Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Welke paddock?

Huidige paddock houden
14 (77%)
Betonnen paddock kiezen
4 (22%)

Totaal aantal stemmen: 18


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 13:58

Goedemiddag
Mijn paard moet om medische redenen ijzers voor. Echter hebben wij op stal alleen maar stenen paddock. Op dit moment heb ik een paddock met grind tegels. Met aan de randen zand. Is de winter herfst word het zand diepe modder dus hebben ze er niet zoveel aan. In augustus komt de paddock naast mij vrij die heeft een betonnen grond met minimaal zand. Mijn paard staat nu nog zonder ijzers.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om mijn paard te verhuizen. Ik heb wel een weiland met schuil stal waar ze ongeveer 9 maanden per jaar staan.

Is het mogelijk om mijn paard op deze paddock te zetten zonder extra risico op blessures of uitglijden. En natuurlijk slijten. En voor welke paddock zal ik dan gaan? De huidige is 25x8 de andere 25x6
Hij staat met een rustige merrie. En winters van 8 tot 7 buiten op de paddock. Met vrieskou en glad weer staan ze sowieso binnen. Dat is nu ook al zo.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Kermis op 04-07-15 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 14:05

Oké bedankt voor je reactie. En zal ik dan mijn huidige paddock dan houden? Deze paddock is namelijk van zichzelf al redelijk glad. De paddock die in augustus vrij komt is van beton en heel vlak en best stroef. Ik vind alleen Het zand wel fijn in de zomer en lente. Kunnen ze fijn op liggen. In de winter word de paddock echt nat.
Het is voor mij de eerste keer ijzers dus ik heb er nog niet zoveel ervaring mee.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 14:15

Dit is in de winter en herfst
Afbeelding

Dit is zomer en lente

Afbeelding

Het zijn niet echt grind tegels maar hele grote platen met half afgeronde steentjes ofzo. Paarden hebben er geen moeite mee. Andere paddock is van beton en heeft geen zand en of mogelijkheid om te liggen. Hebben ze bij mij in de winter ook niet. Staan Snachts op stal. Dus ja wat is beter en is het verantwoord

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 14:16

Jennyj01 schreef:
Overleg het anders even met je Hoefsmit.



Hoef smid komt tussen 4 en 5 morgen!


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 14:18

Ik vraag me dus echt af voor welke optie zou ik gaan. Moet het wel snel beslissen namelijk. Ik moet het natuurlijk snel beslissen maar zorgt de modder er niet voor dat zijn ijzers gladder worden. Het voelt beter om voor de betonnen te gaan qua ruimte maakt het niet zoveel uit. Of zijn steentjes niet zo glad.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 14:31

Ja afhankelijk van het weer natuurlijk probeer ik ze 9 maanden per jaar op het weiland te houden. Ik kan gewoon bijvoeren. alleen mijn land moet natuurlijk ook even rusten en er moet gras op groeien vandaar dat ik ze de overige maanden op de paddock zet. Ik sta op een pension stal en heb inderdaad aan mijn staleigenaar gevraagt of hij zand wou doen maar dat wou hij niet. Het zou te modderig worden ofzo. Dus nu heb ik 2 opties. Mijn huidige houden of de betonnen.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 09:08

Ze staan als ze op de paddock staan in de winter periode Snachts op stal. Ze staan dan ongeveer 11 uurtjes per dag buiten. In het land hebben ze een schuilstal. En daar staan ze ongeveer 9 maanden per jaar.

Ik ben er nog steeds niet uit. De droge paddock of paddock met modder. Voordeel van modder paddock is dat het redelijk snel opdroogt en ze dan lekker kunnen liggen dat kan in de droge paddock absoluut niet.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 11:11

Hoi ja heb al een foto laten zien van de winter. Maar als ie dan opgedroogd is en je krijgt zulke foto's van je stalgenootjes word je wel blij
Afbeelding

Afbeelding
Ik ga het gewoon proberen. We hebben nog een aantal maanden zomer en als het echt te glad word dan is er altijd wel een paddock vrij. Maar ik hou deze dan als vaste paddock.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 11:13

Bij hevige gladheid of sneeuw staan ze binnen of evt op het land.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 16:08

Ik ga toch voor de andere. Ik ben veel te bang dat hij uitglijd door de modder en dat hij losse ijzers krijgt.
Het scheelt wel in ruimte. Maar als mijn paard straks uitgegleden is en box rust moet heeft hij nog minder ruimte. Als hij geen ijzers had gemoeten is de keuze makkelijk. Maar hij heeft zware artrose en geen ijzers is geen optie.het modder gedeelte in mijn huidige paddo k is ook klei modder. Geen zand modder.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 09:43

keona schreef:
Als jou dat beste lijkt is dat toch prima keuze. En dat hij ijzers moet voor zware atrose,is ook niet iedereen het mee eens.ik zelf zou dan juist niet voor een ijzer gaan.maar daar gaat het hier niet om succes en hoop dat het je goed gaat bevallen



Het is een beetje lastig verhaal. Mijn paard heeft Artrose waardoor hij struikelt. En hij struikelt omdat hij niet kan afrollen. Daardoor krijgt hij nu speciale ijzers zodat hij kan afrollen. Dat afrollen heeft weer met zijn hoeven te maken.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 22:34

Uiteraard klopt mijn verhaal niet helemaal omdat ik het in een paar zinnen heb geprobeerd uit te leggen :) als ik dat uit moet gaan typen kan ik net zo goed een boek schrijven hihi.
Het gaat mij erom dat ik de beste keus maak voor mijn dier. En ik ga voor de stenen paddock. Vandaag rondje in gedaan en hij kan wel liggen. Er ligt een fijne strook zand wat dus geen klei modder word.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 10:30

Bedankt, ik zal een foto plaatsen van mijn kunstwerk. :Y) :\


Fijne reactie weer.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 17:57

Bedankt voor de info Arabesk.
Mijn paard heeft plat voeten en er valt elke keer weinig te bekappen omdat zijn hoef amper groeit. Vandaar dat we het niet op de normale manier kunnen proberen. Dat hebben we al gedaan. We proberen nu een andere manier om te kunnen corrigeren. Wand nu word het alleen maar erger. Daarbij komt dat mijn paard maar 5 jaar oud is. Stel dat we hem nu goed kunnen zetten kan straks de ijzers er vanaf

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 18:02

Ik kan je als je het interessant vind wel wat foto's sturen van zijn hoeven Arabesk. Achter is gewoon oké. Maar voor is hartstikke plat. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers