Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 10:53

Hoi allemaal,

Misschien hoort deze vraag hier niet perse thuis, maar ik hoop dat hij mag blijven staan ;-)
Gisteren heb ik mijn merrie Roos opgehaald en aan huis gezet, waar ze een nachtje alleen moest zijn. dat ging allemaal goed en verliep rustig. Vandaag komt mijn ruin ook naar huis maar sinds vanmorgen loopt ze regelmatig wat rondjes op stal en dit vind ik zielig. Momenteel zijn we bezig met het aanleggen van de rijbak ( Roos moest eerder komen vanwege persoonlijke redenen van vorige eigenaar) en het aanleggen de paddock aansluitend op de stal. Hier heeft zij nu qua geluid geen last van, want er is nu niemand bezig met heftrucjes oid. Ze heeft een riant onderkomen hoor, even terzijde ;-)
Ik heb nu een stukje weide afgezet en haar hier op laten lopen maar ook hier blijft ze onrustig heen en weer lopen. Vanmiddag komt mijn ruin maar aangezien die ook best heet kan zijn vraag ik mij dus af wat ik nu het best kan doen.
Wie kan mij adviseren? Ik snap dat het erbij hoort maar wat zou verlichtend werken voor haar?
Ik hoor het graag! _/-\o_

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:56

Staat ze alleen? In dat geval zou het best kunnen dat het over is als er een ander paard in de buurt is.

Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:07

Ja, nu staat ze dus tot vanmiddag alleen...... de hond is er wel ;-)

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:08

Is denk ik ook even wennen voor haar. Ze is onrustig, lijkt me best logisch. Ben ik ook als ik net ben verhuisd.

Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:11

Ja tuurlijk, dat schreef ik ook al gelijk, maar waar het mij om gaat is dat ik alles doe wat ik kan om haar gerust te stellen, en vroeg daar tips voor :j

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:12

Geef het even de tijd :j uiteraard haar even goed in de gaten houden.
Nieuwe plek, nieuwe eigenaar, even wennen!
Ik denk dat je niet veel kunt doen op dit moment.

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:33

Ik denk dat je hier op het moment niet veel aan kunt doen. Paardje is op een nieuwe plek, nieuwe eigenaar, ook die plek wordt opnieuw geconfigureerd dus dat geeft ook weer prikkels.. geef het even tijd.

Als je ruin pittig is dan zou ik ze sowieso even over het draadje laten kennis maken tot ze beiden rustiger gedrag vertonen, en ze niet meteen bij elkaar zetten. Zeker als je merrie op dit moment tekenen van onrust vertoont.

Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:34

Goede tip (draadje)! dank je wel meiden!

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Nieuw Paard aan huis, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:09

hmm... ze staat niet lang alleen. dus geen paniek.

je kan met haar gaan wandelen en geruststellen. zodat ze wat afleiding heeft

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:41

Dieuwke09 schreef:
Ja tuurlijk, dat schreef ik ook al gelijk, maar waar het mij om gaat is dat ik alles doe wat ik kan om haar gerust te stellen, en vroeg daar tips voor :j

Je ruin nu direct ophalen. Waarom kon die gisteren niet ook komen? Merrie is alleen, in een vreemde omgeving. Denk dat de aanwezigheid van een ander paard veel goed zal doen.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:23

Dieuwke09 schreef:
Ja tuurlijk, dat schreef ik ook al gelijk, maar waar het mij om gaat is dat ik alles doe wat ik kan om haar gerust te stellen, en vroeg daar tips voor :j


Was niet vervelend bedoeld. Meer om je gerust te stellen. Verwen haar met een lekker appeltje en een paar worteltjes.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:38

Koper schreef:
Dieuwke09 schreef:
Ja tuurlijk, dat schreef ik ook al gelijk, maar waar het mij om gaat is dat ik alles doe wat ik kan om haar gerust te stellen, en vroeg daar tips voor :j

Je ruin nu direct ophalen. Waarom kon die gisteren niet ook komen? Merrie is alleen, in een vreemde omgeving. Denk dat de aanwezigheid van een ander paard veel goed zal doen.

Ben het hier wel mee eens. Het is nu al gebeurd natuurlijk, maar het is wel een gemiste kans wat mij betreft. Juist door de paarden samen op de trailer te nemen en tegelijk op de nieuwe plek te zetten creƫer je de beste kans dat ze het gelijk goed kunnen vinden met elkaar. En je voorkomt de enorme stress van een paard dat compleet alleen op een nieuwe plek gedropt wordt.

Hoe dan ook, ik hoop dat de ruin er nu bij is en het stel steun aan elkaar heeft.