SPAT bij paarden onder 3 jaar, wat voor toekomst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

SPAT bij paarden onder 3 jaar, wat voor toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 20:12

Ik wil graag ervaringen horen van mensen die paarden met spat hebben. Dan met name bij paarden waarbij het voor hun 3e levensjaar geconstateerd is.

Zojuist ben ik er achter gekomen dan mijn 2 jarige aan beide benen spat heeft :( , per toeval want aan de buitenkant is er niks van te zien, niet dik of warm, maar het is al zo ver dat het bijna al helemaal vergroeid is. Ik ging naar de kliniek omdat ie rv kreupel was en niks dik was, dacht verstapt maar na een maand toch maar ff heen. Nu is mijn da heel negatief en zegt dat ik er waarschijnlijk geen eens op kan rijden, misschien stap ritjes, nu heb ik de foto's doorgestuurd naar 2 andere en van een heb ik juist weer heel positief bericht, dat ik wel kan rijden en zelfs alles kan doen, nu nog de andere kliniek afwachten, maar ben erg benieuwd naar ervaringen. als hij rv niet kreupel was geweest had ik dit nu niet geweten, de da vond het ook erg apart dat je van buiten niks ziet, maar van binnen was hij not amuse :(

Ik snap ook dat ieder paard anders is

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: SPAT bij paarden onder 3 jaar, wat voor toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:24

Ik verplaats je topic van MD naar BEH. Daar loopt een centraal topic over dit onderwerp, maar dat is al een tijdje niet erg actief. Omdat je wel veel informatie uit dit topic kunt halen wil ik je er graag op wijzen: [BEH] [CENTRAAL] spat. Je topic laat ik wel open omdat het centrale topic niet echt actief is.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: SPAT bij paarden onder 3 jaar, wat voor toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:38

Een kennis van mij heeft een ruin van nu 5 die na 'jonge paarden spat' weer goed rijdbaar is. Ik weet geen details alleen dat het vergroeid is en nu pijnloos. Wel positief verhaal dus!

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:39

Ik heb mijn jonge paard (6 jaar) in laten spuiten met zoledroninezuur. Dat blijkt het wondermiddel te zijn bij spat. Is alleen behoorlijk duur. Eerste DA zag erg weinig kansen een andere die dus met zoledroninezuur was juist veel positiever.
Ik heb er nu voor gekozen omdat ik anders spijt ga krijgen dat ik het niet geprobeerd heb.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:41

Wat ik van de dierenarts waar ik ooit een paard heb laten keuren begreep, is dat als het gewricht aan elkaar gegroeid is, je er prima recreatief mee kan rijden. Meer moet je niet willen omdat het paard waarschijnlijk altijd een afwijkende gang er aan overhoud.

In mijn geval was het een 10 jarige merrie die linksachter spat had. Hij gaf toen als advies om niet te kopen omdat ik de sport in wilde. Hij gaf aan dat die merrie dan nog zo een twee jaar op sportniveau gereden kon worden en daarna echt stuk zou zijn. Zou ik haar op hetzelfde niveau als de eigenaresse rijden( B/L dressuren en af en toe een laag sprongetje en lekker het bos in) dan kon ze nog prima jaren mee met de spat die ze had.
De dierenarts gaf wel aan dat het sneller gaat hoe zwaarder werk je gaat doen. Nu is jouw paard 2 jaar en doet vermoedelijk niks anders dan in de wei staan. Op het moment dat je op gaat pakken en het dier dus zwaarder werk gaat verrichten, zal de spat erger worden.

In mijn ogen heb je dan twee opties. Of je paard als grasmaaier laten staan en er verder niet op gaan zitten, kijken tot ze aangeeft pijn te hebben en het is klaar. Of haar beleren en recreatief rijden en zien hoe ver je komt.
Een dierenarts kan alleen een prognose geven. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat de prognose die een dierenarts geeft, ook de manier is waarop het gaat verlopen.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: SPAT bij paarden onder 3 jaar, wat voor toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 22:10

Ik heb hem ook voor de recreatie gekocht, wou gewoon lekker bosritten maken wat dressuur rijden en een leuk sprongetje maken, ook van die kleine cross hindernisjes, ik wil gewoon lekker genieten en niks op hoog niveau. Inspuiten of thildren infuus heb ik het ook met de 2e da over gehad omdat je eigenlijk wilt dat het zo snel mogelijk vergroeid is, maar het probleem is dus zijn jonge leeftijd, je wilt dat de rest wel doorgaat en niet de andere gewichten stopt met groeien, omdat hij zoals het lijkt daar geen pijn aan heeft of laat zien is het bij hem beter tot het ineens anders word niks te doen en het op zijn eigen beloop te laten

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: SPAT bij paarden onder 3 jaar, wat voor toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:14

Jeetje dat is ook schrikken, deze diagnose bij zo'n jong dier.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: SPAT bij paarden onder 3 jaar, wat voor toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 22:52

dat kan je wel zeggen, ik heb nog andere da's gesproken waarvan sommige toch erg postief zijn over zijn spat, dit omdat de bovenkant nog open is, het is uiteraard wel koffie dik kijken en zeggen over een jaar opnieuw foto's te maken om te kijken of dit nog zo is. dit vind ik geen probleem, achter heeft ie er geen last van, is gisteren een da geweest om onze fokmerrie te scannen en deze ook laten kijken en vond hem achter klein beetje stijf meer niet . alleen rv is nog steeds slecht, hier een ijzer onder laten slaan maar twijfel zelf of het in de voet zit, da dacht straalbeen maar andere da's vinden dit niet, had mijne ook al gezegd dat de meeste hier niks van zouden vinden, nu heb ik net een thermografie uit epe een bericht gedaan om toch te kijken waarom die rv kreupel is, omdat een andere da ook zij dat je eventueel op een scan of echo ook niks hoeft te zien, dus misschien kan zij mij vertellen waar het weg komt en kan ik er iets mee