[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:08

GDG schreef:
[***] schreef:
er zijn foto's gemaakt waarbij op alle 4 de hoeven een minimale rotatie te zien is.


Bedoel je echt rotatie of vergis je je en moet het kanteling zijn?

Verder zou je hem misschien iets kunnen geven voor zijn maag, maagcompositum bijvoorbeeld? Of misschien zelfs omeprazol overwegen.

Oh ik denk dat ik kanteling bedoel :o . Ik dacht dat dat hetzelfde was.... (Als gevolg van deze vaatwandbeschadiging treedt veel vocht uit het vaatbed, waardoor de verbinding tussen de hoornplaatjes en de lederhuidplaatjes wordt verbroken. Daardoor ontstaat, afhankelijk van de omvang van het losraken van de hoefwand, een kanteling van het hoefbeen (rotatie) of zelfs een “in de hoef zakken” van het hoefbeen (“sinker”) .) Van de site van Hoofcare.

Ik geef hem (of probeer het te geven) Pronutrin, maar dat eet hij niet graag en bij nader inzien zie ik dat daar ook best veel suiker inzit.

Omeprazol ga ik bestellen. Bedankt voor de tips!

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:19

[***], heb je nog niet geprobeerd al iets te minderen met de buut? bv 2 x daags een half zakje?
gewoon even kijken wat het dan doet? Daarnaast doen wij altijd de voetjes liefst zo vaak mogelijk koelen. Dat werkt erg goed. Ik geef ook vaak ibuprofen ipv buut. Maar nooit heel lang achter elkaar, beiden niet trouwens.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:57

Alle pijnstillers zijn troep. Buut staat er ook wel echt om bekend.
Maar toen op metacam EN 2 zakjes buut (shetlander van 100cm) ze nog steeds alleen maar wou liggen wist ik het ook niet meer. Gelukkig scharrelt ze nu weer, ook op een half zakje.

De stap van 2x 1 zakje naar 1x een halve vond ik erg groot, ik heb eerst nog 2x 3kwart zakje gedaan. Toen 2x een halfje, en nu 1x een halfje. Maar die laatste stap was eigenlijk te groot, heeft een ruime week geduurd voordat ze weer op het nivo van 2x een halfje zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:19

barbaras schreef:
[***], heb je nog niet geprobeerd al iets te minderen met de buut? bv 2 x daags een half zakje?
gewoon even kijken wat het dan doet? Daarnaast doen wij altijd de voetjes liefst zo vaak mogelijk koelen. Dat werkt erg goed. Ik geef ook vaak ibuprofen ipv buut. Maar nooit heel lang achter elkaar, beiden niet trouwens.

Heb ik wel geprobeerd, maar daar werd hij echt slechter van.... Ga het nu nogmaals proberen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:29

Ga alsjeblieft niet (te) snel afbouwen met de medicijnen, dat gaat in mijn ervaring vaker fout dan goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:31

GDG schreef:
Ga alsjeblieft niet (te) snel afbouwen met de medicijnen, dat gaat in mijn ervaring vaker fout dan goed.

Hij heeft een aantal dagen 2x 2 zakjes per dag gehad, staat nu alweer ruim 2 weken op 2x 1 zakje. Misschien kan ik nu proberen om 1x1zakje en 1x een half zakje te geven?

Hij ligt gelukkig niet veel, staat redelijk normaal, maar loopt gewoon erg slecht.
Echt van die klapvoetjes, dus eerst hiel neerzetten en klapt de rest er achter aan. Dit is vooral als ik hem op een harde vlakke ondergrond probeer te laten stappen (om te kijken hoe het gaat, niet om hem te trainen o.i.d.) Net of hij met zwemvliezen loopt. In de paddock die gelukkig vrij vochtig is door de regen en daardoor dus lekker koel, loopt hij vooral met zijn voorbenen flink stijf, maar hij staat niet in de typisch hb stand.

Heb er vanmiddag een paar handjes Pronutrin in gekregen. Krijg morgen Gluco balance en Podo comp binnen. Hopelijk kan dat hem nog iets helpen. Ik ben totaal onbekend met dergelijke producten en heb er niet zo veel vertrouwen in, maar lees over het algemeen goede reacties, dus toch maar proberen.....

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:03

Ik ben wel benieuwd eigenlijk naar het volgende:
onze shet was hb (voor de 3x in 10 jaar ofzo. Eerste keer bij ons) en die hebben we laten testen op chusing en dat was het niet. IR gingen we niet vanuit aangezien ze altijd eerder schraal dan vol is. Maar zou ze dat alsnog kunnen hebben?

Heeft IR invloed op hb? Hoe kan je dat testen? En is het ook mogelijk dat een paard die mooi opgewicht is en eerder iets schraal ir heeft?

Ik kom hier toevallig op omdat een kennis van ons een pony met ir heeft maar die helemaal niet zo te zwaar is dus ik mij bedacht wie weet.. ik ben benieuwd of iemand mij hier meer over kan vertellen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:40

Ook een schrale pony kan IR zijn. Dus zeker iets om in je hoofd te houden.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:59

Dennis schreef:
Ook een schrale pony kan IR zijn. Dus zeker iets om in je hoofd te houden.


Dit klopt idd!!
Je kan IR laten testen door de dierenarts. Dacht wel dat je pony/paard daar nuchter voor moet zijn. Maar pin me daar niet op vast..

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:13

adfab ik zou het zeker proberen, ik hou hem altijd een paar dagen op een dossering en als hij dan een tijd goed en stabiel is verlaag ik...en zo beetje bij beetje verder. Bliksem staat nu gelukkig al zeker 5 weken weer helemaal goed doordat hij nu echt hooi krijgt wat hij niet zo geweldig vindt en heel af en toe half uurtje gras maar hij is goed afgevallen en loopt op t erf en straat ook goed gelukkig.
Dus hij mag volgende week mee naar de Veluwe. Lekker einden wandelen op de zandpaden daar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:19

barbaras schreef:
adfab ik zou het zeker proberen, ik hou hem altijd een paar dagen op een dossering en als hij dan een tijd goed en stabiel is verlaag ik...en zo beetje bij beetje verder. Bliksem staat nu gelukkig al zeker 5 weken weer helemaal goed doordat hij nu echt hooi krijgt wat hij niet zo geweldig vindt en heel af en toe half uurtje gras maar hij is goed afgevallen en loopt op t erf en straat ook goed gelukkig.
Dus hij mag volgende week mee naar de Veluwe. Lekker einden wandelen op de zandpaden daar...

Oh wat fijn dat Bliksem weer goed gaat! Lekker genieten op de Veluwe *\o/*

Ik ga hem vandaag 2x een half zakje geven. Heb de glucobalance in huis en de podocomp. Eerlijk gezegd val ik nu wel van mijn geloof door deze middelen te gebruiken en verwacht er eigenlijk niet zo veel van, maar ik hoop dat het "iets" voor mijn kleine vriendje doet! En niet geschoten is altijd mis......

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:20

[***], hoe is het gegaan met het minderen van de buut?

Zie wel iets tegen morgen op om de paarden te vervoeren. Bliksem gaat heel goed dus geen angst voor maar mijn oude ruin met artrose en peesschede ontsteking (erg langdurige blessure maar kan hem niet stil zetten ivm de artrose) mee op de trailer. Denk wel dat ik hem wat buut ga geven voor de reis. Hij vindt het geweldig mee te gaan en is niet kreupel maar bij langer stilstaan krijgt hij wel wat last.
Pfff goudvissen zijn toch makkelijker hoor...wat een zorgen altijd. Ik wil toch altijd het beste maar ja we gaan het mee maken

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:05

Het gaat redelijk barbaras. Hij loopt iets minder stijf. Maar hij krijgt nu ook podo comp en gluco Balance. Geen idee of dat binnen een week werkt.

Ik kan mij je zorgen goed voorstellen hoor! Maar als hij het leuk vindt om mee te gaan, dan zou ik me niet teveel zorgen maken...

Veel plezier! Lekker genieten.

Thea2000
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-11-17

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:22

Inmiddels 3 weken verder en geen enkele verbetering! Ze staat nog op 2x2 zakjes bute. In de paddock loopt ze, weliswaar zeer voorzichtig maar op het harde en de draai naar de stal, zo ontzettend moeilijk. Heb zo'n medelijden met haar, dit is niet meer om aan te zien!
Heb contact gehad met de gebr. van Nassau en deze hadden maar één advies en dat is met spoed een break-over beslag. Dat zou de enige manier zijn om erger te voorkomen....

Wie kent dit beslag en heeft daar goede/minder goede ervaringen mee?
Of moet ik geduld hebben?

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:40

Mijn verhaal staat in de openingspost Image. Breakovers waren voor haar de oplossing om met minder pijn te lopen.

Ik heb haar in het begin maanden niet op het harde laten lopen. Ik had in het gangpad etc overal met kruiwagens zand een zacht pad gemaakt voor haar., natgespoten, voor tegendruk.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:06

Hier gaat het met de HB goed. Geen tekenen van stijfheid.
Bennie staat sinds augustus op de Prascend, maar nu begint hij dus schraal te worden. Terwijl hij eigenlijk altijd wat aan de dikke kant was. Mijn voordroog van dit jaar is eigenlijk laag in alles. Laag eiwit, laag suiker dus ook lage energie. Hij krijgt hiervan wel onbeperkt maar ik heb het idee dat hij hieraan niet genoeg heeft. Hij krijgt naast 100 gram vitalbix daily,150 gram masters seniorenslobber en 10 ml lijnzaadolie bij. Wat zou ik hem nog erbij kunnen voeren. Ik heb voor mijn paard Cavalor strucomix op stal staan.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:33

Dat gevoelige op t harde is hier ook lang gebleven, sterker nog, met draaien zie ik t nu soms nog. Wij ging de kleinste stukjes nog met hoefschoenen (waar nog een extra zool in zat waar ik het rond het hoefbeen heb weggesneden), dan pas was t acceptabel. Mijn paard was 24 juli bevangen en 24 okt is zijn laatste behandeling geweest waarna ik kan zeggen: consequente stijgende lijn.
Ik heb veel goeie verhalen gelezen over die ijzers en zou er ook niet te lang mee wachten.

@damian: mijn paard moest ook aankomen, maar ik weet niet of jij een paard of pony hebt? Die van mij kreeg 300gr vitalbix, de nutrimash van vitalbix werd opgebouwd naar 500gr, lijnzaadolie opgebouwd naar 150ml en dan nog opgebouwd naar 3/4e voerschep bietenpulp.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:35

Bennie is een shetlandertje.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:06

Bovenstaande was het advies voor een paard van 500 kilo, die toen denk ik 450 kilo woog.

Rauka

Berichten: 783
Geregistreerd: 09-03-04

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:51

Helaas moet ik me ook melden met een hoefbevangen bijrijdpaard.ze is nu 19 dagen acuut bevangen aan 4 benen... krijgt 2x per dag buut, tranquigel en maagbeschermer. We zien heel wisselende vooruitgang. Soms zie ik er bijna niks meer aan, dan weigert ze weer te lopen, een paar dagen later galoppeerd ze door de wei en een week later weigert ze weer te lopen.

Herkennen jullie dit onregelmatige patroon?

Ik word er ontzettend wanhopig van en wilde haar na 16 dagen in laten slapen. Veearts besloot haar nog een week te geven... dus we vechten nog even door..

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:40

Rauka, dat is slecht nieuws! Dat onregelmatig patroon herken ik niet.

Mijn shet begon vorige week wel stijf te lopen. Maar zijn manenkam was super soepeltjes. Hij heeft nu een dekentje om en nu loopt hij weer goed. Waarschijnlijk waren zijn spieren stram door de kou.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:20

Rauka schreef:
Helaas moet ik me ook melden met een hoefbevangen bijrijdpaard.ze is nu 19 dagen acuut bevangen aan 4 benen... krijgt 2x per dag buut, tranquigel en maagbeschermer. We zien heel wisselende vooruitgang. Soms zie ik er bijna niks meer aan, dan weigert ze weer te lopen, een paar dagen later galoppeerd ze door de wei en een week later weigert ze weer te lopen.

Herkennen jullie dit onregelmatige patroon?

Ik word er ontzettend wanhopig van en wilde haar na 16 dagen in laten slapen. Veearts besloot haar nog een week te geven... dus we vechten nog even door..

Ze galoppeert door de wei terwijl ze HB is? Misschien begrijp ik de situatie niet goed hoor, maar ik begrijp niet dat een HB-paard (in de acute fase) op de wei komt, al helemaal niet in deze linke periode (vriezen en ook nog periodes met zon). En ruimte geven om te bewegen is hartstikke goed, maar zoveel ruimte dat er 'door de wei' gegaloppeerd kan worden vind ik heel erg onverstandig. Nou gaat het met HB sowieso al vaak wat op en neer helaas, maar hier lijkt daar wel een heel duidelijke oorzaak voor.

Bij mij gaat een HB-paard per direct van het gras af, komt enkel op hooi en water te staan, op een zachte ondergrond, zonder andere paarden erbij en in een kleine ruimte (genoeg om wat in rond te stappen maar meer niet). Hooi en water zet ik in de slechtste fase ook bij elkaar zodat er niet gelopen hóeft te worden.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:29

Ja, dat patroon herken ik zeker. Continu ups en dan weer downs. Ontzettend ellendig! Ging geen dag meer onbevangen naar mn paard.

Mijn paard werd bijna een jaar geleden ook bevangen op wintergras. Zoals hierboven ook genoemd, zo lang ze hb zijn absoluut niet op gras.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:39

Na 16 dagen al in laten slapen is ook wel heel snel, HB duurt lang, en heeft gewoon veel tijd nodig.

Een hoefbevangen paard op de wei laten galloperen is gekkenwerk. Een hoefbevangen paard hoort absoluut niet op de wei. En een hoefbevangen paard moet zich (zeker nu nog niet) te veel belasten, dus galloperen is ook erg onverstandig.
Door gras (zeker nu!!!!) en door overbelasting kan je flinke terug vallen krijgen. Of zelfs zulke grote problemen waardoor het hoefbeen verder zakt of kantelt. Ik snap niet waarom dat risico genomen word.

Mijn Roosje leek vorig weekeind beter te gaan. Maar paar dagen later minder. Woensdag bleek er een flinke dubbele zool in haar voet te zitten. Die er uit halen deed nog niet meteen de truc helaas.
Maar sinds gister avond explodeert ze af en toe met ons rondje wandelen (lees: 1 rondje stappen over mijn trainings veldje). In de paddock staat ze veel stil, doet ze altijd, ook als ze fit is. Dus doen 's ochtends bij het buiten zetten, en 's avonds bij het binnen zetten een rondje over het land in haar tempo. Op het straatje vind ik haar nog niet geweldig, maar dat ze op het zachte weer wil is een goed teken. Morgen maar weer een klein beetje terug in buut (komen van 2 zakjes op een dag, en staan nu op een halfje, vanaf morgen maar 1/3 proberen).

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:05

Mijn pony lijkt nu ook weer wat te verbeteren. Ik probeer hem elke dag een klein stukje op de straat te laten lopen. In het begin is hij heel voorzichtig, maar als hij eenmaal loopt en merkt dat de pijn meevalt, dan stapt hij redelijk dapper een minuut op de straat. Dan zet ik hem weer in de paddock. Hij krijgt nu nog 1 zakje buut per dag, podocomp en glucobalance.

Mijn da gaf ook aan dat hb een langdurige kwestie is. Ik haalde mijn op 21 okt hb van het land. Hij heeft daarna geen grasspriet meer van dichtbij gezien. Na een week of 3 heb ik foto's laten maken zodat ik weet hoe het er aan de binnenkant uit ziet.

Inslapen na 16 dgn vind ik ook wel redelijk kort. Heb je foto's laten maken rauka?