Ervaringen met geïrriteerde peesaanhechting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Ervaringen met geïrriteerde peesaanhechting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 21:12

Begin november verstapte mijn paard zich op de wei en stond met een dik spronggewricht. Liep ook niet echt lekker en draven en galopperen deed hij niet.

Even aangekeken en na een week de DA gebeld. Hij bleek artrose in beide knieën te hebben en zijn knieschijven schoten van de plaats. Daardoor belaste hij zijn benen verkeerd en is de peesaanhechting bij zijn linker spronggewricht geïrriteerd geraakt.

Advies was veel stappen aan de hand op de harde en lekker op de wei laten. Daardoor zouden de banden in zijn knieën sterker worden. Ook is hij binnendoor bekapt en heeft hij cortisone injecties gehad.

Zijn knieën zijn oke nu. De artrose gaat natuurlijk niet weg maar zijn knieschijven doen weer gewoon waardoor hij niet meer verkeerd belast.
Helaas blijft de pees lastig doen.

Sinds een paar weken mogen we weer stappen onder het zadel en ook een klein drafje mee pakken. Dit gaat erg goed. Hij is enthousiast en loopt niet kreupel.
In de paddock doet hij ook regelmatig een drafje.

Wel valt me op dat hij het betreffende been veel op rust heeft staan en de zwelling gaat alle kanten op bij zijn spronggewricht. Van bijna niks naar super veel en weer terug naar bijna niks. Geen pijl op te trekken. Soms is de zwelling zacht en soms keihard.

Mijn DA is op vakantie. Na oud en nieuw neem ik sowieso terug contact op.

Iemand hier ervaring mee en hoelang dit kan gaan duren en misschien tips wat betreft de zwelling?

Foto van hoe het vandaag was:(maximale van zwelling)

Afbeelding

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:02

Heb je al geprobeerd of het minder dik wordt wanneer je een half uur mbv een coolpack de gezwollen delen afkoelt na elke keer bewegen, longeren, onder het zadel?

Door mijn eigen brakke knie ben ik heel anders tegen bewegen en koelen aan gaan kijken. Met bewegen wordt in eerste instantie een zwelling wel minder. Maar na een paar uur komt ie dan dubbel dik terug. En dit is bij mij nu nog steeds, ruim een jaar na start van een blessure. Ik koel nu standaard na beweging (ja dat is ook een wandeling door de stad van een half uurtje) en heb gelukkig steeds minder last van een dikke knie.