Waarom ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 23:08

Beste Bokkers,

Ik opende net weer een topic met kiezen op elkaar over ijzers die 'nodig' zijn.

Ik snap dat nog steeds niet. Dat je paard gevoelig loopt vlak na het eraf halen van ijzers, zefs weken en maanden, betekent niet dat het per se ijzers nodig heeft. Een nieuwe hoef groeit in een JAAR! De hoef moet het rottingsproces, de verwondingen van de nagels, de gewrichten, doorbloeding, werkelijk alles herstellen!

Wanneer gaan de ogen open? Wanneer zien mensen hoe belastend en slecht ijzers zijn?

Arme paarden...

Edit: toevoeging op verzoek van TS:

Het bovenstaande bericht is in het heetst van het moment wat heftig geschreven. De bedoeling is een luchtige discussie over dit onderwerp te beginnen, met het doel om mensen na te laten denken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:23

Ik zou niet weten waarom ik een paard maanden/ jaar gevoelig en met pijn zou moeten laten lopen omdat ik perse wil dat die ijzerloos loopt. Terwijl er met ijzers niets aan de hand is. Wellicht wat slijtage maar dat krijgen ze vroeg of laat allemaal wel. Maar blijkbaar is het moeilijk voor sommige om te accepteren dat er paarden op deze aardbodem rond lopen die wel gebaat zijn bij ijzers.
Of mensen graag iets doen met hun paard waarbij ijzers toch van belang zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:26

Waarom ga je niet van deur tot deur? Met folders enzo?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:29

Kuggur schreef:
Waarom ga je niet van deur tot deur? Met folders enzo?

En de voet tussen de deur? :')
Flauw... ik weet het.

Maar hier zijn al 100den topics over op bokt :)

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:30

Wanneer gaan mensen beseffen dat DOGMA's en eenduidige waarheden niet bestaan?

Soms moet je geen ijzers willen........ maar soms net zo hard wel.

Loop jij op blote voeten TS?
Kan namelijk prima: kijk maar naar de primitieve volkeren.... Even een jaartje wennen, en eelt kweken en dan gaat het prima


(want ja.... schoenen zijn wel degelijk ook slecht voor voeten... zoek maar eens op hoeveel vergroeiingen schoenen kunnen veroorzaken.)
Laatst bijgewerkt door Punz op 30-03-17 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:31

Inderdaad, sommige vinden het zielig dat een paard ijzers heeft, anderen vinden het zielig als ze zien dat een paard koste wat kost geen ijzers mag en soms tijden lang op eieren loopt....

Laat iedereen vooral doen wat hij of zij denkt dat het beste is voor zijn paard zonder dat het dier daar onder lijd. We willen toch allemaal het beste voor ons paard.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:32

Punz schreef:
Wanneer gaan mensen beseffen dat DOGMA's en eenduidige waarheden niet bestaan?

Soms moet je geen ijzers willen........ maar soms net zo hard wel.

Loop jij op blote voeten TS?
Kan namelijk prima: kijk maar naar de primitieve volkeren.... Even een jaartje wennen, en eelt kweken en dan gaat het prima


(want ja.... schoenen zijn wel degelijk ook slecht voor voeten... zoek maar eens op hoeveel vergroeiingen schoenen kunnen veroorzaken.)


Geweldig _/-\o_

Anoniem

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:44

Mijn ruin heeft jaren zonder ijzers gelopen omdat ik dacht dat blootvoets beter was voor hem. Beest liep de ene hoefzweer na de andere en ook als hij geen zweer liep, was hij dagen kreupel na een langere buitenrit. En dan zwijg ik nog over de barsten die hij continu liep. Na 6 jaar sukkelen met zijn voeten heb ik hem toch opnieuw op ijzers laten zetten. Geen kreupelheid meer, geen hoefzweren meer. Paard staat nu op rust en de ijzers zijn er af. Jammer genoeg heeft mijn paard extreme platvoeten, vandaar alle problemen.

Mijn 2-jarige heeft enorm sterke voeten, loopt vlotjes mee op de buiten wandelingen, dus ja, ik start hem zonder ijzers. Maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om hem lang zonder ijzers te rijden als zijn hoeven er toch onder lijden.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:48

Nee hoor, geen arme paarden.
Waar heb jij je informatie opgedaan, bij een goeroe of zo?

