Hoefzweer gehad, nu kreupel in draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Hoefzweer gehad, nu kreupel in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 12:45

Ik heb geen goede recente hoeffoto's maar ik weet niet zo goed welke stap ik als eerst moet nemen dus ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen. Dit gaat over paard zonder ijzers, en ijzers komen er ook niet onder!

Ik probeer zo goed mogelijk de situatie te schetsen:

- 8 jarige engels volbloed
- we wonen op isle of man, een nat engels eiland
- hier bestaat Natuurlijk Bekappen niet, maar ik probeer mijn traditionele hoefsmid uit te leggen wat ik wil en het lukt aardig
- vanaf jong vierkant op ijzers ivm race-carriere
- sinds september blootvoets
- ' s Nachts op stal
- dieet aangepast naar bietenpulp en formula 4 feet
- eerst gevoelig/kreupel, veel hoef afgebrokkeld, zelfs in zand.
- Maar vanaf november verbetering en ook zuiver in draf op asfalt (opbouwend geoefend natuurlijk)
- sinds januari 24/7 in de wei
- hoefzweer rechtsvoor half januari, na koorts gaatjes gemaakt in hoefballen. Stinkend bloed. Paard kon weer lopen. Week later is hiel ook nog zelf opengesprongen (zie foto).
- Nooit een zweer eruit zien komen, alleen klein beetje pus. Hoef stonk nooit.
- stijf in linkerheup, compensatie van hoefzweer?

Hij loopt in draf kreupel, op zand. En gister dacht ik te zien dat hij niet op zijn hielen land met zijn voorbenen, maar op zijn tenen...

De hoefsmid is afgelopen woensdag geweest, heeft hem zien draven, en zegt 'gevoelig vanwege natte zachte hoeven'.

Ik heb hem in juli gekocht en in de afgelopen maanden vier keer op hem gezeten en gestapt. Ik rijd dus eigenlijk niet op hem.

Zijn ijzers zijn eraf gehaald omdat hij ze elke twee weken verloor. Ze hoeven zijn sindsdien veel sterker geworden. Er gaan dus geen ijzers meer onder. Wel heb ik hoefschoenen.

Wat kan ik doen om mijn paard te helpen? Zie ik iets over het hoofd? Kan de dierenarts hier wat mee? Zal ik foto's laten maken? Etcetera...

Verschil tussen september toen ze de ijzers er net af waren (onder) en november (boven) toen hij zuiver liep.

Afbeelding

De opengesprongen hiel waar waarschijnlijk de zweer uit is gekomen. Heb de zweer nooit geroken of gezien.

Afbeelding

En dit is Harvey :)

Afbeelding

Alvast bedankt!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 22:00

dittaswart schreef:
Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. Ik heb mijn paard ook een tijdje ijzerloos gehad net nadat ik Winterfell gekocht had. Precies om dezelfde reden, ik verloor steeds ijzers en stukken hoef. Ik heb er na een maand of 4 weer ijzers onder gedaan. De hoeven waren harder, maar zonder ijzers loopt ze toch altijd een beetje gevoelig, elk steentje voelt ze dan en helemaal als ik erop zit, dan loopt ze ook in de bak vele malen beter met ijzers dan zonder. Ik heb daarna nog maar 2 of 3x in 4 jaar of zo een ijzer verloren. En ik heb nooit meer hoefproblemen gehad, dus nu heb ik echt geen zachte of brokkelige hoeven meer. Ook niet met ijzers. Dat ijzers slechte hoeven veroorzaken vind ik dan ook echt een fabel. Wel denk ik dat doordat mijn paard op de renbaan veel op stal stond, ander voer kreeg en echt heel vaak beslagen werd, dat dit wel zorgde dat de hoeven verzwakt waren toen ik haar net had. Dus dat is mijn ervaring.

Mijn vriend is hoefsmid met veel ervaring met probleemvoeten. Ik heb hem de foto's laten zien en gevraagd welke oplossing hij ziet. Hij zegt dat de hoeven echt veel te kort zijn. Op de foto van november heeft je paard idd ondergeschoven verzenen, maar op de bovenste foto heeft je paard bijna geen voet meer over. Je moet echt zorgen dat hij meer voet krijgt. Hij snapt je dilemma met ijzers. Zijn tip is om elk geval zo min mogelijk van de wand te raspen, weet niet of je dit deed natuurlijk. Maar de wand zoveel mogelijk met rust laten. Een volbloed heeft vaak al een dun wandje, die moet niet verder verzwakken.
Om de hoefgroei te bevorderen kun je belebro hoefgel gebruiken. Dit niet op de hoef smeren, maar op de kroonrand. Dit is het enige middel dat hij kent dat echt heel goed werkt. Dan heb je kans dat je het zonder ijzers kunt redden. Eventueel wil hij het je wel uitleggen, maar dan kun je een pb sturen. Want wil me ook niet opdringen natuurlijk. Hoop dat je snel met Harv een mooie oplossing vindt. Ik weet uit ervaring hoe het je aan het hart gaat als ze pijn hebben.


Wat een aardig berichtje! Klinkt ook wel logisch wat je zegt. Behalve het ijzer fabel dan ;) maar fijn dat Winterfell goeie hoeven heeft!

Het stomme is dat hij zuiver liep op die korte hoef. Echt geen grap! Ik maakte met die hoeven twee maal per week wandelingen buiten op het asfalt en we draafden ook. Ging super!
Had je dat erbij gezegd, tegen je vriend?
Wat aardig dat je hem mee laat kijken :)

Het enige wat ik aan de teen hoefwand laat doen is een mustangrol tegen brokkelen van de teen. Maar verder idd niets want mijn smid vindt hetzelfde als de jouwe: z'n wand is te dun.
Dat is ook het enige wat er gedaan wordt eigenlijk, de teen bijvijlen. Hij snijd niks weg, nooit gedaan ook.

Dit is een foto van de onderkant van eind november, toen hij super liep op asfalt (ook in draf).

Een linkervoorbeen

Afbeelding

Afbeelding

Linksachter

Afbeelding

Als ik er voorraan ijzers onder laat doen: houdt dat lang in een natte wei 24/7?

Harvey zijn geschiedenis is hetzelfde als de jouwe en de hoefgroei die hij bij mij heeft gekregen is volgens mijn smid inderdaad sterker. Hij staat op pulp met luzerne, olie en formula4feet. En hij zal geheid gelukkiger zijn met zoveel bewegingsvrijheid.

Maar nagelgaten verzwakken het geheel toch echt iets en ijzers houden de hoef smal. Een dunne hoefwand is ook niet gunstig voor spijkers... Het mechanisme werkt ook minder want daarvoor moet de straal de grond raken. De hoef zet dan iets uit waardoor bloed makkelijker terug omhoog gepompt wordt. Dit zorgt weer voor minder kans op atrose, op lange termijn dan. Als ik het goed onthouden heb hoor :').

Ik zie hem veel liever terug op het stadium waar we in november, tot en met vlak voor de zweer begin januari, gebleven waren: zuiver in draf op asfalt... die hoefzweer heeft het eea overhoop gegooit! En wellicht de switch naar 24/7 weidegang sinds begin januari ook.

Bedankt voor je input!
Heel heel heel misschien als dit heel heel heel lang aanhoudt, dat op en af gezeur, dat ik ijzers eronder zet voorraan.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 23:14

Cowgirl schreef:
Onder zulke mooie voeten zou ik echt geen ijzers laten zetten. Je komt al van al die ellende af en je zegt zelf al dat hij veel beter loopt.

De zweer heeft binnen in natuurlijk een 'wond' gemaakt en dat moet helen. Best kans dat het gewoon nog gevoelig is en tijd nodig heeft.
Ook zul je over een tijdje een dubbele zool tegen komen of misschien zelfs een gat in de zool omdat dan het beschadigde deel eruit groeit.

Ik heb het vorig jaar met mijn eigen paard gehad en toen dacht de DA zelfs aan een peesblessure. Ik heb hem nog laten inspuiten ook. Na 3 maanden ineens een gat in de hoef...was het toch een zweer geweest }:0 .

Misschien helpt het als je een extra zooltje in je schoenen doet voor wat meer demping.
Voor de rest zou ik het nog ff aankijken en wellicht nog wat biotex badjes . Een paarden lichaam is prima in staat tot zelf genezing.


Totally with you _/-\o_
Wat een apart verhaal aan jouw kant ook zeg!
Ik wil het ook zeker nog aankijken en tijd geven maar was benieuwd of ik nog andere dingen kon doen en verhalen van ervaringsdeskundigen.

Dus dank je wel, was nuttig, net als de reactie van dittaswart :j

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 23:28

Neon schreef:
Mijn ervaring met hoefzweren is dat ze ondanks dat de zweer open ligt toch nog gevoelig er op kunnen zijn. Doordat het open is, is de ergste druk er af en zal de ergste kreupelheid ook over zijn. Er zit echter wel een flink gat in de hoef... zou de hoef nog een aantal keren weken in de biotex... misschien dat de zweer er toch niet helemaal uit is...
Overigens ging mijn paard ook flink last krijgen van het been naast de aangedane hoef... dit omdat meneer met zijn 700 kilo de boel probeerde de compenseren... je zou eens een osteo kunnen laten komen

Ik hoop voor je dat hij snel weer goed is


Osteo is vorige week geweest en zijn linkerheup zat idd vast :)) dank je!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 23:41

dittaswart schreef:
Voor een dunne wand heb je dunnere spijkertjes, maar goed dan moet je wel eerst ijzers willen en ik kan me je bezwaren ook voorstellen hoor. Het enige is dat als hij met pijn loopt, het hoefmechanisme ook niet (goed) werkt. Plus dat ik gewoon moeite heb een paard met pijn rond te laten lopen. Niet dat ik zeg dat jij dat doet hoor! maar ik lees hier op bokt zo vaak ja paard moet wennen en ja hij loopt altijd gevoelig met steentjes. Ik vind dat zo zielig. En tuurlijk soms moet je even, maar weken of maanden, dat gaat mij als paardenliefhebber te ver. Maar dat spul dat ik noemde, dat is wel echt een aanrader als je meer hoefgroei wilt. Ik geloof niet in wonderen maar dat spul :wow:
Loopt hij trouwens alleen kreupel met het been waar de hoefzweer in zat? Mijn oude paard had regelmatig hoefzweren, maar dat was open maken en klaar. Dan liep ze gelijk rad en nooit anders gehad. Ik kan je helaas daarmee niet helpen, omdat ik daar weinig ervaring mee heb. Winterfell heeft nooit een zweer gehad nog.


Harvey heeft geen pijn behalve als hij draaft, in stap en galop is hij sowieso prima :) tenminste, ik zie niks geks. Hij ziet er blij uit als hij de wei rondscheurt en zijn gang oogt soepel. Een renpaard uit z'n dak zien gaan in een gigantisch weiland is sowieso supertof <3
En ik laat hem nu niet over steentjes lopen natuurlijk ;) toen hij zuiver was voorheen had ik hoefschoenen voor lastiger terrein.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 23:47

Sonja89 schreef:
Is hij voor aankoop of recentelijk gekeurd? Ik zou toch willen weten of hij medisch in orde is, gezien zijn verleden, de heup en het kreupelen. Mij lijkt een kreupelheidsonderzoek en bezoek van een osteopaat (in die volgorde) geen overbodige luxe. En hoe staat het met zijn gebit? Dat zijn allemaal basisvoorwaarden die toch in orde moeten zijn voor je profijt kunt hebben van de factor tijd (geduld).

Edit: osteo is dus geweest, wat raadde die aan? Verder onderzoek niet nodig?


Osteopaat is sinds september vijf maal geweest. De eerste drie x was flink
lastig, alles zat vast vanwege gevoeligheid nadat ik ijzers eraf had gehaald en geheid ook spanning van verleden, maar na de derde x was hij soepel en klaar om conditie op te bouwen en te rijden! En heb dat dus gedaan. Daarna controle afspraak en toen was er niks. Vorige week is osteo geweest vanwege mijn gevoel dat hij had gecompenseert met de hoefzweer en dat klopte. Gebit is in september gedaan en heb een afspraak voor maart. Geen aankoop-onderzoek gedaan ivm kosten en geen (sport)ambities.

Wel heeft hij in juli een botsing met prikkeldraad omheining gehad, warm bovenbeen (arm) en wondjes, waarvoor arts is geweest en die heeft hem ook laten draven en zag niks geks. De dag erna was de zwelling ook weg. Toen was hij net een week van mij :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-17 23:51

zorro schreef:
Ik zal het persoonlijk nog even wat tijd geven. Ik heb een paard gehad die zeer regelmatig hoefzweren had, uiteindelijk zelfs een ontschoening, en mijn ervaring is toch dat het best een tijd kan duren voor ze echt weer lekker lopen.

Ik vind de hoeven wel verbeterd nadat de ijzers er af zijn, het is nog niet de perfecte hoef, maar er gebeurt wel wat!

Is het niet een idee om een antibioticakuur te geven, om de zweer nog even een extra schop na te geven?

Dit deed ik bij mijn pony wel, nou moet ik erbij zeggen dat de zweren bij haar een bijzondere oorzaak hadden. Maar ik merkte wel dat ze na een kuur sneller rad liep als zonder kuur. En omdat jij geen zweer hebt gezien, misschien broed er binnenin nog iets.


Antibiotica heeft hij gehad! Nadat de smid gaatjes had gemaakt tenminste. Er zit alleen ook altijd infectieremmer in en ben bang dat dat het rijpen heeft tegen gehouden en het dus nog (een deel) sluimert...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 00:30

ruitje schreef:
Lang getwijfeld of ik zou reageren. Ik lees ook al tijden mee in je andere topic en ben niet zo'n natural :) .

Ik denk dat je je hoefzweer niet goed behandeld heb. Je geeft zelf aan in een nat deel te wonen. Wij zetten ze hier met een hoefzweer echt even in een schone stal met elke keer schoon vers drukverband. Die van jou is een natte drassige wei op gegaan.


Ik denk echt, dat als je als stroming helemaal natural wil gaan, je een ras moet aanschaffen wat dichter bij de natuur staat en niet eeuwen geselecteerd wordt op topsport. Sommige dieren hebben meer ondersteuning nodig.


Daarnaast kan ik gewoon pislink worden als men het hier over 'aankijken' en het 'natuurlijk hetstellend vermogen' heeft. Hij loopt kreupel en daar moet je gewoon een dierenarts bij halen. Kreupel= ongenoegen en pijn. En daar geen dierenarts bij halen is volgens mij met geen enkele visie goed te praten.


Dank je Ruitje, je had je niet hoeven inhouden hoor. Iedereen gelooft wat anders.

Even voor de goede orde: de dag dat ik hem op 3 benen eruit heb gehaald is de arts gekomen en is er nat verband om gegaan en een hoefschoen. Verband was iedere x schoon. Dit deden we om het zacht te maken zodat de zweer eruit kon komen. De arts zei daarna dat zonder nat verband ook kan omdat de wei nat genoeg is. Na een paar dagen kreeg Harvey koorts en half uur later stond de smid gaatjes te prikken. De volgende ochtend ben ik op advies van smid weer begonnen met het natte verband. Had animalintex watten nat gemaakt met water en desinfecterend vloeistof waar oa tee trea in zit. Vetwrap erom en daarna hoefschoen. Elke dag verschoond en verband was behalve wat spetters modder gewoon schoon en stonk niet. We (smid, arts en ik)hebben ervoor gekozen hem niet in een stal te doen omdat beweging helpt rijpen (doorbloeding) en hij nog meer ongemak ervaart als hij opgesloten is.
Na een week gestopt met verband verschonen, gaatjes waren dicht gegroeid. En sindsdien loopt hij kreupel in draf.

