Paard onregelmatig, waardoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 21:35

Hallo,

Afgelopen maandag zou ik les hebben met mijn paard. Paard ingeladen, naar de vereniging en gezadeld. Lekker warm gestapt en toen was er niets aan de hand. Toen ik aandraafde, voelde ik dat hij onregelmatig was. Afgestapt en maar even aan de hand met hem gestapt.

Dinsdag even rust op stal gehad. 's Middags even op het harde aan de longeerlijn laten lopen. Rechtsom iets onregelmatig, linksom heel erg. Vandaag weer op rust, maar hetzelfde. Het gaat om zijn voorbenen. Ik zeg dat het zijn linker is (door hoe hij loopt en omdat hij op de linkerhand meerprijs heeft, omdat er meer gewicht op het binnenbeen komt).

Maar nu, ik heb geen idee waar het vandaan kan komen. Ik heb beide kanten gecontroleerd. Benen zijn niet warm of gevoelig, hoef is niet warm of gevoelig, rug is niet gevoelig, borst niet. Waar zou het vandaan kunnen komen? Iemand een idee?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:38

Er zou van alles gebeurt kunnen zijn. Van vastliggen in de stal tot een misstapje in de wei.
Misschien handig om het toch even te laten controleren door de dierenarts! :)

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:39

Ook geen steentje in de hoef?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:41

Het schijnt dat er gewoon mensen hebben gestudeerd om antwoord te geven op dit soort vragen en die kun je dan bij je paard halen... Echt super... :j

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:50

Je kan je paard eventueel nog een paar dagen rust geven, als je er niet direct een da bij wil halen.
Als het daarna nog zo is, kun je misschien een kreupelheidsonderzoek laten doen.

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 22:04

Lekker dat antwoord Ruitje, heb je wat aan! Je schijnt ook niet te kunnen reageren als je niets zinnigs te zeggen hebt over het onderwerp.

Ivm een verrekte spier etc. Wil ik het nog even aankijken en niet meteen de dierenarts erbij halen, die toch ook eerst zal zeggen dat hij rust moet houden. Ik zocht meer naar mensen die iets zinnigs te zeggen hadden, met bijvoorbeeld ervaringen of ideeën.
Hoeven heb ik helemaal schoongemaakt. Ook niets..

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:38

Nou ik vind dat ruitje het niet zo verkeerd heeft.

Wij zien geen beelden. Kan vanalles zijn. Wij hebben er niet voor geleerd en jij zit met vragen.

Dus ja kijk het eens aan, als het aanhoud gewoon da vragen. Volledige boxrust ben ik niet voor.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:40

lijkt mij dat als je niet eens precies kunt zeggen welk been het is....dat het tijd is voor een dierenarts.
De meeste kreupelheden komen uit de hoef trouwens

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:54

Ook ik vind de opmerking van Ruitje terecht.
Daarnaast vind ik dagelijks paard aan de longe knopen om de kreupelheid te controleren ook niet erg realistisch, wanneer zouden die "verrekte spier" de tijd gehad moeten hebben om te herstellen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:57

Misschien een hoefzweer? Als je zeker wilt weten wat het is inderdaad een dierenarts erbij halen.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:20

Kennelijk zijn beide voorbenen niet goed. Klachten klinken mij als hko ofzo, maar het zou van alles kunnen zijn.
En ruitje geeft het beste antwoord dat je kunt geven; bel gewoon een da. Simpel.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:25

Ik verplaats je topic van MD naar BEH (Beweging en Hoefverzorging)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard onregelmatig, waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:45

Cobiie heeft inderdaad wel een punt.
Als het inderdaad een spierverrekking zou zijn, dan is elke keer longeren om te zien hoe hij loopt, helemaal niet goed.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:10

Ik zou er even een dierenarts bij halen.
Wij kunnen alleen maar gissen, zien geen beelden en hebben geen röntgen ogen helaas.

Misschien is het iets kleins en is het een weekje vakantie, maar misschien is er meer mis.