"Groeiringen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

"Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 21:12

Hallo allemaal!
Wie zijn paard heeft ook vaker last van groeiringen in de hoeven? Althans, ik heb me laten wijsmaken dat dit zo heet. Het zijn horizontale ringen over de hoef. Precies zeer oppervlakkige scheuren. Mijn appaloosa heeft er eigenlijk altijd wel eentje en nu verdomd veel eigenlijk. Mooi parallel met elkaar en steeds ongeveer een cm tussen. Waarschijnlijk nu zo erg omdat er verandering in voer was... Ze heeft er geen last van. Of ze het nu heeft of niet, ze in van nature wel een vrij stijf paard dat ook wel vaker struikelt. Kan er een verband zijn tussen de lijnen en het struikelen? Dat de lijnen een gevolg zijn?

Groetjes!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:20

Zou je er een duidelijke foto van kunnen maken?
Dat geeft wat duidelijker aan wat je precies bedoeld

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 21:31

Wil ik zeker doen! Maar dat zal voor morgen zijn daar het nu veel te donker is!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:36

In de hoefgroei kun je terug zien hoe hetmet je paard gesteld geweest is de afgeloen maand of 9.
Net als bij ons wordt de hoef 'nagel' groei beinvloed door wat we etenen door hoe het met ons gaat.
Toen mijn paard peesblessures had aan de tussenpeen werd dat het eerste zichtbaar door groeven aan de achterzijdes van de hoeven.
Een ring(en) wil zeggen dat de groei over zijn geheel even gestagneerd is. Misschien ander voedsel gekregen, ziek geweest, verhuist ect. Vaak wordt er beweert dat je aan die ringen kunt zien dat een paard bevangen is geweest, dat klopt niet, je kunt zien dat het dier waarschijnlijk ziek is geweest, maar niet welke ziekte dat was.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:37

Mij is geleerd dat die lijnen door verandering in voer en management komen of door bijvoorbeeld stress of ziekte. Duurt ongeveer een jaar om zon lijn van boven naar beneden uit te laten groeien.
Volgens mij kan de stevigheid van de hoef tussendoor wel minder zijn maar is het niet per definitie zo dat een ring zwakte betekend.

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 21:41

Maar dus ook al heeft mijn paard dus bijna constant zo één of meerdere ringen heeft, hoef ik me geen grote zorgen te maken. Er is wel gedurende maanden wat gefoefeld in haar voer daar we het niet goed vonden wat ze nu precies nodig had...

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:59

Bij mijn haf is er in elke hoef een ring zichtbaar, precies op dezelfde hoogte.
Had het er afgelopen maandag met de hoefsmid over dat dat waarschijnlijk de overgang van hooi naar gras was dit voorjaar, gezien de plek waar die nu zit.

Als je aangeeft de afgelopen maanden veel gewisseld te hebben met voer, kan dat wel degelijk dergelijke ringen in de hoef verklaren.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:12

Mijn paard is 9 md geleden ziek geweest en ze heeft idd een ring in haar hoef. Vaak maakt zij ook een ring aan bij winter en zomer overgang. Zal idd wel met hooi naar gras te maken hebben?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:28

Klopt Wapiti naar de winter toe gaat de hoef ook langzamer groeien en dat zie je dan het jaar er op in de hoef terug, maar dat is niet altijd even duidelijk te zien.

Ts je hoef je dus niet meteen zorgen te maken, maar het is wel prettig als je er een verklaring voor had. Die pijn inkepingen bij mijn paard dat heeft lang geduurt voor ik die kon verklaren. Wist ik veel dat hij pijn had, hij liet toen nnog niks merken.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:36

Horizontale lijnen in de hoef hebben heel veel paarden. Sommige ringen zijn beter zichtbaar dan andere, en dit komt inderdaad vaak door een verandering in rantsoen, of door ziekte of gebruik van medicijnen. Zo kun je aan (de kwaliteit van) de hoef en het eventuele verschil tussen oude hoef en nieuwe hoef zien, hoe gezond je paard was in een bepaalde periode. Bij een onbalans in ijzer, mangaan, koper en zink (allemaal belangrijke stoffen voor de hoef), kun je zelfs kleurverschillen zien in de hoef :)


Struikelen lijkt me alleen een gevolg van iets anders, bijvoorbeeld een te lange teen :)

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 18:21

Afbeelding
Bij deze een foto van de groeiringen op de hoef. Sorry flits wou niet mee ... maar denk wel dat het duidelijk genoeg is? Groetjes!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:25

Je zou bijna zeggen dat het door de hoefsmid komt ofzo, het is zo regelmatig..

Hier zien we het ook als ze bijvoorbeeld naar de andere wei zijn of bij wisseling van seizoen (verschil in wat er op de wei staat).

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:31

Die zijn wel behoorlijk diep of lijkt het zo? Mijn nieuwe pony had het toen ik hem kocht maar dat waren juist meer ribbels die er op liggen. Nu, een half jaar later, is het bijna helemaal uitgegroeid.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:59

De onderste ring is niet rondom en doet denken aan een uitbraak van een hoefzweer. In elk geval is de aanmaak van nieuwe hoefwand tot driemaal toe verstoord en beschadigd geraakt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:00

Hmm dit is een stuk heftiger dan dat ik ooit gezien heb.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:18

Heel vreemd....(Is het niet perongeluk toch een alien :+ )

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 19:54

Haha een alien. ... Ja wie weet ;-)
Ze loopt vlot, ietwat stijf misschien maar zeker wel ok. Ze heeft er plezier in... eet, drinkt goed.... hoefsmid komt alle 8 weken... zou echt niet weten wat we misdoen....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:55

Arabesk schreef:
De onderste ring is niet rondom en doet denken aan een uitbraak van een hoefzweer. In elk geval is de aanmaak van nieuwe hoefwand tot driemaal toe verstoord en beschadigd geraakt.


Zo'n uitbraak ziet er minder netjes uit dan dit en bovendien minder breed.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:59

Ik denk ook niet dat je wat misdoet... Maar bijzonder is het wel.

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 20:39

Een appaloosa schijnt wel gevoelig te zijn... wie weet?
Zowel dierenarts als hoefsmid lijken er geen erg in te hebben, zeggen dat ik me niet ongerust hoef te maken, alhoewel de hoefsmid het nog nooit zag zoals het nu staat... maar normaal binnen twee weken komt hij weer langs...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:56

Maar wat zegt je hoefsmid hier dan van?
Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken, overigens.

Mijn paarden hebben ook van die hoefringen, de ene wat meer dan de andere, maar dat kan ik altijd terugvoeren op verandering van voer. ze staan weliswaar 24/7 buiten, het hele jaar door, maar ieder jaar zie ik weer die ribbels/ringen ontstaan bi de overgang gras/hooi of hooi/gras.

Dat je dat bij een hoop paarden niet (meer) ziet is dikwijls omdat ze de hoefwand bij bekappen/beslaan ook vlak vijlen.

De typerende hoefribbels bij hoefbevangenheid zien er anders uit: die lopen aan de achterkant naar beneden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-11-16 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Flode
Berichten: 32
Geregistreerd: 14-11-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 21:06

ja daar was ik wel al gerust in dat het geen hoefbevangenheid is. Hoefsmid zegt niet te weten hoe het kwam. En ten wij vroegen als het van verandering voer zou kunnen komen zei hij: a ja, dat zalt zijn... haha... tja...

ik zocht het op op een site over hoeven en daar zeiden ze dat indien ze mooi op dezelfde afstand terug komen, mooi parallel, dat het geen kwaad kan....

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:35


marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:49

Mijn jonge paard heeft ook dat soort ringen. Lijkt erop dat die ontstaan zijn bij het uit de opfok halen en wisselen van stalling (en daarmee voer etc). In de nieuwe helft van de hoef zitten ze niet meer.

edit: ze zijn overigens niet zo extreem als bij die van jou.
Laatst bijgewerkt door marijkiiii op 21-11-16 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: "Groeiringen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:50

mij is verteld dat het een teken van hoefbevangen kan zijn of het het begin