Maandag bel ik sowieso de dierenarts en ik heb een andere smid gesmst voor een tweede opinie bezoek.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 00:33

xyzutu2 schreef:
Wat vervelend dat zijn hoefproblemen maar door blijven zeuren.. -O-

Als ik de foto's zie dan zou ik als iemand die zelf ook natuurlijk bekapt toch ook proberen om iets meer wand te laten staan. Als je naar de voorhoeven kijkt dan zie je dat Harvey echt een ultradunne witte lijn heeft, en het wit wat je ziet moet je dan ook nog halveren omdat de buitenste helft uit ongepigmenteerde hoefwand bestaat. Die ongepigmenteerde hoefwand is dus extreem dun. Veel natuurlijk beklappers vijlen de hoefwand weg tot aan de ongepigmenteerde hoefwand en dat gaat dan prima omdat het paard op tie manier toch nog wat hoefwand over heeft om op te lopen, maar omdat die bij Harvey zo dun is krijgt hij daar nauwelijks steun uit. Bij zo'n hoef als deze zou ik persoonlijk na de ongepigmenteerde lijn ook nog een paar mm hoefwand op de grond laten staan. Het voordeel daarvan is bovendien dat de zool holler wordt als je meer hoefwand laat staan. Vijl je de hoefwand altijd compleet weg, dan krijgt een deel van de paarden erg vlakke zolen waardoor ze nog meer moeite krijgen met harde/oneffen ondergrond (en mogelijk ook meer kans op hoefzweren).

Dat je alles weg moet vijlen tot aan het witte is trouwens ook maar een idee; er zijn ook genoeg stromingen (en paarden!) die met 'mustang roll' helemaal niet zo'n extreme afronding bedoelen maar gewoon bedoelen dat je de zwarte buitenrand netjes afrondt. Bij paarden met zo'n dunne gepigmenteerde en ongepigmenteerde hoefwand als Harvey laten ze het zwart ook voor een deel dragen omdat bij dit soort slap in elkaar zittende hoeven het risico op platte (gevoelige) zolen anders te groot is.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je het verkeerd doet - laat staan dat het nu gaat helpen tegen de kreupelheid. Het is meer iets wat me opviel, vooral ook omdat je bij de foto's aan de zijkant echt een 'bumper' aan naar beneden groeiende hoefwand ziet en die ziet er wel dik en stevig uit. In plaats van deze steeds weg te vijlen zou je er bij een paard met zo'n dunne ongepigmenteerde lijn ook voor kunnen kiezen om die te gebruiken voor een steviger hoef met een zool die wat holler is en hoger boven de grond hangt.


Helemaal met je eens! Ik heb inmiddels zoveel gelezen over hoeven en ik wil absoluut meer wand laten staan. Oa vorige week dat stuk in NB boek gelezen over de witte lijn dus ik volg je. Helaas doet hoefgroei er nogal lang over in de winter :+ maar dit is wel de bedoeling idd! Holle zool zou mooi zijn :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 00:43

Arabesk schreef:
Hai, ik zag je topic ook op PN FB, maar FB is zo chaotisch...

Een hoefzweer kan flink wat schade aanrichten. Met een beetje pech heeft ie behorlijk wat weefsel beschadigt, dus een maand later zal het best nog wel gevoelig kunnen zijn. Geef het nog wat langer de tijd, vrijwel alle hoef, been en peesellende gaat vanzelf over op de weide.


Dank je!
FB is zeker chaos, soms niet bij te houden op die pagina ;)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 01:08

Koper schreef:
Als de gaatjes dicht zijn en hij nu kreupel loopt zit er dus nog iets wat én niet uitbreekt én niet door het lichaam wordt afgebroken. Heel vervelend. Alleen wat verwacht je nu dan? De vorige keer had het immers ook geen resultaat wat je smid gedaan heeft?

Kan mij ook vinden in de reactie van ruitje. TB's staan er om bekend lastiger voeten te hebben. Om dan met zo'n paard maar wat aan te rommelen met een smid die her en der op jouw wensen wat aanpast stuit mij tegen de borst. Niet alleen omdat jij denk ik niet jarenlang ervoor geleerd hebt (anders zou je het zelf wel doen) maar ook omdat de smid dan niet achter zijn eigen methode staat.

Overigens zijn zowel een dunne hoefwand als gevoelig lopen op steentjes vaak/meestal een teken dat er aan je (ruw)voer iets niet deugt. Wat is de kwaliteit van je hooi en waarom heb je ervoor gekozen om hem pulp te voeren? Waarom krijgt hij geen vitaminekorrel?

Een dier maar laten lijden omdat hij niet reageert volgens de verwachtingen die worden geschapen door een overtuiging van het baasje. Arm dier. Weer een slachtoffer van paardonnatuurlijk.


Nou nou, jouw laatste alinea is onaardiger dan Ruitje zeg. Maar dat geeft niet, ik hoor graag alles :) ik heb een open blik.

Ik zei niet dat mijn smid mijn ideeen zonder tegenwoord opvolgt toch? Aan de steunsels en hielen wordt bv niks afgehaald, hij heeft ze alleen tegen ondergeschovenheid behandeld in het allerbegin. Wat hij doet op mijn verzoek is de mustangrol, maar alleen zover als de wand toe laat zoals hij zelf zegt. Ik had ook flares gezien en probeerde de nb gedachte daarover aan hem in het engels uit te leggen maar hij heeft dat traditioneel opgelost. Gewoon van buitenaf bijgevijld.

Kwaliteit van mijn hooi weet ik niet, ik koop het niet zelf in al is dat geen excuus natuurlijk.

Van krachtvoer die hij kreeg en de vitaminekorrel die ik gaf werd hij heet en hij was te dun. Geswitched naar ander merk, nog steeds onrustig paard. Ik las dat bietenpulp langzame energie gaf en gewicht aanzet. Daardoorheen meng ik nog luzernegras (geen brokvorm dus), lijnzaadolie en formula4feet brokjes (wat vol vitamines en mineralen zit).

Even een note voor iedereen:
Hij liep goed vanaf november tot begin januari op de manier waarop hij bekapt werd! Kreupelheid begon na de hoefzweer die hij half januari kreeg.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 12-02-17 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 01:11

Symbeami schreef:
Ik heb niet echt een tip voor je. Wel moet je je realiseren dat een volbloed van nature dunne wanden en dunne zolen heeft. Dit gaat niet zomaar dik worden op geen enkele manier. Hierdoor zijn ze ook gevoelig voor zweren en kneuzingen. Je kunt proberen om Kerabol bij te geven, dit wil de hoefgroei wel enigszins stimuleren.
Hier een volbloed die ik precies om die reden wel op ijzers op houd.
Van belang is om de doorbloeding goed te houden en dat betekent veel beweging. Wat dat betreft ben je denk ik wel op de goede weg.
Hier helpt Animalintex altijd goed ivm hoefzweren. Als dat niet geholpen heeft moet je je afvragen of er toch niet wat anders gaande is in de hoef? (aangezien er ook gaatjes gemaakt zijn en een week in Animalintex zonder iets te zien is echt lang.... hier zie ik na 1 nacht al precies waar het zit)

Verder hier redelijk goede ervaring met laurier houdende producten, zalf voor op de kroonrand en olie voor de hele hoef.


Ik ben idd op de hoogte van de ev hoef: dunne wand, dunne zool. Mijn doel is niet ze dikker te krijgen want dat is zowat onmogelijk bij een ev. Maar sterker kan nog wel iets, enigzins...

Mijn onderbuik twijfelde ook over dat verband, ik heb zelfs ook koolbladeren erin gestopt.

Het kwam zo onverwacht, alles ging zo goed...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 02:11

Koper schreef:
Wat ik bedoelde is dat jouw smid dan blijkbaar niet achter zijn methode staat als hij min of meer klakkeloos dingen aanneemt van een leek en toepast. Vergeef me als ik het verkeerd heb maar het klinkt een beetje als de gemiddelde natuurlijk bekapper: hobbel achter het zoveelste nieuwe theorietje op het internet aan en dan kom je... ergens :+ Niet bedoeld als gemeen of als kritiek maar gewoon omdat ik er moeite mee heb om weer zo'n verhaal te lezen.

Als je het dan allemaal natuurlijk wil doen, waarom geef je dan pulp? Heb je ooit een écht natuurlijk levend paard suikerbietenvezels zien eten? Ik begrijp gewoon echt niet waarom mensen maar geilen op bietenpulp, luzerne, spelt en dat soort dingen. Blijkbaar ben ik niet zo modegevoelig ;) Een gezond paard wordt niet zomaar mager en futloos. Wat is daar dan de oorzaak van, lijkt me zinvoller om dat aan te pakken dan maar te compenseren met dit soort spullen.


Ik weet niet precies waarom hij mager was, zo kocht ik hem. Hij stond toen net een maand op een wei zonder deken, hooi of krachtvoer (dat was in juni). Daarvoor stond hij op chaff en 's nachts op stal met hooi en gras overdag in de wei. Ik heb hem in juli gekocht. Eerst basic muesli brok krachtvoer gegeven, daarna ander merk voor drukke paarden met vitaminebrok, daarna pulp met vitaminebrok, daarna ander merk pulp. Toen werd hij rustiger en zwaarder. Dus het lijkt me dat die tweede pulp helpt, dan is het toch niet erg dat dat toevallig een trend is?

Ik begrijp niet waarom je zo'n toon aanslaat. Ik probeer van alles uit en als iets helpt houd ik het aan. Pulp helpt, nadat ik andere dingen geprobeerd heb! Zelfde geldt voor ijzers. Toen we die er uiteindelijk af hebben gehaald hebben we lijmijzers gekozen. Die vielen in twee weken ook tweemaal af. Dus tja, dan maar niks en hoefschoenen gezocht.

Ik hoor graag input maar onaardig steken en belachelijk maken is niet nodig. Ik maak me 24/7 zorgen en probeer met alles rekening te houden en probeer graag dingen uit.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 02:47

Wildgirl schreef:
Een hoefzweer is afhankelijk van de locatie praktisch niet binnen een week tot 2 weken "te genezen". Dat de gaatjes die de da in de steunsels heeft gemaakt dicht zitten is geen teken van genezing vd zweer.
Mijn advies zou zijn: bel een goede hoefsmid die gedegen onderzoek kan doen, de da heeft over het algemeen geen specialistische kennis a.g hoeven. Grote kans dat de zweer er nog niet uit is.
Als je dan een goede hoefsmid op het erf hebt zou ik hem ook eens kritisch vragen naar zijn/haar mening a.g de hoeven van je paard.
Zo kort en zo dicht op de verzenen en steunsels is vragen om ellende.
En terugkerende zweren en zoolkneuzingen. Indien het mijn paard was kwam er een 6 of 8 mm ijzertje onder met dunne nagels, iig totdat ze vorst en ergste nattigheid weer uit de grond is.


Niet goed gelezen ;) de SMID heeft de gaatjes gemaakt en hij wordt ook door de smid in de gaten gehouden. De arts heb ik voor het laatst gesproken om te vertellen dat de smid gaatjes had gemaakt.

Smid zegt dat zijn hoeven een stuk beter zijn geworden sinds de ijzers eraf zijn :j

Dat die gaatjes dicht zijn betekend idd niet dat de zweer genezen is. Wel dat de gaatjes genezen zijn en ik dus met verband kon stoppen ;)

Heb inmiddels bedrijf gemaild dat warmte scans maakt, of ze zsm bij ons langs kunnen komen. Maandag bel ik ook de arts even.

