Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 19:37

allereerst alvast bedankt voor het lezen van het best lange verhaal. :D

Mijn paard heeft een vaag probleem

Het begon 3 maanden geleden met een rare hups in de rechter galop met zijn binnen achterbeen. Linker galop is er niks aan de hand. Eerst voelde ik alleen af en toe in de hoeken een stoot in mijn onder rug en zag je het vanaf de grond niets. Paar weken later zag je het vanaf de grond ook en begon hij om te springen. Het voelt alsof zijn rechterachterbeen op zijn plek blijft staan en zo ziet het er ook uit. Maar het is niet in elke hoek en als je hem rechter laat galopperen, zodat hij meer ruimte voor zijn achterbeen krijgt doet hij het niet. Springen is overigens geen probleem.

Osteopaat erbij gehad en hij bleek last te hebben van zijn rechterbil. De rest van zijn lijf leek toen goed. Na de behandeling wilde hij met rijden niet meer aan de teugel en over zijn rug lopen. Osteopaat er weer bij gehad en bleek het vast te zitten in zijn nek aan de linker kant. Hiervoor behandeld en toen wilde hij het zadel niet meer op. (het zadel wat hij ervoor op had bleek ook niet meer goed te liggen. Hij heeft nu weer een goed passend zadel) Het was 1 bonk spanning dus verder gegaan met longeren aan de dubbele lijnen dit ging goed.
Ook een Thermografie laten maken en hier kwam ook niks uit wat dit zou kunnen veroorzaken.
Paar weken geleden heeft hij ook een Guasha behandeling gehad en daar kwamen wel wat lichte blokkades uit maar geen plekken die heel vast zaten.

Vanaf afgelopen dinsdag weer begonnen met rijden met het nieuwe zadel, welke nog extra gecontroleerd is voordat ik weer ben begonnen met rijden.
Hij loopt heel fijn, ruim, mooi ontspannen, goed voorwaarts en lekker over de rug en dat hupje was weg in de rechter galop, maar vandaag met rijden was het er weer, maar voelt wel anders. Het is nu niet zo schok wat ik zelf krijg in mijn rug. Het is meer dat hij nu voelt dat hij moeite heeft zijn achterbeen er onder te zetten in de hoeken. Af en toe had hij wel een galopsprong dat beide achterbenen tegelijk gingen. Na even door galopperen was het ook weer weg. Overgangen heeft hij geen moeite mee.

Ik moet er wel bij zeggen dat de rechter kant de achterhand ook wat zwakker is dan de andere kant en het zijn moeilijke kant is. Door het stil staan is de achterhand er niet beter op geworden.

Osteopaat komt binnenkort weer dus dan laat ik hem natuurlijk weer nakijken, maar nou zit ik ermee wat is wijsheid tot die tijd.
Niet meer rechtsom galopperen of alleen rechtuit en de hoeken draven zodat ik het niet teveel belast en die achterhand wel weer sterker maak ook door de vele overgangen die je dan maak en dan kijken of ik op een gegeven moment de hoeken weer mee kan nemen of gewoon door galopperen maar hem rechter houden, dan heeft hij het nog steeds niet.

Heeft iemand dit überhaupt wel eens mee gemaakt, want ik krijg alleen maar te horen dat het een geval apart is.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:40

Niet aanvallend opvatten maar als je alles hebt uitgesloten lichamelijk, zou ik eerder naar je eigen rijden kijken. Stuur je hem netjes de hoeken door? Blokkeer je niet met je binnenhand het achterbeen? Is hij echt correct nagevelijk? Of heb je misschien een filmpje van je rijden en eventueel zelfs met het probleem op video?

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:40

Zie je het alleen aan zijn achterbeen, of ook moeite met het lijf buigen naar rechts?
Is zijn buik zacht achter bij de lies?

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:46

Heb je ook een dierenarts geconsulteerd?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 20:06

@ liekec Het zou inderdaad aan mijn rijden kunnen liggen, maar mijn zus rijdt hem ook en die heeft het ook. Of we maken beide dezelfde fout dat kan natuurlijk ook. Ik heb er helaas geen filmpje van.

@ quintusgl Ja het is alleen te zien aan zijn achterbeen. Rechtsom is zijn lastige kant en heeft hij inderdaad wel moeite met in zijn lijf te buigen ook in draf, maar als ik doorvraag doet hij het uiteindelijk wel zonder veel protest. Of zijn buik daar zacht is weet ik eigenlijk niet. Zal ik morgen eens kijken. Wat kan dat betekenen dan?

@ Senna21 Dierenarts kon ook niks vreemds vinden, maar op dat moment was hij voor dit probleem behandeld en was het ook nog niet terug gekomen. Zijn geen echo of foto's gemaakt.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:58

Mijn eerste ingeving is dat de knie blijft hangen als ik jouw verhaal zo lees.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:29

Dit heb ik ook gehad, bleek een slappe knie te zijn. Bij goede training was het geheel over, langere tijd recreatief gelanterflant kwam het weer terug.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:39

Op mij komt het ook over als een probleem met de knie. Maar om echt iets uit te kunnen sluiten/aan te kunnen pakken zul je met je paard naar een goede kliniek moeten gaan.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 21:40

@ benalaars zijn knie aan die kant is idd slap. Nu na niet veel doen helemaal. Dat moet nu weer sterker worden. Hoe heb jij het getraind?

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:14

Gewoon de training opbouwen. Je paard heeft blijkbaar behoefte aan meer "bodybuilding" om jouw hobby uit te kunnen voeren. Springt ie achter over dan ga je terug in draf en spring je weer goed aan. Hou goed in je achterhoofd waarom dit gebeurd, dan hoef je ook geen tijd te verspillen aan frustratie. Geduld hebben, kracht opbouwen en dan heb je in een maand of 4 weer een fijne galop. Groot paard toevallig?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 20:03

BenaLaars schreef:
Gewoon de training opbouwen. Je paard heeft blijkbaar behoefte aan meer "bodybuilding" om jouw hobby uit te kunnen voeren. Springt ie achter over dan ga je terug in draf en spring je weer goed aan. Hou goed in je achterhoofd waarom dit gebeurd, dan hoef je ook geen tijd te verspillen aan frustratie. Geduld hebben, kracht opbouwen en dan heb je in een maand of 4 weer een fijne galop. Groot paard toevallig?


Hij is 1,74 ongeveer en net 7 geworden.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:39

ik heb je een pb gestuurd met uitleg waarom ik dat vroeg van de buik.

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:31

Hoe gaat het nu met hem?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Moeite met achterbeen mee te nemen in rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 13:32

@ hamstertje0 Het gaat goed. Niks meer aan de hand en hij galoppeerd beter dan ooit ervoor. Langzaam opgebouwd en krachtiger gemaakt en dat heeft gewerkt.

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:42

Fijn!