Alternatief voor hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:00

Ik heb mijn paard al jaren zonder ijzers lopen en dat bevalt eigenlijk prima. Nu wil ik weer wedstrijden gaan rijden en zou ik dus ijzers moeten hebben voor het zomerseizoen (om stiften in te kunnen draaien). Zonder stiften rijden in het zomerseizoen zie ik niet zo zitten hier op de klei. Nu vroeg ik me af. Hoe doen andere mensen dit? Heeft iedereen ijzers of zijn er alternatieven?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:45

Je kunt, als je alleen op gras en zachte grond rijdt, achterin een stukje steunsel en hoefwand laten staan dat als een soort profiel van een autoband werkt. :j

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:13

Thuis ook op gras gaan trainen om te kijken hoe dat gaat. En als dat niet gaat alleen op zand starten.

Mijn pony's lopen al jaren op blote voeten op gras (verschillende pony's, t/m ZZ). Maar heb nu een pony die daar heel onzeker van word. Nu in de B en L gaat het nog wel, maar straks in de M word dat toch lastiger. Daar ga ik van de zomer toch eens een ijzertje onder slaan om te kijken of ze dan wel fijn op gras durft te lopen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:37

Hoefschoenen? Al weet ik niet of je daarmee mag starten? Je hebt veel soorten meeste ook met gripzool, sommigen vallen amper op (zwarte scoot boots) maar andere zijn super lomp om te zien (equine fusions)... hoofwear heeft alle merken en geeft advies. Succes!

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:45

Hoefschoenen mogen niet.

Anoniem

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:01

Is een beetje afhankelijk van de balans van je paard (en van jezelf :D ). Ik reed met mijn vorige merrie rustig een M2 proef op klei, gras, natte ondergrond. Ook voltes in galop van 8 meter. Ging perfect. Juist met ijzers en stiften liep ze een stuk beroerder.

Met mijn jonkie heb ik alleen nog maar wat geoefend op gras en dat gaat tot nu toe goed, maar dit waren echt alleen maar lange lijnen en grote voltes. Wel in draf en galop. Gaat ook prima.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:06


Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 15:10


Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:11

Nee bij dressuur niet nee, springen inderdaad wel.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:17

Is er niets op zand in je buurt? Dat lijkt me de makkelijkste oplossing!
Ik weet niet waar je op de klei woont...

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 15:22

Raar. De wedstrijden zijn hier altijd op gras. Ik zal in het voorjaar eens gaan oefenen om te ervaren hoe het gaat zonder ijzers. Vind het alleen zelf een beetje eng in de galop.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:23

Billy20 schreef:
Raar. De wedstrijden zijn hier altijd op gras. Ik zal in het voorjaar eens gaan oefenen om te ervaren hoe het gaat zonder ijzers. Vind het alleen zelf een beetje eng in de galop.


Ik zou het niet doen... Zelf eens een paar lelijk onderuit zien gaan in galop, met name vroeg in de ochtend of later in het seizoen wanneer de dauw niet uit het gras gaat...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:30

Billy20 schreef:
Raar. De wedstrijden zijn hier altijd op gras. Ik zal in het voorjaar eens gaan oefenen om te ervaren hoe het gaat zonder ijzers. Vind het alleen zelf een beetje eng in de galop.


Ts ik "ken" iemand die op vrii hoof niveau deed springen/crossen etc. De paarden mét schroeven waren meer aan t glijden dan zij blootsvoets. In principe zou een paard (ook in galop in een bocht) voldoende grip moeten hebben.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:40

Zonder ijzers op glad gras zou ik ook niet doen, meerdere malen mensen onderuit zien gaan dat waren altijd mensen zonder ijzers. Nooit met.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:25

De makkelijkste weg is ijzer eronder zodat je stiften erin kunt draaien. Wil je dit perse niet, dan moet je kritisch zijn waar je start en mogelijk wedstrijden op het laatst afzeggen als het bijv veel geregend heeft. Sommige paarden zijn heel bodemvast, die glijden niet snel uit, hebben veel balans en dan kun je prima rijden zonder ijzers. De meesten worden echter onzeker als ze een keer wegglijden en gaan voorzichtiger lopen wat ten koste gaat van je punten. Er zijn niet echt alternatieven verder, ik start met ijzers, maar goed die heb ik er altijd onder ;) Ik zou geen risico nemen op glijpartijen als je er zelf niet zeker van bent. De schade die je oploopt als het wel misgaat (niet alleen eventuele verwondingen, maar ook in het vertrouwen) zou voor mij veel zwaarder wegen dan een paar maanden een ijzertje eronder. En ik zou geen zin hebben om steeds de weerberichten in de gaten te houden, op wedstrijd bezig te zijn of de bodem wel goed genoeg is enz. Ik weet van mezelf dat ik dan niet lekker zou starten. Maar dit zal per persoon verschillend zijn. Aan jou om te beslissen wat voor jou het belangrijkst is.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:45

eens met het eerste stuk van dittaswart.
Maar er zijn dus ook paarden die inderdaad een heel eind komen zonder ijzers.

Hier komen er voor enkel wat dressuur proefjes (t/m Z) niet zomaar ijzers onder. Eerst maar eens starten met trainen op gras en dan zie je vanzelf hoe ver je er mee komt. En zelfs dan is de vraag of je voor én achter ijzers nodig hebt.
Bij springen en crossen wordt het al iets spannender. Dan zul je inderdaad eens eerder met een afmelding te maken krijgen. Maar dan heb je er binnen een week ook een setje ijzers onder liggen toch?

Om de reden heb ik een paar megasus horserunners in bestelling staan. Hoop dat dat een tijdelijk oplossing kan bieden

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:04

pol013 schreef:
Om de reden heb ik een paar megasus horserunners in bestelling staan. Hoop dat dat een tijdelijk oplossing kan bieden


Maar mogen de megasus wel op dressuurwedstrijden? Las dat je daar ook stiften in kunt draaien.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:48

Ik zou daaf eens over mailen. Hoefschoenen mag niet. Maar worden ze als hoefschoenen gezien of niet. Het is toch een heel ander principe dan de meeste hoefschoenen natuurlijk

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Alternatief voor hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:45

Nog niet over nagedacht eigenlijk. Maar wat mij betreft zijn het gewoon gekke hoefijzers dus heeft de KNHS er niets van te vinden......
Maar zal tegen die tijd eens gaan informeren. Duurt nog even voor ze er zijn.