[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:36

Hier gaat alles nog steeds boven verwachting. ( klopt heel hard af. Durf eigenlijk niet meer te zeggen dat het goed gaat, iets met goden verzoeken haha) Gister kneep ik hem wel even, ze had druk gedaan in haar kleine padockje en ze liep gisteravond met binnen halen toch wel weer iets gevoeliger. Vanmorgen zag ik eigenlijk niets meer aan haar en vond zelfs dat ze iets soepeler uit stal kwam dan afgelopen dagen. Ben nu ook de pijnstilling wel iets rapper aan het afbouwen. Zit nu op metacam voor 400 kg en haal er 25 kg per twee dagen van af. Wil niet te snel afbouwen maar wil wel dat ze ietsje pijn blijft voelen zodat ze niet constant uit haar stekker blijft gaan. Wel zie ik, net als jullie, nogal op tegen aankomende week ivm het weer. Flink koud, betekend paddock bevroren en daar ga ik ze echt niet opzetten. Maarja stappen op het harde kan ool niet echt. Dus dan maar kiezen voor de middenweg, sochtends en savonds paar uurtjes buiten op de rubberen matten. Ben alleen ook dan bang voor nieuwe aanval door trillingen van harde ondergrond.

Afbeelding

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:42

Wat bedoel je met trilling van harde ondergrond? Als ze alleen op rubber lopen is het niet hard toch?

Ik baal van het weer icm de hoefschoenen die ik nu niet aan kon. Had ik mezelf zo goed voorbereid met sokken en schoenen -O-
Gelukkig heb ik die magneten en die waren de vorige keer voldoende, ik hoop dat het nu ook zo is!

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:03

Ik heb altijd hyppo ex laminitus gevoerd echter dat is uit de handel.
Heeft iemand hier ervaring met Laminaze van NOAF 5 star of Lamigard van Equine?

Ik voer nu glucobalance bij maar weet niet of dat wel voldoende zal zijn.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:12

Roos doet het goed op glucobalance en podo comp er bij.

Roos ging vanmorgen weer lekker uit haar stekker. Bodem was weer goed na een nacht zonder vorst, dus Roos was iets te blij. Maar daarna scharrelde ze wel nog op het harde van de ene naar de andere hooibak, wat voorzichtig, maar wel duidelijk met een missie ;) . De rest duikt weer al sneller voor haar weg omdat ze sneller word }:) , de baas blijft ze. Maar toen ze niet liep wisten de andere ook dat de eigen ruimte van Roos die ze kon bewaken kleiner was ;) .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:23

Podocomp blijft die van mij idd ook nog gewoon krijgen :j bijna vergeten omdat ik t niet zelf geef :o

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:25

Jotoma schreef:
Wat bedoel je met trilling van harde ondergrond? Als ze alleen op rubber lopen is het niet hard toch?

Ik baal van het weer icm de hoefschoenen die ik nu niet aan kon. Had ik mezelf zo goed voorbereid met sokken en schoenen -O-
Gelukkig heb ik die magneten en die waren de vorige keer voldoende, ik hoop dat het nu ook zo is!


Ik heb een stuk beton waar rubber matten op liggen. Daar laat ik ze met de vorst op. Alleen is dat natuurlijk ook veel harder dan op het zand. Dus ook op die rubber matten krijgt ze veel meer trilling in haar voeten.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:36

damian23 schreef:
He gatver. Ik zag net ook dat het halverwege volgende week s'nachts flink gaat vriezen en het overdag om het vriespunt is. Volgens mijn dierenarts is dit weer echt niet goed voor het herstel. Bennie is met vorst ook beduidend slechter. Dus ik baal wel van het weer.

Ja ik zie ook dat het weer gaat vriezen. Hopelijk valt het met de regen vandaag een beetje mee. Mijn bak is redelijk droog op het moment dus dan is het niet zo erg als het gaat vriezen.

Wat is mij afvraag... Ik lees dat veel mensen wandelen met hun hb paard/pony. Ik heb dat eigenlijk helemaal niet gedaan omdat ik van mening ben dat als ze zoveel pijn hebben je ze niet moet laten lopen. Ik weet dat het beter is voor de doorbloeding, maar als ik sommige filmpjes bekijk dan zou ik echt niet met deze dieren wandelen of ze laten bewegen. Mijn pony die de eerste paar weken ook heel pijnlijk was heb ik gewoon in de bak laten staan. Hij schuifelde heel voorzichtig naar de schuilstal voor een hapje hooi, maar stond eigenlijk continu op dezelfde plek. Heb hem gewoon laten staan. Toen hij iets meer uit zichzelf ging bewegen heb ik het ook zo gelaten. Hij loopt nu in de bak weer perfect, je ziet er helemaal niets aan en gisteren ontsnapte hij de tuin in en over de bestrating gaat het ook prima! Echter doe ik verder nog steeds niets met hem. Voorheen ook niet overigens, want hij doet dienst als gezelschapspony :D

Ik weet eigenlijk niet wat nu het beste is.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:08

Hier ook de angst voor de komende koude tijd.. zie al temperaturen op de app van -8 in de nacht hier :(
Moet zeggen dat ik Blacky net scharrelt aan trof in de stal van mijn KWPN'er, dus hij wilt gelukkig zelf nog wel wat lopen! Durf alleen niet meer te zeggen dat het beter gaat.. iedere keer als ik dat zeg is het daarna ook al snel weer minder -O-

@ Aukelizzy:
Ik zet hem ook niet volop in de pijnstilling, wil hem wel net idd dat kleine beetje laten voelen. Ook idd ivm het te overmoedig zijn van de pony.

@ Jotoma:
Kan je zelf niet iets maken met de stof die ze ook gebruiken voor de borstbeschermers die onder dekens gebruikt worden?

@ Dennis:
Wat doen die glucobalance en podo comp?

@ [***]:
Ik zit daar ook mee te dubben.. wil hem niet dwingen met pijn te lopen, maar lopen is wel weer goed voor de doorbloeding. Weet ook even niet waar ik goed aan doe dan.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:40

Ik weet ook niet wat het beste is, iedereen probeert het op de beste manier te doen, dus ik denk niet dat je het fout kan doen. Vertrouw op je gevoel, er is geen standaard voor hoe hiermee ok te gaan.

Ik kreeg een steek in mn maag als ik mn paard zo zag lopen, dus deed het niet. En dat doe ik nu nog. Wat hij zelf wil lopen is top, anders jammer dan. De 50 meter naar stal doen we dan ook heel lang over als hij elke 5 meter even stil wilde staan, maar soit.
Daarom ben ik aan de magneten en keramisch textiel, die helpen juist bij de doorbloeding > minder pijn > meer lopen. Is mijn ervaring voor zowel mezelf, paard en poes (artrose).

En daarom baal ik van het hoefschoenprobleem. Want de huid ligt dusdanig bloot dat ik niet nu nog andere dingen ga testen. Ik wil niet dat het open gaat. Eerst wat haren terug. Maar op hoefschoenen waren we net buiten wandelen aan het opbouwen en dat deed ons beide zoveel goed. Lekker eruit.

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:49

Hier gaat het goed, ben wel naar een 0,5 kilo Equiguard gegaan ipv 1 kilo (advies St Hippolyt) en vul aan met Sempermin (vitaminen/minerale) beiden van St Hippolyt.

Ben afgelopen weekend een bekapcursus gaan volgen, om de hoeven bij te kunnen houden, Raf Anteunis (bekapper) komt regelmatig langs om het na te kijken en bij te werken.

Twirre krijgt dagelijks magnesium chelaat bij. Hij zou nog wat kilo's kwijt mogen hier blijven we aan werken.

Hoop echt dat het hem nooit meer hoeft te overkomen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:00

Yanaa:
Beschrijving van Podo comp
https://www.agradi.nl/phytonics-podo-co ... m-50ml.htm
En die van Glucobalance
https://www.agradi.nl/phytonics-gluco-b ... -500gr.htm

De glucobalance is voor de verstoorde suikerhuishouding, podo comp voor de voeten.

