Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

damian23

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:50

Helemaal niks voeren behalve geweekt hooi, een goede vitaminekorrel en magnesium (kan je eventueel geven in ontsuikerde bietenpulp van pavo) en het advies van de dierenarts en hoefsmid opvolgen.

En ik zou even overleggen met je dierenarts om de waardes te onderzoeken (onderzoek zelf is deze maand gratis) om te kijken of je pony voor de cushing medicatie nodig heeft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:41

Ik mocht helemaal niks meer voeren aan krachtvoer, Muesli, of andere ruwvoermixen
In Care4live zit evengoed melasse. Net als in de pavo18+
Ik zou het lekker even basis houden. Pavo Speedibeet is ontsuikerd, dus dat mag je wel geven. Luzerne is heel geschikt voor paardjes die gevoelig zijn voor suiker en het zet lekker aan als ze wat moeite hebben om op gewicht te blijven. De speedibeet trouwens ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:02

En Magnesium bij gaan voeren. Daar hebben cushingpaarden en paarden die insulinegesistent zijn heel veel baat bij. Een tekort aan magnesium maakt de cellen ongevoelig voor suikers. Mijn shet heeft cushing en is drie jaar geleden bevangen geweest. Daarna 2 jaar met magnesium en een graasmasker probleemloos op de wei gestaan. Dit jaar vergeten magnesium te voeren en prompt licht bevangen geraakt. Ik heb hem twee weken met geweekt hooi in de paddock gehad, ben weer magnesium gaan voeren en zijn manenkam werd weer zacht en soepel en hij staat nu weer 6 uur op de wei.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:36

Test is deze maand en oktober gratis. Als er al zo overduidelijke symtpomen van cushing zijn (vacht geschoren) kan je er wel van uitgaan dat de pony medicijnen nodig heeft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:53

In grasmix zit melasse. Ik zou dat niet voeren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie