[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:37

Oh Polly, wat super verdrietig. Heel veel sterkte met verwerken van dit verlies :(:)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 18:57

@Yanaa, dat is dus ook de rede dat ik Raya al die tijd al zelf verzorg op 'eigen' (gehuurd) plekken. Ik heb haar nooit vol weidegang gegeven maar houd haar op een track. Omdat het huurgrond is kan ik het niet zo 'grasvrij' maken als ik zou willen, maar 'weidegang' is echt afgelopen voorlopig, totdat ze volledig in conditie is, afgevallen en extra spieren heeft aangemaakt (meer spieren = hoger metabolisme = minder snel dik)
Fijn dat Blacky vandaag weer wat beter was. Rondscharrelen kun je ook stimuleren door her en der een plukje hooi of hapje van 't een of ander neer te leggen.

@ Polly; OH bah wat ontzettend naar.. Heel veel sterkte met het gemis...

Raya was vandaag best goed. Koud uit de stal ging nog wel moeizaam maar eenmaal aan't stappen werd het wel beter, niet zo supergoed als gisteren middag maar wel beter dan gisteren ochtend voor het homeopathische middel. Wat werk op de track gedaan en Raya even op blote voeten gezet en ze ging zowaar op blote voeten aan de scharrel, op zoek naar de wilgentakken die op de paddock liggen. 't Is maar een paar stappen, maar toch, dat deed ze eerder vandeweek écht niet op blote voeten (zelfs met schoenen niet). Nu liep ze zonder hoefschoenen ongeveer zoals ze eergisteren met hoefschoenen liep.
Uiteindelijk weer schoenen aan gedaan, nu weer m'n eigen roze en die blijken toch beter te zitten. Weer een heel rondje over de track gelopen en nu ging ze nog beter dan het eerste rondje en kwam het wel heel erg in de buurt van hoe het gisteren middag na het middel was.
Nogmaals het middel gegeven op advies van collega en ze heeft iets minder bute gehad (1,5 zakje) en de halve dagdosering duivelsklauw. Wel even wat op takjes staan kauwen maar verder weinig tekenen van maagklachten nu. Hopelijk gaat de duivelsklauw wat doen zodat ze op minder bute kan. Of nog beter... kan ze door het homeopathische middel helemaal op minder pijnstilling.
Ik ben voorzichtig positief...

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:38

Ik wordt gek van die pieken en dalen. Vandaag duidelijk weer een diep dal nadat haar hoeven gisteren weer gevijld zijn.
Het duurt nu al 8 weken. Ik loop op mijn tandvlees. En nu gaat het de komende periode weer flink vriezen. Ik word er zo chagrijnig van.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:56

Ik heb de paarden ook volledig onder mijn eigen hoede en Zhuf krijgt aankomende zomer helemaal geen weidegang. Heel sneu, maar ga geen risico lopen.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:01

Wat triest Polly, kan goed begrijpen dat je moeite had met je verhaal doen, zeker als 't zo snel gaat, veel sterkte!

Pieken en dalen ja héél moeilijk, hier nog geen pieken, maar de dalen worden ietsje minder diep, eet weer beter hooi, liep mini stukjes uit zichzelf, nou ja lopen kun je 't bijna niet noemen, maar ala moed houden.

Ik hoorde trouwens vandaag dat duivelsklauw ook irriterend zou zijn voor de maag, van iemand die ervaring heeft met maagproblemen bij paarden, dus misschien nog even nakijken Francis?

De website van Abler is trouwens niet te bereiken, morgen nog maar eens proberen, zakjes haal ik morgen op!

Sterkte voor iedereen en voor jullie paardjes!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:10

Heb je hoefschoenen voor haar Paleoceen? Mijn hoefsmid vond in eerste instantie hoefschoenen niet nodig (voor het ging vriezen dan), maar toen ze bekapt was moest ik juist wel de hoefschoenen aan doen van hem. Nu deed ik dat sowieso wel maar na bekappen en standverandering zijn ze vaak toch wel weer extra gevoelig. En mocht je geen schoenen hebben, dan misschien toch even een paar dagen een noodschoentje fabrieken.
Ik baal hier ook dat het weer gaat vriezen, maar gelukkig kon ik vandaag met de hark op alle slechte plekken een pad met de hark egaliseren, dus als het nu op vriest kunnen we in ieder geval ons rondje over de track blijven doen zonder dikke hobbels. Wel zo fijn. Was even een zweetklus maar dat heb ik er graag voor over.
Dat op je tandvlees lopen herken ik wel... je bent met niks anders meer bezig, ook als je niet bij je paard bent. Nu het hier eindelijk vooruit lijkt te gaan komt er wat rust in m'n hoofd, maar nog altijd heb ik m'n hooi-probleem niet echt opgelost dus dat blijft nog zeuren...
Hang in there... :(:)

Nee precies Aukelizzy... Raya mocht incidenteel nog even een kwartiertje op het gras afgelopen najaar maar da's in ieder geval voorlopig ook afgelopen. Ik hoop ook zó dat we snel een leuk huisje vinden met ietsje grond, hoeft niet veel, als ik maar een fijn trackje kan maken voor ze waar geen gras meer op groeit. Binnenin maak ik dan wel groententuin en kippenweitje ofzo, maar geen 'knabbelwei' voor de paarden meer. Heb helemaal in m'n hoofd hoe ik het zou willen en dat zou al zoveel schelen voor haar denk ik... En dan eindelijk ook es zien dat we aan't rijden komen, dan kan ze over 1 of 2 jaar misschien wel weer af en toe op gras, maar voorlopig zéker niet nee.

Hmm, gelijk even gegoogelt Assiebassie... dit vind ik op internet, wel over humaan gebruik:

Citaat:
· Patiënten met maag- of darmzweren kunnen geen duivelsklauw gebruiken. Voorzichtigheid is geboden bij hart- en bloedvatenaandoeningen.


Maar ook
Citaat:
Dagdosering
Als stimulans van de spijsvertering neemt men 1,5 tot 2 gram per dag. Als tinctuur, 1 tot 2 ml per dag.


en

Citaat:
3.2 Lichamelijke condities waarbij gebruik van duivelsklauw wellicht vermeden moet worden
Er is een aantal lichamelijke condities waarbij extra moet worden opgelet bij het gebruik van duivelsklauw en/of waarbij de bijwerkingen van duivelsklauw zich ernstiger kunnen manifesteren. Dit zijn:

Zwangerschap en borstvoeding. Aangezien nog onvoldoende bekend is over de veiligheid van duivelsklauw kan het gebruik van duivelsklauw het beste vermeden worden tijdens zwangerschap en de borstvoeding.
Hartproblemen en hoge en lage bloeddruk. Duivelsklauw kan de hartslag en bloeddruk veranderen. Patiënten met problemen aan het hart of de bloeddruk dienen dus extra oplettend te zijn indien ook duivelsklauw wordt gebruikt.
Diabetes. Duivelsklauw kan wellicht de bloedsuikerspiegel verlagen. Het is bij gebruik van duivelsklauw dus te adviseren extra goed op het glucosegehalte van het bloed te letten. Wellicht moet de dosis van diabetesmedicatie worden aangepast.
Galstenen. Duivelsklauw kan de aanmaak van gal stimuleren, en kan dus het beste vermeden worden bij patiënten met galstenen.
Maagzweren. Duivelsklauw kan de aanmaak van maagzuur stimuleren, en kan dus het beste vermeden worden bij patiënten met maagzweren.


Idd met oog op al bestaande maagzweren dus niet handig. Alleen verwacht/vermoed ik dat duivelsklauw hierin minder heftig werkt dan een dubbele dosis bute. Ik heb de AbPrazole nog niet binnen, die komt met een beetje geluk komende week, dus voor nu zal het even genoeg moeten zijn. Hopelijk kan ik snel meer bute afbouwen.
Overigens is het dan wél weer gunstig dat als bijwerking het verlagen van de bloedsuikerspiegel genoemd wordt.. Da's voor een IR paard dan wel weer een handige bijkomstigheid, zeker rond een acute hb.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:36

Polly heeft de juiste keus gemaakt voor haar super vosje. Polly word hier ook zeker gemist, ook door haar ex-minaar (mijn Dennis).

De therapeut die bij Roos geweest is teste juist buut samen met duivelsklauw als slecht. Ze is het zonder duivelsklauw beter gaan doen. Duivelsklauw alleen is wel als goed getest. Dus als ze geen buut meer krijgt straks krijgt ze van mij wel nog wel een beetje duivelsklauw als dat nodig is.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:42

Mij werd door de paardendrogist ook geadviseerd om juist geen duivelsklauw te geven als ze al buikpijn hebben.
Ik wilde het destijds ook als vervanger geven van bute ivm met buikpijn, maar om bovenstaande reden niet gedaan. Mijn volgende stap zou chinese kruiden zijn, maar toen toch eerst gekozen voor plan van aanpak van den hoek.

Super balen dat er wéér vriesweer aan komt. Verdikke zeg. Gelukkig nu wel beter voorbereid met én schoenen, én zolen én sokken én wraps én magneten. Alleen nog viltjes halen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:50

OK... dan dus maar even zien hoe ze het op 3 zakjes zónder duivelsklauw doet... Ik geef het nu al wel expres aan het eind van m'n bezoek, als ze haar hapje gehad heeft en zeker weten al wat hooi gegeten heeft, zodat de maag gevuld is. De bute werkt dan wat trager maar ze heeft toch al een flinke 'spiegel' dus dat maakt voor haar niet uit. Die aanpak lijkt voor nu wel (deels) te werken, ze had vandaag geen echte reactie op de bute zoals gisteren. Ze heeft duidelijk wel behoefte aan vezelig spul, de harde luzerne die ik haar gaf als motivator voor het lopen was érg gewild en ze zoekt ook graag de wilgentakken op. Gelukkig is er AbPrazole onderweg. Thanks voor het delen van die info dames.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:57

Ik voel me even heel stom. Ik heb een nieuwe weer-app die ik de afgelopen dagen steeds verkeerd gelezen heb.
Ik begreep al niet waarom de ruiten steeds in de ochtend bevroren waren en tot mijn schrik zie ik dat het de komende 14 dagen alleen maar vriest ‘s nachts. Gelijk een halve paniekaanval, want die voeten staan bloot en ben vandaag niet geweest.
Wat een rottig gevoel weer, ook wetende dat het de komende 14 dagen weer met een knoop in mn maag naar stal ga om te kijken hoe hij er bij staat.
En ik mag eigenlijk niet klagen, want de afgelopen nachten is hij super goed doorgekomen. Maar ik had al opgelucht adem gehaald dat we dit wel weer gehad hadden. Niet dus.

Verschrikkelijk.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:01

Den Hoek, ga ik ook eens bekijken, en wat zijn jullie ervaringen met de levering van Abler, lange levertijd toch las ik ergens? Is hij wel vaker zo moeilijk te bereiken?

Buut mag mijn paardje nooit meer hebben zegt de DA, kan ze niet tegen, is ook wel gebleken, was de eerste keer dat ze 't kreeg.

Ik heb totaal geen ervaring met maagproblemen dus lees me suf!, en ik voel me ook niet erg rustig hoor, slaap er slecht van! kan nog alle kanten opgaan.

Enne Francis, als je een leuk plekje met stukje land erbij zoekt moet je in Zeeland zijn, zijn hier zat te vinden en betaalbaar, maar ja moet je wel hier willen/kunnen wonen, succes met zoeken!.
ik heb ze gelukkig achter de bijkeuken staan, anders was het nog veel moeilijker nu, ik ben van de week zelf 's nachts wezen kijken 8)7

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:15

@ Francis:
Ik heb gelukkig wel de mogelijkheid om alles aan te passen naar hoe ik het hebben wil.
Zit erover te denken om de paddock te gaan vergroten en het weiland dan dus te gaan verkleinen. Moet dan alleen wel even mijn schoonvader lief aan kijken of die even met de tractor alles om wil gooien.
Als ik hooi in de paddock neer leg op plekjes dan eten ze het dus niet, heb 2 van die verwende beesten die van een schone vloer willen eten :7

@ assebassie:
Toen ik donderdagavond probeerde te bestellen lag die er ook ineens een tijdje even uit. Kort daarna deed die het ineens wel weer.

Hebben nu bij Abler besteld, maar hebben voor de express levering gekozen. En dan staat er als levertijd 3 tot 5 werkdagen. Als je via de normale weg besteld staat er een levertijd van 7 tot 10 werkdagen bij.

Ik heb ze gelukkig ook hier achter het huis staan, maar voor 1,5jaar terug de ellende met een oogbol die geknapt was bij mijn KWPN'er. Was wel 100x op een dag heen en weer aan het lopen om te kijken of alles goed ging. Mijn vriend heeft toen een camera op stal geïnstalleerd, dus ik kan nu lekker lui vanaf de bank kijken hoe het met ze gaat!
Kijk ook telkens de opnames terug om te zien hoeveel Blacky gelegen heeft en hoe hij zich in de nacht gedraagt.
Afbeelding

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:21

[quote="Francis"]Heb je hoefschoenen voor haar Paleoceen? Mijn hoefsmid vond in eerste instantie hoefschoenen niet nodig (voor het ging vriezen dan), maar toen ze bekapt was moest ik juist wel de hoefschoenen aan doen van hem. Nu deed ik dat sowieso wel maar na bekappen en standverandering zijn ze vaak toch wel weer extra gevoelig. En mocht je geen schoenen hebben, dan misschien toch even een paar dagen een noodschoentje fabrieken.
Ik baal hier ook dat het weer gaat vriezen, maar gelukkig kon ik vandaag met de hark op alle slechte plekken een pad met de hark egaliseren, dus als het nu op vriest kunnen we in ieder geval ons rondje over de track blijven doen zonder dikke hobbels. Wel zo fijn. Was even een zweetklus maar dat heb ik er graag voor over.
Dat op je tandvlees lopen herken ik wel... je bent met niks anders meer bezig, ook als je niet bij je paard bent. Nu het hier eindelijk vooruit lijkt te gaan komt er wat rust in m'n hoofd, maar nog altijd heb ik m'n hooi-probleem niet echt opgelost dus dat blijft nog zeuren...
Hang in there. [quote]

Dank je wel voor je reactie. Ik zal proberen de komende periode door te komen met magneten, beenwarmers, deken, hoefschoenen. Ik heb trouwens de hoefschoenen van Smit. Deze heb ik al zes jaar maar op dit moment ben ik er zo blij mee.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:27

Even vraag tussendoor, was vergeten de seniores priores in de week te zetten, heb drie kwartier geleden met goed warm water aangemaakt en 't ziet er nu net zo uit als normaal na vier uur. Zou ik t dan over een half uurtje kunnen geven? Hoeft maar een klein beetje te zijn, alleen voor de medicatie.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:59

Oei dat durf ik je echt niet te zeggen!

Ik heb wel ff een vraagje. Voelen jullie ook een digitale pols in de voeten? Zhuf blijft dat heel wisselend houden. Het was een laat dagen weg en nu voel ik het weer een beetje. Is toch een teken dat er iets rommeld, ondanks dat ze vrij aardig loopt. Moet zeggen dat ik wel echt de ader wat dichter moet knijpen om het te voelen. Als ik m'n hand los er omheen heb voel ik het niet. Hebben die van jullie dit ook? Ben als de dood dat ze een terugval/nieuwe aanval krijgt.

Edit: of zou het door de BOT springschoenen kunnen komen? Is sinds ze die een paar uur per dag omheeft weer voelbaar.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 17-02-18 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

paleoceen

Berichten: 502
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:01

Ik heb nog nooit een digitale pols gevoeld bij mijn merrie.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:11

Afbeelding

Google plaatje van digitale pols voelen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:13

Jotoma schreef:
[ [url=m/lQvaNO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Google plaatje van digitale pols voelen.


Jup daar voel ik hem ook. Moet alleen wel wat duwen op die ader die daar loopt wil ik hem voelen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:22

@ mysa:
Dat durf ik ook niet te zeggen, heb de priores nog nooit gehad. Heb altijd die van Pavo omdat je die direct na water toevoeging al geven kan.

@ Aukelizzy:
Om heel eerlijk te zijn check ik de pols al niet eens meer. Maak mezelf daar alleen maar gek mee, ene moment was die er wel en dan weer minder en dan ineens weer hevig.
Ik voel alleen altijd even de warmte van de hoeven en de kroonrand en maak de hoeven binnenin even schoon elke keer als ik op stal ben. Dat heeft me wel wat meer rust gegeven, aangezien ik net als jou dan de hele tijd aan het denken was van ohh god ik voel hem weer, hij gaat weer achteruit.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:31

mysa schreef:
Even vraag tussendoor, was vergeten de seniores priores in de week te zetten, heb drie kwartier geleden met goed warm water aangemaakt en 't ziet er nu net zo uit als normaal na vier uur. Zou ik t dan over een half uurtje kunnen geven? Hoeft maar een klein beetje te zijn, alleen voor de medicatie.

Even goed doorroeren en controleren of er geen korrels meer tussen zitten. ;)

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:38

Heb het al gegeven, was zacht en goed uitgezet. Ik voel pols ook niet meer. Bij mijn beide paarden niet goed te voelen, de een is bevangen, de andere niet. Vorige paarden was pols altijd wel wat te voelen en ook toen ging 't om een bevangengevoelige en om één die nooit bevangen was.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:39

Yanaa schreef:
@ mysa:
Dat durf ik ook niet te zeggen, heb de priores nog nooit gehad. Heb altijd die van Pavo omdat je die direct na water toevoeging al geven kan.

@ Aukelizzy:
Om heel eerlijk te zijn check ik de pols al niet eens meer. Maak mezelf daar alleen maar gek mee, ene moment was die er wel en dan weer minder en dan ineens weer hevig.
Ik voel alleen altijd even de warmte van de hoeven en de kroonrand en maak de hoeven binnenin even schoon elke keer als ik op stal ben. Dat heeft me wel wat meer rust gegeven, aangezien ik net als jou dan de hele tijd aan het denken was van ohh god ik voel hem weer, hij gaat weer achteruit.


Jaa echt hoor, ik maak mezelf ook helemaal gek |(

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:48

mysa schreef:
Heb het al gegeven, was zacht en goed uitgezet. Ik voel pols ook niet meer. Bij mijn beide paarden niet goed te voelen, de een is bevangen, de andere niet. Vorige paarden was pols altijd wel wat te voelen en ook toen ging 't om een bevangengevoelige en om één die nooit bevangen was.


Dus als ik het goed begrijp voelde jij toen bij je niet bevangen paard ook een lichte pols? Ik heb bij m'n andere paard gevoeld en daar voelde ik niks. Bij zhuf dus wel, maar heb natuurlijk geen idee hoe dat voordat ze bevangen was was.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:50

Bij mijn paard voel je het alleen als hij bevangen is.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:52

Ja, klopt. Bij één van de vorige paarden. (ik heb er drie gehad voordat ik de huidige twee had, maar dat komt omdat ik al bijna oud ben ;) en de eerste al op m'n twaalfde had)