Hoefzweer, HELP!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:30

Sinds 23 augustus kampt mijn paard met een hoefzweer in haar probleemvoet.

Ze was stokkreupel, mijn eigen hoefsmid zat in het buitenland, diverse smeden uit de omgeving wilden niet komen of waren niet bereikbaar, pas tegen 19 u was er een smid die gelukkig nog wel langs kon komen, tevens de enige die uberhaubt wilde/ kon komen op korte termijn. Op dat moment liep ze zo;



De hoefsmid die er bij geweest is dacht dat het geen hoefzweer was, maar dat haar hoef te kort was en dat ze door de white line disease pijn had en kreupel liep. Echter heeft bij het behandelen van de white line disease ook wel eens de halve hoef er af gelegen, en ook dan liep ze niet zo kreupel als hier. Zo kreupel is ze alleen bij een hoefzweer. Ik heb hem toch aangedrongen beter te zoeken en op 1 plek reageerde ze zo heftig dat hij er niet goed bij kon komen. Wel was de druk er als het goed is iets van af omdat hij wel een beetje van de hoef weg heeft kunnen halen. Ook moest ik haar weer gaan behandelen tegen de white line disease want zijn oordeel bleef dat hij een hoefzweer niet waarschijnlijk vond.

En inderdaad, de dag erna liep ze iets minder kreupel, en de dag daarna liep ze nog iets beter..
Wel kreeg ze ook een ontstoken oog erbij waarvoor ze nu met een antibioticazalfje behandeld wordt (als de weerstand eenmaal een tik heeft gekregen...), dus ik heb haar elke dag goed zien staan en lopen. Rad is ze niet geweest, maar zo kreupel als op het filmpje ook niet.

Tot vrijdag. Vrijdag was ze weer aardig kreupel en zaterdag was ze weer als op het filmpje, zaterdag is mijn eigen smid erbij geweest. Hij dacht eerder aan hoefbevangen in 1 hoef, maar bij het doorgraven kwam hij toch sporen van een zweer tegen. Helaas zit de zweer zo hoog dat hij niet nog meer kon graven zonder in het leven te komen. Zijn advies, goed weken in Soda en op een streng dieet zetten want hij denkt toch nog aan een bevangen hoef. Later deze week komt hij terug.

Echter is het nu zo dat het arme paard nog slechter loopt dan op het filmpje (ik zal vanmiddag een nieuw filmpje maken), en echt onwijs veel pijn heeft. Mijn enige ervaringen met hoefzweren zijn dat de smid ze open maakt en het paard gelijk weer goed loopt. Zo'n traject als waar ik nu in zit heb ik nog nooit eerder meegemaakt in de 13 jaar dat ik eigen paarden heb.

Wat zijn nou de dingen die ik nog meer kan doen voor mijn paard? Kan ik haar pijnstillers geven?
Welke risico's moet ik rekening mee houden?
Wat gebeurd er als een hoefzweer naar binnen slaat bijvoorbeeld?
Kan een hoefzweer ook voor bevangenheid zorgen? Voor ze zo stokkreupel was liep ze gewoon goed, was er niks aan de hand..

Zoals ze nu rond strompelt maak ik me niet alleen over die hoef zorgen, maar over haar hele lijf. Ik kan me niet voorstellen dat de houding die ze nu aanneemt geen kwaad kan voor de rest van haar spieren.. Is het aan te raden om haar bijvoorbeeld magnesium bij te geven?

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:42

Je kan de hoef in de animalintex zetten, of weken in zuurkool het proces te versnellen. Pijnstillers werken niet bij een hoefzweer. Als het vaker voorkomt of nog lang duurt zou ik röntgenfoto's laten maken, er kan meer aan de hand zijn. Denk aan los botfragmentje bijvoorbeeld.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:58

Ik ga met delphi2 mee..... watten met animalintex en dat goed nat maken met de gieter of tuinslang.
Anders inderdaad een foto laten maken.

Heb ik met mn hengst ook gedaan. Die bleek een 2e zweer te hebben vlak naast de 1e.... Ook ontdekt op de foto.

Anoniem

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:03

Probleem van een foto is dat dat aan huis moet gebeuren. Ik krijg haar al amper de wei uit, vervoeren is echt geen optie. De mobiele foto apparatuur is hier nog niet zo wijd verspreid volgens mij..

Wat is animalintex precies/ wat doet dat?

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:06

E digit komt voor een zeer schappelijke prijs aan huis.

Animalintex is dat zelf klevende verband ;) Zal zo even een foto voor je opzoeken.
Is bij de dierenarts te krijgen maar ook gewoon bij divoza en dergelijke winkels ;)

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:09

Animalintex trekt de zweer eruit. Het kan even een paar dagen nodig hebben als ie diep zit, maar gewoon blijven volhouden en elke dag een nieuw verband erom doen.

