Gescheurde pees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Legina22
Berichten: 24
Geregistreerd: 13-05-13

Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 14:42

Heeeii,

Mijn paard heeft haar pees gescheurd gehad, hij ziet er nu al veel beter uit (hij was wel 3x zo dik al nu, dus het gaat de goede kant op), maar rijden word het waarschijnlijk niet meer.
Ze heeft veel op stal gestaan (nu gewoon weer buiten) en ik loop bijna elke dag een stukje met haar.
Nu is mijn vraag: Op welke manieren word een peesblessure vooral beter??

Steefz

Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 15:12

Wat heeft de dierenarts gezegd om het herstel te bevorderen? Krijgt je paard nog bepaalde supplementen? Wanneer heeft de dierenarts voor het laatst een echo gemaakt?

Legina22
Berichten: 24
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 15:52

De dierenarts heeft mij laten zien hoe je een broeiverband om moet doen. Er is geen echo gemaakt. De dierenarts kon zo zeggen dat die pees gescheurd was en dat er geen echo nodig was.
Ze moest op stal staan en in het begin een heel klein stukje lopen op harde ondergrond, als ze beter ging lopen kon ik wat langer met haar gaan lopen.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:25

Meest gebruikelijk is stappen aan de hand op het hard, en dat qua tijd/frequentie opvoeren. Om de zoveel tijd word er dan een nieuwe scan gemaakt om het herstel tot dan toe te bepalen, aan de hand van de laatste scan krijg je dan een nieuw schema. Als ik jou was zou ik toch eens contact opnemen met je dierenarts of anders een andere dierenarts raadplegen.

Legina22
Berichten: 24
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 00:48

Oreo schreef:
Meest gebruikelijk is stappen aan de hand op het hard, en dat qua tijd/frequentie opvoeren. Om de zoveel tijd word er dan een nieuwe scan gemaakt om het herstel tot dan toe te bepalen, aan de hand van de laatste scan krijg je dan een nieuw schema. Als ik jou was zou ik toch eens contact opnemen met je dierenarts of anders een andere dierenarts raadplegen.


Ik ga zeker even contact met mn dierenarts opnemen

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:33

Succes, peesblessures zijn erg tijdrovend helaas. Laat je nog eens weten hoe het gaat?

Legina22
Berichten: 24
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:44

Oreo schreef:
Succes, peesblessures zijn erg tijdrovend helaas. Laat je nog eens weten hoe het gaat?


Ja zal ik doen
ze zit er nu al ruim een half jaar mee. Gaat nu opzich ook goed, haar pees is 3x zo dik geweest als dat hij nu nog is

Viv1992
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-10-11

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 00:22

Aiii peesblessures zijn erg vervelend. Een vriendin had het met haar paardje en dat was een heel gedoe.
Veel rust en aan de hand stappen. Het heeft haar een jaar gekost voordat het was genezen. Nu springt ze weer en alles :)

Legina22
Berichten: 24
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:46

Springt ze echt weer?
Mijn dierenarts zij dat ik met mijn paardje misschien niet meer echt kan gaat rijden.
Staprondjes wel maar echt serieus in de bak rijden misschien niet meer. Het kan dan volgens hem weer trug komen, omdat die pees waarschijnlijk een zwakke plek blijft.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 02:23

@TS: Ik wil je niet ontmoedigen, maar je wel waarschuwen dat peesblessures en dus ook het herstel en uiteindelijke belastbaarheid van de pees, onderling erg kunnen verschillen. Neem alsjeblieft contact op met een goede dierenarts die je goed begeleid met de revalidatie. Veel sterkte!

Viv1992
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:34

Legina22 schreef:
Springt ze echt weer?
Mijn dierenarts zij dat ik met mijn paardje misschien niet meer echt kan gaat rijden.
Staprondjes wel maar echt serieus in de bak rijden misschien niet meer. Het kan dan volgens hem weer trug komen, omdat die pees waarschijnlijk een zwakke plek blijft.


Ja hoor! Ze rijd wedstrijden, springt niet super hoog nog maar bij haar is dat helemaal goedgekomen...

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:26

Mijn paard heeft op het moment ook een peesblesure. Nu vier echos verder kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat.
Ik raad je echt aan een echo te laten maken alleen dan weet je echt wat er aan de hand is. En zo duurt zijn die echos ook niet 50 tot 200 euro ongeveer.

annelinnie

Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:54

Ik meld me ook met een paard met peesblessure, mijne alleen chronisch, dus niet gescheurd, dat klinkt beter maar duurt nog langer! Ik weet niet waar je woont, maar hier in Overijssel hebben we een sea walker, een stapmolen waar water in zit. Schijnt erg goed te helpen in de laatste fase!

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:59

2 jaar terug heeft mijn veulen door toedoen van een derde haar oppervlakkige buigpees voor 2/3e doorgesneden (linksachter). Ik moest een half jaar lang aan de hand stappen, opbouwend van een kwartier tot bijna een uur. Prognose voor de sport was zelfs goed. Het been is in haar geval wel dik gebleven, maar ze loopt super! Ik heb wel na ongeveer 4 maanden een echo laten maken omdat ik zelf wilde weten in hoever het al was verbeterd, heb toen nog twee maanden doorgelopen en daarna is ze terug in de groep en later het land op gegaan. Afgezien van een dikker been is er aan haar bewegingen niets meer te zien. Komend voorjaar gaan we aan het werk. Als ik jou was, zou ik zeker een echo laten maken, dan weet je gelijk veel meer. Mij gaf het in elk geval een heel goed gevoel te weten dat de pees aan het genezen was.

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:03

Zou zeker een scan laten maken, dierenartsen kunnen zo niet zien wat er van binnen aan de hand is. Mijn vroegere da verdacht mijn paard van een peesklap..... omdat ik het niet vertrouwde naar de kliniek gereden bleek een flinke diepzittende hoefzweer waardoor het hele been opgelopen was.... Wil ermee zeggen dat je echt een scan moet maken om precies te weten wat er aan de hand is. Vind het nogal uitspraken die je dierenarts doet zo op het blote oog....

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:09

Lees mijn topic eens.

[MD] Peesblessure... en nu?

Hier staat een hoop informatie mbt de peesblessure en scans, stap ritme ed.

Ik ben ondertussen bijna een jaar verder, maar. We rijden weer. Wel heel simpel en niet te vaak. Maar wel weer stap draf en gallop. Het gaat super goed. Paard heeft bijna 4 maanden op boxrust gestaan met alleen aan de hand stappen. Maar man man, wat ben ik blij met het resultaat!

Ik zou zeggen, lees mijn topic :)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:10

TS ik ken meer paarden die de pees gescheurd hadden,waarvan de D.A.zei: die kan nooit meer bereden worden.Beide paarden doen álles weer,ook springen.
Die broei behandeling werkt heel erg goed,die moet je zeker 2 mnd. dagelijks doen,liefst 3x per dag!

Legina22
Berichten: 24
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 22:18

Ik laat binnenkort zeker een scan maken. :)