Roos wandelde ik bij het binnen en buiten zetten, wandelen is een groot woord, via de op een na kortste weg naar stal of naar de paddock. Nu ze beter word probeer ik een extra rondje paddock of weiland te doen. Maar hoe beter ze word hoe meer ze buiten loopt, hoe minder ik eigenlijk met haar doe. Ook wel ff lekker voor mij zelf. En met harde bodem laat ik haar ook staan. Ze wil zo graag, dus wandelen is soms ook aan de lange teugel, hoofdstel om en 'echt werk'.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:00

Ik ga niet met hem lopen. Ik ben heel erg bang dat hij door dat gewandel, de toch al beschadigde voetjes meer beschadig of weer een terugval krijg. Als ik mijn grote paard ga rijden of longeren, zet ik hem in de paddock van mijn paard. Dan loopt hij een paar rondjes om de restjes voordroog (ook laag in suiker) van mijn paard op te eten (zijn eigen hooi vindt hij maar vies). Ik vind dat meer dan genoeg beweging voor hem op dit moment. Ik weet ook niet wat het beste is, maar ik durf er gewoon niet mee te wandelen.

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:12

Ik merkte dat beweging heel goed hielp omdat je niet alleen de doorbloeding stimuleert maar ook de stofwisseling

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 11:39

Fijn dat 'goed gaat bij jou Francis, ik ga morgen maar eens proberen om de korrels door een handje dieetmix te doen, ik hoop dat ze 't eet.

Bewegen is zeker goed, als 't gaat! maar ik loop niet met haar, gaat ook niet, ze strompelt nog!, ze 'beweegt' wat over de uitloop en in en uit de stal, ben ik al blij om, gaat over de hele linie wel wat beter, maar gerust ben ik er zeker nog niet op, op hoop van zegen maar.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:36

Even voor ik naar stal ga over dat bewegen. Ik was ook van 'laat haar maar even zelf uitzoeken en niet 'verplicht wandelen' als ze nog nauwelijks kunnen lopen. Gevolg was dat Raya alleen maar minder ging lopen, meer ging liggen en uiteindelijk op het randje van opgeven lag... Mijn bekapper had echt geen dag later moeten komen!
Hoe hij het deed ging me aan het hart en ik heb hem ook tegen geworpen dat te veel doen schade veroorzaaks. Hij zegt dat dat niet 'zomaar' gebeurt, je paard zakt van een klein stukje stappen echt niet door z'n hoeven. (draven is een ander verhaal) dat die schade door lopen echt niet van het ene op het andere moment gaat en de schade van níet lopen groter is. Maar, met beleid! We hebben maar 50 meter ge'lopen' en weer terug met 2 pauzes. Meer moest ook niet. Hij joeg haar harder op dan ik daarna nog gedaan heb, ik vond dat té, maar ik denk dat hij dat júist daarom gedaan heeft ;) Ten eerste om te laten zien dat ze écht beter gaat lopen van lopen, en omdat hij ook wel weet dat ik voorzichtiger ben en haar minder push. Als hij rustiger had gedaan, zou ik dat alleen nog rustiger doen en zit je zo weer in het zielige strompelen.

Ik weet niet of het in elke situatie goed zou zijn, maar ondanks dat het dus in eerste instantie tegen mijn gevoel in ging, blijkt het wel effectief en weet ik zeker dat die touch love mijn pony voor de dood weg gehaald heeft. Want ook mentaal kregen we beiden een schop onder onze kont en die hadden we beiden nodig... mijn merrie gaf op omdat ik bezig was op te geven.
Het lopen heeft ook zéker voor haar spijsvertering goed gedaan trouwens, de klachten die ik van't weekend had waardoor ik bang werd voor maagproblemen zijn ook weg nu ze weer meer beweegt.

