[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:09

Ze staan al jaren altijd op het land, ik weet dat met dit weer het risico hoger is maar als het altijd goed gaat ben je daar ook niet direct heel voorzichtig mee. :) Vanaf nu natuurlijk wel, maar alles is achteraf makkelijk...
Ze staan nu in de paddock en er ligt sneeuw, de DA zei inderdaad al dat dat nu prima was voor het koelen.

Nu ik jouw stukje lees over de medicatie/supplementen geven; wat mogen ze wel hebben om medicatie in te mengen? Mijn DA adviseerde appelstroop maar ze heeft het met heel veel gedoe en heel lange tanden naar binnen gewerkt... Dikke kans dat ze er niet lang intrapt. Wat zou ze wel mogen eten? Ze is gek op appels maar die zijn uit den boze nu natuurlijk.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:31

Wat super vervelend Redpassion. Sterkte voor jou en je paardje.

Ik heb medicatie op een boterham met appelmoes gegeven. Niet wat je perse wil geven, maar dat ging hier wel goed. Al het andere werd allemaal niet gegeten.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:33

Ik hoor het zo vaak dat het al jaren goed gaat.
Vorig jaar kwam ik op een stal waar er 8 tegelijk bevangen stonden, 'ja het was zulk mooi weer dus we hebben ze maar op het land gezet, en na 2 dagen waren er 8 kreupel'. Waar onder een pony die ik samen met de eigenaar een paar jaar geleden al op gelapt heb nadat hij heel flink bevangen geweest was. Alle adviezen die ik geef word dus nauwelijks naar geluisterd (want ik begon in het najaar al te waarschuwen), en dan kan ik eigenlijk wel heel boos worden dat je het weer laat gebeuren.

Buut was hier een drama, dat ging in 20/30ml appelmoes in een grote spuit omdat het er anders niet in ging. Nu wel over haar voer (en dan is voer natuurlijk een groot woord), zo lang ik er geen maag composium bij doe. Dus denk dat ik vanavond maar 2 bakken maak, 1 met medicijnen en 1 met maag composium. En die laatste laat ik vanavond gewoon in de stal hangen, met haar beperkte hooi krijgt ze vanzelf eens trek ;) .

Bietenpulp is natuurlijk een dikmaker, met weinig suiker er in, dus een half handje (ong 50 gram) met daarop ong 150 ml water is net een mooi bodempje in een bak. Ook mooi vochtig zodat poeders niet weg waaien. Daar overheen nog een beetje luzerne (is wel rijker dan hooi, maar een handje om die voerbak iets te laten lijken moet dan maar).
En daarbij een half portie metazoa (50 gram, normaal krijgt ze 100). Hoe minder je voer hoe beter bij hoefbevangenheid.
Hooi gaat hier ook in een aantal kleine porties. Wel steeds meteen een portie met de medicijnen om de maag te ontzien.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:21

Een hoefbevangen pony kan toch gewoon op onbeperkt hooi?
Mits het hooi niet teveel fructaan bevat. En met voordroog/kuil moet je voorzichtiger zijn toch?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:51

RedPassion, ik geef medicijnen altijd in een spuit. Makkelijk zat en je weet zeker dat ze alles binnen hebben. Als het kan geef ik daarna iets lekkers als beloning, dan werken ze maar wat graag mee.

Ik lees hier weer een beetje mee, pony heeft de afgelopen maanden 2 x hb gestaan. De eerste keer had het denk ik met verhoogde hormonen ivm aanmaak wintervacht te maken. De tweede keer geen duidelijk aanwijsbare oorzaak. Woensdag komt dus ook de DA bloed afnemen zodat we (weer....) op cushing kunnen testen. De patient zelf is er gelukkig goed mee weggekomen. Vorige week vrijdag troffen we haar ietwat pijnlijk aan, direct actie ondernomen en binnen een paar dagen weer voor 95 procent opgeknapt.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:39


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:11

LadyDaily schreef:
Een hoefbevangen pony kan toch gewoon op onbeperkt hooi?
Mits het hooi niet teveel fructaan bevat. En met voordroog/kuil moet je voorzichtiger zijn toch?

Volgens mij zit er in hooi gemiddeld meer suiker dan in voordroog..... Wel is het droge stof gehalte in hooi beter(hoger, dus minder voeren) dan in voordroog/kuil. Zie onderstaande link.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:48

Jotoma schreef:
Wat super vervelend Redpassion. Sterkte voor jou en je paardje.

Ik heb medicatie op een boterham met appelmoes gegeven. Niet wat je perse wil geven, maar dat ging hier wel goed. Al het andere werd allemaal niet gegeten.


Dankjewel! Met appelmoes gaat het gelukkig. :)

Weer een vraagje: Ze kreeg zondag en gisteren 1,5 zakje buut. Dat hielp echt, ze had beduidend minder last. Advies was vanaf vanmorgen 1 zakje. Nu lijkt ze weer meer last te hebben. Ik lees hier ook over niet te snel afbouwen... Wat is wijsheid? Weer 1,5 zakje? Morgen komt ook de hoefsmid en dan wil ik ook niet dat ze veel pijn heeft natuurlijk.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:04

Ik had tot na de smid 1,5 zakje aan gehouden.

Ik ben van 2x 1 zakje naar 2x 3kwart zakje, naar 2x een halfje, 1x een halfje, naar 1x 1/3e, 1x kwartje en sinds vandaag niets.

Een kleine terugval bij afbouwen is niet gek. Maar het moet niet weer strompelen worden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:31

Ook met pijnstilling had mijn paard ups en down, dat verschilde per dag. Ik ben per half zakje gaan afbouwen, maar heb het elke keer vier dagen aangekeken. Gaat het vier dagen goed, dan weer een half zakje eraf. Zeker niet te snel afbouwen. Als je paard zich beter voelt zal ze ook meer gaan lopen > stimuleert doorbloeding in de hoef > goed voor herstel.

Volg je gevoel is het beste advies dat ik kreeg. Bij twijfel nog niet afbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:14

Bedankt voor jullie input! Dan krijgt ze nog even 1,5 zakje en kijken we na het bekappen even rustig verder.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 23:25

Het is mogelijk dat ze na het kappen gevoeliger loopt.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:42

Roosje is nu 2 dagen van de buut af. Op het zachte gaat het redelijk, klein stapje terug. Op het harde is nog wel lastig. Hoop dat dit snel weer beter word. Eerdere terug stapjes van de buut had ze ook kleine terugvallen. Dus even door bijten.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:29

Vervelend dat het op t harde nog niet goed gaat.. Ook die van mij loopt nog steeds op t harde even makkelijk. Loopt toch ook liever in de berm.
Zal allemaal wel even tijd nodig hebben.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 16:14

Mag ik mij hier melden? :).
Ik ben nog van plan het topic door te lezen, maar nog geen tijd voor gehad :').

Mijn verzorgpony staat nu ook hoefbevangen en ik zoek een beetje de do's en don'ts haha. Heb dr zelf nog nooit ervaring mee gehad. Dus ben al druk aan t lezen op internet..

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:21

Dierenarts er bij, pijnstillers en ontstekinysremmers, op zand en heel veel geduld zijn de eerste stappen.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 19:55

Dennis schreef:
Dierenarts er bij, pijnstillers en ontstekinysremmers, op zand en heel veel geduld zijn de eerste stappen.


DA en smid zijn geweest. Ze staat ook op pijnstillers & volgensmij ook op ontstekingsremmers.
Ze staat nu ook in de paddock (in de sneeuw) & krijgt nat hooi.
En qua wandelen? Moet je ze gewoon dr gang laten gaan? Of juist even een keer een stukje gaan lopen?
Je leest dubbele dingen namelijk. De 1 zegt; Laat ze maar. En de ander zegt dat lopen (stukje in de bak aan t touwtje bijv) juist goed is..

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:01

Pas echt gaan wandelen als ze van de pijnstillers af zijn. Wel uitdagen om te bewegen. Hooi hier, water daar.

Mijn Roos is altijd lui in de paddock dus die gaat rondje om de stal voor ze naat binnen en weer naar buiten gaat. Maar verder doet ze al 7 weken niets.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:26

Wat Dennis zegt, met als toevoeging: je kan altijd een stukje lopen, maar alleen als je paard mee wil. Als die niet vooruit te branden is zou ik het niet doen.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:08

Ze scharrelt wel wat rond. Ligt nog wel veel hoor ik.
Maar toen ik haar aan t poetsen was in de paddock zette ze wel elke keer een stapje. Met dr neus door de sneeuw aan t zoeken naar eten (wat er niet is, want t is n paddock :')).
Verder 'moet' ze alleen lopen als ze 's ochtends naar buiten gaan en 's avonds weer naar binnen. Maar dan loopt ze wel achter dr maatje aan :).

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:24

Lopen is alleen maar goed, in die zin dat het de doorbloeding stimuleert wat weer positief is voor herstel!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:08

Roos is echt nog niet blij zonder buut. Morgen weer overleggen, kijken of ik haar toch weer wat moet geven of aan kijken en geduld hebben.
Of toch op een ijzertje. Op schoenen en op t zachte stapt ze redelijk. Op t harde nu weer ronduit slecht.....

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:13

Echt super balen Dennis :(
Op welke dosering stond ze?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:04

Een kwartje, dus heel weinig. Ik had eigenlijk na een half zakje in 1x moeten stoppen, maar ben via 1/3e naar een kwartje, naar niets gegaan. Dus echt kleine stapjes.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:30

Jammer Dennis! Mijn pony krijgt nu nog steeds een half zakje per dag.
Hij gaat redelijk op het zand. Op de straat zijn de eerste stappen slecht, daarna redelijk.