En vooral geen antibiotica oid geven. De zweer moet doorbreken. Over het algemeen als ze zo verschrikkelijk slecht lopen, is het een hoefzweer.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:12

Dit spul ;)

Afbeelding

Je hebt er ook een pad van in de vorm van een hoef mocht je niet met watten aan de gang willen.

Wat wij deden was watten op de hoef doen (genoeg maar niet teveel want dan loopt ze op een bult) en dan dat verband erom heen slingeren.
Is knap stevig spul en redelijk goed bestand tegen slijten.
En dan dus met een gieter lekker nat maken een keer of 2 A 3 per dag zodat het nat blijft.
Heb je ook geen geklooi met een hoefzak;)
Laatst bijgewerkt door Shayla op 05-09-17 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:13

Wij gebruiken altijd biotex op zweren eruit te trekken. Werkt erg goed. Smid bellen om een afspraak te maken en dan 2 a 3 keer per dag minimaal 5 minuten in de biotex. Dikke en schone stalbedekking.
1 keertje meegemaakt dat het langer duurder, tot ik opeens een snee zag ik de kroonrand. Ik druk erop en de troep kwam eruit. Naar boven uitgebroken. Dit heeft toen al met al een maand geduurd.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:13

Veel weken en wachten. En het advies van de hoefsmid opvolgen.....hij/zij heeft de voet in handen gehad. Als hij met zijn ervaring denkt aan hoefbevangen, dan zeker zo behandelen. Better safe than sorry. Dus alleen hooi en water en een apart stukje afzetten voor je paard, zodat hij niet door andere paarden opgejaagd kan worden en zichzelf ontziet.
Ik zou zelf ook de veearts laten komen en laten diagnostiek onderzoek laten doen. Met pijnstilling en bloedverdunners kan het voor je paard aangenamer maken tot of de zweer doorbreekt of de hoefbevangenheidsaanval stopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:18

Ik ga dan toch maar eens rondbellen voor een foto, ik ken hoefbevangenheid alleen aan 2 of 4 voeten, niet aan 1 voet.. Maar de voet is al jaren een probleemvoet (niet al jaren zweren hoor), en een hoefbevangen paard vraagt toch andere verzorging voor de rest van zn leven dan dat het een simpele hoefzweer is..

Ik zit in omgeving [plaatsnaam], dus als iemand een tip weet voor mobiele rontgen in deze omgeving, graag!!


Ze staat overigens al op alleen hooi en water en zand. Wel bij de rest van de kudde, maar mijn kudde is erg stabiel. Ik kan ook rustig haar alleen voer geven (moet ik wel zelf de emmer vasthouden anders deelt ze graag) zonder dat de rest in ruzie uitbreekt.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:22

Wijs ;)

Better safe then sorry.

Hier alleen ervaring met E digit.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:22

Hoefbevangenheid heeft vele oorzaken. Dat kan door problemen met de stofwisseling, maar het kan ook door overbelasting, mechanische Hoefbevangenheid of door doorbloedingsproblemen in de hoef. Dan is het aan 1 hoef. Dat kan best in dit geval het geval zijn. Doordat de zweer of the white line bacterie de lamellen aantast. En dat het hoefbeen daardoor kantelt.

Het beste afspraak met hoefsmid en veearts tegelijk maken. De heofsmid kan dan aan de hand van de röntgenfoto snijden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:43



Zo loopt ze nu..

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:49

Ik ben twee maanden met die van mij in de weer geweest. Telkens begin van de week stok en stok kreupel en einde van de week zo zuiver als t maar zijn kan. Als hij zuiver liep wel het advies gekregen om te stappen, voor de doorbloeding. Verder veel weken en gewoon afwachten... Ik ben eindelijk weer op aan het bouwen naar rijden maar nog steeds doodsbang dat het weer terug komt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:01

Ik zou als je het durft nog even wachten en veel weken. De hoefsmid dacht een zweer te zien toch? Ze loopt ook wel echt alsof ze die heeft.
Bevangen aan 1 voet is vaak mechanisch bevangen. Hoe is de voet? Is de teen erg lang? Heb je eventueel een foto?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:01

lindamusters schreef:
Ik ben twee maanden met die van mij in de weer geweest. Telkens begin van de week stok en stok kreupel en einde van de week zo zuiver als t maar zijn kan. Als hij zuiver liep wel het advies gekregen om te stappen, voor de doorbloeding. Verder veel weken en gewoon afwachten... Ik ben eindelijk weer op aan het bouwen naar rijden maar nog steeds doodsbang dat het weer terug komt


Is bij die van jou een zweer doorgebroken uiteindelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:23

De hoef is vrij stijl altijd al geweest dus de teen is zeker niet te lang, ik zal morgen als het lukt een fototje maken.

Ik ben morgen voor mn werk de hele dag weg (kan ik ook echt niet afzeggen), dus ik kan op zn vroegst pas donderdag verdere actie ondernemen. Morgen blijf ik dus nog weken en geef ik haar duivelsklauw.

