Nauurlijk hoef bekappen !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Nauurlijk hoef bekappen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 12:18

Hallo Bokkers ,

ik wil meer te weten komen over natuurlijk hoef bekappen bij paarden en pony's . En zijn er hier Bokkers bij die met natuurlijk hoef bekappen ervaring bij hebben ?

Voor mij is natuurlijk hoef bekappen geheel nieuw . Ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat en wat ze gaan doen .

De reden is dat ik het nu over stapt op natuurlijk hoef bekappen is omdat mijn beide pony's niet echt gemakkelijk zijn bij de (gewone) hoefsmid !

Wie heeft er ervaring mee gehad dat een paard of pony niet gemakkelijk was bij de hoef smid en nu met natuurlijk hoef bekappen dat het beter gaat ?

Graag hoor ik jullie reacties wat jullie er van vinden !

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nauurlijk hoef bekappen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:42

Ik denk dat makkelijk zijn bij een smid, ik neem dat je bedoeld dat ze zich wel of niet goed gedragen, meer te maken heeft met de stijl van de smid en met jouw opvoeding van je paarden dan met het bekapproces. Er zijn net zoveel botte boeren bij de regulieren smeden als bij de natuurlijk bekappers. Niet overigens dat ik denk dat het per se een slecht plan is hoor maar wonderen qua gedragen bij de smid moet je eerder zoeken in een deel opvoeden van jouw kant dan van je smid.

Denk er trouwens wel goed om om het CV van de bekapper uit te vragen. Er zijn hele goede maar ook die na een cursus van 2 dagen denken alles te kunnen, en dat valt dan nogal tegen..

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Nauurlijk hoef bekappen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 14:04

De hoeven van mijn pony's kan ik zelf goed doen . ( hoefjes optillen en uit krabben) . Mijn pony's hebben het niet echt op mannen , dus dan heb je al een probleem bij het bekappen als je een man heb als smid .

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Nauurlijk hoef bekappen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:58


janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:05

jansje73 schreef:
De hoeven van mijn pony's kan ik zelf goed doen . ( hoefjes optillen en uit krabben) . Mijn pony's hebben het niet echt op mannen , dus dan heb je al een probleem bij het bekappen als je een man heb als smid .

Je hdvt ook vrouwelijke smeden, net zo goed als je mannelijk smeden nh hebt.
Vreemd argument, of ik snap je niet. :o?

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Nauurlijk hoef bekappen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:56

Op www.paardenhoeven.info staat ook veel informatie. Maar ik denk dat de manier van bekappen niet het gedragsprobleem van je paarden oplost. Je moet gewoo n op zoek gaan naar een kundige en geduldige smid waar jou ponys zich ook op hun gemak bij voelen, in welke regio woon je?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:16

Tja wat er al gezegd wordt. Mijn paard wordt sinds een paar jaar bekapt door een natuurlijk bekapper. Niet zozeer vanwege de manier van bekappen -hoewel ik niks op natuurlijk bekappen tegen heb- maar omdat de bekapper in kwestie goed met paard overweg kan (als in: hij wappert er niet achteraan terwijl dat paard op 3 benen ronddanst, wat de smid eerder wel deed) en ook met mij (als in: hij is eerlijk, punctueel, zegt wat 'ie ergens van vindt, is op tijd en als hij wat later is belt 'ie even)

Gaat er vooral om dat je paard goed en netjes bekapt wordt, ongeacht de stroming, dat het klikt tussen de bekapper/smid en het paard en dat jij als klant fatsoenlijk behandeld wordt. Als de eerste smid dat allemaal in huis had zou die nu nog steeds mijn paard bekappen maar hij heeft 't toch wel voor zichzelf verpest :+

Als je paard niet goed reageert op mannen vind ik een vrouwelijke smid/bekapper een superidee.