Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 23:14

Allereerst bedankt voor het lezen.

Mijn paard begon 3 weken terug gevoelig te lopen met beide voorvoeten, ik zal even wat informatie op een rijtje zetten:

- Situatie tot maart 2017: 24/7 buiten op veengrond i.c.m. betonplaten met onbeperkt ruwvoer. Beweging in de vorm van 6x per week training in de bak (recreatief). Af en toe een uurtje tot max. een halve dag op gras.
Voeding naast het ruwvoer: vitamine korrel (Vitalbix), halve schep dieetmix van Subli

- Situatie vanaf maart 2017: 24/7 buiten op zandgrond, grootste deel van de tijd ruwvoer ter beschikking. Beweging 3/4/5x per week het bos in, conditie uiteraard rustig opgebouwd maar inmiddels wel flinke ritten. Af en toe een uurtje tot max. een halve dag op gras.
Voeding naast het ruwvoer: vitamine korrel (Vitalbix), Fibra en een halve schep Hartog Energy Special (ik vond dat hij wat meer nodig had met de intensievere bosritten).

Magic woont 5,5 jaar bij ons (en dus full time buiten) en heeft bij ons nooit op ijzers gestaan. Hij is 11 jaar oud.

Hij wordt al 1,5 jaar natuurlijk bekapt, mijn moeder houdt het na meerdere cursussen inmiddels zelf bij. We zijn in die 1,5 jaar tijd rustig bezig geweest om millimeter voor millimeter de stand wat te veranderen, omdat hij erg beroerd stond. Aangezien hij altijd al erg snel gevoelig liep na een bekapping (ook bij de reguliere hoefsmeden al) zijn we super voorzichtig.
________________________________________________________________________
3 weken terug was hij plots gevoelig op zijn voorvoeten, ik gaf de bekapping de schuld, maar eigenlijk kon dit al niet want er was niet meer dan 2 millimeter af gevijld. Gekke was ook dat hij vooral gevoelig liep op mul zand en de overgang van steen naar berm ging ook bijna struikelend. Op steen liep hij eigenlijk wel heel redelijk, in de berm liep hij goed en op mul zand dus het minst goed.

Voor de zekerheid zijn we gestopt met krachtvoer, op het weiland stonden ze al langer niet meer.
Met enkel wat stappen en verder rust leek er verbetering in te zitten.

1 week na start van de klachten ging ik op vakantie voor 2 weken, in de tussentijd leek het heel goed te gaan, volgens mijn moeder was er niets meer van te zien.

Echter.. ik kom dinsdag terug van vakantie en bij aankomst op stal einde middag komt hij al niet naar het hek. Uiteindelijk komt hij, maar strómpelend.

Dierenarts gebeld, kon de volgende ochtend komen.

Stukje uit het verslag:
Inspectie en palpatie:
RV geen duidelijke digitale pols te voelen, hoef niet warmer dan normaal.
Geen duidelijke overvullingen aan de gewrichten te zien en voelen en de pezen zijn mooi droog.
Bij viscitatie erg gevoelig bij de toon. Zoolwand voelt hard aan.

LV duidelijke digitale pols te voelen, hoef voelt warm aan.
Verder geen duidelijke overvullingen te zien/voelen aan de gewrichten. Pezen mooi droog.
Hier ook erg gevoelig bij viscitatie hoef bij de toon. Zoolwand hier is ook hard.

Op het harde ook duidelijk te zien dat hij z'n gewicht van het ene naar het andere been brengt (weightshiften).

Monsteren harde bodem: Stap LV 2/5 kreupel. Bocht naar links gaat erg moeilijk. RV ook verkorte pas, maar minder erg dan links. Draf: 3/5 kreupel LV. RV verkorte pas.

Monsteren zachte bodem: Linksom draf: 2-3/5 kreupel LV. Rechtsom draf: 1/5 kreupel LV.
Duidelijk gevoeliger op harde ondergrond. Pijn lijkt zeer waarschijnlijk uit de ondervoeten te komen.

Wdx: hoefbevangenheid? Of toch nog steeds gevoelig van het bekappen?
-----------------

Advies was 2 weken op pijnstillers/ontstekingsremmers en als ik verder onderzoek wilde dan röntgen.

Aangezien deze dierenarts geen mogelijkheden heeft voor verder onderzoek (wist ik vooraf eerlijk gezegd niet, heb geen vaste dierenarts en heb in paniek de dichtstbijzijnde gebeld) heb ik gelijk de Lingehoeve gebeld voor foto's, die konden die middag al!

Bij het voelen vond deze dierenarts echter helemaal geen tekenen van hoefbevangenheid.. geen pols, niet warm.

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie; geen ''mooi'' hoefbeen, maar wel keurig op zijn plek. De zool is wel erg dun en kan zeker voor deze klachten zorgen. Dus: te dunne zolen.
----

Magic heeft pijnstillers gehad, verder krijgt hij nu biotine bijgevoerd en zijn we bezig met een afspraak maken met een passer voor hoefschoenen. Al met al lijkt het dus erg mee te vallen.

Magic heeft keiharde hoeven en ze groeien goed, alle smeden uit het verleden gaven aan dat hij zulke dikke zolen had. Toch is hij snel gevoelig na bekappen, altijd al geweest, dus toch altijd al die dunne zool gehad maar nooit zo erg tot uiting gekomen?

De afgelopen 1,5 jaar is Magic bekapt door een natuurlijk bekapper die verder niet bekend is (hobbymatig bij onze vorige stal, wel cursussen gevolgd, ook in Amerika) De laatste 2 keer is Magic bekapt door Jan Herslenfeld, helaas is hij er mee gestopt en we hadden nog geen goede vervanger gevonden. Nu wel iemand op het oog die ook gelijk hoefschoenen kan passen (Saskia Versluis).

Foto's van de hoeven:

LV

Afbeelding

Afbeelding

RV


Afbeelding

Afbeelding


Let op, we komen van heel ver wat betreft de hoeven en zijn altijd onder deskundige begeleiding bezig geweest (en nog steeds) met stukje bij beetje de hoef in een gezonde vorm te krijgen.

Op dit moment zit ik nog met een hoop vragen
- Waarom zorgt die dunne zool nu pas voor problemen?
- Kan het komen door de verandering dat hij nu in het droge zand staat? De zool is wel wat holler getrokken, maar is de zool daarom dunner? Hoe zit dit?
- De veengrond van de vorige stal was vaak nat, maar hij stond daar veel op de betonplaten, daar toch een 'zompige' zool waardoor hij wat uitgezet was? Kan dat überhaupt?
- Kan ik nog meer doen behalve biotine bijvoeren en hoefschoenen kopen?
- Hoe kan ik dit voorkomen? Is er goede kans dat hij op den duur gewoon weer zonder hoefschoenen goed kan lopen?

Als laatste: zien jullie ook een dunne zool? Ik ben (gelukkig) geen ervaringsdeskundige en de enige röntgenfoto's die ik vaak zie zijn van honden en katten..

Ik kan mijn vragen ook stellen aan de dierenarts, maar er kwam zoveel op me af gisteren dat ik nog steeds elke keer nieuwe vragen heb, het even duidelijk opschrijven hier vind ik voor mezelf ook erg prettig maar ik hoop vooral dat bokt nog wat fijne tips/ervaringen/antwoorden heeft!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde zo compleet mogelijk zijn :Y)

Alvast bedankt!

(kleine toevoeging: vandaag liep hij met pijnstillers weer goed zowel op hard als op zacht)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:24

De zool draagt zo te zien niet mee, hoef lijkt me niet te kort.

Ik zou 'm in elk geval voorlopig even behandelen alsof hij HB is. Zowel mijn pony als die van een vriendin van me stonden afgelopen week opeens hb, ondanks dat we er beiden mee bekend zijn en reeds voorzorgsmaatregelen getroffen hadden. Het lijkt wel alsof er iets in het gras zit op het moment....
Baat het niet dan schaad het niet, om het zo maar te zeggen.

Verder ziet de hoef er netjes uit hoor. :j

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 23:31

Gypsy schreef:
De zool draagt zo te zien niet mee, hoef lijkt me niet te kort.

Ik zou 'm in elk geval voorlopig even behandelen alsof hij HB is. Zowel mijn pony als die van een vriendin van me stonden afgelopen week opeens hb, ondanks dat we er beiden mee bekend zijn en reeds voorzorgsmaatregelen getroffen hadden. Het lijkt wel alsof er iets in het gras zit op het moment....
Baat het niet dan schaad het niet, om het zo maar te zeggen.

Verder ziet de hoef er netjes uit hoor. :j


Bedankt voor je reactie! Dat de zool niet mee draagt verklaart volgens mij ook waarom hij op mul zand het slechtst loopt, dan komt er druk op, op asfalt niet.

Hij heeft zeer weinig op het gras gestaan dit jaar, soms een uurtje tot een halve dag per week. De afgelopen weken al helemaal niet meer. Maar we hebben hem wel van krachtvoer afgehaald omdat we HB zelf ook wel in ons achterhoofd hadden. De dierenarts van de Lingehoeve ziet echter helemaal geen tekenen van HB.

Sterkte met je pony! :(:)

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:32

Hier hetzelfde probleem. Dierenarts is geweest. En conclusie van de dierenarts is ook gevoelige zolen met te korte voeten. Hoefsmid geweest en die had dezelfde conclusie. Ik ben zeer tegen ijzers maar hij heeft nu dus ijzers met zooltjes en silliconen. En hij loopt echt zo veel ruimer en niet gevoelig.
Op de foto s was hij al 4 maanden niet bekapt omdat zijn voeten bijna niet groeien.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Ik weet dat sommige het een lapmiddel vinden maar op de foto s en echo was niets te zien.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 07-09-17 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 23:36

Wesco schreef:
Hier hetzelfde probleem. Dierenarts is geweest. En conclusie van de dierenarts is ook gevoelige zolen met te korte voeten. Hoefsmid geweest en die had dezelfde conclusie. Ik ben zeer tegen ijzers maar hij heeft nu dus ijzers met zooltjes en silliconen. En hij loopt echt zo veel ruimer en niet gevoelig


Bedankt voor je reactie! IJzers vind ik bij ons geen optie, dus ik hoop dat ik snel goede hoefschoenen heb en dat hij daar (zonder pijnstilling) weer helemaal goed mee kan lopen. Ik zou alleen willen dat ik meer kon doen.. Fijn dat jouw paard weer goed loopt!

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:39

Ik hoop dat zijn voeten groeien zodat de ijzers er af kunnen.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:39

Heeft je paard ook ander ruwvoer dan toen hij nog op veengrond stond?

Ik vind de hoef helemaal niet zo goed bekapt. Bij de toon is veel te veel weg gevijld. De wand is daardoor te dun geworden.

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 06:20

In deze periode stijgt de acth waarde bij paarden om ze klaar te maken voor de winter. De wintervacht gaat groeien etc. Het is niet alleen het gras dat nu gevaarlijk is voor de paarden, maar door de hogere acth waarde kunnen ze gevoeliger zijn voor stofwisselingsproblemen en daardoor gevoeliger voor hoefbevangenheid.


https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aandoeningen/ppid

Wat zei de veearts over het hoefbeen en het gewricht?

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 10:17

Koper schreef:
Heeft je paard ook ander ruwvoer dan toen hij nog op veengrond stond?

Ik vind de hoef helemaal niet zo goed bekapt. Bij de toon is veel te veel weg gevijld. De wand is daardoor te dun geworden.


Ja, bij beide locaties helaas geen hooi, maar hier wel veel mooier kuil. Op de vorige stal hadden we de laatste tijd vies, zuur kuil met schimmelplekken. Het kuil komt bij de huidige stal van eigen land en deels uit een natuurgebied.

Wat je zegt over de hoef zal ik eens bespreken, ikzelf kom nooit aan de hoeven en heb me er ook nooit echt in verdiept, dat laat ik helemaal aan mijn moeder over :o


janouk schreef:
In deze periode stijgt de acth waarde bij paarden om ze klaar te maken voor de winter. De wintervacht gaat groeien etc. Het is niet alleen het gras dat nu gevaarlijk is voor de paarden, maar door de hogere acth waarde kunnen ze gevoeliger zijn voor stofwisselingsproblemen en daardoor gevoeliger voor hoefbevangenheid.


https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aandoeningen/ppid

Wat zei de veearts over het hoefbeen en het gewricht?


Ik had al gelezen dat ze zelfs van een tekenbeet al hoefbevangen kunnen worden, vandaar dat ik ook gelijk foto's wilde. De veearts die de foto's heeft gemaakt zei dat alles er verder goed uit zag, het hoefbeen loopt bij de meeste paarden wat mooier in een rechte punt, bij Magic is dit wat hobbelig en minder mooi van vorm, maar dat is nou eenmaal zijn vorm en zal ook niet voor de klachten zorgen.

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:26

Ik zou het in het voer zoeken. Voor wat ik begrijp sta je ergens in pension, klopt dat? Zou je met je pensionhouder kunnen regelen dat je zelf hooi koopt? Dan kun je in elk geval bekijken of het daar aan ligt.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:39

Magnesium voeren kan helpen. Magnesium voert afvalstoffen af.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:48

BrittS schreef:
Wesco schreef:
Hier hetzelfde probleem. Dierenarts is geweest. En conclusie van de dierenarts is ook gevoelige zolen met te korte voeten. Hoefsmid geweest en die had dezelfde conclusie. Ik ben zeer tegen ijzers maar hij heeft nu dus ijzers met zooltjes en silliconen. En hij loopt echt zo veel ruimer en niet gevoelig


Bedankt voor je reactie! IJzers vind ik bij ons geen optie, dus ik hoop dat ik snel goede hoefschoenen heb en dat hij daar (zonder pijnstilling) weer helemaal goed mee kan lopen. Ik zou alleen willen dat ik meer kon doen.. Fijn dat jouw paard weer goed loopt!


Waarom zijn ijzers bij jullie geen optie? Als dat nu het verschil kan maken tussen een paard dat pijn heeft en een paard dat gewoon kan lopen? Een paard dat 'gevoelig' loopt is er ellendig aan toe, ze kunnen niet even gaan zitten om te bekomen :( .

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:03

@Koper

Ik sta inderdaad in pension, maar hier staat paard 24/7 buiten in een kudde, dus apart voeren gaat erg lastig worden. Ik ga wel nadenken of er eventueel iets mogelijk gemaakt kan worden, want ik snap dat hooi veel beter zou zijn.


@tanjaatjuhh

Bedankt voor je tip! Vergeten te melden dat we 3 weken terug gelijk zijn begonnen met magnesium :j


@Sclimpre

Een wel ijzer niet ijzer discussie lijkt me niet nodig, wij zijn van mening dat een hoefijzer meer kwaad dan goed doet. Uiteraard snap ik dat niet iedereen die mening deelt en dat is prima :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:29

Dit is toch geen discussie van wel of geen ijzers? Het punt lijkt me hoe je je paard pijnvrij kan krijgen.
Omdat je zei 'bij ons' zijn ijzers geen optie dacht ik dat er een specifieke reden was, en ik was benieuwd wat die reden kon zijn. Mijn excuses voor het misverstand.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 08-09-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:32

Ik heb ze ook zonder lopen als het kan.
Maar dit vind ik echt een gevalletje van ijzer er onder kan je paard verlichten in de pijn.
En dan eigenlijk ook een soort van verplichting naar het paard toe. Waarom hem onnodig met pijn laten lopen als 8 weekjes ijzer zoveel kan veranderen.

Anoniem

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:44

Geen ijzers in deze situatie is voor mij hetzelfde als een kind met een gebroken arm geen gips geven. Ik zou voorzichtig zijn met het zelf bekappen. Vind het niet heel verantwoord dat jullie dat zelf doen en daarbij de stand veranderen. Ik vind m ook niet zo goed op de hoeven staan, en daarnaast lijkt het of hij halverwege de hoef een soort knik heeft?
Dus chop chop, ijzers eronder, desnoods door de hoefsmid van de kliniek.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:49

Paard staat voor natuurlijk bekappen ook te stijl trouwens

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:10

De witte lijn is ook verbreed. Ik ben er bijna van overtuigd dat het een voedings probleem is.
Ik heb hetzelfde met mijn fjord ook dezelfde klachten zonder duidelijke HB oid. Ik heb vorig jaar alles laten testen maar er kwam niks uit. Toen van kuil naar hooi en ik kreeg een heel ander paard en ook de witte lijn werd weer normaal.(maar dat een paard gewoon hooi moet is bij mij al een jaren lange strijd met stalhouders) Ik heb hem ook van het gras gehaald. Om de stofwisseling te ondersteunen heb ik Glucobalance gegeven.

Dus van de kuil af ook als het heel mooi kuil is en op hooi. Geen brok meer maar iets van een vit korrel. Binnen een paar weken zul je echt verschil merken.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:17

Hoeveel weegt je paard ongeveer?
Welke biotine voer je en hoeveel?
Hoeveel vitalbix voer je en voer je inderdaad de daily complete?
Hoeveel Fibra voer je en welke variant precies?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:33

Hoe worden de steunsels bekapt? Op de foto lijkt het alsof ie vrij veel steunsel heeft, daar kunnen paarden kreupel van raken, want de steunsels kunnen dan wat naar binnen groeien.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:43

Ik wil me niet al te veel bemoeien met het advies van de dierenarts, maar wat ik op de foto zie lijkt heel erg op die van mij. Hoederande noemde de kliniek het en het komt erop neer dat het losse botsplinters zijn. Vaak veroorzaakt door inderdaad, hoefbevangenheid. Die van mij loopt nu op ijzers en loopt redelijk oke. Heeft ze ook pijn als ze van het zand op het harde loopt? Als ik jou was zou ik niet te hard zeggen dat ijzers geen optie zijn. Ik vind het ook drie keer niks maar als ze niet meer kreupel is, wie ben jij dan? Verder wat jij in jouw openingspost neerzet is echt 100% die van mij.

Afbeelding dit is die van mij op de foto

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:41

Hallo TS, ik kom dit topic een beetje laat tegen. Hoop dat het goed gaat met je paard maar ik wilde nog toevoegen dat als je paard kreupel liep door de druk op zijn zolen, dus op zand wel, dan kunnen hoefschoenen averechts werken omdat als je paard dan op een steentje bijv gaat staan de schoenzool, tegen zijn zool aandrukt en daar heb je niets aan.

Ik zou juist bij gevoelige zolen gaan voor dik beslag waardoor hij zoveel mogelijk speelruimte krijgt onder zijn zool. Ik kan je dan van harte Olov ijzers aanraden. Die heb ik ook (gehad) en dat zijn ijzers met rubber omhuld waardoor er toch nog iets sprake is van vering en demping en het geeft fijn grip op straat en ze gaan superlang mee. En ze zijn lekker dik, dus veel grondspeling.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:53


luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Op eieren lopen - 'opeens' dunne zool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:59

Ik vind het persoonlijk nogal dom om hoeven te gaan corrigeren bij weinig ervaring ( een cursus is leuk om bij te houden maar niet om te gaan corrigeren). Daarbij waarom zijn jullie gaan corrigeren? Een ouder paard wat al 10 jaar op die stand staat om vervolgens te gaan corrigeren vind ik ook niet slim. Inladen naar de goeie kliniek en ijzers eronder laten zetten.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:03

luffwinny schreef:
Ik vind het persoonlijk nogal dom om hoeven te gaan corrigeren bij weinig ervaring ( een cursus is leuk om bij te houden maar niet om te gaan corrigeren). Daarbij waarom zijn jullie gaan corrigeren? Een ouder paard wat al 10 jaar op die stand staat om vervolgens te gaan corrigeren vind ik ook niet slim. Inladen naar de goeie kliniek en ijzers eronder laten zetten.

Standveranderingen moet je inderdaad niet zonder goede begeleiding doen, maar een ijzer er onder slaan zal qua standverandering ook niet zoveel doen. Goede smid/bekapper er bij dus en kijken wat de beste keuze is.