Kunnen ze ook door een zweer bevangen worden? Zo lang al zo rondstrompelen lijkt me voor de rest van dr lijf nou ook niet echt bevordelijk.. het arme dier moet zoveel meer pijn hebben dan alleen in dr hoef.. -O-

Het doet me gewoon pijn haar zoveel pijn te zien hebben.. ;(

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:14

Geryon schreef:
lindamusters schreef:
Ik ben twee maanden met die van mij in de weer geweest. Telkens begin van de week stok en stok kreupel en einde van de week zo zuiver als t maar zijn kan. Als hij zuiver liep wel het advies gekregen om te stappen, voor de doorbloeding. Verder veel weken en gewoon afwachten... Ik ben eindelijk weer op aan het bouwen naar rijden maar nog steeds doodsbang dat het weer terug komt


Is bij die van jou een zweer doorgebroken uiteindelijk?

Ik heb zelf nooit pus gezien, vandaar dat ik dus bang ben dat het er nog in zit. Maar na vier weken rad lopen zou je toch denken dat het weg is

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Hoefzweer, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:23

veel dierenartsen hebben wel een mobiele rontgenbus tegen woordig zijn het haast gewoon auto's ipv busjes.

hoefzweer kan lang duren ik had er van t winter een die dikke drie weken kreupel was.. was toch echt een zweer die liep op den duur net als op het filmpje en ervoor ligt kreupel.. twee smeden bij gehad. en ook veel geweekt met lijnzaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze foto's van de hoef, ik heb helaas nog geen kliniek gevonden die aan huis komt voor een hoef. Als ze het hebben dan gebruiken ze het alleen voor aankoopkeuringen, en ik wil alleen maar de hoef op de foto.
Mijn dierenarts zegt dat ik haar wel op pijnstillers die ontstekingsremmend zijn kan zetten want dat remt niet zo hard dat het de zweer tegen gaat. Dus vanaf morgen ga ik dat doen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:04

Slopend is het om je paardje zo te zien. De mijne heeft 3 maanden zo af en aan kreupel gelopen. Veearts dacht aan hb en is ze ook voor behandeld hoewel hij een hoefzweer ook niet durfde uit te sluiten maar ze reageerde niet op de visiteertang.
Op het laatst moest ze haar gewicht naar achter verplaatsen om dan terwijl ze haar gewicht naar voren zette een stap te kunnen lopen.
Uiteindelijk brak die door, bij de kroonrand, bij de hoefballen en de smid heeft hem ook nog eens van onder opengelegd.
Al die tijd waren de enige symptomen het af en aan kreupel lopen.
Laatst bijgewerkt door nuscaniels op 06-09-17 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:39

Wat een boel plekken om open te breken!
Bijke loopt ook van achteren bizar slecht nu doordat ze dus gewoon niet kan lopen.. brak hij maar gewoon ergens open dan was het klaar.. ik ben ook erg bang voor spierbevangenheid nu, en ze staat ook met opgetrokken buik van de pijn.
Gelukkig helpen de andere paarden haar wel goed door vlot opzij te gaan als ze er aan komt en ook plaats te maken bij de hooiruif. Met brok eten laten ze haar ook met rust dus ze houden echt veel rekening met haar.

Ik vind het wel onwijs lastig dat ze zo onwijs op mij gericht is, als ik kom komt ze gelijk naar me toegestrompelt ipv dat ze naar het hooi gaat, en als ik dus ergens anders bezig ben gaat ze daar ook heen om maar bij mij te zijn. Normaal super lief maar nu zijn dat extra slopende meters die ik haar liever zou besparen :(:)

Aan de andere kant doet ze het wel zelf, en beweging is goed. Het viel me vandaag wel op dat ze dr zere been met moeite nog kon buigen, en veel moeite had met dr evenwicht..

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:45

Ik was ook bang voor haar spieren. Heb haar terwijl het nog speelde en erna haar laten behandelen door een ostheopaat.
Hoe moeilijk ze ook liep, ze bleef gelukkig zelf bewegen. Was ook blij dat het zomers was, qua temperatuur een stuk aangenamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:08

Vandaag heeft ze een lig-dag. Ze staat alleen op om te drinken en kreunt van de pijn als ze ligt. Haar buik is ook helemaal opgetrokken, het doet zoveel zeer om je paard zo te zien door zoiets simpels als een hoefzweer! ;(

Ik heb dr weer pijnstillers gegeven en ga zo thuis weer een rondje bellen. Morgen komt de smid, maar het zou mooi zijn als dan ook een foto gemaakt kan worden. Vanavond weer in de Soda weken voor zolang als lukt.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:13

Ik merkte dat mijn paard biotex veel fijner vond dan soda. Biotex ging midden in het proces op en heb daarna soda gekocht, maar met flink wat biotex bleef hij gewoon een kwartier stil in de emmer met zijn voet, en met de soda moet ik er constant bij blijven omdat hij telkens zn voet omhoog trekt.