Mijn paard heeft altijd voorijzers vanwege platvoeten.
Maar achter heeft ze bijna driekwart jaar eraf gehad.
Maar volgende week wordt ze weer rondom beslagen omdat we in het voorjaar en zomer veel meer buiten rijden.
En ik wil m'n paard nog wel langer houden. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-03-17 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:15

Punz schreef:
Wanneer gaan mensen beseffen dat DOGMA's en eenduidige waarheden niet bestaan?

Soms moet je geen ijzers willen........ maar soms net zo hard wel.

Loop jij op blote voeten TS?
Kan namelijk prima: kijk maar naar de primitieve volkeren.... Even een jaartje wennen, en eelt kweken en dan gaat het prima


(want ja.... schoenen zijn wel degelijk ook slecht voor voeten... zoek maar eens op hoeveel vergroeiingen schoenen kunnen veroorzaken.)


Dit dus.

Ik ben behoorlijk pro blote pootjes. Maar je kan door afwijkingen toch echt gedwongen worden tot Ijzers. Bij mensen zijn er ook zat die niet meer vooruit komen zonder steunzolen of andere aanpassingen terwijl de natuur dat nooit zo bedoeld heeft.
Mijn paard heeft een soort rafeltje aan zijn hoefbeen. Liep onregelmatig maar liep na het onder tikken van siliconen en Ijzers per direct een stuk beter weg. Dat neemt niet weg dat ik baal van die ijzers. Maar het is niet altijd zo zwart wit dat ze per definitie slecht zijn.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:21

Hai!!!!

Ik weet niet of jij een Natural hoof trim fanaat bent? Ik praat nu over mij zelf; ook ik ben t aller liefst Anti-ijzer voor een paard. Op dit moment waag ik een 2e poging met een Ex-hoefbevangen paard, het paard proberen middels een revalidatie proces van de Ijzers af te halen. 1e poging was geen succes omdat de seizoen en huisvesting in het nadeel waren. Na goed overleg en studie met Traditionele hoefsmid, plan gemaakt voor revalidatie proces. Smid en ik overleggen altijd goed en zoeken een goede midden weg. Mijn paard heeft minstens 17jaar op ijzers non-stop op voor ijzers gestaan. dit paard heeft een heel verleden achter zich, het is voor mij A Once in a life horse wat dus ook bij mij zijn laatste station heeft.

Paard is nu 22 jaar jong. staat nu sinds 5 maanden bloot-voets, tot nu toe functioneert ze prima; happy en beweegt makkelijk zonder pijn. Dit alles volgens een strak schema. elke 4 weken komt de smid de hoef af-vijlen om scheur/brokkel hoef te voorkomen. Daarnaast krijgt ze CDB pasta ter ondersteuning. In dit seizoen gaat de hoef-groei iets bevorderen daar krijgt het dan nog Biotine bij!

Ik trek er minstens 2-jaar voor uit voor dit hele proces, dat de hoef zijn natuurlijke hoefgroei ballance en elasticiteit weer terug heeft. Ik kan niet verwachten dat t hoefbeen weer terug kantelt naar de gezonde-graad. Al heel blij met t gegheven dat het betreffende paard goed functioneert 5 maanden Ijzerloos!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:29

Blootsvoets kan in sommige gevallen helaas niet; bij sommige aandoeningen, standen, verwondingen- kan het nodig zijn. Hoefschoenen zijn daarbij ook lang geen perfect redmiddel...

Mijn pony heeft geen ijzers, ons paard is voor beslagen (we weten de voor-en nadelen van ijzers denk ik) en ik vind dat wij daarbij juist doordacht handelen, maar ik hoor graag de mening van TS.

situatie:
Hij is 3 maanden bij ons, leven lang (16 jaar) vierkant beslagen, nooit in een kudde. Hij heeft een 'mindere periode' gehad, en had zéér korte en heel slechte hoeven en geen bespiering. Lopen zou bijzonder oncomfortabel zijn.

Wat was eerlijker geweest:
A) apart zetten (alleen, want lopen doet pijn, dus hij kan zich niet goed verdedigen), weinig beweging voor minimaal 6-12 maanden, maar zonder ijzers en met ongemak
B) in een kudde, de hele dag kunnen en willen lopen en spelen, gepaste training voor bespiering maar ook meer doorbloeding in de hoef, kans voor de hoef om een goed basismodel te krijgen weer- met voor ijzers (wellicht later helemaal zonder), maar zonder pijn

Ik ben voor zo natuurlijk mogelijk, maar soms vind ik het persoonlijk lang niet altijd mogelijk of paardvriendelijk; zonder ijzers. Persoonlijk vind ik het aan de situatie en het paard liggen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:53

Oja, lekker zonder ijzers , heel slim bij mijn paard met dubbel gebroken voetas(zegt je waarschijnlijk geen bal) , had hij nooit 11 jaar geworden en was allang Stegenman worst geweest.

8)7

Enige wat kan zorgen dat paarden in de toekomst blootvoets kunnen lopen is beter opletten met fokken en gelijk een smid erbij vanaf 3 maanden oud veulen.
Dat zou een hoop ijzers schelen in ieder geval.

Maar sliding stops maken zonder sliding ijzers? 8)7
en zo zijn er nog wel meer dingen, zoals springen op gras terrein, dan zijn wat stiften toch wel handig en veiliger, beetje lastig om die zo in de hoef te schroeven.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 02:05

Toch ergens goed voor dit topic; ik moet de smid bellen want de ijzers moeten er weer onder... buitenwedstrijden beginnen weer.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 04:53

Ik woonde in een omgeving waar het nodig was. Aantal keer geprobeerd zonder ijzers zonder succes en een periode niks doen om de hoeven te laten wennen was uiteraard ook geen optie, zowel bak als weide waren 1 a 2 km van stal. Overal asfalt, weinig tot geen mogelijkheid om over gras te gaan.

Ijzerloos is een utopia die je nooit gaat halen.

Volgende keer jezelf iets beter inlezen voordat je hier iets neer zet ;)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 05:55

JoskaH schreef:
Ik snap dat nog steeds niet. Dat je paard gevoelig loopt vlak na het eraf halen van ijzers, zefs weken en maanden, betekent niet dat het per se ijzers nodig heeft.


Ik doe aan competitie in de mensport. Wij rijden bijna dagelijks meerdere kilometers over de verharde weg met onze paarden. Moeten we een jaar niet trainen, en meteen maar gewoon stoppen met competitie rijden? Onze paarden een jaar met pijn over de weg laten lopen?

Hoefschoenen ga ik echt niet aan beginnen, die zijn veel te stroef waardoor het paard bij het neerzetten van de hoef telkens een extra klap in zijn gewrichten krijgt. Daarnaast zijn het gewoon ondingen die schuren, verschuiven en niet blijven zitten.

De discussie over ijzers zal altijd blijven bestaan, maar ik ben van mening dat een paard met GOED beslag beter is dan een paard dat onregelmatig loopt door pijnlijke voeten.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 06:51

ijzers zijn toch echt soms wel hard nodig... Een van mijn paarden loop ongelofelijk kreupel als ze voor niet op ijzers staat (heeft een hele erge plat voet). dit moet gewoon gecorrigeerd worden anders heeft ze bij elke vorm van inspanning pijn terwijl er met het juiste beslag helemaal niks aan de hand is. Andere staat overigens gewoon op blote voetjes en zolang ijzers niet nodig zijn zal ik er ook echt niet op zetten. Soms is het in het belang van het paard nodig of je nu voor of tegen ijzers bent, het belang van je paard staat voor op.

Fenny

Berichten: 1981
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Waskemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 06:58

Anne_GTI schreef:
Toch ergens goed voor dit topic; ik moet de smid bellen want de ijzers moeten er weer onder... buitenwedstrijden beginnen weer.



:')

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:08

Mijn paard is vier en onder het zadel en staat blootvoets. Ga nog niet met hem naar buiten en rij ook nog geen wedstrijden met hem. Ga ik straks naar buiten dan zal hij wel op ijzers moeten want zijn hoeven slijten erg snel. Hij is 9 jan naar de hs geweest en pas gister weer terwijl er bijna niets af is gekomen. Hij had geeust nig een aantal weken door kunnen gaan zonder hoefsmid. Nieuwe qfspraak staat voor over 10 weken tenzij eerder nodig is. Hij moet dus in bepaalde situaties wel ijzers onder want anders houd hij niet over. Hij staat nu alleen op steen als ik hem uit zijn box haal om te poetsen of te zadelen en het kleine stukje van stal naar bak. Denk 20 meter en daar slijten zijn hoeven al van. Ik keur hoefijzersndus niet af. Heb ze nu nog niet nodig dus heeft hij ze niet maar met buitenritten of buitenwedstrijden krijgt hij ze wel degelijk

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:15

Damens.... volgens t profiel is TS 14.... gaat t een beetje? >;)
Je zou ook niet kunnen reageren natuurlijk :j

JoskaH heeft nog een aantal jaren ervaring voor de boeg, ervaring zal uitwijzen hoe het werkt allemaal..

JoskaH, ik neem aan dat je qua westernrijden niet reininggericht rijdt? Dat wordt nl wel heel ingewikkeld zonder ijzers...
En er zijn niet heel veel QH die zonder ijzers kunnen, en dan bedoel ik écht zonder ijzers... niet zo van 'als je niet goed kijkt zie je er niks aan'- zeg maar...

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:16

BeeMed schreef:
Punz schreef:
Wanneer gaan mensen beseffen dat DOGMA's en eenduidige waarheden niet bestaan?

Soms moet je geen ijzers willen........ maar soms net zo hard wel.

Loop jij op blote voeten TS?
Kan namelijk prima: kijk maar naar de primitieve volkeren.... Even een jaartje wennen, en eelt kweken en dan gaat het prima


(want ja.... schoenen zijn wel degelijk ook slecht voor voeten... zoek maar eens op hoeveel vergroeiingen schoenen kunnen veroorzaken.)


Dit dus.

Ik ben behoorlijk pro blote pootjes. Maar je kan door afwijkingen toch echt gedwongen worden tot Ijzers. Bij mensen zijn er ook zat die niet meer vooruit komen zonder steunzolen of andere aanpassingen terwijl de natuur dat nooit zo bedoeld heeft.

De natuur maakt ook foutjes waardoor dergelijke afwijkingen kunnen ontstaan. Maar de natuur kost dit ook op met natuurlijke selectie. De foutjes kunnen niet overleven, gaan vanzelf dood en planten zich niet voor. Dus de foutjes verdwijnen meer.
Wij mensen kijken nergens naar bij de voortplanting en wij bemoeien ons met de voortplanting van dieren. Voor wat betreft natuurlijke selectie bemoeien we ons er ook aan alle kanten mee waardoor foutjes gekopieerd kunnen worden. En dan krijg je dat steunzooltjes en hoefijzers een noodzakelijkheid worden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:41

JoskaH schreef:
Wanneer gaan de ogen open? Wanneer zien mensen hoe belastend en slecht ijzers zijn?

Arme paarden...


Wanneer gaan de ogen open? Kan jij voor ieder paard vanaf je pc/telefoon bepalen dat het geen ijzers nodig heeft?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:50

Cer schreef:
Damens.... volgens t profiel is TS 14.... gaat t een beetje? >;)

Dan zou het haar sieren om zich wat bescheidener op te stellen en niet te posten alsof ze alle wijsheid al in pacht heeft.
Ze kan natuurlijk ook ervoor kiezen om gewoon op YRT blijven.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:52

Arme mensen die dingen alleen zwart-wit kunnen zien.
Zucht.

Voor sommige paarden zijn ijzers een oplossing.
Als ze allemaal blootsvoets konden dan zou iedereen dat wel doen denk ik. Is namelijk al veel goedkoper om te beginnen.
Hoefschoenen zijn ook geen uitkomst, zeker niet als ze ook op de wei gedragen moeten worden. Dat gaat schuren en irriteren.

LiannePuthzy

Berichten: 6977
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Waarom ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:55

Ik heb t liefst mijn paard ijzerloos, maar soms zijn ijzers noodzaak