Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 00:15

In een ander topic over hoefschoenen zei iemand dat dierenartsen enorm veel peesblesures zagen bij het gebruik van hoefschoenen. Dat zou komen doordat de paarden met de schoenen niet goed kunnen afrollen.

Aangezien Bokt groot is moeten er dan vast mensen zijn die deze ervaring dan hebben :j Of misschien van dichtbij hebben mee gemaakt bij een stalgenoot?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:33

tja dus vele foto's gezien en absoluut afgeraden door mijn kliniek. Schoenen passen de eerste weken, maar zijn vrij stug waardoor afrollen moeilijker word en er meer druk op de pezen komt. Stukjes stappen is prima, draven moet je er niet mee willen.
Na verloop van tijd passen de schoenen sowieso niet meer omdat hoeven veranderen.

Verder zijn er bijzonder weinig onderzoeken naar gedaan gaven ze al aan, naar ijzers wel daarom staan die negatiever in het licht.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 00:44

Mag ik vragen wat voor foto's je dan gezien hebt? :)

Hangt het afrollen niet af van de vorm van de schoen? Er is zo enorm veel keuze en variatie.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 00:48

Foto's van de peesscans. Ik vind dat altijd interessant om te zijn en aangezien mijn merrie 2 keer geopereerd is was ik er vaak genoeg. Ik heb het voor mijn pony dus ook overwogen maar gelukkig bij hun advies gevraagd.

Natuurlijk heeft het te maken met vorm maar ook materiaal. Verder zou je voor de vorm dus zeer regelmatig nieuwe moeten kopen. Hoefschoenen moeten stevig en slijtvast zijn, daarom zijn materialen die gladder zijn niet geschikt, vooral omdat het wel voldoende grip moet geven.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 00:55

smurffie schreef:
Foto's van de peesscans. Ik vind dat altijd interessant om te zijn en aangezien mijn merrie 2 keer geopereerd is was ik er vaak genoeg. Ik heb het voor mijn pony dus ook overwogen maar gelukkig bij hun advies gevraagd.

Natuurlijk heeft het te maken met vorm maar ook materiaal. Verder zou je voor de vorm dus zeer regelmatig nieuwe moeten kopen. Hoefschoenen moeten stevig en slijtvast zijn, daarom zijn materialen die gladder zijn niet geschikt, vooral omdat het wel voldoende grip moet geven.


Welke kliniek is dat wan tmoet ergens zijn waar veel mensen gebruik maken van hoefschoenen?

Maar glad of niet heeft niet zoveel te maken met het afrollen. Dat gaat meer of de voeten wat doorglijden of niet. Het materiaal van hoefschoenen is ook al weer erg divers, van vrij hard en glad tot wat zachter en minder glad.

Wat vind de kliniek van kunststofbeslag?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 01:38

Grappig dat ik dit tegenkom.

Ik heb de lengte van mijn ritten wat uitgebouwd, en moet het eerste stuk over het harde.
Mijn merrie biljardeert wat.
Ik twijfelde al wel of het rubber misschien niet nadelig zou werken, omdat de benen de 'draai' van het biljarderen niet mooi kunnen afmaken.
Maar het leek goed te gaan.

Nu heeft ze echter een aantal keren opgelopen benen gehad achter.
En die waren altijd kurkdroog.

Tegen de tijd dat ik goed en wel had kunnen nadenken over wel of niet op schoenen verder gaan stond/ staat ze bevangen.
Aangezien metabolisch niet voor de hand ligt, zou het toch mechanisch moeten zijn.
Dan is het OF de frictie die het rubber geeft EN/OF het feit dat de hele straal en zool dragen in een schoen. En dat die impact op langere ritten toch teveel is.

Heb wel heeeeeel rustig opgebouwd vanaf vorig jaar zomer. De hele hoef heeft zich al vernieuwd en is keihard.
Best interssant om te weten of er meer verhalen zijn van paarden waarbij de schoenen toch niet goed werkten.

Ik heb overigens renegades.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:51

Interessant topic. Hier een Floating Boot gebruiker, aangezien mijn paard behoorlijk beroerd op (goed ondergeslagen) ijzers loopt. Ik rij er nog niet intensief genoeg mee om te zeggen of het een negatief effect heeft op de pezen. Tot nu toe bevallen ze super. Door het thermoplastic zijn ze ook een aantal keer opnieuw op maat te maken als de hoefvorm erg is veranderd, ideaal.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:53

Het werd mij ook afgeraden door dierenartsen en smeden. De pasvorm is nooit optimaal en rubber geeft teveel frictie. Mijn dierenarts gaf als voorbeeld een mens die met sportgympen op een kunststofvloer loopt en wil wegdraaien, het lichaam draait maar de voet kan niet mee met letsel als gevolg.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:01

Ik kijk er wel van op. Ik rij nu 5 jaar met hoefschoenen, draaf veel op de weg. Mn haflinger is dan erg voorwaarts, heeft veel looplust en durft voluit te gaan. Noodgedwongen omdat de hoeven erg afbrokkelden ben ik sinds 1 week op hoefijzers overgegaan, maar wat loopt ze voorzichtig op de weg!! Het valt me echt tegen. Waarschijnlijk zal ze er zelf erg aan moeten wennen, ik denk dat het een andere manier van lopen is, net of wij met sportschoenen lopen of met schoenen met leren zolen, maar volgens mij , als mn paard kon kiezen zou ze denk ik toch voor de hoefschoenen gaan...Ik heb tot nu toe geen blessures gehad...

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 14:13

Een hoefschoen is niet standaard gemaakt van rubber maar meestal van een kunststof.
Ik krijg het idee dat dezelfde niet bevestigde argumenten qua stroefheid die bij kunststofbeslag gebruikt worden ook bij hoefschoenen de kop op zouden doen.
Een hoef glijd natuurlijk van nature veel minder dan op een ijzer Dat is nu ook net een van de nadelen van hoefijzers.

Natuurlijk moet je wel letten op een goede pasvorm en voorkomen dat de hoeven te lang worden waardoor de pasvorm weer veranderd.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:25

fransje23 schreef:
smurffie schreef:
Foto's van de peesscans. Ik vind dat altijd interessant om te zijn en aangezien mijn merrie 2 keer geopereerd is was ik er vaak genoeg. Ik heb het voor mijn pony dus ook overwogen maar gelukkig bij hun advies gevraagd.

Natuurlijk heeft het te maken met vorm maar ook materiaal. Verder zou je voor de vorm dus zeer regelmatig nieuwe moeten kopen. Hoefschoenen moeten stevig en slijtvast zijn, daarom zijn materialen die gladder zijn niet geschikt, vooral omdat het wel voldoende grip moet geven.


Welke kliniek is dat wan tmoet ergens zijn waar veel mensen gebruik maken van hoefschoenen?

Maar glad of niet heeft niet zoveel te maken met het afrollen. Dat gaat meer of de voeten wat doorglijden of niet. Het materiaal van hoefschoenen is ook al weer erg divers, van vrij hard en glad tot wat zachter en minder glad.

Wat vind de kliniek van kunststofbeslag?

als er op een kliniek dagelijks 25 a 30 paarden komen heb je daar een hoop mensen met verschillende manieren van paarden houden. Het is ook een kliniek waar verwijzingen naar gedaan worden door kleine klinieken dus dan zien ze meer (complexe) dingen.

Kunststof heb ik het niet over gehad met ze, mijn merrie moest echt op een goed afgerond ijzer die minimaal zou slijten zodat er niet te vaak hoefde te worden beslagen ( been hoog heffen kon ze niet en laag beslaan is moeilijker om netjes te krijgen.) Voor mij waren er geheel geen voordelen aan kunststof. Daarbij schijnt dat ook niet bijster goed te zijn met de lijm, maar op die manier kun je eigenlijk alles afschrijven.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:26

Ik denk ook dat die blessures voornamelijk zijn veroorzaakt door de goedekopere schoenen die idd van stroef materiaal zijn gemaakt. De Floaters zijn gemaak van hard plastic en ik heb niet het idee dat dit slecht meegeeft op asfalt, er zit juist enigzins speling onder :) De nieuwe en duurdere modellen schoenen zijn ook qua afwikkelpunt echt een heel stuk verbeterd.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 14:45

Ben nog steeds benieuwd welke kliniek dat is mag ook via pb :)

Kunststof hoeft overigens niet gelijmd maar kan ook gewoon genageld worden.
Maar inderdaad alles heeft voor- en nadelen en dat maakt het ook zo een zoektocht.

__Nicky schreef:
Ik denk ook dat die blessures voornamelijk zijn veroorzaakt door de goedekopere schoenen die idd van stroef materiaal zijn gemaakt. De Floaters zijn gemaak van hard plastic en ik heb niet het idee dat dit slecht meegeeft op asfalt, er zit juist enigzins speling onder :) De nieuwe en duurdere modellen schoenen zijn ook qua afwikkelpunt echt een heel stuk verbeterd.


Bij Floating boots is het ook mogelijk er een soort sandaaltje van te maken om de schoen verder terug te leggen.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:02

Ik ken zelfs hoefsmeden die vinden dat een paard standaard op een ijzertje moet omdat dat beter is voor de conformatie en die ook vinden dat een paard standaard hoort door te glijden zoals op een ijzertje. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld.

Ik heb 4 paarden waarvoor ik allemaal hoefschoenen gebruik en mijn paarden hebben nog nooit een peesblessure gehad.

ik ken meerdere endurance ruiters die veelvuldig hoefschoenen gebruiken, ook op de langere afstanden en heb van hun ook niet gehoord dat zij blessures ten gevolge van hoefschoenen hebben.

Hoefschoenen zullen heus niet voor alle paarden geschikt zijn, maar om nou te zeggen dat hoefschoenen slecht zijn...... Veel dierenartsen en hoefsmeden hebben uberhaupt nog nooit een hoefschoen van dichtbij gezien maar vaak wel hun oordeel al klaar, erg jammer hoor.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:45

Delphi2 schreef:
Ik ken zelfs hoefsmeden die vinden dat een paard standaard op een ijzertje moet omdat dat beter is voor de conformatie en die ook vinden dat een paard standaard hoort door te glijden zoals op een ijzertje. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld.





Ik moet nog ergens filmpjes hebben waarop te zien is dat het lopen met hoefschoenen niet veel uitmaakt. Als ik ze niet kan vinden maak ik wel nieuwe.

Vooralsnog loopt het hier niet storm met mensen die zeggen 'ja MIJN paard is verpest door hoefschoenen' het blijft bij 'mijn DA kent........' en 'ik heb foto's gezien .......' en 'mijn veearts raadt het af' :+

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:48

Delphi2 schreef:
Ik ken zelfs hoefsmeden die vinden dat een paard standaard op een ijzertje moet omdat dat beter is voor de conformatie en die ook vinden dat een paard standaard hoort door te glijden zoals op een ijzertje. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld.


Foutje, dit moet Dierenartsen zijn..........

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 23:50

Arabesk schreef:
Vooralsnog loopt het hier niet storm met mensen die zeggen 'ja MIJN paard is verpest door hoefschoenen' het blijft bij 'mijn DA kent........' en 'ik heb foto's gezien .......' en 'mijn veearts raadt het af' :+


Ik heb al een hele zoektocht op google gedaan in nederlands en engels naar peesblessure en hoefschoen maar kan niets vinden. :n
Wil ook graag de naam van die kliniek want dan kan ik ze bellen en navraag doen.

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:39

tegenwoordig zit er gewoon een opzet onder de meeste hoefschoenen om het afrolpunt iets naar achteren te brengen. voordeel van een hoefschoen is dat je dat zelf ook nog kunt aanpassen (met een scherpe vijl) ik ken zelf geen klanten waarvan de paarden peesblessures kregen van hoefschoenen. wel peesblessures door slechte bekapping en verkeerd beslag/te lange hoeven.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:02

Het loopt hier storm met persoonlijke ervaringen zeg....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:42

Ik zit ook te wachten Arabesk :D
(gebruik zelf al meer dan 10 jaar hoefschoenen en nog nooit peesblessures oid gehad)

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:57

ik heb ook al lang hoefschoenen voor mijn 2-span pony's die heel veel kilometers maken. en ze hebben nergens last van. ik denk dat er ontzettend veel paarden blessures krijgen door ijzers. ( te lange voeten, te hoge hielen, nauwelijks hoefmechanisme, geen schokdemping enz.
en met hoefschoenen rolt de hoef gewoon af zoals het hoort. als je de hoeven zelf goed kort houdt loopt je paard altijd hetzelfde.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 23:56

Mijn paard heeft wel een peesblessure gehad maar (nog) nooit hoefschoenen :x

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:37

Peesblessures worden voornamelijk veroorzaakt door een plotselinge verandering van spanning. Uitglijden, mul zand etc. Of door oververmoeidheid.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:14

Hier ook een trouwe hoefschoengebruiker, zolang ik paarden heb altijd van schoenen gebruik gemaakt en nooit een peesprobleem gehad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:31

Ook hier hoefschoenen, mijn merrie staat een beetje toontredend dus die heeft haar eigen afrolpunt in de schoenen gesleten.

Volgens mijn da loopt ze met of zonder hoefschoenen hetzelfde. Het niet passen voorkom ik door elke week te bekappen.