Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke paddock?

Huidige paddock houden
14 (77%)
Betonnen paddock kiezen
4 (22%)

Totaal aantal stemmen: 18


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 13:58

Goedemiddag
Mijn paard moet om medische redenen ijzers voor. Echter hebben wij op stal alleen maar stenen paddock. Op dit moment heb ik een paddock met grind tegels. Met aan de randen zand. Is de winter herfst word het zand diepe modder dus hebben ze er niet zoveel aan. In augustus komt de paddock naast mij vrij die heeft een betonnen grond met minimaal zand. Mijn paard staat nu nog zonder ijzers.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om mijn paard te verhuizen. Ik heb wel een weiland met schuil stal waar ze ongeveer 9 maanden per jaar staan.

Is het mogelijk om mijn paard op deze paddock te zetten zonder extra risico op blessures of uitglijden. En natuurlijk slijten. En voor welke paddock zal ik dan gaan? De huidige is 25x8 de andere 25x6
Hij staat met een rustige merrie. En winters van 8 tot 7 buiten op de paddock. Met vrieskou en glad weer staan ze sowieso binnen. Dat is nu ook al zo.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Kermis op 04-07-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:01

kijk het even aan ik denk dat het prima kan hoor

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:05

Oké bedankt voor je reactie. En zal ik dan mijn huidige paddock dan houden? Deze paddock is namelijk van zichzelf al redelijk glad. De paddock die in augustus vrij komt is van beton en heel vlak en best stroef. Ik vind alleen Het zand wel fijn in de zomer en lente. Kunnen ze fijn op liggen. In de winter word de paddock echt nat.
Het is voor mij de eerste keer ijzers dus ik heb er nog niet zoveel ervaring mee.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:12

Mijn paarden staan in de winter ook op beton. Ideaal juist met ijzers. Geen natte voeten, modder en dus geen mok. Makkelijk voeren zonder gesmeerd. Vooral in de winter een uitkomst en door de ijzers heeft ze juist geen last van gevoelige hoeven.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:14

Overleg het anders even met je Hoefsmit.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:15

Dit is in de winter en herfst
Afbeelding

Dit is zomer en lente

Afbeelding

Het zijn niet echt grind tegels maar hele grote platen met half afgeronde steentjes ofzo. Paarden hebben er geen moeite mee. Andere paddock is van beton en heeft geen zand en of mogelijkheid om te liggen. Hebben ze bij mij in de winter ook niet. Staan Snachts op stal. Dus ja wat is beter en is het verantwoord

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:16

Jennyj01 schreef:
Overleg het anders even met je Hoefsmit.



Hoef smid komt tussen 4 en 5 morgen!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:16

Heb je ze met sneeuw dan binnen Marije?
Dat lijkt me met ijzers op beton niet fijn.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:18

Ik vraag me dus echt af voor welke optie zou ik gaan. Moet het wel snel beslissen namelijk. Ik moet het natuurlijk snel beslissen maar zorgt de modder er niet voor dat zijn ijzers gladder worden. Het voelt beter om voor de betonnen te gaan qua ruimte maakt het niet zoveel uit. Of zijn steentjes niet zo glad.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:27

En als je er wit zand in doet?

Lastige keuze. Maar ze staan. Og 9 van de 12 maanden op gras?

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 14:31

Ja afhankelijk van het weer natuurlijk probeer ik ze 9 maanden per jaar op het weiland te houden. Ik kan gewoon bijvoeren. alleen mijn land moet natuurlijk ook even rusten en er moet gras op groeien vandaar dat ik ze de overige maanden op de paddock zet. Ik sta op een pension stal en heb inderdaad aan mijn staleigenaar gevraagt of hij zand wou doen maar dat wou hij niet. Het zou te modderig worden ofzo. Dus nu heb ik 2 opties. Mijn huidige houden of de betonnen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:12

Een beetje modder en slijk kan echt geen kwaad hoor, en beton is ook niet slecht want is daar da

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:14

Een beetje modder en slijk kan echt geen kwaad hoor, en beton is ook niet slecht want is daar daar dan idd wat droger en je zakt er niet echt in.
ijzers zijn zeker niet een probleem, een paard kan daar best wel stabiel op staan hoor.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:17

Ja ook met sneeuw buiten gehad. Gewoon iedere dag hoeven uitgekrabt. Omdat het bij ons ook niet zo groot is doen ze minder gek als op het weiland maar zijn wel lekker buiten. Voor hoeven en pezen is de harde ondergrond vaak goed ivm doorbloeding.

Zou zelf wel voor de vlakke ondergrond gaan. Kunnen ze ook schuilen of naar binnen?

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 09:08

Ze staan als ze op de paddock staan in de winter periode Snachts op stal. Ze staan dan ongeveer 11 uurtjes per dag buiten. In het land hebben ze een schuilstal. En daar staan ze ongeveer 9 maanden per jaar.

Ik ben er nog steeds niet uit. De droge paddock of paddock met modder. Voordeel van modder paddock is dat het redelijk snel opdroogt en ze dan lekker kunnen liggen dat kan in de droge paddock absoluut niet.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:16

Wij hebben stenen en zand,daar zou ik ook voor gaan erg fijn vind ik zelf

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:00

ik zou toch voor het houden van dat beetje zand gaan zodat hij met mooi weer ook lekker kan liggen

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:05

Ik heb in de winter de paarden ook op beton (voor de stallen waar ik ook op voer) en zand (soms dus modder..) staan.
Ook gewoon met ijzers; als ze dagelijks buiten komen weten ze dat ze op het gladde wat rustiger aan moeten doen.
Bij mij is er nog nooit één uitgegleden.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:22

Ik zou lekker je paddock met wat zand aan de randen houden, lijkt me wel aangenaam voor je paard :) En inderdaad, als ze het gewend zijn letten ze wel op met de gladde plekken :)

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 11:11

Hoi ja heb al een foto laten zien van de winter. Maar als ie dan opgedroogd is en je krijgt zulke foto's van je stalgenootjes word je wel blij
Afbeelding

Afbeelding
Ik ga het gewoon proberen. We hebben nog een aantal maanden zomer en als het echt te glad word dan is er altijd wel een paddock vrij. Maar ik hou deze dan als vaste paddock.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:12

marije1109 schreef:
Ja ook met sneeuw buiten gehad. Gewoon iedere dag hoeven uitgekrabt. Omdat het bij ons ook niet zo groot is doen ze minder gek als op het weiland maar zijn wel lekker buiten. Voor hoeven en pezen is de harde ondergrond vaak goed ivm doorbloeding.

Zou zelf wel voor de vlakke ondergrond gaan. Kunnen ze ook schuilen of naar binnen?

Mijn paarden staan in de winter ook buiten, maar het stoepje waar ze over moeten voordat ze in de wei zijn maak ik dan sneeuw/ijs vrij. Wat met zulke groot stuk van TS niet te doen is.
En dat doe ik al voor de paarden zonder ijzer.

Paarden met ijzer geef ik sneeuwbeslag, maar op beton lijkt me dat ook niet direct helpen.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 11:13

Bij hevige gladheid of sneeuw staan ze binnen of evt op het land.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:16

Oke, dat is duidelijk :)

MoniekV

Berichten: 2162
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:26

Ik heb een paard vierkant op ijzers en een andere heeft alleen voorijzers, bij mij staan ze altijd op een verharde paddock en dat gaat prima. Soms komen ze wel eens uit volle galop uit de wei de paddock in en dat gaat allemaal goed. In de winter als het heeft gesneeuwd schuif ik de sneeuw weg met de tractor en kunnen ze prima buiten staan.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:56

Nouvel schreef:
ik zou toch voor het houden van dat beetje zand gaan zodat hij met mooi weer ook lekker kan liggen

Ik ook, de huidige paddock is 50 m2 groter. Makkelijke keuze.