Ijzer is symptoombestrijding. Ik ga eerst uitvogelrn wat het probleem écht is. Bij al het giswerk wat ik nu doe ga ik niet een ijzer eronder stoppen. Paard werkt niet en staat lekker te genieten van veel eten en vrijheid. Hij moet voorlopig niets.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 03:15

Wildgirl schreef:
Ik zeg ook niet dat je er nu een ijzer onder moet zetten. Echter, als je met dit soort hoeven je paard buiten blijft houden in drassige weilanden is dat vragen om dit soort ellende. Een GOEDE hoefsmid zal de hoef open houden totdat de volledige zweer eruit is. Verbanden met natte watten of weken in biotex is bedoeld om de opening te creëeren cq. De hoef na doorbraak open te houden. Een smid die nu zegt dat de hoeven er goed uit zien en die de zweer niet opnieuw localiseert en behandeld is geen goede smid. Dat heeft dus niets met goed lezen te maken, wel met basale paardenkennis. Overigens ben ik ook geen fan van ijzers, mijn merrie staat ook op blote voeten maar indien ze zo op haar hoefjes zou staan zoals jouw paard dan kwam er na de genezen zweer heel rap een dun ijzer onder.

Edit: nu een da erbij halen of warmte scans laten maken is serieus geld weggooien. Ik zou investeren in een goede hoefsmid.


Je schreef dat de arts gaatjes in de steunsels had gemaakt. Maar dat is niet zo, zie mijn antwoorden: de smid heeft gaatjes in de hielen en hoefbal gemaakt!
Dat bedoelde ik met 'goed lezen''

Ik snap wat je bedoeld over een goede hoefsmid. Pech voor mij dat de mijne als beste staat aangeschreven op dit kleine eiland...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 12:14

Klopt hoor, als ze te lang zijn zeker!
Maar bij Harvey waren ze dat niet nadat de ondergeschoven hielen waren behandeld. Maar ze helemaal afvijlen tot op zoolniveau zoals bij NB vind ik weer te heftig en mijn smid vind dat ook niet ok.

Wellicht is dit het probleem van de kreupelheid, wellicht knellen de steunsels die ook binnenin zitten tegen het staalkussen aan, maar dat de zweer er nog inzit is waarschijnlijker.

Ergens hier in dit topic heb ik foto's geplaatst van de onderkant van een voor en achterhoef, volgens mij op de eerste pagina bovenin. Dat was november en daar liep hij zuiver mee op asfalt. Deze foto's (en meer) heb ik ook naar de vrouw van paardenhoeven.info gestuurd, die mij via mail helpt met het begrijpen van (Harvey's) hoeven. En zij zei dat we goed op weg waren en dat het er al heel netjes uitzag.

Naar mijn weten waren die hoeven gewoon goed voor hem... en sinds de zweer (januari) loopt hij ineens weer moeilijker. Wat logisch is natuurlijk. En de overgang naar 24/7 weidegang zal geheid ook meespelen

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Hoefzweer gehad, nu kreupel in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-17 13:50

Overdrijven is ook een vak :=

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 12:01

Vandaag foto's van rechtsvoor gemaakt, de hoef waar de zweer inzat/inzit.


Afbeelding

Afbeelding

De openingen heb ik omcirkeld.
Het kleine rode rondje is de plek waar de hoefsmid gezocht heeft naar de zweer op 15 januari. Kwam beetje pus en bloed uit maar heeft niks gedaan tegen de pijn en zwelling. Dag daarna had Harvey koorts.

In de grote ovale rode cirkel zie je nog een beetje de snee die zelf is opengebarsten op 26/27 januari. Dat is ook de plek waar de smid enkele gaatjes had geprikt op 16 januari. Toen kwam er klein beetje stinkend bloed en pus uit. Dat had wel geholpen want op 17 januari was de zwelling gehalveerd en Harvey galoppeerde de wei rond.


Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 15:13

O en hij liep minder kreupel vandaag. Tegen de klok in nog wel zichtbaar headbangen maar met de klok mee ging een stuk soepeler, vergeleken met afgelopen vrijdag. De zweerhoef was rechtsvoor.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers