Mening over deze dressuur jaarling dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Mening over deze dressuur jaarling dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 16:24

Ik weet niet of dit vaker word gevraagd, maar ik heb interesse in deze jaarling. Persoonlijk vind ik hem erg leuk, maar het verkoop verhaal brengt mij aan het twijfelen.

Het is een dressuur paard en het doel is om er uiteindelijk hoog mee in de dressuur te eindigen. Zien jullie nog gekke dingen in de bewegingen?

https://www.youtube.com/watch?v=osz5PY8 ... e=youtu.be

verder staat ze iets frans achter, dat zou een bewuste keuze zijn geweest van de hoefsmid om de knieen van hem te ontlasten aangezien ze behoorlijk is gegroeit.

Bij aankoop wordt sowieso een verkoopkeuring gedaan.

Maar ik hoor graag jullie mening hierover .
Laatst bijgewerkt door wopwop2008 op 01-12-17 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mening over deze jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:28

Ik heb echt geen verstand van dressuurpaarden/smalle paarden en hoe die gebouwd moeten zijn op die leeftijd, maar ik vind ze echt superleuk!
Ik volg even, leer graag bij. Heb alleen verstand van trekpaarden en clydesdales/shires :+

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:30

Er valt op deze manier echt geen zinnig woord over te zeggen, het arme dier is volslagen gestresst wat je ook terugziet in bij voorbeeld het hertengalopje. Een filmpje van dit paard in vrije beweging en dan zonder dat gekke gedoe eromheen zou een veel duidelijker beeld geven.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:30

Weinig lange stukken, maar wat ik zie lijkt me niet verkeerd hoor.
Iemand heeft ooit gezegd dat een goed paard achter moet zakken in draf. Dat zie ik nu niet.
Leuk jaarlingetje denk ik. Maar goed ik ben geen expert en ik weet het verhaal en prijs niet. Dus moeilijk te beoordelen.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:30

Waarom brengt het verkoop verhaal je aan het twijfelen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:31

Bij dit hert zie je geen beweging. :)
Er is geen 1 fatsoenlijke pas galop te zien. En door het opgefokte een traag achterbeen in draf.
Dus totaal niet te beoordelen zo :)

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:34

Leuk koppie, maar wat een hertje inderdaad.

Ik wil m wel een keer ontspannen zien lopen, want dit is niet te beoordelen

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:35

Wat is het verkoop verhaal precies? Voor de rest lijkt het me wel een leuk diertje, wel nog echt een jonkie

Maar idd de bewegingen vallen niet goed te beoordelen, al lijkt het me geen verkeerd beestje.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:37

Zal nu anderhalf jaar oud zijn?? Rondom op de foto, beweging is niet te beoordelen op het filmpje. En afvragen waarom ze als veulen niet verkocht is. En met rondom op de foto bedoel ik dus alles, tot aan de heupen. Aandoeningen van de botten die er dan niet zitten zullen ook niet meer komen. Dus met anderhalf geen ocd/chipjes dan komen ze (mits geen trauma door val of schop ander paard) ook niet meer. En niet de hoofdprijs betalen, staan er genoeg te koop en qua talent, meeste talent word toch echt door een goede ruiter er aan gereden.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 16:43

Dit is het beeld materiaal wat ik heb wat recent is.

als veulen: https://youtu.be/oR2mhdd8tXE

Ik heb nog wel een filmpje toen die nog een veulen was. Hij wordt met verlies verkocht wegens geld problemen, en is bijna de helft goedkoper dan de prijs die er als veulen voor is betaald (nog steeds geen spot prijs overigens), "omdat mensen minder over hebben voor een jarling dan voor een veulen" (maar wel in een dikke auto rijden)

Anoniem

Re: Mening over deze dressuur jaarling dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:46

Lijkt mij een best veulen

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Mening over deze dressuur jaarling dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:52

Heb er totaal geen verstand vanaar het enige wat me echt opvalt is dat die constant verkeerd zit achter met de galop. Zal wel komen door gebrek aan bespiering maar als veulen deed die het ook.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:00

Hmm, op het filmpje waar 'ie veulen is is de galop inderdaad ook niet alles. Maar goed, je weet niet hoe ze hem en de moeder daar in beweging hebben gekregen.

De zeikensnatte bak doet in elk geval wat voor het achterbeengebruik natuurlijk. Maar als het zo'n goed veulen is moet er toch haast wel meer (verkoop)videomateriaal van zijn, of te maken zijn.

Mag ik trouwens opmerken dat ik je commentaar op de verkoper niet zo netjes vind. Moest ik merken dat een potentiƫle koper zo in het openbaar over mij zich uitte dan zou geen enkel paard voor diegene nog te koop staan. Wie weet geven die mensen inderdaad meer om auto's dan om paarden. Nou en??
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-12-17 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:08

Het is winter bijna, verkoop zal dus niet zo vlot gaan. Alle tijd om naar extra filmmateriaal te vragen en opheldering over de verkoop en stand achter. Bij twijfel niet inhalen, zonde als je denkt een goeie op de kop te tikken die uiteindelijk niet beter is dan een recreatieknol :D
Het zal vast uitgroeien tot een mooi paard, maar ik vind hem geen mooie, fijne galop hebben.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Mening over deze dressuur jaarling dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:19

tja lastig zo iets.
Als ik dat verhaal zo lees over het anders bekappen ivm ontlasten knieen.. dat vind ik al een vreemd iets (maar heb er ook geen ervaring mee). Je kunt misschien andere hoefsmeden of een dierenarts bellen om te vragen of zo iets normaal is. Als ik zelf zo ga nadenken, ga je door dat scheef bekappen anders staan waardoor er meer druk komt op een kant van het gewricht (en dus pezen en spieren).. En het lijkt me dat je juist het gewicht door het hele gewricht gedragen wilt laten worden. Maar verder gaat mijn kennis ook niet, is alleen een gedachte gang :)
En over het op de foto zetten van een 1,5 jarige zijn ook de meningen verdeeld... je kan ze beter met 2,5 a 3 jaar op de foto zetten (heb ik van horen zeggen hoor)

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 17:30

alysha92 schreef:
tja lastig zo iets.
Als ik dat verhaal zo lees over het anders bekappen ivm ontlasten knieen.. dat vind ik al een vreemd iets (maar heb er ook geen ervaring mee). Je kunt misschien andere hoefsmeden of een dierenarts bellen om te vragen of zo iets normaal is. Als ik zelf zo ga nadenken, ga je door dat scheef bekappen anders staan waardoor er meer druk komt op een kant van het gewricht (en dus pezen en spieren).. En het lijkt me dat je juist het gewicht door het hele gewricht gedragen wilt laten worden. Maar verder gaat mijn kennis ook niet, is alleen een gedachte gang :)
En over het op de foto zetten van een 1,5 jarige zijn ook de meningen verdeeld... je kan ze beter met 2,5 a 3 jaar op de foto zetten (heb ik van horen zeggen hoor)


Over het beslag, ik heb dit gevraagd aan een hele kundige hoefsmid en die zegt dat dit inderdaad vaker gedaan wordt als je nog jong en slungelig zijn. Maar het kan ook zijn dat die verkeerd gebouwd is maar daar zou je tijdens een keuring achter moeten komen. Je kan bij een 1,5 jarige al wel zien of er OC(D)'s zitten of niet.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:35

wopwop2008 schreef:
alysha92 schreef:
tja lastig zo iets.
Als ik dat verhaal zo lees over het anders bekappen ivm ontlasten knieen.. dat vind ik al een vreemd iets (maar heb er ook geen ervaring mee). Je kunt misschien andere hoefsmeden of een dierenarts bellen om te vragen of zo iets normaal is. Als ik zelf zo ga nadenken, ga je door dat scheef bekappen anders staan waardoor er meer druk komt op een kant van het gewricht (en dus pezen en spieren).. En het lijkt me dat je juist het gewicht door het hele gewricht gedragen wilt laten worden. Maar verder gaat mijn kennis ook niet, is alleen een gedachte gang :)
En over het op de foto zetten van een 1,5 jarige zijn ook de meningen verdeeld... je kan ze beter met 2,5 a 3 jaar op de foto zetten (heb ik van horen zeggen hoor)


Over het beslag, ik heb dit gevraagd aan een hele kundige hoefsmid en die zegt dat dit inderdaad vaker gedaan wordt als je nog jong en slungelig zijn. Maar het kan ook zijn dat die verkeerd gebouwd is maar daar zou je tijdens een keuring achter moeten komen. Je kan bij een 1,5 jarige al wel zien of er OC(D)'s zitten of niet.


aan okee super dat je dat al nagevraagd hebt!
en ja klopt je kunt wel zien of een paard ocd heeft. maar dat hoeft alsnog niks te zeggen natuurlijk...

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:38

alice0cullen schreef:
Heb er totaal geen verstand vanaar het enige wat me echt opvalt is dat die constant verkeerd zit achter met de galop. Zal wel komen door gebrek aan bespiering maar als veulen deed die het ook.



Dat ie overkruist loopt is iets wat jonge paarden vaker doen, vaak betekend het dat ze dan wat te slungelig/slap zijn, dus dat hoeft zover nog niet veel te betekenen

Morpheus81
Berichten: 568
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:38

Ik weet niet of de opmerking van TS over de 'dikke auto' over de verkopers gaat of over eventueel potentiele kopers, die niet (voldoende) voor het jaarling willen betalen. Ik vermoed dat laatste. Maar dat terzijde.
Ik zou het veulen afgaand op het veulen-filmpje gekocht hebben. De recentere film is inderdaad lastiger te beoordelen, zoals vaak bij jaarlingen, vind ik. Ze zijn vaak overbouwd, waardoor achter zakken sowieso lastig is. Ze zijn volop in de groei, waardoor de beweging tijdelijk wat minder kan zijn. Ik heb geen idee wat je voor het diertje zou moeten betalen, maar ik zou het wel aandurven.
Eventuele vraag over de stand zou je bij de betreffende smid kunnen navragen. Sommige jaarlingen worden tijdelijk een ietsje binnendoor gezet als ze de banden wat slap hebben en neigen de knie op slot te krijgen. Dit gaat vanzelf over als ze sterker worden en dan is dat ook niet meer nodig.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:42

De slechtste periode om een paard te verkopen is als jaarling (naarling) . Maar om te kopen wel het voordeligste.
Jong paard moet je bekijken met 3 dagen, 3 maanden en 3 jaar zeggen ze altijd. Dan zijn de verhoudingen meestal zoals ze blijven.

Ook het filmpje van het veulen vind ik niet heel duidelijk. Hij is daar opgewonden, dus loopt daar waarschijnlijk maximaal.
Ik vind hem daar wel een mooie houding hebben, hals erop IPV horizontaal.

Als je gaat kijken en hij loopt ontspannen, dan zie je de gangen, maar of hij een gunstige dressuurbouw krijgt is een risico wanneer je hem nu voor het eerst ziet en ook niet meer nakomelingen van de merrie (en daarnaast ook de hengst) kent.
(Vandaar ook dat de prijs gunstig moet zijn - veel risico)

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:47

Lijkt mij geen verkeerd dier hoor.

Jaarlingen zijn naarlingen en zo naar lijkt deze niet.
Qua beweging kun je er niks van zeggen. Neem vooral iemand mee die VERSTAND heeft van veulen, jaarlingen etc. dan krijg je een goede inschatting van zijn kwaliteit.
Niet iemand die alleen kijk op volgroeide dieren heeft

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mening over deze dressuur jaarling dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:12

Over foto's. dit zal een dier van ongeveer 18 maanden zijn, tot 18 maanden hard er nog van alles uit, dus kun je het beste op deze leeftijd foto's maken en dan kun je eventueel nog opereren zonder heel veel gevolgen. Reken maar dat het heel veel gedaan word. Ik doe het zeker, ook al kost zo'n dier 1000 euro, wanneer je hem weer wil verkopen als bvb Z paard en je maakt dan pas foto's zal je net zien dat er iets(kleins) zit wat de prijs direct naar beneden haalt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:20

Er valt van dit soort filmpjes weinig te zeggen, interessanter is hoe ze loopt als ze ontspannen is. :) Als ze opgenaaid zijn kunnen ze allemaal showen. :)
Zelfs mijn kromme vos kan best leuk draven als ie opgenaaid is en dat gaat echt geen sportpaard worden.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Mening over deze dressuur jaarling dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:50

Het is een heel aansprekend paardje hoor :j , maar zoals de meeste al zeggen .. met zulke opjaag filmpjes is er niets te zien qua beweging ..( dan loopt mijn stukke merrie ook opeens weer als een dressuur crack )
Vraag eens een filmpje als het dier Idd ontspannen loopt zonder geschud met lawaai dingen .,
Wat voor afstamming heeft ze ?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:08

Ik weet niet wat de prijs is en wat je budget is.

Je schrijft dat je uiteindelijk hoog in de dressuur wil rijden.

Je vindt dit een leuke jaarling, maar je hebt ook duidelijk twijfels.

Op het filmpje kun je weinig zeggen over de bewegingen, veel te veel spanning.
De paar stukjes dat er wat minder druk op staat, vind ik haar eigenlijk vrij gewoon bewegen.

Maar stel je koopt deze, dan ben je minimaal 1.5 jaar verder voor je er op kunt gaan zitten.
Je hebt dan wel 1.5 jaar kosten.
Dan het inrij traject, misschien kun je het prima zelf, misschien is ze niet makkelijk en gaat het meer geld en tijd kosten.

Je gaat ook dan pas ontdekken of er een klik onder het zadel is, dan heb je al een paar jaar kosten aan het dier.

En misschien klikt het geweldig, maar heeft ze toch niet dat wat nodig is om verder te raken in de dressuur.

Dan ben je al jaren verder, en in de tussentijd kosten ze gewoon geld.
En als je pech hebt met ziekte etc. heel veel geld.

En dat hoort allemaal bij het hebben van een paard hoor.
Maar ik denk dat je voor jezelf moet bedenken of dat hoog in de dressuur komen echt een voorwaarde voor je is.
Of dat je zo verliefd bent op deze dat je met minder ook genoegen kunt nemen.

In het eerste geval kun je misschien beter voor een dier gaan waar je al op kunt gaan zitten om te voelen of het klikt, die al wat kan laten zien.

Die zal ongetwijfeld duurder zijn dan deze jaarling, maar deze jaarling kan tegen de tijd dat ze zover is, inmiddels net zo duur zijn.

Als je het ook gewoon gaaf vindt om een paard van jaarling af op te leiden en je houdt in je achterhoofd dat het misschien niet kan worden wat je zoekt, dan kan het een geweldig mooi avontuur zijn.
En daar staat geen prijs voor.
Als ze wordt wat je hoopt, kun je over een paar jaar wel zeggen dat je ze van jaarling af hebt opgeleid en dat jullie samen naar de hogere klasses zijn gereden.