Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:18

Hallo Bokkers

Mijn pony is nu al een tijdje onder het zadel en stond geregeld voor de kar. In het begin reed ik altijd zonder ijzers maar naar een tijdje werd ik bang dat de hoeven te kort zouden worden, dus hoefijzers dan maar. Ze kreeg vierkant hoefijzers (2 zomers geleden) omdat ik dus ook vaak met de kar weg ging. In de winter wou ik ze er weer af laten halen en hebben we ook een tijdje hoefloos gereden. Echter was ik weer heel snel bang dat ze korte hoeven kreeg en omdat de sneeuw maar uitbleef toch maar weer ijzers eronder (ik bleef rijden zolang er geen sneeuw was).
Nu heeft ze ijzers gehad tot afgelopen zomer, omdat ik geopereerd werd aan mijn knie heb ik ze eronderuit laten halen (het heeft toch geen zin om een paard wat zowieso 8 weken in de wei staat ijzers onder te laten).
Eind september ben ik weer beginnen rijden en afgelopen maand heeft ze een kleine pauze gehad omdat ik het nogal druk had.

Nu ging ik dus gisteren weer rijden en viel me op dat ze wat ongerelmatig liep. Dit heeft ze al eerder gedaan maar ik snap telkens niet wat het is:
- ze slaat zeg maar een pas over wanneer ze haar linkervoorbeen naar voren zet (enkel in draf)
- ze doet het vooral aan het begin van de rit (op het begin dacht ik dat ze gewoon wou galloperen), soms gaat het dus ook weg als we al even op weg zijn
- ze doet het op asfalt en soms op harde zandpaden, maar nooit op gras
- ze doet het enkel in draf (al galopeer ik niet op asfalt dus dat kunnen we niet echt weten)
- ze heeft het ook eens gedaan toen ze ijzers had maar toen deed ik het af als 'ze wil galoperen'
- ze doet het heel ongerelmatig, soms 3 keer in 10 minuten en dan een half uur niet (vooral niet als er bijvoorbeeld wandelaars of een hond in de buurt is, waarna ze haar aandacht richt)
- ze doet het evengoed als ze omlaag loopt en haar rug gebruikt als dat ze van mij met losse teugels mag lopen

Ik heb gekeken en ik denk dat de hoeven best kort zijn, maar om nu echt te zeggen 'te kort' heb ik te weinig ervaring. En omdat ze het ook eens heeft gedaan met ijzers denk ik dat de oorzaak ook bij mij kan liggen (door mijn knieproblematiek zit ik niet helemaal recht, maar daar wordt aan gewerkt)!

Ik ga straks de hoefsmid bellen, maar wat denken jullie?
Zijn er mensen die aan de hand van een foto kunnen zeggen of het te kort is of niet?

Ik ben niet zo'n voorstander van ijzers, vooral omdat het binnenkort wel weer zal gaan sneeuwen.. Maar als de hoeven kort zijn doe ik er gewoon weer ijzers onder.

biancc__

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Lelystad

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:26

Hmm.. Door te korte hoeven kan je een paar inderdaad niet helemaal lekker gaan lopen maar je geeft aan dat zij dit niet met ijzers doet... Misschien zit het probleem wel ergens anders dan in de hoeven.. Vraag anders een dierenarts om er na te kijken en zijn oordeel hierover te geven. Een dierenarts kan namelijk verder kijken dan alleen de hoef zelf en een smid niet.

Hopelijk ben je er snel achter waar het probleem zit. Succes!

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:11

Doet ze dit alleen onder het zadel of juist voor de wagen?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:16

Dit heeft niks met een hoef te maken (denk ik) maar is een probleem van het beenwerk. Ik zou een kreupelheidsonderzoek hieraan wagen.

onlineshop

Berichten: 243
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:45

Dat kan meerdere oorzaken hebben en is vanachter een beeldscherm niet te beoordelen. Ik zou je dierenarts er naar laten kijken.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:51

Ik zou er ook maar eens een kreupelheidsonderszoekje aan wagen bij de DA.
Verder ben ik van mening dat je niet teveel moet rommelen met ijzers op en ijzers af omdat je toch iedere keer wat aan de stand van de voet verandert. Dat is ook niet goed.

biancc__

Berichten: 152
Geregistreerd: 08-11-11
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:50

Ceriadwen schreef:
Dit heeft niks met een hoef te maken (denk ik) maar is een probleem van het beenwerk. Ik zou een kreupelheidsonderzoek hieraan wagen.


Volgens mij kan een paard hier wel ongemakkelijk doorlopen doordat de hoef te lang, te kort of misschien ongelijk met de andere.. Ik kan het ook fout hebben hoor :P

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 13:56

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ga op jullie aanraden de veearts eens bellen..

Ik heb ondertussen nog 2 keer gereden. 1 keer deed ze het niet en de keer ernaar deed ze het wel weer en ook meteen heel erg.

Of ze het ook voor de koets doet weet ik niet want mijn koets is tijdelijk buiten gebruik door een kapotte rem en daarop moet ik dus even wachten voordat ik haar er weer voor zet..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:58

een pas overslaan?Dat is toch stokkreupel?Heb je daar een filmpje van?
Voor degene die de uitdrukking ''stokkreupel'' niet kennen....erg kreupel.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 14:35

geerke schreef:
een pas overslaan?Dat is toch stokkreupel?Heb je daar een filmpje van?
Voor degene die de uitdrukking ''stokkreupel'' niet kennen....erg kreupel.


Ik dacht eigenlijk dat als een paard echt kreupel is, dat hij dan altijd een pas overslaat met dat been... Maar de mijne doet het dus heel onregelmatig, dan wel 1 pas dan 5 minuten niet en dan inneens 2 keer na elkaar.
Ook dacht ik dat kreupelheid zowieso ook te zien is op de wei en in de rijbak waar de mijne het dus niet doet...

Ik heb geen filmpje aangezien ze het onregelmatig wel of niet doet en alleen op de verharde weg (mama wil echt niet 2 km hard fietsen langs mijn paard om er vervolgens ook nog een filmpje van te maken)...

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:27

De reden waarom ik vroeg of hij het ook voor de koets doet is omdat ik het herken van mijn pony. Zij is absoluut niet kreupel of staat te kort op haar hoeven, maar als ze even echt moet aantrekken, dan wil ze maar al te graag aangalopperen en doet het niet. Ze loopt dan een pas, voor een vreemde, stokkreupel, terwijl ik wel beter weet.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:28

suffie schreef:
De reden waarom ik vroeg of hij het ook voor de koets doet is omdat ik het herken van mijn pony. Zij is absoluut niet kreupel of staat te kort op haar hoeven, maar als ze even echt moet aantrekken, dan wil ze maar al te graag aangalopperen en doet het niet. Ze loopt dan een pas, voor een vreemde, stokkreupel, terwijl ik wel beter weet.


Daar dacht ik in het begin dus ook aan! Dat ze gewoon wou aangalloperen ofzo!
Ik kan wel morgen een stukje met haar gaan fietsen.. Dan zou ik misschien een vergelijking hebben! Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Re: Paard loopt onregelmatig, hoef tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:26

Ondertussen ben ik een gaan fietsen.. Ik de hele tijd de camera bij de hand gehouden, maar natuurlijk deed ze het niet. Daarom ben ik ook nog even onder het zadel weg geweest (dan wist ik ook zeker dat het daar niet aan lag) en toen deed ze het ook niet.. Ik hoop dat het wegblijft maar ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen...