IJzers zelf aantrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 19:45

Hoihoi,

Ik had even een vraagje. Mijn paard is nogal lomp op de wei wat regelmatig resulteert in losse ijzers. Wanneer de smid deze even aantrekt met de tang kost dat toch elke keer 10 euro, zelfs als de smid die dag al op stal moet zijn. Dat wordt best een duur geintje ondertussen.. Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het zelf weer vastrekken van de ijzers met zo'n speciale tang? Mocht dat niet verstandig zijn komt de smid er gewoon weer voor, maar als het ook een optie is om het zelf te doen hou ik dat geld liever in mijn zak :)

Opmerkingen als haal je paard van de ijzers heb ik niks aan, hij staat op ijzers op medische redenen op advies van verschillende hoefsmeden en dierenartsen :)


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 20:53

Mijn vorige smid deed het ook altijd gratis, nu moet ik toch echt elke keer 10 euro betalen. Als ie er speciaal voor moest komen zou ik dat wel snappen, maar zelfs als ie toch op stal is moet ik betalen..

Ik weet niet precies hoe het heet, maar het is zo'n tang waarbij het ijzers weer toegen de hoef geduwd wordt, dan komt de nagel er aan de bovenkant wat verder uit en die wordt dan weer terug op zijn plek geduwd. Zie toch veel hoefsmeden dat doen? Misschien wel belangrijk om erbij te zeggen dat de ijzers niet heel erg loszitten, ze zitten ook niet scheef of iets en schuiven niet met lopen. Het enige wat je er aan merkt is dat je het hoort als ie over het harde stapt, verder loopt ie prima.

Ik denk niet dat de smid nog verder iets kan aanpassen aan de ijzers, hij houdt er al rekening mee maar paadlief is ontzettend lomp en speels en dan tikt ie regelmatig een ijzer los helaas.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 21:01

Die bedoelde ik inderdaad :j

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 21:19

kikkerdril4 schreef:
mariekerocky schreef:
Die bedoelde ik inderdaad :j

kan niet veel fout mee gaan dus kan je zeker proberen hoor


Denk dat ik het inderdaad maar gewoon eens probeer, als het niet werkt kan ik gewoon de smid weer vragen :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 14:11

De IJzers zijn medisch noodzakelijk, dus die gaan er niet onderuit. Had ik zelf ook wel een mooie optie gevonden aangezien het een stuk goedkoper is maar dat gaat niet.

Of het aan de smid ligt durf ik zo niet te zeggen, mijn paard kan op de wei lekker enthousiast en lomp zijn en daarbij lekker op z'n eigen voeten stampen. In de zomer gaan we tijdelijk van stal veranderen en dan wordt hij ook door een andere smid beslagen dus als het dan niet meer zo vaak gebeurd weet ik iig of het aan de smid ligt :)


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 14:20

Abacab schreef:
mariekerocky schreef:
De IJzers zijn medisch noodzakelijk,


Nu ken ik het verhaal van jouw paard en je smid niet. Maar mijn persoonlijke ervaring is wel dat smeden er heel snel een ijzer onder leggen met een verhaal dat de voeten van je paard niet ok zijn en een ijzer echt noodzaak is. Best wel apart als je je bedenkt dat er geen enkel paard met ijzers wordt geboren.
Er zijn best wel gevallen waarbij een ijzer noodzakelijk is maar die gevallen zijn veel minder dan dat wordt gesteld.


Ben ik met je eens dat het snel gezegd wordt, maar ik heb het aan meerdere dierenartsen van goed bekend staande klinieken gevraagd en aan meerdere hoefsmeden, omdat hij het daarvoor prima deed op blote voeten..

AnneJ1995 schreef:
Werken springschoenen niet? Paarden bij mij op stal die ook zo lekker lomp zijn, krijgen gewoon springschoenen om op de wei.

Ik zelf zou er huiverig voor zijn zelf te gaan 'klooien' met de hoeven van mijn paard.. Ookal lijkt dit niet heel ingewikkeld.

Hier trouwens ook de hoefsmid die het 'zijn fout' noemt als er (snel) een ijzer af ligt. Dan heeft 'ie 'm te breed/lang gezet. Of zo (ik ben ook geen expert haha).


Springschoenen werkt voor wel, die heeft hij ook om maar zodra de staleigenaar het een keertje vergeet zit er gelijk weer een ijzer los. Ik weet niet of springschoenen achter ook helpen maar is misschien best een keer te proberen haha. De meeste smeden die ik ken die zien het ook als een eigen fout, deze helaas niet en dat is gewoon echt een duur grapje elke keer..

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 19:01

Nou feest, haal hem uit de wei met 3 losse ijzers (denk dat ze zijn springschoenen vergeten zijn). Maar goed, ik de smid geappt want ik dacht dan kan hij dit keer weer oplossen en dan overleggen wat ik verder nog kan doen. Kreeg als antwoord dat hij pas volgende week vrijdag kan dus dat ik maar een andere oplossing moet zoeken. Ik denk dat ik toch maar even een andere smid ga zoeken om te kijken of dat helpt, want het is al rot dat het zo vaak gebeurd maar als het ook zo lang duurt voor er iets aan mee gebeurd dan worden z'n hoeven er ook niet beter van.

Zag dat er nog wat reacties zijn geweest, ik zal thuis even alles doorlezen en reageren :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 19:17

Springschoenen is inderdaad een vaste afspraak, ze hangen onder zijn halster dus ze zijn ook niet te missen als ze hem buiten willen zetten..

Vragen of de smid het mij kan leren is idd wel een goede. Ik wilde met hem ook overleggen hoe we dit het beste aan kunnen pakken, want dit is niks en dit gaat op den duur ten koste van zijn hoeven en dat wil ik niet

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-17 19:43

Woensdag komt er een andere smid, ben benieuwd wat die er van vindt :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: IJzers zelf aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 14:18

Vanmorgen is de andere smid geweest, ik heb er toch wel alle vertrouwen in dat hij zijn ijzers nu beter laat zitten. Hij staat er nu zó anders op, in zeer positieve zin. Als ik zijn ijzers nu vergelijk met hoe het er eerst onder zat, dan snap ik wel dat ze nooit goed bleven zitten want ze staken veel verder uit aan de achterkant. Deze smid komt ook voor niks het ijzer weer vastzetten als het weer mis mocht gaan, hij is eigenlijk elke dag wel in de buurt dus ik hoef ook niet zo lang te wachten en dan hoef ik dus ook zelf niks te gaan proberen :) Ook was mijn paard zoveel rustiger tijdens het beslaan, alsof ie van die andere smid echt stress kreeg. Voor nu lijkt het probleem iig opgelost, paard blij en ik blij :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 16:51

pol013 schreef:
Toch vind ik krapper op het ijzer zetten niet perse beter. Dan heeft de hoef ook minder ruimte.

Mijn eeuwige ijzer-aftrapper heeft in ieder geval altijd toch ruim op de ijzers gestaan. Anders moesten ze er na 3 weken al weer onderuit omdat de voeten er overheen wilde gaan groeien.

Aan de andere kant: je moet wat als ze nodig zijn maar er steeds onderuit vliegen.

Voor mij was het uiteindelijk een reden om ze toch weg te laten.


Ik ben het ook absoluut met je eens dat krapper niet altijd beter is hoor! :j Alleen als ik nu zijn oude ijzers vergelijk met deze, dan stond hij veel breder dan het gemiddelde paard. Als ik het nu ook vergelijk met stalgenoten dan had hij echt bizar brede ijzers, ik had er nooit echt bewust naar gekeken, heel dom van mij. Nu zijn zijn ijzers eigenlijk gewoon 'normaal'. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers