Toen op de foto voor een vage kreupelheid, en op een ijzertje wat ik toen zelf met mijn stukke knie niet zelf kon doen. Die kanteling heeft er toen al jaren gezeten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:24

Assebassie, hier gaat het nu ook heel anders dan de eerste keer, in Juli is ze bevangen geweest, toen had ik haar op asperine (gewoon van de drogist) en homeopathie binnen een week weer rad en soepel aan't lopen. Geen randen in d'r hoef, alleen een bloeduitstorting die bij de laatste bekapping ( dagen voor ze weer bevangen werd) onderaan de hoef zat.
Nu zijn we inmiddels 6 weken onderweg en is het eind nog lang niet in zicht.

De appelmoesspuit deed ik al langer, met de bute van de dierenarts (eerst 2 zakjes en nog een schepje masticha) en nu met de bute van Abler ook (1,5 zakje). Ik neem een flinke eetlepel biologische appelmoes zonder toegevoegde suiker en gebruik een grote 20ml spuit die ik van de dierenarts heb gekregen en waar ik de tuit kort van heb geknipt (zat zo'n lange punt aan maar daar kun je ze zeer mee doen dus ingekort zoals een metacamspuit zeg maar). Ik roer de boel eerst in een bakje door elkaar en doe het dan met een lepeltje in de spuit. Zuiger achterop en even wachten tot het terug gelopen is uit het tuitje en dan door drukken.

Dat gaat normaal goed (uitgerekend vandaag dus net niet, de helft kwam met hooi wat nog achter d'r kiezen zat weer naar buiten. Als je dit doet is het dus handig dat ze een redelijk schone mond hebben en niet net hooi hebben staan eten. Of je spoelt eerst even met een spuit met alleen water en daarna de appelmoes.
Ik ga het morgen als m'n vriend mee is filmen, Abler heeft me dat gevraagd om op hun site te zetten.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:33

Oehh dat kan dus nog wel even gaan duren voordat ik het in de hoeven terug ga zien haha.

Ik geef die Omeprazol korrels gewoon in wat suikervrije appelmoes gemengd, en dan rechtstreeks uit de voerbak.

Net toch maar even de pads geknipt en in de hoefschoenen gedaan, zo heeft hij toch nog een extra kussentje erin. Hij heeft 5uur zonder schoenen gestaan na het bekappen, maar stond toch weer te wiebelen.
Heb Blacky net toch ook maar weer even apart gezet, hij kan nu alleen op het verharde lopen. De paddock is nu toch erger dan het verharde.
Hij werd aardig achteraan gezeten door mijn KWPN'er. Die is even helemaal gek in de kop vandaag. Vanochtend al 2x dwars door het draad heen gegaan. Inmiddels dus ook alweer kreupel aan 1 been door haar idiote gedrag. Toen hoefsmid er was haar even op stal gezet, zodat ze niet weer door het draad zou gaan en op ons af zou komen denderen. Heeft mevrouw de klippen van de staldeur finaal verbogen en stond ze alsnog buiten te draken.
Hoe ouder hoe gekker.. geldt hier helaas dus echt! :+

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:55

Dennis schreef:
Die kanteling heeft er toen al jaren gezeten.

Dat snap ik nooit zo goed... hoe kant het dat je bekapper dat niet gezien heeft, dat moet zichtbaar zijn in de hoef bij bekappen en een kanteling kan met juist bekappen weer opgelost worden.
(We spreken altijd van een 'hoefbeenkanteling', maar dat klopt eigenlijk niet. Het hoefbeen kantelt nl niet, het behoud z'n positie ten opzichten van de overige botten. Het is de hoefwand die los komt en zich verplaatst ten opzichte van het hoefbeen. Van nature groeit de nieuwe hoefwand ook evenwijdig aan het hoefbeen, vandaar dat je na een tijdje zo'n 'knik' in de hoef kunt zien. Door juist bekappen kan het hoefbeen weer de juiste stand aannemen en de hoefwand groeit dan 'vanzelf' in de juiste richting. Het is is dus niet het hoefbeen wat 'terug in z'n positie' moet maar de hoefwand die weer evenwijdig aan het hoefbeen moet groeien én zo bekapt moet worden dat dat ook zo blijft. Zo is hoe mijn bekapper het uit legt en dat is eigenlijk veel logischer ook.

Een goede bekapper ziet ook dat er sprake is van een kanteling aan de verbreedde witte lijn (die je wel degelijk al vrij snel kunt zien als je gaat bekappen de ringen in de hoefwand zie je vaak pas wat later, maar ontstaan direct op het moment dat het paard bevangen raakt. Afhankelijk van hoe snel de wand groeit zie je die dan eerder of later) en zou dan in principe moeten weten wat hij moet doen om dit op te lossen. Dat kan een jaar of zelfs 2 jaar duren, maar kan dus gewoon goed komen.
Raya is een periode lang verkeerd bekapt geweest waardoor ze min of meer mechanisch bevangen was (liep niet kreupel maar een extreem uitgerekte witte lijn door te lange toon en ondergeschoven verzenen). Dat heeft m'n huidige smid volledig opgelost. Voor ze HB was had ze weer een heel mooi strakke witte lijn, terwijl die een paar jaar terug echt bijna een centimeter breed geweest is. Dat is dus helemaal hersteld en dat kan na een 'gewone' hoefbevangenheid dus ook.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:07

Zijn er nog mensen die mee willen bestellen bij Abler?
Ik ga er (al)weer een bestelling uit doen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:15

Francis, zoals jij het beschrijft over de kanteling van het hoefbeen ( wat in feite geen kanteling is ) zo legt mijn smid het ook uit. Door goed bekappen en te zorgen dat de hoef weer in de juiste stand af gaat groeien gaat alles weer evenredig lopen. Anton zei van Zhuf ook dat als we over een x aantal maanden een foto van Zhuf laten maken dat er niets meer terug te zien is van een kanteling. ( mits ze natuurlijk niet keer op keer bevangen raakt. )

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:32

Misschien omdat er geen ringen ij de voeten gezeten hebben, nooit een verbrede witte lijn geweest is en nooit bloed uitstortingen in de witte lijn gezeten hebben.
Ik ben zelf hoefsmid, en weet dat ze bevangen geweest is, jaren geleden. Er zijn toen geen foto's gemaakt.
Deze zomer was de hoefsmid van de kliniek (dus echt eentje met veel ervaring!) ook verbaasd. Voet leek geen kanteling(wat geen kanteling is, maar praat wel zo makkelijk) te hebben op het eerste gezicht. Dit was alleen op de foto te zien (die gemaakt werd voor wat anders). Andere voet is toen ook op de foto geweest ter vergelijking, die was toen nog goed. Aan de buitenkant zagen de voeten er het zelfde uit.
Mijn oude stage begeleider heefthaar later nog beslagen, die was ook erg verbaasd.

Dus ja, het kan dat je het niet zie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:48

@Dennis: Ok, bijzonder. Dus de witte lijn was ook gewoon strak en buitenkant hoefjes gelijk? Dan moet het verschil toch op een of andere manier 'opgevuld' worden zou je denken? (is dus oprechte 'overdenking' hé, geen 'kritiek' ofzo).

@Yanaa, ik nu nog even niet maar misschien bestel ik over een week of 2/3 nog een keer als ik weet of in nog veel meer nodig ga hebben en zo ja, hoeveel. Hangt er echt even van af hoe lang de vorst gaat duren en of ik na de vorst vlot kan afbouwen. Als ik lang in deze hoeveelheid door moet wil ik misschien ook nog wat omeprazole maar als ik kan afbouwen doe ik dat niet, die wil ik ook niet langer dan nodig geven omdat ik bang ben dat het te lang na werkt (je remt het maagzuur permanent af). Wat ik dan waarschijnlijk wel mee ga bestellen is de AbActive, een korreltje met probiotica, om de darmflora weer te helpen. Dat ga ik geven als ze van de bute af is.