Dus ja... ik denk dat lopen belangrijk is voor het herstel. Nooit op blote voeten!! En met beleid! Nogmaals, wij begonnen met 50 meter. Mijn track is ongeveer 250 meter buitenom met net niet in het midden een paddock waar je dus kunt oversteken. Ik heb dus een 'grote lus' en 'kleine lus', ik schat de ene 150 en de ander 100 meter. Maar een lus begint en eindigt in de paddock waar ik stopte en dus loop je effectief iets minder. Ik begon 3 x daags de 'grote lus' en als ze lekker op gang kwam ging ik 1 x daags helemaal rond. Nu het wat beter gaat loop ik 3 x daags de grote lus en hebben we gisteren voor het eerst bij terugkomst op de paddock nog zo'n 50 meter extra gelopen de grote lus weer op.
Ik loop nu dus alleen verder als het 'lekker' gaat, gaat het moeizaam en minder goed dan doe ik nog steeds niet meer dan 1 rondje track. Ik vraag haar 'door te lopen', en als ze strompelt probeer ik haar juist iets door te vragen, want het blijkt gewoon dat dat strompelen eigenlijk alleen maar maakt dat ze blijft strompelen. Vraag ik haar door te lopen, dan zet ze haar voeten beter neer en maakt ze een 'soepeler' beweging met haar benen waardoor het juist beter loopt.
Ga je zelf maar na.. wel eens op grind gelopen? Wat loopt beter? als je 'oeh ah oeh ah' een beetje 'vallend' gaat lopen, of als je probeert adem te halen en rustig maar ontspannen je voeten rustig neer te zetten...
Maar goed, dat is dus onze ervaring hier en nogmaals, op advies en onder begeleiding van m'n bekapper die enorm veel ervaring heeft met revalidatie en juist bekappen van hb-paarden. Ik kon dit zo doen omdat 100% zeker is dat ze goed op haar voeten staat en dat haar voeten voordat ze hb werd gezond waren, juist bekapt en met een strakke witte lijn. Staat je paard bijv. met te lange tonen of niet juist bekapt waardoor er al onnodige spanning in de voet aanwezig is, dan zou te hard en te veel lopen idd meer schade kunnen geven.

Goed, ik heb nog even een heel andere vraag. Ik vraag me af of de BoT stalbeschermers echt beter zouden werken dan gewone stalbeschermers van bijv. Harry Horse. Ik weet dat er mensen zijn die er mee weg lopen, maar heb je ook vergelijk. Hoe was het met gewone beschermers en hoe veranderde dat met BoT. Stel, het kost je niks extra's, zou je dan - als je ze nu niet hebt omdat je ze te duur vindt - dan wel BoT nemen? Of zijn er mensen die bijv. nadelige effecten merkten (stuwing bijv.?)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:42

De bot deed ik juist om omdat het eronder niet warm werd zoals bij een gewone beschermer. Een gewone beschermer zou ik nooit 12 uur om durven houden ivm mogelijke schade aan pezen door de hitte.
Het is een andere warmte die je krijgt met keramisch textiel. Net of het onder de huid warm wordt. Moeilijk uit te leggen. Zelf ga ik er bijv in de zomer ook niet van zweten.

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:50

Francis, ik was ook nogal sceptisch over de BOT producten maar nadat wij de leverancier op het werk gehad hebben, hebben ze mij toch over de streep getrokken om het te proberen. Hun beweerden dat oa zelfs de springschoenen al een positief effect hebben op de bloedsomloop. Dus ik heb ze nu om en ik moet zeggen dat het wel echt lijkt te werken. Waar zhuf haar gewone springschoenen altijd aftrekt laat ze deze omzitten. Ook loopt ze minder stijf nu ik haar een aantal uur de BOT springschoenen om heb. Geen idee of het daadwerkelijk door de BOT springschoenen komt, of doordat ik geloof dat het helpt en dus zhuf met een ander soort overtuiging benader. Maar hoe dan ook, ergens helpt het dus wel haha :+

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:51

Ok Jotoma, dat is idd ook een belangrijk punt, goeie, thanks!

Dat Zhuf deze om laat en de anderen niet mag je dan al als een pluspunt beschouwen Aukelizzy ;) In dat opzicht zijn ze dus hoe dan ook al beter.

Goed, nu eerst naar stal, later verder.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:16

Ik had van het weekeind voor het eten Roos haar deken en beschermers af gedaan in het zonnetje. Maar toen ik haar binnen haalde na het eten was ze meteen een stuk minder. Gister ze om gelaten tot ze naar binnen ging en toen probleemloos.
Ik ben nooit zo beschermerig, dus heb met andere dingen geen ervaring.

Ik heb wel nog een stel back on track springschoenen maat L te koop staan. Ik zou ze ombouwen voor Roos, maar kwam toen tegen wat ze nu om heeft.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:17

[***] schreef:
Wat is mij afvraag... Ik lees dat veel mensen wandelen met hun hb paard/pony. Ik heb dat eigenlijk helemaal niet gedaan omdat ik van mening ben dat als ze zoveel pijn hebben je ze niet moet laten lopen. Ik weet dat het beter is voor de doorbloeding, maar als ik sommige filmpjes bekijk dan zou ik echt niet met deze dieren wandelen of ze laten bewegen.


Wat het beste is hangt van de situatie af (en kan vaak ook niet met zekerheid gezegd worden), iedereen doet het eigenlijk voornamelijk op gevoel denk ik. Zelf heb ik echter mijn pony nooit gedwongen te lopen als ze zo verschrikkelijk kreupel/pijnlijk liep. Ik zorgde voor de beste omstandigheden: een zachte ondergrond(!), naar mijn idee cruciaal, plus steeds een iets grotere ruimte om in te bewegen. Zo kon ze zelf haar eigen tempo bepalen en dat vind ik het beste.

Ik denk dat het niet slecht is om je pony rustig te doen bewegen (afhankelijk van de ernst), maar m.i. dan wel pertinent over het zachte, in het eigen tempo van de pony en heel korte stukjes per keer.



Ik lees hier mensen die hun HB'er op harde ondergrond hebben staan (stenen), dat zou ik dus nooit doen. Het doet allemaal al zo vreselijk veel pijn en lopen over het harde is gewoon nog een stuk pijnlijker. Dan heb je ook grotere kans dat ze minder en minder gaan bewegen wat allemaal niet bevorderlijk voor het herstel is.
Ook zie ik een pony die door een paard opgejaagd wordt, terwijl de pony flink HB is, zou ik ook echt nooit doen. Wil je beweging stimuleren dan kun je echt veel beter zelf heel rustig met het dier lopen (over het zachte), maar niet het dier door een ander paard over het tempo laten dwingen (met alle risico's van dien).

Maar goed, dat is mijn mening, gevormd door mijn eigen ervaring en de kennis die ik opgedaan heb. Voor een ander (persoon en paard) werkt het misschien andersom juist weer heel goed.

koeien op de weg...

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:38

@ GDG:
Soms zijn de omstandigheden niet anders dan ze op bijv het harde te houden.
Heb hier verhard stuk en zand paddock. Zand paddock is alleen maar bevroren, dus drama. Zet ik de pony in een klein afgezet stukje op de stenen.. en leg ik daar matten neer loopt hij helemaal niet. Heeft hij de ruimte om wel overal heen te gaan, loopt hij wel en scharrelt hij rond.
Dus hij moet wel in het stuk bij het paard met het risico dat hij opgejaagd wordt, omdat ik qua indeling niet de mogelijkheden heb om hem zijn eigen stuk naar de paddock toe te geven. Doe ik het wel, worden het 2 smalle paden met rare dode hoeken na de paddock toe en zit ik weer met mijn KWPN'er die blind is aan 1 kant en die dan overal tegen aan stoot en zich klem loopt.
Zet ik hem op stal, zodat hij een zacht bed onder zijn voeten heeft en verder nergens over het harde moet of bij mijn andere paard moet.. dan is het 2 dagen en dan kan ik de DA bellen om hem te laten gaan omdat het een dood ongelukkige pony dan is.

Ik bedoel maar: Soms is het niet anders.. en is het kiezen tussen 2 kwaden.. en tuurlijk zou je het graag anders willen doen. Maar het houdt af en toe gewoon ergens op in hoever je gaan kan en wat er mogelijk is.

Sorry maar moest er even op reageren.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:49

Mijn Roos kan kiezen, zand of stenen. Toen ze zo slecht was dat ze ging liggen lag ze op de stenen, omdat die veel droger waren dan het zand. Voer wel hooi op de stenen, dus toen ze slechter was had ze de hele dag schoenen aan buiten. Dwingen te lopen heb ik nooit gedaan, wel aangemoedigd. Oh ja, wel 1x gedwongen, toen ze in de stromende regen al meer dan een uur lag. Toen overeind gedwongen en op stal gezet.
Ze heeft steeds wel gewoon in de groep gestaan. Ze is de baas, ook nu nog, dus geen probleem. Of ik mijn andere pony's in soort gelijke situatie in de goed zou houden betwijfel ik.

Met vorst blijft Roos zelf op het straatje omdat het zand hobbelig hard is. Vlak hard is dan veel fijner, met schoenen natuurlijk. Ze loopt dan wel langzamer en minder. Maar daar kan ik haar niet nog verder in helpen, heb geen mooie binnenbak waar ze los in kan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:39

Citaat:
Ik denk dat het niet slecht is om je pony rustig te doen bewegen (afhankelijk van de ernst), maar m.i. dan wel pertinent over het zachte, in het eigen tempo van de pony en heel korte stukjes per keer.

Dat denk ik ook.

Ze hebben soms gewoon zo ontzettend veel pijn (zoals jij aangeeft, afhankelijk van de ernst), dat ik persoonlijk van mening ben dat je ze gewoon hun gang moet laten gaan. In het begin begon mijn jonge merrie ook weleens te klieren en ik heb haar toen direct apart gezet.

Mijn hoefsmid gaf ook aan dat het beter was om hem gewoon te laten staan in de tijd dat hij echt zo veel pijn had.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:46

Ik denk dat ieder moet doen wat in zijn of haar situatie haalbaar is en wat voor je werkt. En wat bij je paard werkt. Een paard wat wel blijft bewegen hoef je niet te dwingen. Een die alleen nog maar ligt (en nogmaals, wel met hoeven die nog relatief OK zijn, ik zou dus zeker niet blind iedereen adviseren te gaan lopen) houdt z'n circulatie niet op gang en dat werkt echt averechts. Raya is geen knokker dus moest ik dat voor haar doen.
Als ik na die eerste keer wandelen een paard had gehad wat helemaal niet meer kon of wilde, was ik er zeker niet mee door gedaan. Maar ik betaal mijn bekapper voor zijn mening en expertise, hij is mijn bekapper omdat ik ook vertrouw op die kennis en ervaring van hem, dus zou het dom zijn om bij voorbaat tegen zijn advies in te gaan. Dan moet je het op z'n minst proberen vind ik, waarom vraag je anders advies. Veel keus had ik op dat moment ook niet meer, het was dat of laten gaan...
En het bleek te werken, dus ga ik er mee door. Mijn merrie schuifelt op blote voeten over het zand om me heen 'as we speak' en ze stond toen ik aan kwam voor het eerst sinds weken weer buiten op de track. Terwijl ik de bute sinds 2 dagen met een zakje per dag heb geminderd.
En met een fris hoofd ook... Als dwingen haar fysiek beter maar mentaal slechter had gemaakt was ik ook gestopt... Dan werkt het voor mij ook niet. Maar ze merkt zelf ook dat het lopen helpt en ondanks dat het in het begin moeizaam ging liep ze wel met d'r oortjes naar voren, trots op elke aanmoediging, want ik loop er dus wel - ook volgens advies van die zelfde bekapper - als een halve Emiel Ratelband naast. Ze wordt aangemoedigd alsof ze de Tevis Cup loopt. Voor ons blijkt dit - samen met het juiste homeopathische middel, dat heeft het voor een groot deel de snelheid waarmee we nu vooruit gaan bepaald - te werken.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:21

Weet iemand toevallig hoelang je hooi moet weken om de suikers te verminderen? Ik week het nu 2 a 3 uur maar geen idee of dat genoeg is eigenlijk.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers