Wie heeft dit ooit gezien? Scheur van straal naar wand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Re: Wie heeft dit ooit gezien? Scheur van straal naar wand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:46

Ik vind de hoef er helemaal niet dramatisch verwaarloosd uitzien, voor een hoef die net van de ijzers komt vind ik hem zelf behoorlijk netjes. Dit is gewoon hoe een hoef eruit ziet 6 weken na de vorige bekapbeurt. Alleen erg jammer van die scheuren inderdaad.

Wat voor ziekte heeft je paard? Als een paard continu stampt dan kunnen ze ook mechanisch hoefbevangen raken doordat ze door de klappen de weefsels in de hoef rondom het hoefbeentje kneuzen, de zwelling nergens naartoe kan en er een ontstekingsreactie ontstaat. Ik zou er dus voor zorgen dat dat stampen zo snel mogelijk stopt, of het nou is door nog meer pijnstillers aan haar te geven of de hele stal te behangen met rubberen matten (vooral ook op de bodem) zodat de klappen niet meer zo hard aankomen. Dat laatste doet helaas niets tegen de pijn, maar beschermt de hoeven wel. Als je op stalmatten of koeienmatten zoekt op marktplaats dan kun je altijd wel wat tweedehandse rubberen matten vinden voor een redelijke prijs.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:58

Balen dat je smid je hier niet mee verder kan helpen. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, maar even logisch nadenkend zou ik meteen kwartierboogjes aanbrengen aan de zijkanten van de hoef. Als de zijkanten van namelijk op de grond staan dan duwen ze de hoefwand naar buiten en krijg je veel grotere trekkrachten op de zool. Zo'n spleet midden door de zool kan dan steeds iets verder opengewrikt worden. Als je kwartierboogjes aanbrengt in de zijkanten van de hoef en die wekelijks opvijlt dan blijft de hoefwand aan de zijkanten iets zweven en wordt de zoolscheur in elk geval niet meer zijdelings uit elkaar getrokken.

Even een paar foto's omdat het anders zo'n theoretisch verhaal wordt: hier zie je een scheur in de hoefwand (misschien ook al in de zool) en doordat de zijkant van de hoefwand nog steeds op de grond staat wrikt hij de scheur met elke hoeflanding steeds verder open:
Afbeelding

Hier zijn de zijkanten opgevijld tot kwartierboogjes:
Afbeelding
Als zo'n hoef op de grond landt dan blijft de hoefwand aan de zijkanten iets zweven waardoor de hoef niet zijdelings uit elkaar getrokken wordt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers