[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:55

Hoi allemaal,

Lang niet in dit topic gekeken.. Wens iedereen veel beterschap en spoedig herstel. En idd vandaag een gevaarlijke dag met dat heerlijke zonnetje en zo lekker fris!

Bij ons gaat het eindelijk beter (durf het nog niet echt hardop te zeggen) nu ze op de prascend staat.. Ik hoop langzaam dat ik het onder controle begin te krijgen (nog ff verder duimen).

Gister naar een nieuwe wei verhuisd met een grote uitloopstal met verharde paddock. Heb nog een aangrenzende paddock afgezet maar dat gaat sowieso een grote modderpoel worden want wij hebben kleigrond. Moet daar nog even een oplossing voor bedenken.. Ik wil namelijk dat ze ook een “zachter” stuk hebben (geen gras natuurlijk) aangezien de rest bestraat is. Tis een huurwei dus uitgraven enz wil ik niet aan beginnen.

Helaas zijn mijn pony’s nog erg gestresst door de verhuizing. Hopelijk trekt dit snel bij en zien ze in dat dit een goede beslissing was (paddock en verharde uitloop was niet mogelijk op mijn andere stal. Daar was alleen stal en gras en mijn pony opsluiten omdat ze hoefbevangen was wil ik niet).

Nogmaals beterschap iedereen!!


Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:05

Ik vind het zelfs vervelend spannend, wil echt voorkomen dat hij hervalt. Je bent nooit echt op je gemak, het is voor mij en mijn paard het eerste jaar dat we met de fructaanindex rekening moeten houden.

Vandaag loopt hij in de paddock met hooi, maar de paddock is lang niet zo groot als de weide. Hij heeft de mogelijkheid tot een klein galopje, het is me opgevallen dat wanneer hij in de paddock staat, hij toch minder beweegt dan als hij gewoon op de weide staat.

Hoog tijd voor iets paddock paradise achtigs.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:50

Ik ben ook voorzichtig positief. De tweede bevangenheid verloopt een stuk gunstiger dan de eerste. Dat zal deels geluk zijn, deels ervaring, maar ik heb oprecht het idee dat het consult en behandeling van de natuurgeneeskundige bijdraagt.
Mijn paard loopt buiten de paddock niet meer op hoefschoenen (op grint soms nog wat gevoelig), loopt niet meer onregelmatig, maar blijft nog wel schraal. Zijn darmen zijn nog we super gevoelig, maar daar werken we aan.
Ik vind het voor mijn paard jammer, maar die van mij komt gewoon niet meer op gras. Gelukkig heb ik een stal gevonden waar die mogelijkheid er ook gewoon is, dus zorgen met fructaan heb ik niet meer. Net als overgewicht. Gas. Slechte voeten. Noem maar op :j

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 14:30

Nandos schreef:
Hoi allemaal,

Lang niet in dit topic gekeken.. Wens iedereen veel beterschap en spoedig herstel. En idd vandaag een gevaarlijke dag met dat heerlijke zonnetje en zo lekker fris!

Bij ons gaat het eindelijk beter (durf het nog niet echt hardop te zeggen) nu ze op de prascend staat.. Ik hoop langzaam dat ik het onder controle begin te krijgen (nog ff verder duimen).

Gister naar een nieuwe wei verhuisd met een grote uitloopstal met verharde paddock. Heb nog een aangrenzende paddock afgezet maar dat gaat sowieso een grote modderpoel worden want wij hebben kleigrond. Moet daar nog even een oplossing voor bedenken.. Ik wil namelijk dat ze ook een “zachter” stuk hebben (geen gras natuurlijk) aangezien de rest bestraat is. Tis een huurwei dus uitgraven enz wil ik niet aan beginnen.

Helaas zijn mijn pony’s nog erg gestresst door de verhuizing. Hopelijk trekt dit snel bij en zien ze in dat dit een goede beslissing was (paddock en verharde uitloop was niet mogelijk op mijn andere stal. Daar was alleen stal en gras en mijn pony opsluiten omdat ze hoefbevangen was wil ik niet).

Nogmaals beterschap iedereen!!

Oud stuk tapijt met jutten rug alleen wel opletten dat het bovenop blijf liggen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 05:35

Ik heb het hier wel eens over de manen analyse gehad ( o.a nandos had toen interesse) hier de uitslag van 8/11. Mijn merrie is langzaam maar zeker echt vooruit gegaan.. is nu ook echt goed te merken..merrie zit vele mate beter in haar vel! De uiteindelijke waardes moeten zo tussen de 15 en 17 komen! Dus we gaan nu nog een nieuwe kuur doen!

Afbeelding

Nogmaals mijn paard is uiteindelijk niet hoefbevangen geweest maar dat haar hele systeem uit balans was was overduidelijk! De manen analyse wordt heel veel gebruikt bij hb paarden!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:42

Interessant he die manenanalyase.
Binnenkort heb ik een afspraak (en mijn pony) met een natuurgeneeskundige!! Dus ik ben eens benieuwd wat die ons gaat vertellen.
Ik ben er namelijk ook zeker van dat het systeem van mijn merrie door de ppid helemaal verstoord is... De prascend heeft haar al echt laten opknappen, maar ik wil weten wat ik nog zou kunnen doen wat betreft ondersteuning.

Ik ben aan het zoeken naar tapijt, maar hier in de buurt alleen Perzische tapijten hahaha

Ik durf trouwens eindelijke te zeggen : Ik zie echt al verbetering bij mijn merrie sinds ze op de nieuwe plek staat! Ze draait echt lekker soepel nu, begint langzaam te wennen en is momenteel hartstikke hengstig }:0 }:0

Lafayette

Berichten: 649
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Someren

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:21

Als ik straks wat meer tijd heb zal ik mijn verhaal doen over mijn pony die 10 dagen na constatering van hoefbevangenheid door de medicatie Bute is overleden aan inwendige bloedingen.

Telstar en Dunya :)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:39

Sterkte Lafayette.
Buut is troep, helaas moet je soms wat.

Mijn merrie is nu 5 weken onderweg, waarvan bijna al die tijd op buut. Komend van 2 zakjes, nu een halfje sinds een paar dagen. Ze word wat narrig op haar buik, dat staat mij tegen, maar zonder medicatie gaat ze liggen en wil ze niet meer staan (eerder was het zo heftig dat dit op 2 zakjes + een vol portie metacam niet wou staan). Nu scharrelt ze nog iets gelukkig, dus we gaan wel de goede kant op.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:37

Oh wat erg lafayette.. heel veel sterkte!
Ik ben ook geen liefhebber van Buut.. probeer dan altijd onbeperkt hooi te geven, maar zeker voor langere periode is het akelig..

Dennis wat fijn dat je verbetering ziet. Roos heeft ook ppid toch? Bij die van mij gaat het ook op en af. Loopt momenteel wel ok maar op kiezels heeft ze nog duidelijk last. Ik ben bang dat dat ook niet meer beter wordt door de ppid (dunne zolen ?) en omdat ze vrij platte voetjes heeft van zichzelf..

Ik heb echt het idee dat het door de ppid allemaal veel langer duurt dat opknappen..

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:18

Roos heeft (nog) geen hele platte pootjes, juist snel hoge hielen. Die waren ivm peesblessure al naar benenden gehaald, en nu nog meer. En teen er af.
Roos heeft ook PPID, haar vacht is veel mooier geworden, verder kan ik er nog weinig over zeggen omdat ze in de zelfde week dat ze de diagnose kreeg bevangen werd.
Ze was altijd snel gevoelig op haar zolen, hoe dat gaat worden geen idee. Kan ik volgende zomer pas wat over zeggen, mits haar andere mankementen zich koest houden.
Mijn Dennis is jaren geleden ook bevangen geweest (6 jaar geleden), PPID(4 jaar nu, maar eerder al een heel sterk vermoede) en gaat sinds dit jaar als een malle op het harde.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 08:17

Nou ik dacht twee dagen een positiever berichtje te schrijven, maar heb het idee dat ze nu alweer wat stijver is met draaien. Het is wel heel minimaal, maar ik zie het toch omdat ik weet hoe ze altijd gelopen heeft..

Ik vind het heel lastig om positief te blijven en denk ook steeds vaker om haar te laten gaan. Ze is al 24 en alleen maar op de uitloopstal, minimaal wat grasrandjes dat verdiend ze helemaal niet. We maakten veel bosritten en wandelingen en dat ligt nu al vanaf juni stil (toen alle problemen begonnen). Ik wandel nog wel, maar over kiezels toont ze heel gevoelig, dat vind ik dus niet prettig voor haar.

Ik had gehoopt dat de prascend haar verbetering zou geven. Mentaal is ze wel vooruit gegaan, maar die hoeven daar zie ik gewoon niet de verbetering die ik wil zien. De dierenarts zei ook dat alles heel minimaal was en dat er zeker geen sprake was van “dierenmishandeling” en dat ik de prascend zijn werk moest laten doen. Maar daar staat ze nu toch al ruim 8 weken op..

Ze geeft ook nog melk.. Maar ik wilde haar zo graag een pijnvrij pensioen geven met lekker veel weidegang en ik ben zo bang dat het niet meer lukt.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 08:36

Ik denk dat het t belangrijkste is om je gevoel te blijven volgen.

Ik merk dat voeten vaak een weergave zijn van dat de darmen vd leg zijn. Met alle medicatie is dat nu ook niet meer dan logisch. Je paard is ook ouder en heeft misschien daardoor ook een langere hersteltijd nodig en ik weet natuurlijk niet wat er verder nog in gaat.

Ik ben na 10 maanden regulier ook hulp gaan zoeken in het alternatieve circuit en sindsdien gaat mijn paard in een constante stijgende lijn.
Maar zou je er nog aan willen beginnen om met haar verder te kijken?

Volg je gevoel is echt het enige goeie advies hierin..

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:25

Weet je, en dit is absoluut niet aanvallend bedoelt want ook ík heb meerdere malen op het pun van opgeven gestaan !, maar ik denk dat de meeste dieren ingeslapen worden omdat de eigenaar/verzorger helemaal stuk zit en de kracht niet meer heeft en/of geen mogelijkheden meer ziet.

En nogmaals: heel begrijpelijk .. been there : dit vergt niet alleen heel veel van het dier zelf (die overigens zelf door minder zaken geplaagd worden dan wij mensen .. zéker ook als het weer beter gaat) maar zeer zeker ook van de mens ..

Ik zal dan ook nooit zeggen dat een mens altijd maar door zou moeten gaan, heb het al veel eerder gezegd: herstel van hoefbevangenheid is in principe mogelijk maar hangt van veel, héél veel zaken af ( zoals oorzaak, gevolgen, mogelijkheden paard/mens/omgeving, aard/karakter/draagkracht van dier én mens, etc, etc, ..)

Naast kundige begeleiding/hulp is eigen inzicht in je dier en jezelf onmisbaar om stappen te kunnen nemen .. of juist even niet ; maar áls iemand de strijd aan wil, kan en durft te gaan dan is tijd ... héél veel tijd en geduld hebben en nemen een must.

Ik ga niet weer ons hele verhaal hier neerzetten, maar Noah ( inmiddels 21-jarige 1.70 grote Fries) is tegen alle meningen, adviezen en weet ik al niet meer in nu, 14 maanden na acute hoefbevangheid met hoefbeenkanteling/sinker/zoolbreuk, weer helemaal zichzelf : paard tussen de paarden met alle ondeugende Tsjerk streekjes die we van hem gewend zijn *\o/*

Het eerste écht merk- en zichtbare herstel heeft zich overigens pas na zo'n 6 maanden ingezet .. het moment dat ik eindelijk het voor hem juiste beslag had ..

Dus neen, ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen diezelfde, lange .. , weg zou moeten gaan bewandelen ( zie eerdere opmerking) maar wel dat zichtbare resultaten lang, heel lang op zich kunnen laten wachten ..

Voor iedereen die nog altijd in angst en onzekerheid leeft : enorm veel sterkte .. een ieder die hiermee te maken heeft (gehad) weet wat ook jullie nu moeten doormaken !

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:24

Bedankt voor jullie lieve woorden.
Misschien wil ik ook wel veel te snel, ze staat pas 8 weken op de prascend.

Zojuist heb ik haar lekker laten op de wei laten rennen en grazen voor 15 min. Op dat moment zie ik niets aan haar, lijkt ze wel een jaarling zo hard gaat ze! Staart helemaal recht omhoog. Het is echt alleen de kiezels en soms het vlakke harde dat ze wat stijver draait.

Het is gewoon echt een hele boel zorgen, ze heeft namelijk ook stofallergie dus al het hooi moet geweekt worden. En bij de wei heb ik geen stroom voor een stomer helaas..

Ik wil sowieso nog doorzetten tot het voorjaar, tenzij tegenslag anders bepaald. Zodat haar hoeven eens goed uitgegroeid zijn.

Deni11

Berichten: 1215
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:02

Bij ons heeft het ook circa 6 maanden geduurd voordat het eindelijk ook echt zichtbaar beter ging. Ik had de hoop al 10x opgegeven en in gedachte haar al 10x inlaten slapen, maar ben blij dat ik verder ben gegaan.

Achteraf had ik veel dingen anders gedaan, ook al zie ik filmpjes terug van toen kan ik wel huilen, maar ze is nù weer blij, en is zelfs vrolijker en gekker met de andere pony's in het weiland als ik haar ooit gezien heb!

Ik wens je veel sterkte, maar zou het zeker wat tijd geven.

S <3

Thea2000
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:17

Ik ben nieuw op dit forum helaas. Reden is dat mijn drachtige merrie sinds een kleine 2 weken hoefbevangen is.
Een maand geleden is haar veulen gespeend. Tijdens de lactatie op merriebrok gestaan welke ik ruim voor het spenen heb afgebouwd tot niets. Na het spenen overdag op een wei met strookbegrazing, 's nachts op stal met wat voordroog. Geen brok meer. Vanaf het moment van spenen begon ze te veranderen. Langere haren, vetbulten boven haar ogen, een ooginfectie die niet wil genezen ondanks behandelen en erg lang nog een vol uier. Op PPID laten testen en helaas was ze positief. Sinds 2 weken aan de Prascend, halve tablet p/d.
2 weken geleden begon ze ineens stram te lopen en binnen 3 dagen ernstig hoefbevangen. Da heeft haar bute (2x2 zakjes p/d), Ascal (5 zakjes p/d) en Relanquil (3x daags 1 cc). Ze staat hier nu 12 dagen op (bute is teruggebracht naar 3 zakjes p/d) maar ik zie geen vooruitgang!
Ze krijgt uitsluitend voordroog. Ik heb geïnformeerd bij Eurofins (zij doen ruwvoeranalyses) en deze vertelden me dat er in voordroog vrijwel altijd minder suikers zitten dan in hooi. Ondertussen wel mijn ruwvoer laten analyseren en heb daar dinsdag de uitslag van.
Overdag staat ze buiten, ze loopt dan zeer moeizaam over het harde en iets minder moeizaam in de paddock welke deels vrij modderig is. De voerbak met voordroog staat bewust in de modder. 's Nachts gaat ze op stal en krijgt dan eveneens voordroog. Haar medicatie geef ik met een spuit met wat appelmoes. Zitten ook suikers in maar anders krijg ik het er niet in. Ik geef haar sinds 4 dagen ook magnesiumchelaat. Dit schijnt soms wonderen te verrichten bij hoefbevangen paarden.

Afgelopen donderdag zijn er foto's van haar hoeven voor gemaakt. Ondanks dat ze aan 4 benen hoefbevangen is, gaf de da aan dat foto's van de achterhoeven niet nodig waren omdat achter het hoefbeen vrijwel nooit kantelt. Beide hoefbeentjes voor waren reeds gekanteld maar niet dramatisch. Wel was er aan één hoef duidelijk ontstekingsactiviteit te zien rond de lamellen.

Ze is overdag redelijk attent maar ligt wel regelmatig. Op stal is het een hoopje ellende en daarbij worden haar voorbenen dan ook behoorlijk vol.
Ik ben inmiddels wel radeloos geworden omdat er totaal geen verbetering optreedt.

Wie geeft me weer hoop? Op welke termijn na de start van de medicatie zagen jullie verbetering, al was het maar minimaal?

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:04

Wanderers schreef:
Weet je, en dit is absoluut niet aanvallend bedoelt want ook ík heb meerdere malen op het pun van opgeven gestaan !, maar ik denk dat de meeste dieren ingeslapen worden omdat de eigenaar/verzorger helemaal stuk zit en de kracht niet meer heeft en/of geen mogelijkheden meer ziet.

En nogmaals: heel begrijpelijk .. been there : dit vergt niet alleen heel veel van het dier zelf (die overigens zelf door minder zaken geplaagd worden dan wij mensen .. zéker ook als het weer beter gaat) maar zeer zeker ook van de mens ..

Ik zal dan ook nooit zeggen dat een mens altijd maar door zou moeten gaan, heb het al veel eerder gezegd: herstel van hoefbevangenheid is in principe mogelijk maar hangt van veel, héél veel zaken af ( zoals oorzaak, gevolgen, mogelijkheden paard/mens/omgeving, aard/karakter/draagkracht van dier én mens, etc, etc, ..)

Naast kundige begeleiding/hulp is eigen inzicht in je dier en jezelf onmisbaar om stappen te kunnen nemen .. of juist even niet ; maar áls iemand de strijd aan wil, kan en durft te gaan dan is tijd ... héél veel tijd en geduld hebben en nemen een must.

Ik ga niet weer ons hele verhaal hier neerzetten, maar Noah ( inmiddels 21-jarige 1.70 grote Fries) is tegen alle meningen, adviezen en weet ik al niet meer in nu, 14 maanden na acute hoefbevangheid met hoefbeenkanteling/sinker/zoolbreuk, weer helemaal zichzelf : paard tussen de paarden met alle ondeugende Tsjerk streekjes die we van hem gewend zijn *\o/*

Het eerste écht merk- en zichtbare herstel heeft zich overigens pas na zo'n 6 maanden ingezet .. het moment dat ik eindelijk het voor hem juiste beslag had ..

Dus neen, ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen diezelfde, lange .. , weg zou moeten gaan bewandelen ( zie eerdere opmerking) maar wel dat zichtbare resultaten lang, heel lang op zich kunnen laten wachten ..

Voor iedereen die nog altijd in angst en onzekerheid leeft : enorm veel sterkte .. een ieder die hiermee te maken heeft (gehad) weet wat ook jullie nu moeten doormaken !

Ik ben het niet met je eens dat de meeste paarden met HB daarom worden ingeslapen. Natuurlijk speelt dat mee, naast de eventuele prognose maar ik denk dat veel mensen hun paard laten inslapen om die uit zijn lijden te verlossen. Super dat Noah nu weer zo goed gaat, maar wat ik ook lees in jouw verhaal dat er pas na 6 maanden een zichtbaar herstel was. Dat betekent dus ook 6 maanden lang heel erg veel pijn. En dat moet je je paard wel aan willen doen. Ik snap heel goed dat jij door bent gegaan op zoek naar de juiste oplossing, maar ik snap ook heel goed dat mensen hun paard in laten slapen. En dat heeft in mijn ogen niets te maken met opgeven, stuk zitten, de kracht niet meer hebben of geen mogelijkheden meer zien, daar doe je die mensen te kort mee.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:49

Allereerst : spijtig om je als mede-slachtoffer van HB hier 'welkom' te moeten heten Thea :(

Of wij jou in jullie strijd kunnen helpen weet nog niemand, maar de ervaring heeft inmiddels wel geleerd dat sowieso het delen van al die onrustige en onzekere angstgevoelens en gedachtes soms ook al even wat meer 'lucht' kan geven ..

Ikzelf heb geen ervaring met Prascend en/of (hoefbevangenheid door) cushing, maar anderen wel .. hopelijk lezen hun je vraag ook, anders misschien specifieke cushing/medicijnen vraag ook stellen in het speciale cushing topic ? [MD] [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2. (op 1e pagina ook uitgebreide algemene info over cushing)

Voor wat betreft de nodige ervaring met hoefbevangenheid an sich zit je hier helemaal goed, al moet ik daarbij direct de waarschuwing geven dat geen enkel geval en/of situatie hetzelfde is ... wij kunnen 'slechts' met z'n allen onze eigen, persoonlijke ervaringen delen en een luisterend oor ( of lezend oog ..) bieden aan anderen.

Jouw paard heeft duidelijk erg veel pijn, denk dat eerste stap is om te proberen pijn te verminderen om de neerwaartse spiraal te doorbreken :

minder pijn = meer/beter bewegen = betere doorbloeding = betere afvoer afvalstoffen = betere opname voedingsstoffen én medicijnen = meer kans op herstel ( dat sowieso heel veel tijd en geduld zal vergen!)

Mijn advies ? Advies vragen aan R. van Nassau .. http://hoofcare.nl/onze-hoefsmeden-klik ... een-vraag/
Stuur hem zo snel als mogelijk een mail met jullie verhaal en de röntgen foto's.
Vermoedelijk zal hij zeggen dat je het beste naar hem/de kliniek moet komen ... maar voor mij persoonlijk is dat nooit een optie geweest ( had Noah hoe dan ook niet overleefd ... áls hij al de rit zelf overleefd zou hebben dan ben ik er vast van overtuigd dat ook zij mij maar 1 advies gegeven zouden hebben omdat Noah er gewoon echt verdomde slecht aan toe was).
Ik heb dus een andere weg bewandelt en gelukkig gaven Rob én mijn eigen smid daar ook alle ruimte voor en medewerking aan!
Via mail eea. overlegd en daarna heeft Rob mijn eigen smid, telefonisch, exact uitgelegd hoe en wat te doen ... en met direct merkbaar en goed resultaat ! ( noot : waren toen inmiddels al 6 maanden bezig met het zoeken naar de juiste hulp :( )
Vanaf dat moment zagen we eindelijk en gelukkig vooruitgang en kon bv. de pijnstilling van 4 zakjes bute per dag ( maandenlang en deed al die tijd eigenlijk niet eens noemenswaardig wat het had moeten doen ..) stapsgewijs binnen 1 maand terug gebracht worden naar 0,0 en tot op heden ( * klopt af *) ook niet meer nodig gehad.
Overigens : Rob ondersteund ons nog altijd als dat nodig is.
Na enige tijd op 'gewone' ijzers begon Noah zich toch weer anders te bewegen en uiteindelijk ook onregelmatig te lopen.
Opnieuw contact met Rob gelegd, opnieuw contact tussen hem en mijn eigen smid .. alles weer goed doorgesproken en adviezen opgevolgd en Noah gaat weer als een trein !

Een tip die jouw paard op een snelle manier zou kunnen helpen om minder pijn te hebben is het op foam/piepschuim te zetten ( platen zijn ook prima te gebruiken voor 'standvoeten' tijdens hoefbehandeling/verzorging !)
Wel even de kanttekening erbij dat deze 'noodschoenen' uiteraard erg afsluiten en om die reden lieten wij ze nooit lang achter elkaar zitten, in onze ogen een prima noodoplossing maar niet meer dan dat.
https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

Hoe of wat dan ook je gekozen pad gaat worden: enorm veel sterkte Thea !

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Thea2000
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-11-17

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:46

#wanderers: allereerst dank voor je uitgebreide reactie! Door het lezen van alle persoonlijke verhalen en ervaringen heb ik al meer hoop gekregen op herstel. Ik, maar vooral mijn merrie, moet nog even door de zure appel heen bijten. De piepschuim zooltjes had mijn da ook al aangeraden wanneer het niet op korte termijn beter gaat. Helaas moet ze dan wel binnen blijven anders is ze de zooltjes zo kwijt in de modder. Hoe lang kan ik de zooltjes eronder laten zitten? Telkens een dag of kan het ook langer?
Ik heb nog geen contact opgenomen met Van Nassau omdat ze op dit moment én niet vervoerd kan worden én ze heel recent bekapt is en er dus niets te vijlen valt. Maar ik ga dat zeker snel doen! Ik heb eerder van hen advies gehad en dat was zeer kundig.

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:27

Thea, geef de prascend even de tijd, grote kans dat het na een paar weken beter gaat. Hier wel. Nog wel weer 1 terugval gehad maar al na een week onder controle.

xdaniejelle

Berichten: 222
Geregistreerd: 26-07-12

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:50

Hoi, nieuw hier in dit topic..
Mijn lieve pony is helaas begin oktober hoefbevangen geworden. Meteen de DA erbij gehaald en kreeg pijnstilling. Ze liep na een tijdje wat beter en dan ineens weer slechter, het ging een beetje op en af. Daarna liep ze eigenlijk een week weer helemaal goed. Tot vorige week, liep ze ineens weer een stuk slechter, DA erbij gehaald, dachten eerst aan een hoefzweer maar dat was het niet, toen dacht ze misschien toch nog steeds hoefbevangen en zouden we toch even foto's gaan maken. Maar een dag later liep ze zo enorm slecht dat ik nog een keer belde en meteen foto's wilde laten maken, dit hebben we vandaag gedaan en het bleek dat door de hoefbevangenheid er onder haar zool een nieuwe zool heeft ontwikkeld en daar zit een opening tussen, waardoor er allemaal zand etc onder kan, vandaag dus de hoef schoongemaakt en met watjes en tape dichtgemaakt. Vrijdag moeten we naar de kliniek zodat een hoefsmid die hier gespecialiseerd in is dit zou kunnen behandelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Lanoes Marloes Dancer (RIP) DJ Milo (Dressuur L2+12) Pippie Kita
Instagram: @Lanoeska & @thedogpicasso


BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:19

xdaniejelle schreef:
Hoi, nieuw hier in dit topic..
Mijn lieve pony is helaas begin oktober hoefbevangen geworden. Meteen de DA erbij gehaald en kreeg pijnstilling. Ze liep na een tijdje wat beter en dan ineens weer slechter, het ging een beetje op en af. Daarna liep ze eigenlijk een week weer helemaal goed. Tot vorige week, liep ze ineens weer een stuk slechter, DA erbij gehaald, dachten eerst aan een hoefzweer maar dat was het niet, toen dacht ze misschien toch nog steeds hoefbevangen en zouden we toch even foto's gaan maken. Maar een dag later liep ze zo enorm slecht dat ik nog een keer belde en meteen foto's wilde laten maken, dit hebben we vandaag gedaan en het bleek dat door de hoefbevangenheid er onder haar zool een nieuwe zool heeft ontwikkeld en daar zit een opening tussen, waardoor er allemaal zand etc onder kan, vandaag dus de hoef schoongemaakt en met watjes en tape dichtgemaakt. Vrijdag moeten we naar de kliniek zodat een hoefsmid die hier gespecialiseerd in is dit zou kunnen behandelen. Heeft iemand hier ervaring mee?


Is dat niet gewoon een dubbele zool? Mijn cob heeft dat ook maar die is absoluut niet bevangen.
ligt het echt aan het bevangen zijn dan?

Hier gaat het eindelijk echt goed met shetmans Bliksem. Hij krijgt echt alleen maar wat hooi wat hij eigenlijk echt niet lekker vindt met af en toe een uurtje wei ivm zijn maatje met artrose die dus aan de wandel moet. Het stel mag volgende week mee op vakantie. Bliksem zijn eerste keer mee op vakantie. Ben heel benieuwd wat hij er van gaat vinden. Grijs op reis haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 07:08

Ik meld mij (helaas) in dit topic. Mijn pony is sinds een week of 3/4 hoefbevangen. Hij krijgt nu nog steeds 2x per dag een zakje buut, staat in de paddock met hooi, er zijn foto's gemaakt waarbij op alle 4 de hoeven een minimale rotatie te zien is. Mijn hoefsmid heeft afgelopen zaterdag een flink stuk van zijn teen afgehaald.

Hij is ook meteen getest op Cushing maar dat is niet het geval. Hij is hoogstwaarschijnlijk wel insuline resistent.

Ik heb gluco balance besteld en podo comp van Phytonics.

Is er hier iemand die mij kan vertellen wat het verschil is tussen Podo complex van de Groene Os en Podo Comp van Phytonics?

En is er nog een andere pijnstilling die wat minder heftig is op zijn maag? Ik durf hem nog niet echt verder af te bouwen, want hij loopt nog niet lekker.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:59

Super naar abfaf, sterkte voor jullie beide!
Ik heb maagsupport van de paardendrogist bij gegeven voor de maagbescherming. Enige andere is naar mijn weten meta/novacam, maar dat vind ik net zo heftig.
Je hebt helaas een ontstekingsremmer en pijnstiller nodig om 1. De ontsteking uit de voeten te krijgen 2. Als de pijn iets minder is zal je paard misschien ook wat meer lopen wat de doorbloeding in de voet verbeterd.
Dus niet fijn, maar wel nodig nu. Verder is het tijd wat er over heen gaat.
Met speciale ijzers of hoefschoenen kan je hest lopen en staan nog prettiger maken.
Maar dat is voor nu helaas ook het enige dat ik kan bedenken..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:06

[***] schreef:
er zijn foto's gemaakt waarbij op alle 4 de hoeven een minimale rotatie te zien is.


Bedoel je echt rotatie of vergis je je en moet het kanteling zijn?

Verder zou je hem misschien iets kunnen geven voor zijn maag, maagcompositum bijvoorbeeld? Of misschien zelfs omeprazol overwegen.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Trendiction en 5 bezoekers