Rotstraal - stalbodem wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:08

Hoi,
Aangezien mijn paardje Rotstraal heeft in beide achtervoetjes en ik een sterk vermoeden heb dat het door zijn eigen mest/urine komt icm in modder gestaan op de paddock, wou ik zijn stalbodem eens goed wassen.

Ik wou dit morgen doen, dan heb ik de hele dag vrij en kan ik smorgens wassen en de hele dag laten drogen en vóór paardje binnen komt s avonds weer opstrooien met vers stro.

Maar nu, wat is het beste om de stal mee te wassen?

Oh en.hoe voorkom ik dat mijn paardje zijn stro naar de hoeken schuift en weer in het midden van de stal puur op de bodem staat en dus vaak in de mest of urine.? Ik sta op halfpension en mest zelf. Vaak nog 4x per week.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 21-08-17 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:09

Groene zeep of groene biotex is denk ik het meest gangbare hiervoor?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:15

Schimmels, bacterien, etc. kunnen allemaal slecht tegen zuur. Haal bij de aldi zo'n 5 liter schoonmaakazijn tankje (of 2-3) a 1.49 en gebruik dat puur met een goede harde bezem/borstel.

Stro schuiven en dus draaikonten kan best zijn dat die juist probeert een niet spetterplek te maken om op te plassen. Andere opties is te kleine box en onrust (boxwandelen).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:25

Box is 3x3 en staat hij altijd rustig in volgens de stalbaas.

Hij vreet wel veel van het stro op ook. Deel van het hooi blijft zelfs ligfen.

Hij mest voornamelijk tegen de achterste wand en urineren vooral voor de ingang. Maar hij is gestald in een nette stal. Dwz de betonvloer in zijn stal is mooi gelijk zonder barsten ofzo. De urine kan dus eigg ook niet echt weg. Mijn vorige pony stond in de stal er tegenover en daar zitten bartjes in de beton waar urine sneller weg kan.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:36

Je zou onder het stro een laag zaagsel of vlas kunnen leggen zodat er altijd bodembedekking is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:49

Ik dacht gelezen te hebben dat zaagsel juist al zuurder is en de bacteriën daar juist van houden.

Edit:
Vuile stallen zijn een broedplaats voor rotstraal. Candida komt van nature voor in mest. Bestanddelen in urine verweken de stralen en maken ze extra vatbaar voor infecties. Schimmels en bacteriën houden van zaagsel omdat dit een hoge zuurgraad heeft. Ook vochtige stro en rubber matten zijn een perfecte leefomgeving. Een hoge zuurgraad (pH) van de wei kan een rol spelen in de mate waarin paarden last hebben of niet.

Vlas mag niet gebruikt worden helaas.
Alleen zaagsel of stro ivm de mesthoop.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:52

Als je zaagsel gebruikt zuigt dat juist het vocht goed op zodat je geen natte stal hebt en als jij dagelijks of om de dag de natte plekken er goed uit haalt houd je juist een fijne droge stal.
Ik gebruikte het vroeger ook voor mijn paard. Hij maakte er ook een puinhoop van en de stal was altijd nat waardoor hij in zijn eigen vuil ging liggen 'snachts. Toen ik er zaagsel onder het stro ben gaan gebruiken was dat over en bleef hij droog.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 17:56

Ik ga vragen of het mag.
Zijn er anders nog opties?

Ik zou eventueel ook wel een dikkere laag stro kunnen leggen. Meestal doe ik dat enkel in de winter en dat weet mijn stalbaas maar als ik zeg wat het probleem is zal hij het vast geen probleem vinden als ik nu ook al een dikkere laag gebruik.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 18:01

Nu staat hij er zo bij:
In combinatie met stro eten is dat dus al snel een pak minder wat erin ligt.

Afbeelding

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:02

Ik gebruik altijd halamid. Hebben ze waarschijnlijk wel bij de Boerenbond

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 18:08

Hm groene zeep en azijn raak ik het snelst aan morgenvroeg. Ik passeer een winkel op de heenreis naar stal.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:45

Pak dan de azijn, groene zeep kan nogal eens erg glad worden, zeker op de mooi dichte vloer die jij beschrijfd.

Hen001
Berichten: 61
Geregistreerd: 22-02-14

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:28

Als je een deel van het gebruikte, viezere maar niet natte stro onder een dikke laag schoon stro legt geeft dit wat meer stabiliteit en schuift het minder snel weg. Vocht kan hier ook goed in worden opgenomen. Verder kan het helpen om schoon stro te mengen met gebruikt stro (door elkaar husselen), dan eten ze het minder op en hou je een beter bodem over

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 22:49

Hen001 schreef:
Als je een deel van het gebruikte, viezere maar niet natte stro onder een dikke laag schoon stro legt geeft dit wat meer stabiliteit en schuift het minder snel weg. Vocht kan hier ook goed in worden opgenomen. Verder kan het helpen om schoon stro te mengen met gebruikt stro (door elkaar husselen), dan eten ze het minder op en hou je een beter bodem over

Ik haal nu elke keer het écht natte eruit de drollen pak ik gewoon op met mijn handen (handschoenen aan). En de drogere stro blijft dus idd liggen als onderlaag. Ik schuif het dan ook op de plekken waar hij voornamelijk urineert.

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:55


xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:25

Ha! Ik heb een merrie met (toen) constant terug kerende rotstraal. Ik heb toen 2 maanden speciaal spul van mijn smid gebruikt. hoof hygene liquid van mustad. Paard heeft nergens meer last van! Zelfs niet in natte wei of vieze stal..

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:29

Art_Ificious schreef:
Ik dacht gelezen te hebben dat zaagsel juist al zuurder is en de bacteriën daar juist van houden.

Edit:
Vuile stallen zijn een broedplaats voor rotstraal. Candida komt van nature voor in mest. Bestanddelen in urine verweken de stralen en maken ze extra vatbaar voor infecties. Schimmels en bacteriën houden van zaagsel omdat dit een hoge zuurgraad heeft. Ook vochtige stro en rubber matten zijn een perfecte leefomgeving. Een hoge zuurgraad (pH) van de wei kan een rol spelen in de mate waarin paarden last hebben of niet.

Vlas mag niet gebruikt worden helaas.
Alleen zaagsel of stro ivm de mesthoop.


Een hoge zuurgraad, dus een hoge pH is basisch.
Een lage pH is zuur.
Rond de 7 wordt gezien als neutraal.
Azijn is zuur heeft een lage pH

Even wat scheikundige onjuistheden in dit topic gecorrigeerd. ;)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:58

Halamid is idd een kant en klaar ontsmettingsmiddel dat tekoop is bij landbouw winkels/groothandels.

Azijn etc kun je echter ook gebruiken om te ontsmetten maar heeft niet mijn eigen voorkeur.

Kwa strooisel zou ik denk ik ook een laagje zaagsel proberen.

Een van onze paarden had er ook altijd last van op stal, dat is eigenlijk vanzelf opgelost sinds hij 24/7 buiten staat (daar staat hij ook gewoon in genoeg nattigheid maar hoeft niet meer in z'n eigen mest te staan).
Ik begrijp ik dat dat niet voor iedereen mogelijk is, maar het is meer om aan te geven dat het veranderen van de omstandigheden veel kan doen, en je dus niet vast zit aan allerlei middeltjes dar je erop kunt smeren.
Het zal deels van buiten komen maar ook van binnen, ik ken ook genoeg paarden die elke dag stonden te soppen in hun stal maar geen rotstraal hadden.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:18

Mijn ervaring is dat je nog zo goed kan schoonmaken en nog zo dik kan opstrooien.. maar het helpt allemaal niet. Ze hoeven maar een stap in een nieuwe hoop mest te zetten en het kruipt weer net zo diep in de straal en rot gewoon verder. Enige wat bij mijn paard hielp wat 24/7 buiten, toen was het ook direct over en is nooit meer terug gekomen.
Ik snap dat dat niet overal zo maar kan, maar beweging en een schone wei doen echt wonderen, zelfs al is die nat. Misschien kan je paard iets vaker op de wei?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:51

Hij stond altijd van maart tot juni dag en nacht op de wei en had toen al Rotstraal. Dus nee dat hielp voor hem helaas niet.

Wei was zelfs niet erg nat en had een droge paddock.

Dit was de hoeven toen:
Nota achtervoetjes bekappen lukte toen niet ivm paniek van paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels lukt het bekappen van de voorvoetjes erg goed en vanachter gaat ook beter. Maar na 3 hoeven begint paardje te moe te worden en lukte vorige keer rechtsachter helaas niet goed.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-08-17 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:56

En hoe wordt hij bekapt? Raakt de straal de grond wel? Werkt het hoefmechanisme goed? Dat kan ook veel schelen.

Edit, ik zie nu de foto's.
Ik heb het idee dat de voorhoeven er niet heel slecht uit zien, maar ik denk wel dat de hielen wat lager zouden mogen. Dan gaat de straal ook beter werken.

Voor mijn tinker gebruikte ik destijds Hoofsolution van Kevin Bacons, een erg fijn middel, maar het blijft natuurlijk maar symptoombestrijding.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:01

8nnemiek schreef:
En hoe wordt hij bekapt? Raakt de straal de grond wel? Werkt het hoefmechanisme goed? Dat kan ook veel schelen.

Vlak na bekappen
Dat de achtervoetjes niet zo goed zijn komt omdat paardje niet meewerkt en dit de eerste keer was in een jaar tijd dat hij bekapt werd vanachter. En wederom is hij in paniek geslagen bij rechtsachter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Rotstraal - stalbodem wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:03

Achtervoetjes gisteren:
Afbeelding
Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:08

https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1172084

gebruik dit eens.
Goed insmeren en dan zo'n zelf plakkend verband er overheen.
Na een dag wisselen.
Dit 4 dagen doen.
Dan regelmatig insmeren maar geen verband erbij.

Werkt ook tegen white line disease.

De vloer zou ik een keer met dettol schrobben.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 29-08-17 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:09

Je hebt ook strokorrels, dat werkt als een soort vlas laag, maar is wel van stro dus kan op de mesthoop met stro. Dit spul ligt echt muurvast in de stal, heb bij ons op stal twee paarden die erop staan en die staan nooit op het beton.