Gekneusde zool zonder ijzers oplossen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Gekneusde zool zonder ijzers oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 20:50

Mijn pony van 9 loopt al haar hele leven zonder ijzers. Ik rijd ongeveer 2 keer per week een uurtje met haar buiten, over het asfalt, in de berm allemaal geen probleem. Ik hoef haar dan ook eigenlijk nooit te laten bekappen, haar hoeven slijten van het asfalt en blijven zo in prima conditie. Omdat haar straal wat wilderig en uit model ging heb ik haar laten bekappen. Dit is half juni geweest. Er is toen ook best veel van haar zool gehaald. Hierop volgend heb ik nog 2x buiten gereden waarbij ze op paden met wat losse stenen ontzettend veel struikelde en kort liep. Nu loopt ze op het harde erg kort en kreupel met 1 been. Vandaag draafde ze weer voor het eerst op het hard en zag het er iets beter uit. In de paddock met zand loopt ze super. Ik denk dat ze haar zool gekneusd heeft. Maar als ik haar op ijzers laat zetten ben ik bang dat ik daar niet meer vanaf kom en dat zou ik zonde vinden daar ze eigenlijk zulke sterke hoeven heeft. Wat is jullie advies

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Gekneusde zool zonder ijzers oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:53

Afwachten. En evt hoefschoenen in de tussentijd.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Gekneusde zool zonder ijzers oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:54

Afwachten inderdaad. Mijne is door het aftrappen + kort bekappen uiteindelijk zonder ijzers gekomen omdat ze de druk op de zool ook niet meer kon verdragen. Heeft zeker een week of 2 geduurd voor ze terug wat comfortabel liep :) Ondertussen geen problemen meer

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Gekneusde zool zonder ijzers oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:10

Rustig afwachten tot de zool weer wat dikker is en de volgende keer bij bekappen niet zoveel (van de zool en straal) eraf laten halen. Een functionele hoef is beter dan een heel mooi bekapte.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gekneusde zool zonder ijzers oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:18

Even rustig aan doen buiten en een eventuele volgende bekapbeurt inderdaad niet zoveel eraf laten halen. Leg uit dat ze de laatste bekapbeurt echt teveel last ervan had en dat jij niet wil dat er zoveel van de zool afgehaald word.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Gekneusde zool zonder ijzers oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:17

Hoefschoenen kan natuurlijk maar als je die verder nooit zal gebruiken is dat nogal een investering. Dan zou ik gewoon even wachten.