Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 08:07

Hallo allemaal,

3 weken geleden liep mijn paard niet rad, ze had een beetje overvulling in haar galletjes. Dus ik heb haar een paar dagen gestapt en 2x daags been gekoeld (ik dacht verstapt in de wei of met het vochtige weer meer last van haar atrose).
Glucosamine verhoogd en na een dag of 3 liep ze weer beter tot goed. Maar 2 dagen later liep ze weer slecht. DA gebeld, dacht ook atrose, ingespoten.

Kreupelheid werd steeds erger oorzaak onbekend, uiteindelijk kwam de smid en vond geen zweer. Lang verhaal kort te maken na 3 weken toch een hoefzweer eruit gekomen. Hoef was niet warm.

Zweer zat in haar teen, ze heeft 3 weken haar onderbeen stijf gehouden. Nu is de zweer bijna helemaal uit (hij lag nog te diep). Haar been is heel erg stijf.

Hebben jullie tips of ervaringen hiermee?
De zweer is er dinsdag zover mogelijk uitgesneden.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 10:49

Iemand ervaring hiermee??

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:54

Ja mijn paard deed dat met peesblessure. Lijkt me een logisch iets. Los laten maken door iemand is de oplossing.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:13

Is er dan pus uit de zweer gekomen?Omdat je schrijft dat hij zover mogelijk is uitgesneden,maar niet helemaal?

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:55

Bij twijfel even de dierenarts bellen.
Maar als de zweer afgelopen dinsdag is uitgesneden en zo diep zat, zal het nog wel gevoelig zijn.

Mijn oude ruin heeft deze zomer ook een hoefzweer gehad, lag ook heel diep. Ondanks uitsnijden enz. is de zweer bij hem na ca. 1,5 week toch nog eerst onder en 1.5 dag later nog boven doorgebroken. Zat ook op een rotplek (volgens zowel dierenarts als hoefsmid). Hij is daar nog wel een 3-4 weken kreupel/gevoelig op geweest en hij is echt bikkelhard voor zichzelf.

Men doet er vaak redelijk gemakkelijk over “een zweertje”, maar van een flinke zweer kunnen ze veel pijn hebben en is het ongemak na het uitsnijden echt niet met 3 dagen over.

Sterkte met je paard.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 14:32

Roodvos schreef:
Bij twijfel even de dierenarts bellen.
Maar als de zweer afgelopen dinsdag is uitgesneden en zo diep zat, zal het nog wel gevoelig zijn.

Mijn oude ruin heeft deze zomer ook een hoefzweer gehad, lag ook heel diep. Ondanks uitsnijden enz. is de zweer bij hem na ca. 1,5 week toch nog eerst onder en 1.5 dag later nog boven doorgebroken. Zat ook op een rotplek (volgens zowel dierenarts als hoefsmid). Hij is daar nog wel een 3-4 weken kreupel/gevoelig op geweest en hij is echt bikkelhard voor zichzelf.

Men doet er vaak redelijk gemakkelijk over “een zweertje”, maar van een flinke zweer kunnen ze veel pijn hebben en is het ongemak na het uitsnijden echt niet met 3 dagen over.

Sterkte met je paard.


Bedankt, was zijn been ook stijf van het kreupel lopen? Die van haar is steeds stijf met optillen.
Ik denk omdat de zweer in haar teen zat en daardoor wilde ze op de achterkant van haar hoeven lopen. Dus hield ze haar kogel recht. Het klinkt logische dat hij dan stijf wordt na 3 weken... Heeft iemand daar ook tips voor??? Soepel maken? Woensdag komt de dierenarts weer op stal....

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:36

Mijn paard heeft deze herfst ook een diepe zweer in haar teen gehad die er na 1.5 week pas uit gesneden kon worden.
Ik heb zelfs foto's laten maken van haar been, omdat ik dacht dat het gebroken was, zo belabberd liep ze.
Daarna nog een tijd gevoelig op die voet op het harde in draf. Ik heb haar toen laten beslaan en daarmee was de gevoeligheid weg.
Ik heb haar daarna laten behandelen door de osteopaat en sportmasseuse en dat was absoluut geen overbodige luxe.
Doordat ze zo kreupel had gelopen en haar lichaam zo raar had gebruikt zat alles vast.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:25

Faily schreef:
Roodvos schreef:
Bij twijfel even de dierenarts bellen.
Maar als de zweer afgelopen dinsdag is uitgesneden en zo diep zat, zal het nog wel gevoelig zijn.

Mijn oude ruin heeft deze zomer ook een hoefzweer gehad, lag ook heel diep. Ondanks uitsnijden enz. is de zweer bij hem na ca. 1,5 week toch nog eerst onder en 1.5 dag later nog boven doorgebroken. Zat ook op een rotplek (volgens zowel dierenarts als hoefsmid). Hij is daar nog wel een 3-4 weken kreupel/gevoelig op geweest en hij is echt bikkelhard voor zichzelf.

Men doet er vaak redelijk gemakkelijk over “een zweertje”, maar van een flinke zweer kunnen ze veel pijn hebben en is het ongemak na het uitsnijden echt niet met 3 dagen over.

Sterkte met je paard.


Bedankt, was zijn been ook stijf van het kreupel lopen? Die van haar is steeds stijf met optillen.
Ik denk omdat de zweer in haar teen zat en daardoor wilde ze op de achterkant van haar hoeven lopen. Dus hield ze haar kogel recht. Het klinkt logische dat hij dan stijf wordt na 3 weken... Heeft iemand daar ook tips voor??? Soepel maken? Woensdag komt de dierenarts weer op stal....

Nee, niet zoals jij beschrijft. Maar zo te lezen is mijn ruin, ondanks dat hij nu 29,5 jaar is, beter op de benen dan jouw paard :o . Die van mij is nog droog op de benen en heeft geen (zichtbare) last van artrose. En bij mijn ruin zat de zweer niet bij de teen maar naast de straal, dus wat verder naar achteren. Hij kon daardoor eigenlijk helemaal niet op dat been staan, ook niet met een naar voren gestrekte voet.

Ik heb hem nog wel een 5-daagse antibiotica kuur gegeven omdat hij zo gevoelig bleef. Daar is hij goed van opgeknapt.

Echt eerst even dierenarts laten kijken voor je het los laat maken. Je wil geen dingen forceren.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 18:37

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. De smid heeft echt heel veel moeten wegsnijden, en ook in de zenuwen gesneden om het eruit te halen. De zweer was groot en lag diep. Ze loopt ook nog slecht. Ze gaat overdag naar buiten, avond maak ik alles goed schoon en staat ze droog op stal. Volgende week komt de omgeving osteopaat om haar los te maken. Frustrerend om je paard zo te zien.. zo zielig...

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:13

Ik heb een shetlander gehad die een ontsteking in haar been had. Ze is een paar keer hoefbevangen geweest en door de kanteling van het hoefbeen is er een stukje weefsel afgestorven. Dat is gaan ontsteken, en die onsteking kwam in het hele onderbeen te zitten. De kreupelheid leek op een hoefzweer, alleen de zweer was met de tang niet te vinden.

Uiteindelijk toch de hoef open gesneden, er kwam wel wat pus uit, maar niet wat je verwacht bij de kreupelheid. Ik heb alles daarna behandeld als hoefzweer. Echter brak de ontsteking een paar dagen daarna uit via de kroonrand, wat een ontschoening tot gevolg had.

Mijn tip is dus zeker om de dierenarts nog even te bellen voor een controle.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 10:31

Bedankt Voor jullie tips... het zou goed kunnen dat ze zo gevoelig blijft lopen omdat hij zo erg diep heeft moeten snijden. Hij heeft tot in de Zenuw moeten snijden.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:47

Je moet ook bedenken dat de hoef uit balans is als er zoveel gesneden is. Daardoor kan hij ook niet helemaal lekker lopen.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:47

Niet raar. Als de smid veel weggesneden heeft uit de teen, zal het afrollen van de hoef bij iedere stap pijn lijk zijn.
Dat heeft wel even tijd nodig om te stabiliseren.

Geen koorts?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoefzweer uitgesneden in teen, stijf onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:09

Het kan ook zijn dat ze een nieuwe zweer aan het ontwikkelen is door het ontlasten van de pijnlijke plek. Dat de druk op het "gezonde" deel van de hoef zo groot is dat daar nu ook een zweer zit.

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 22:04

janouk schreef:
Niet raar. Als de smid veel weggesneden heeft uit de teen, zal het afrollen van de hoef bij iedere stap pijn lijk zijn.
Dat heeft wel even tijd nodig om te stabiliseren.

Geen koorts?


Ja, vanmiddag had ze 38.2 en ik vermoed inderdaad nog 2e zweer te hebben gevonden. Morgenochtend wordt er naar gekeken...

Faily
Berichten: 249
Geregistreerd: 09-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 22:05

Gini schreef:
Het kan ook zijn dat ze een nieuwe zweer aan het ontwikkelen is door het ontlasten van de pijnlijke plek. Dat de druk op het "gezonde" deel van de hoef zo groot is dat daar nu ook een zweer zit.


Ik heb sinds vanmiddag ook het vermoeden dat er 2e zweer zit. Heb haar hoef in watten met soda gezet voor de nacht. Morgenochtend wordt er naar gekeken. Hopelijk vinden ze iets