[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:01

Ik hoop op een vroeg voorjaar!!!!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:02

@yana: een optie om twee maten te bestellen? Dan heb je ze voor het weekend binnen. Ik weet niet waar je besteld, maar vaak kan je dan ook wel via afterpay betalen.

Hier weer even een juichmoment. Omdat de haren zo afgeschuurd waren durfde ik niet weer de schoenen aan te doen. Maar ik wilde toch kijken of we konden wandelen.
In de paddock liep hij over het maanlandschap logischerwijs heel slecht. Hij wilde ook alleen over het looppad die de paarden zelf lopen.
Maar op het harde liep hij zo goed!
Heb heel goed gekeken naar hem en wat hij aangaf, daarop gebaseerd wanneer we terug gingen. Denk dat we totaal een minuut of 7/8 gelopen hebben *\o/*

Daarna gauw de ankle wraps weer om, deken op en dan zien we het overmorgen wel weer :j

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:22

@ Jotoma:
Ik ben nog even aan het uitvogelen was wijsheid is.

Ahh kijk dat is goed nieuws! Erg fijn!


Ik kan hier geen hoeven meer zien ;(
Was even het rondje hoevenkrabben aan het doen.. heeft mijn KWPN'er ineens bij 1 hoef in die spleet tussen de hoefballen (noem je dat zo :?) wat stinkend pus zitten. Hoef wat warm, niet kreupel niks.
Ik word er gek van!! |o

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:34

Rotstraal Yanaa?

Bah, er is ook altijd wat met die dieren!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:37

Klinkt inderdaad als rotstraal. Het is inderdaad ook altijd wat met die paarden. Je zou bijna zelf wat omeprazol tegen een maagzweer gebruiken.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:10

Ik denk het wel. Heb het nu maar even schoon gemaakt en ingesprayed met klausan blauwe hoefspray. Hoefsmid wilt er vrijdag gelijk even naar kijken.

Nou je zou er zelf echt haast last van je maag van krijgen :+
Leuk oude paardjes hebben, het is of rustig of alles komt ter gelijk! En je wordt een hoop ervaring rijker met allerlei ziektes waar je nooit mee te maken hebt gehad :))

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:00

*zucht*
Wil ik hoefschoenen bestellen op de site van hoofwear.. hebben ze net die ik bestellen wil met korting.. klik ik ze aan komt er weer de oude prijs te staan.
Contact met hoofwear.. ja mevrouw wij zijn alleen een doorverbind lijn om notities te maken.
Ik kijken voor andere die een wat ruimere maat verschil hebben. Wil ik die bestellen, zodat ik ze morgen al heb. Verzendkosten binnen NL en BE worden volgens de site voor hun rekening genomen. Klik op afrekenen.. en ja hoor de verzendkosten worden erbij gerekend.
Weer bellen.. Jaa mevrouw.. wij zijn nog steeds een doorverbind lijn.
Ja en wat nou als ik spoed zou hebben, wat volgens jullie site direct geregeld zou kunnen worden? Ja mevrouw dan moet u ook nog wachten tot er contact met je opgenomen word en dat kan tot 24uur duren.
8)7 8)7

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:51

Zo.. Vandaag de bekapper weer op de wei gehad, nu achtervoetjes (was ook hard nodig nu) en voor nog een heel klein beetje meer achterover omdat hij vond dat ze nog wel erg veel staat te 'wippen'. (doet ze bijna constant).
Lopen ging echt super, eerste rondje vanmorgen ging al bijna zo goed als gisteren het tweede rondje. Tweede rondje is altijd beter omdat ze bij 't eerste rondje nog stijf is van het liggen of staan en de koude nacht. Ging dus alweer beter vandaag. Daarna op blote voetjes gezet tot de bekapper kwam. Die wilde haar op blote voeten zien lopen, de track was zacht en ik ben al dagen steeds overdag de slechte plekken aan't harken om het geëgaliseerd te krijgen en houden, dus dat kon ook. Ik was verbaasd over hoe goed ze nu ook op blote voeten al ging lopen en volgens mij was Raya er zelf ook een beetje verbaasd over. Na het bekappen nog een rondje om het grote weitje en ook dat ging best goed, ze kon nu ook achter weer beter weg komen. Hij zag wel dat ze achter ook last krijgt, niet zozeer van d'r voeten maar wel van d'r spieren, die staan behoorlijk strak. Bekapper is ook sportmasseur voor paarden dus heeft laten zien hoe ik haar daarmee een beetje kan helpen. Advies is om meer nog te gaan wandelen, opbouwen en nu ook echt op tijd (dus met 5 minuten beginnen en dan opbouwen). Als de grond zacht is en het kan dan ook af en toe op blote voeten, maar dat gaat met de vorst niet lukken dus dan gewoon op schoenen.
Ondertussen gaat ze nog steeds vooruit ondanks de kou en 1 zakje bute per dag minder dus ik ben best blij met hoe het gaat.
Nu de vorst er aan komt ga ik ook niet verder afbouwen met de bute, ik houd haar voorlopig op 1,5 zakje. Maar gelukkig, de middelen van Abler zijn binnen *\o/* die ga ik morgen even zelf ophalen zodat ze vanaf morgen ook omeprazole krijgt. Die heeft ze nu wel nodig, vandaag weer flink staan gapen en meerdere keren d'r tanden in de kruiwagen gezet.

Ook ik baal flink van de aankomende vorst, wat een ellende zeg. Gelukkig komen morgen m'n BoT beschermers binnen, ik heb zo'n mazzel... Vond gisteren het laatste paar wat ze bij Goedhart te koop hadden, voor de prijs van Harry Horse stalbeschermers. Nou, daar wil ik het wel voor proberen, ik was van plan die van Harry Horse te bestellen.
Verder ga ik voor het gat boven het zijdeurtje in de stal (was eerst een dubbel schuilhokje, die deur gebruiken we verder niet) windbreekgaas spannen, Welkoop verkoopt goedkope aanhangernetten van het zelfde materiaal en dat is ruim genoeg voor dat 'bovenluik'. Voor m'n ingang heb ik tochtflappen, die zijn nu opgerold omdat ze het fijner zonder vinden maar die gaan morgen weer dicht. Op die manier blijft het hopelijk net wat behaaglijker in de stal en in ieder geval minder wind.

@[***], is de hele voorkant van de schuilstal open? Kun je niet een deel dicht maken door bijv. een paal te zetten op een meter van de buitenkant en dan het overige stuk dicht te maken met windbreekgaas? Dat helpt al zoveel en dan kunnen ze toch nog steeds over de hele breedte naar buiten kijken.
Zoiets wil ik t.z.t op een eigen plek maken.

@Yanaa, ik zou dan gewoon hoefschoenen bestellen, Ze zullen geen hele maat te groot zijn en een klein beetje te ruim valt nog wel op te vangen met bijv. gaiters of sokjes en zooltjes onderin (Cavallo heeft van kootbandages/kroonrandbeschermers voor in de schoenen, dat vult de schoen ook op. Of je draait een paar laagjes vetwrap om de hoef. Qua zooltjes ben ik érg blij met het ondertapijt, ik heb er 2 lagen van in liggen maar 3 zou ook nog best kunnen als 't moet. Het spul blijkt op de hand wasbaar dus die kun je gewoon wisselen en hergebruiken). Het zit misschien niet perfect maar altijd beter dan niks. De uitgelopen leenschoenen zijn Raya nu ook te groot en ze loopt er duidelijk minder fijn op, dus die gebruik ik nu niet meer omdat ik m'n roze heb, maar met het nattere weer had ik nog wel een keer gewisseld en dat was wel beter dan blote voeten. Twijfel je tussen twee maten, neem dan de kleinere, leren schoenen lopen duidelijk nog uit (die van m'n vriendin zijn echt wat ruimer dan die van mezelf. Maattabel van Cavallo vind ik niet kloppen, qua cm. twijfelde ik tussen maat 3 en 4 en ze bleek maat 2 te moeten hebben :? 8)7

OOH, wat een gezeur weer met Hoofwear. Ik zou als ik jou was even contact opnemen met Equi Schoen (link van het sokje hier boven is ook naar hun site). Ik kreeg heel snel antwoord toen ik haar vroeg naar ervaringen met de cavallo's als 24/7 schoen, zij adviseert die nl. Komt wel uit België maar als zij vandaag al kan verzenden heb je 't echt eerder dan van Klaas en weet je zeker dat je twee schoenen binnen krijgt. Ik ben echt helemaal klaar met Klaas, wat een waardeloos gedoe daar zeg... Hij WIST dat er maar 1 schoen weg was gegaan, had'ie me dat ook kunnen laten weten... en de tweede was nog niet eens onderweg toen ik de eerste alweer terug gestuurd heb. Da's toch geen manier van doen, wie zet z'n paard nu op 1 hoefschoen!
Bij Equi Schoen kun je trouwens ook huren, mocht je twijfelen over welke schoen of nu groter nodig hebben dan na bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:57

Klinkt goed Francis +:)+ .

Arme Yanaa :(:) , wat een gezeur bij hoofwear.
Citaat:
@[***], is de hele voorkant van de schuilstal open? Kun je niet een deel dicht maken door bijv. een paal te zetten op een meter van de buitenkant en dan het overige stuk dicht te maken met windbreekgaas? Dat helpt al zoveel en dan kunnen ze toch nog steeds over de hele breedte naar buiten kijken.
Zoiets wil ik t.z.t op een eigen plek maken.

Ja de hele voorkant is open...... Maar eerlijk gezegd maak ik mij daar niet zo'n zorgen om hoor. Het zijn paarden, geen babies :D . Het blijft droog. Een deel dichtmaken is niet handig. Mijn merrie kan zich soms als een serieuze heks gedragen en ik heb het vage vermoeden dat mijn ruin en mijn pony dan dwars door het gaas naar buiten gaan }> .
Dit is mijn stal:
Afbeelding

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:03

@ Francis:
Ik heb gelukkig inmiddels contact via de whatsapp met hoofwear. Foto's enzo moeten sturen.
Ik was ook voor die Cavallo aan het kijken, maar de kleinste maat is waarschijnlijk net iets te groot.. en dan vooral qua lengte.
Ben nu bezig met de equine fusion ultimate.
Qua maat denken ze nu qua lengte maat 10. Maar qua breedte valt hij net tussen de 10 en 11 in. Maar na het bekappen vrijdag denkt hij dat de breedte dan ook in de 10 past.
Hij stuurt me nu de maat 10 en maat 11 op, die gaan morgen op de post! Die niet passen kan ik dan retour sturen.
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 20-02-18 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:06

Oh ja. Nee, 't zijn geen babies, normaal zou ik me ook zeker niet druk maken maar de kou heeft wel echt invloed op haar hoefbevangenheid heb ik gemerkt dus ik ga nu toch wel wat maatregelen nemen. De tochtflappen had ik al, die hangen er ook maar had ik weer opgerold omdat ook mijn merrie soms een beetje stom kan doen op stal. Ze voelde zich er niet zo veilig denk ik dus wilde zo veel mogelijk kunnen zien. Nu spendeert ze er zoveel tijd dat ik denk dat dat probleem wel opgelost is dus kunnen de flappen met de vorst mooi dicht en dan het windbrekergaas boven het andere gat, dat scheelt dan toch weer tocht.
Maar zo te zien hebben ze een fijn dik bed bij jou dus dat helpt ze zeker ook.
Maar idd, zoiets heb ik voor t.z.t ook in gedachten en dan wil ik het zo maken dat ik in de winter halverwege of op 2/3e een paal kan zetten 'indien nodig' een 'wand' van windbreekgaas gespannen kan worden. Eventueel met twee verwijderbare dwarsbalken er tussen tegen het door het gaas lopen. Maar goed, ik weet dat ik zoiets met mijn meiden zou kunnen doen, dat gaat goed. Als je daar aan twijfelt zou ik 't ook niet doen nee.

Oh fijn dat je nu contact hebt en het goed lijkt te gaan Yanaa. Da's een hele opluchting. Ik geloof ook vast dat ik om wat voor rede ook pech heb gehad, hij heeft veel goede recensies maar bij mij ging het helaas jammerlijk mis allemaal.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:11

@ Francis:
Dat treft mij ook altijd. Ga je recensies kijken denk je WoW dat moet goed gaan. Maar nee hoor.. bij mij gaat het altijd weer mis :+

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:10


Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:23

Top!

Roos voelde zich zo goed dat ze haar eerste speelkwartier sinds eind oktober gehad heeft!
Ik kwam net thuis en de ruinen vlogen nog in de ronte. Paddock vol putten, Roos neusgaten wijd en nog helemaal woepie. Nat onder haar deken dus die voor t eten even af gedaan. Net met binnen zetten was ze nog veel natter, lekker na-zweten dus. Winterdeken op een natte pony werkt niet dus heb er eerst maar een wolletje op gegooit.
Ze liep niet heel slecht net met binnen zetten, ik had na zo'n actie beroerder verwacht. Maar dat kan morgen ochtend nog komen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:32

Daphne1988 schreef:
https://youtu.be/NEkeaoyDfUs

Ik ben ondanks de kou toch wel behoorlijk tevreden de afgelopen dagen <3


Zo dat is een heel verschil met je vorige filmpje! Wat fijn zeg!

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:40

Aukelizzy schreef:
Daphne1988 schreef:
https://youtu.be/NEkeaoyDfUs

Ik ben ondanks de kou toch wel behoorlijk tevreden de afgelopen dagen <3


Zo dat is een heel verschil met je vorige filmpje! Wat fijn zeg!


Ja he! Ik durf echt maar weinig positief te zijn hoor, zo bang voor terugval bah! Maar die ouwe troela wil echt graag *\o/*

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 06:51

Dat ziet er goed uit Daphne +:)+ . Kan me voorstellen dat je bang bent voor een terugval, maar dit ziet er positief uit.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:14

Dat ziet er zeker goed uit!!

Vanmorgen hier min 4. Maar hij gaat nog goed. De bodem is niet echt bevroren. Ik hoop nog op een paar droge dagen waarbij het overdag boven nul is. Dan kan het vriezen zonder dat de bodem bevriest.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:24

Roos was acceptabel. Minder dan gister avond, maar ze was ook wel heel heftig te keer gegaan als ik zag hoe ze er bij stond en de bodem was hobbelig en hard.
Hopelijk vanmiddag weer beter als alles weer een beetje dooi is.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 10:32

Zo, Daphne, die loopt goed! Hier gaat 't ook goed, maar wel op 1 voet kreupel als ik de hoefschoenen uitdoe. Niet onmiddellijk daarna maar als ze een paar uur zonder heeft gelopen.....raar toch?

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:35

mysa schreef:
Zo, Daphne, die loopt goed! Hier gaat 't ook goed, maar wel op 1 voet kreupel als ik de hoefschoenen uitdoe. Niet onmiddellijk daarna maar als ze een paar uur zonder heeft gelopen.....raar toch?


Dat is inderdaad raar ja! Zowel op stenen als op het zachte? Nouja erover nadenkend is het wel zo raar? Ze heeft de hoefschoenen natuurlijk niet voor niks aan.. misschien dat de gevoeligheid dan weer meer naar boven komt?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:15

@ Daphne1988:
Jeetje wat een verschilt zeg!

@ damian23:
Dat is wel geluk hebben. Hier is de grond al een aantal dagen kei en keihard :(

@ Dennis:
Was ze vanochtend beter dan dat je verwacht had?

@ mysa:
Blacky heeft ook 1 voorbeen erger als de andere. De HB begon ook bij hem met het kreupel lopen aan 1 been eerst.

Heb ik weer.. hoefschoenen besteld. Zouden vandaag op de post gaan. Is een van de 2 maten die ik toegestuurd zou krijgen uitverkocht! :( De equine fusion ultimate gaan blijkbaar uit het assortiment ofzo.
Andere optie: Een duurdere variant van de equine schoenen :\
Oké doe me die maar.
Blacky loopt dadelijk op schoenen duurder als mijn eigen schoenen _O-

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:46

Dat ziet er goed uit Daphne! Probeer niet te bang te zijn voor een terugval, ik snáp het, maar in die angst neem je je paard onbewust mee. Wees blij, juich en bedenk dat als het nu kan, het na een dipje dus ook weer terug kan komen.

Raya was gisteren avond niet echt geweldig. Lopen ging qua voeten niet slecht maar ze had zo'n last van haar spieren! De smid heeft haar stand nog weer iets aangepast en ze had achter al heel veel last, het bekappen hielp daar nu even niet bij (maar was wel heel nodig).
Ga er zo weer heen, massage-houtje mee en straks pijnstillers en omeprazole ophalen bij Yanaa dus als het moet hoog ik de bute wel weer tijdelijk op.
Beetje jammer alleen dat vriendlief voor een spoedgeval weg geroepen is. Die werkt normaal meestal thuis en m'n beenbeschermers zouden vanmiddag geleverd worden. Nu dus maar hopen dat m'n buren vanmiddag thuis zijn om het aan te pakken...

Ooh Yanaa wat een gedoe zeg!! Hopelijk is wat je dan toegestuurd krijgt een acceptabel alternatief.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:41

mysa schreef:
Zo, Daphne, die loopt goed! Hier gaat 't ook goed, maar wel op 1 voet kreupel als ik de hoefschoenen uitdoe. Niet onmiddellijk daarna maar als ze een paar uur zonder heeft gelopen.....raar toch?

Op zich toch niet zo raar. De hoefschoen geeft bescherming en verdeelt de druk over de gehele zool. Zonder hoefschoenen is iedere klein onregelmatigheid van de bodem voelbaar.

Francis, misschien vanwege de kou icm veel stilstaan, een idee om een deken op te doen? Dan hoeft ze haar energie niet te verbruiken om zichzelf warm te houden en ook fijner voor de stijve spieren.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:50

Meert schreef:
mysa schreef:
Zo, Daphne, die loopt goed! Hier gaat 't ook goed, maar wel op 1 voet kreupel als ik de hoefschoenen uitdoe. Niet onmiddellijk daarna maar als ze een paar uur zonder heeft gelopen.....raar toch?

Op zich toch niet zo raar. De hoefschoen geeft bescherming en verdeelt de druk over de gehele zool. Zonder hoefschoenen is iedere klein onregelmatigheid van de bodem voelbaar.

Francis, misschien vanwege de kou icm veel stilstaan, een idee om een deken op te doen? Dan hoeft ze haar energie niet te verbruiken om zichzelf warm te houden en ook fijner voor de stijve spieren.


Nou ja, ik vind het vooral een beetje gek dat ze na het afdoen eerst normaal loopt en pas na een paar uur weer kreupel. (alles op het harde, ik heb al twee weken of zo geen 'zachte' grond, wil niet ontdooien hier.)